Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Paolo

Active Member
Nykyinen konsoligeneraatio alkaa olla jo nähty, on aika aloittaa keskkustelu seuraavasta
sukupolvesta. Suuntasin otsikossa keskustelun tarkoituksella teknologiapuoleen, kaupalliselle
menestykselle voidaan tehdä rinnakkainen ketju. Täällä siis spekuloidaan tulevaisuuden tekistä
ja vertaillaan p... tehoja.

Seuraavasta Playstationistahan heruikin jo huhuja, kopioin viestini toisesta ketjusta:

Mielenkiintoinen huhu, Sony on kuuleman mukaan lähettänyt alustavat PS4-speksit kehittäjille
kommentoitavaksi: Linkki, Japanilaksi

- SCEI has sent rough PSX4 spec to 3rd party developers for feed back. Based on the description, PSX4 is a Wii-tized PSX3, no more than 2X as powerful.
- SCEI wants to beat Xbox 3 to launch. 2011 is the deadline, or sooner.
- SCEI pulled all its engineers from IBM Texas, and there is no new CELL architecture being developed. PSX4 will use same CELL architecture with improvements.
- SCEI will dump XDR and use standard JEDEC memory type(GDDR3/DDR3) for main memory.

Sony ei siis yrittäisikään lähteä kilpailemaan tehoilla, vaan hinnalla. 2 x PS3 tehothan ovat
"HC-pelaajan" näkökulmasta naurettavan vähäistä, PS3 on jo nyt auttamattomasti perus-PC-
koneista jäljessä, miten sitten 2-3 vuoden kuluttua?

Ja miten tuo tehon tuplaus saavutetaan onkin mielenkiintoinen kysymys. Kellotaajuutta
tottakai nostetaan, mutta lisätäänkö SPE:den määrää? Tuskin ainakaan dramaattisesti,
koska peliohjelmat eivät taivu nätisti liian moneen threadiin, etenkään jos suorittavat ytimet
eivät ole 'general purpose' tyyppisiä jokapaikan höyliä. (Tästä Sony maksaa nyt oppirahoja!)

Tietenkin tuossa puhutaan nimenomaan CPU:sta, näytönohjaimesta ei ole ollut mainintaa.
Mutta jos todellakin lähdetään hintakilpailuun, niin tuskin sitä ihan viimeisintä 3D-rautaa
rajalle kannetaan. (?)


Mutta miten MS ja Nintendo?

Nintendo voi hyvinkin yrittää toistaa hyväksi todetun kaavan; tehot eivät merkitse, pitää olla
kekseliäs jippo. Monet fanit varmasti pettyisivät jos näin ei kävisi, siitä huolimatta että
Wiin suhteen oltiin skeptisiä...

Microsoft on saanut pelipuolen voitolliseksi tehoraudalla, vaikkei voittanut konsolisotaa.
Siirtyykö MS käyttämään Intelin Larrabeetä, kuten on huhuttu? Larrabee tukee x86 käskykantaa
ja Direct X:ää, joten MS:n softa kääntyy nätisti kyseiselle platalle.

Larrabeestähän on luvattu devaajille ensimmäiset näytekappaleet jo tämän vuoden puolella,
joten varmasti se on ainakin harkinnassa.


Lopuksi on pakko todeta että jos molemmat hc-konsolivalmistajat lähtevät Nintendon
kartoittamalle tielle, niin Wii teki juuri sen mitä aluperin pelkäsin; konsolit palaavat leluiksi.
(Ei pahalla Nintendo-miehet ja -naiset, tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni!)
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Saa nähdä koska seuraava sukupolvi tulee... Mutta luulen että HC pelaajat vähentävät konsolipelaamista ja siirtyvät myllyihin... Niinhän tapahtuu koko ajan
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Seuraavasta Wiistäkin levisi juuri sopivasti eilen huhuja. What They Playn mukaan Nintendo on esitellyt jo pelinkehittäjille ja -levittäjille alustavia luonnoksia vuonna 2011 julkaistavasta "Wii HD:stä". Tehoa olisi tiedossa lisää, mutta taaksepäin yhteensopivuus ja kontrollitapa olisivat myös tärkeitä osa-alueita. HD-tason grafiikka olisi taattua ja digitaalisesti levitettävään sisältöön panostettaisiin.

"New Wii due by 2011"
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pitänee itsekin ennustella vähäsen:

PS4: Cell arkkitehtuuri jatkaa, uusi versio suorittimesta korkeammilla kellotaajuuksilla sekä enemmillä SPE yksiköillä. Muistia lisätään roimasti, ja grafiikkasuoritin vaihdetaan nopeampaan enemmällä muistilla. Ohjaimena kaksiosainen laite joka voidaan yhdistää yhdeksi perinteiseksi pädiksi, irrallaan toimii kuten Wiin Mote+nunchuck. Laitteen tehot luokkaa 2x nykyinen PS3. Täysin yhteensopiva PS3:n kanssa, mutta vanhemmat yhteensopivuudet hoidetaan emulaatiosoftalla, vanhoja PS1 ja PS2 pelejä myydään "Virtual Console" tyyliin ladattavana tavarana rajoitetusti. Massamuistina 1TB kovalevy.

Eli lyhyesti, reilut 2 kertaa nykyistä tehokkaampi, uudella ohjaustavalla.

Wii2: Nykyistä arkkitehtuuria jatketaan, suorittimeksi uudemman sukupolven PPC jonka tehoja nostetaan rajusti. Koska laite tukee FullHD tarkkuuksia, täytyy grafiikkasuoritin vaihtaa TODELLA paljon tehokkaampaan. Muistien määrät täytyy tietysti olla paljon suuremmat kun HD-tarkkuuden tekstuureja pyöritellään. Tehoiltaan jää kuitenkin selvästi PS4:sen jalkoihin, pääsee juuri ja juuri PS3:n ja Xbox360:n ohi. Ohjaimena toisen sukupolven Wiimote+Nunchuck jossa nykyistä on parannettu huomattavissa määrin, ja esittelee jonkun uuden hienon ominaisuuden erottuakseen kilpailijoista. Täysin yhteensopiva Wiin kanssa, VC toki pelissä mukana myös. Gamecube emulointi myös VC:n kautta, GC pelejä hankittavana. Massamuistina SSD levy. Blu-ray asema mahdollinen

Eli lyhyesti, teho-Wii HD tuella ja isommalla massamuistilla.

Xbox720: Microsoft vaihtaa jälleen kerran prosessoriarkkitehtuuria, ja ottaa jälleen tehokkaan x86-yhteensopivan suorittimen peliin. Tehoiltaan kuitenkin vain PS4:sen tasoa, jotta valmistuskulut eivät vallan mahdottomiksi nouse. Vääntää tietysti grafiikkapiirien tehot taas uusille urille, ja lisää muistia myös toki. Ohjaimena Wiimote+nunchuck-kopio ja erillinen pädi sitä haluaville. Kilpailee tehoissa jälleen tasaväkisesti PS4:sen kanssa ja foorumilla väännetäänkin tästä kättä pitkään, kumpi onkaan se tehokkaampi ja paremmalta näyttävät pelit omaava laite. Softapohjainen emulointi Xbox360 peleille (rajoitetusti). Vanhoja Xbox pelejä voi latailla palvelusta. Massamuistina kovalevy jonka koosta vääntävätkin kättä Sonyn kanssa, kummalla onkaan isompi? MS panostaa erikoisen paljon ladattavien pelejen jakeluun, mutta varustaa konsolin silti myös Blu-ray asemalla.

Eli lyhyesti, Xbox360 x 2 parannetulla ohjauksella.

Näille ennusteille voinkin sitten 3 vuoden päästä nauraa makeasti :)
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Saa nähdä koska seuraava sukupolvi tulee... Mutta luulen että HC pelaajat vähentävät konsolipelaamista ja siirtyvät myllyihin... Niinhän tapahtuu koko ajan

Milläs tilastolla tuet tätä luuloa? Itse kyllä miellän, että "HC-pelaajat" ovat viime aikoina ennemminkin siirtyneet konsolipuolelle, jossa esim. fps pelien nettitoteutus alkaa olla PC:iden tasolla ilman "xiitteereitä". Mutta tämä nyt on pelkkää mutuilua.

Toivon todella, että seuraavassakin sukupolvessa pullistellaan tehoilla. Oma hype kuolisi välittömästi jos valmistajat ilmoittaisivat julkaisevansa vain hieman tuunatun version nykyisestä konsolistaan uudella jipolla varustettuna - ja miksi tämän jipon pitäisi edes pitäisi sulkea pois muuta teknistä kehitystä? Se, että Nintendolla ei tässä erässä ollut resursseja tekniseen kilpailuun ei (toivottavasti) tarkoita saman toistumista ensi sukupolvessa.
Tuohon PS4 lähteeseen en kyllä usko p*sk*n vertaa.

ps. Paolo, ihan hyvä idea perustaa tämä ketju vain tekninen puoli huomioon ottaen mutta jotenkin tuntuu, että 2-3 vuoden päästä täällä jankataan samoista asioista kuin tuolla nykyisessäkin sodassa. Ei porukka malta pitää tekniikka/myynti/pelivertailu/pr-moka asioita erillisissä ketjuissaan.. :eek:
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Se, että Nintendolla ei tässä erässä ollut resursseja tekniseen kilpailuun ei (toivottavasti) tarkoita saman toistumista ensi sukupolvessa.
Mielenkiintoista tästä tekee se että seuraavassa sukupolvessa Nintendolla on täpäkkää tehdä
ihan mitä huvittaa, ei pitäisi loppua ainakaan rahalliset resurssit kesken. Jospa Nipa tekeekin
superkoneen jollain uudella jipolla, ja nauraa Sonyn + MS:n rimpuloinnille? ;)

ps. Paolo, ihan hyvä idea perustaa tämä ketju vain tekninen puoli huomioon ottaen mutta jotenkin tuntuu, että 2-3 vuoden päästä täällä jankataan samoista asioista kuin tuolla nykyisessäkin sodassa. Ei porukka malta pitää tekniikka/myynti/pelivertailu/pr-moka asioita erillisissä ketjuissaan.. :eek:

Nooh, kunhan ei mene pelkästään "Brandi X voittaa kun se on vaan paras" -linjalle. :rolleyes:
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kunhan vaan seuraava boksi puskee kaikki pelit 1080p resolla olen tyytyväinen (on meinaan aika säälittävä tuo natiivina 1080p pelien määrä threesixtyllä..).
Ja tietysti ne peruspäivitykset, eli lisää laskentatehoa ja enemmän rammia. K-Rad!

En siis usko että Microsft tulee radikaalisti muuttamaan strategiaansa.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En oikein tiedä mitä "vaatisin" uudelta sukupolvelta. Kai se riittäisi, että peli kuin peli pyörisi 1080p@60. Mitä muuta sitä konsolilta voi tässä vaiheessa vaatia (ja täysi taaksepäin yhteensopivuus)... Toivon todellakin että uusi MS:n kone nähdään viimeistään vuonna 2010.

Mielestäni konsolin elinkaaren venyttämisen ei pitäisi olla minkäänlainen itseisarvo. Tietenkin XO jatkaisi rinnakkaiseloaan XO2 kanssa.

Mutta tosiaan itsekkin näen asian enemmänkin niin päin että PC pelaajat siirtyvät konsoleille, ennemmin kuin toisin päin.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo 1080p -tavoite onkin toinen jännä paikka; nykytilanteessa tehokonsoleille tulee pääasiassa samoja
pelejä kuin PC:lle. PC asettaa baselinen pelien grafiikoille, jota konsoleilla yritetään saavuttaa.
Käytännössä porttaaminen konsolille tarkoittaa joko reson ja frameraten pudottamista, tai pelin
yksinkertaistamista (pelkistetymmät mallit, heikompi fysiikka, vähemmän esineitä ruudulla).

Sitten kolmen vuoden kuluttua ollaan samassa tilanteessa; PC-pelit puskevat x-määrän tavaraa
ruudulle, konsolit yrittävät päästä samaan. Ja jälleen joudutaan tekemään kompromisseja...

Tilanne on tietysti jälleen eri konsoliyksinoikeuksilla, niissä kun ei ole verrokkina ylivoimaista
PC-versiota. Olisihan se hienoa jos kaikki pelit pyörisivät natiivisti 1080p/60, mutta kehittäjillä
on paine saada hypeä varten PALJON tavaraa ruudulle, hienoilla efekteillä koristeltuna.

(Minä en btw usko että seuraavassa generaatiossa yritettäisiin ylittää 1080p resoa, saa
sitten nauraa jälkeenpäin jos meni pieleen.)
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

(Minä en btw usko että seuraavassa generaatiossa yritettäisiin ylittää 1080p resoa, saa
sitten nauraa jälkeenpäin jos meni pieleen.)

En usko minäkään. Lähinnä siksi että se on maksimi resoluutio mihin telkkarit ja tykit kykenee. Vaatisi taas koko paketin päivättämistä. Tietysti se olisi peliliike, varsinkin sonylta (tekee telkkareitakin..). Mutta UHD:n tulohan on spekuloitu sinne 2015 tienoille. Eli ne olisi sitten 2 genin päässä.
Ja tosiaan, kiellän kaiken jos veikkaus menee pieleen.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

FullHD-rummutus on jo nykyään vähän yliampuvaa, koska harvalla on kotona edes tilaa sellaiselle näyttölaitteelle, jossa 720p:a tarkemmat resoluutiot enää tuottavat havaittavaa etua. Kolmen metrin päästäkin jos tuijottaa jotain varsin kunnioitettavan kokoista 40" ruutua, niin täytyy melkoinen haukankatse olla, että erottaa 720p:n ja 1080p:n eron. Puhumattakaan jostain 1440p:stä tai isommasta.

Itse haluaisin laitteisiin enemmän muistia, jotta tavaraa pystyisi toisaalta puskuroimaan enemmän ja hiekkalaatikkopeleissä saataisiin tavarat pysymään entistä paremmin siellä, minne ne on jätetty. Myös hahmoanimaatioissa ja ilmeissä on paljon parantamisen varaa, mutta noita nyt pystyy parantamaan vielä nykyisilläkin laitteilla.

Oikeastaan uuden sukupolven ominaisuuksille on paha alkaa esittää mitään toivomuksia ennenkuin nykyisen sukupolven pullonkaulat alkavat näkyä. PS2:n tiesi olevan taipaleensa loppusuoralla, kun San Andreas muuttui dia-showksi vaikka piirtoetäisyyttäkään ei ollut mitenkään mullistavasti. Nyt taitavat porukat osaavat piirtää maisemaa vaikka kuinka pitkälle ilman havaittavia ruudunpäivitysongelmia.

Periaatteessa tuplasti PS3:n tehoinen laite voisi olla ihan riittävä, mutta toisaalta onko se riittävästi parempi kuin PS3, että päivityksen kanssa tulisi minkäänlaista kiirettä. Uudesta konsolista haetaan kuitenkin uusia kokemuksia, ja näillä spekuloiduilla spekseillä PS4:ltä ei sellaisia hirveästi olisi odotettavissa. Täytyy yhtyä TeRm0zin toiveeseen tuosta tehopullistelusta. Kyllä (suuruuden)hulluimmat kehittäjät aina jotain uutta käyttöä keksivät niille lisääntyneille tehoille.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Voisihan tuo uusi xbox jo tulla markkinoille, kunhan ei vaan mitään tuskaista wagglea pakolliseksi ohjaustavaksi joka peliin. :)
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse toivoisin että optinen media olisi vielä mukana seuraavassa sukupolvessa. Eli XO ja PS4 olisivat nielaisseet sisäänsä Blu-ray soittimen (Nintendo todennäköisesti tekee taas jonkun oman viritelmän yhteistyökumppaneidensa kanssa, joten siihen suuntaan ei odotuksia).

Mutta jos Microsoft kehtaisi laittaa Blu-rayn seuraavaan konsoliinsa, niin paikka minun olohuoneessani olisi varma.

Mutta jos uskovat, että DVD:llä voidaan pärjätä tai koko roskan voi tunkea liven taaksen, niin ei voi mitään. Jotenkin en vain voi uskoa siihen...
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Heitän omat pari senttiäni mukaan liittyen noihin huhuttuihin PS4-spekseihin...

Skaalattu Cell-arkkitehtuuri hieman nopeammilla kellotaajuuksilla ja reippaasti suuremmalla ytimien määrällä on periaatteessa aika hyvä idea. Samaan pakettiin vielä nVidian GPU vuosimallia n. 2010 parilla gigalla muistia, ja 1080p@60 fps voisi oikeasti olla pelien standardi. Ja ennen kaikkea kaikissa peleissä tulisi olla kunnollinen moninkertainen anti-aliasointi. Pelikehityskustannusten minimoimiseksi SD-tuki pudotetaan kokonaan pois, ja itse konsolista ei HDMI:n lisäksi muita videoliitäntöjä löydykään. Samalla tietysti BD-aseman nopeus nostetaan 8X:ksi, ja kiintolevyllä voisi olla kokoa ainakin sen 500 gigaa. WLAN toki päivitetään 802.11n-standardin (joka on siihen mennessä ehkä jopa valmiskin) tasolle.

Kovin hurjaa teholisäystä ei siis olisi luvassa, mutta selvästi nopeampi ja taipuisampi GPU yhdessä riittävän muistimäärän kanssa riittää FullHD-sukupolven loppuun asti.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos WiiHD tulee 2011, niin siihen mennessä taitaa olla jo aika hyvin Euroopassa ja USA:ssakin telkkarit vaihtuneet kuvaputkista HD-osastoon. Sinänsä taisi olla järkevää pitää valmistuskustannukset alhaisina ja keskittyä SD-tehoihin, koska uudet kohderyhmät eivät vielä vaadi sahalaidattomuutta.

Seuraavassa Wiissä lienee 1:1 liikkeentunnistus, eikä erillisiä Wii Motion Plus- laitteita tarvitse. Mutta ovat nykyiset Wiimote ja Nunchuk yhteensopivia uuteen Wiihin, kuten PlayStationilla ainakin aiemmin oli (PS1 - PS2).

Ja löytyykö Gamecube -portteja, vai tuleeko uudistettu Classic, jolla voi pelata (myös) GC-pelejä?
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

FullHD-rummutus on jo nykyään vähän yliampuvaa, koska harvalla on kotona edes tilaa sellaiselle näyttölaitteelle, jossa 720p:a tarkemmat resoluutiot enää tuottavat havaittavaa etua. Kolmen metrin päästäkin jos tuijottaa jotain varsin kunnioitettavan kokoista 40" ruutua, niin täytyy melkoinen haukankatse olla, että erottaa 720p:n ja 1080p:n eron. Puhumattakaan jostain 1440p:stä tai isommasta.
En nyt jaksa muuta kommentoida kuin tätä, koska mun mielestä tää on vaan bullia mitä melkein kaikki höpöttää siitä, kuinka töllön pitäisi olla 100" ennen kuin HD:n ja FullHD:n eron alkaa huomaamaan... Varsinkin leffoissa riittää jo kevyesti 40" töllö, että kuva on todella paljon paremman näköinen. Uusimmista peleistä WipeoutHD on loistava esimerkki siitä, kuinka 720p ja 1080p on totaalisen eri näköisiä. 720p-tölllöllä tekstuurit on sumeita ja kuva kokonaisuudessaan hieman sumean oloinen, mutta kun pääsi näkemään samaa 1080p:nä, kuva oli todella tarkka ja tuntui siltä, että mistä ihmeestä tämä AF tänne ilmestyi. Samaa "ehvektiä" ei tietenkään tuntunut mm. Burnoutissa, Killzone 2:ssa ja muissa, mutta esim. Lair ja WipeoutHD on aivan käsittämättömän paljon hienompia 1080p:llä.

Imoa tietenkin, mutta tämmöstä meikäläisen silmät on havainneet. Voihan tietty olla, että mielikuva tulee vaan siitä että tietää toisen töllön olevan FullHD ja toisen HDReady, mutta en ihan äkkiä usko siihen.

Eli haluaisin siis, että ensi genissä pelit on 1080p@60fps, mutta kyllä aina vaan käy niin että pelintekijät pukkaa ulos nykiviä pelejä mihin on saatu mukaan lisää visuaalista antia. Mieluummin karsii hieman grafiikoista, että peli pyörii sulavasti. Kyllä niistä saisi todella kauniita nykyään tasaisella 30fps:lläkin, mutta monet tekee frameissa ja tearingissa kompromissia että saa pelin muuten hienommaksi.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Imoa tietenkin, mutta tämmöstä meikäläisen silmät on havainneet. Voihan tietty olla, että mielikuva tulee vaan siitä että tietää toisen töllön olevan FullHD ja toisen HDReady, mutta en ihan äkkiä usko siihen.

Wipeout HD:han vaihtaa lennossa 1080p tilan 720p:ksi, kun meiningistä tulee kiireisempää,
peli ei siis ole koko aikaa 1080p:tä. Joten kyllä, kyseessä lienee mielikuva. ;)
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikös se vaihda yläresoa ja pitää alareson aina 1080p:ssä? Muutenkin sen aina huomaa kun reso vaihtuu, koska sillä hetkellä tulee todella nopea ja pieni tearingi ruudulle. Tämä on kuitenkin vain todella hetkittäistä, eikä sitä käy usein. Eli peliä voi kai sanoa melkein koko ajan 1080p-peliksi?
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wipeout HD:han vaihtaa lennossa 1080p tilan 720p:ksi, kun meiningistä tulee kiireisempää,
peli ei siis ole koko aikaa 1080p:tä. Joten kyllä, kyseessä lienee mielikuva. ;)

Olisikohan TT-2k sanonut näin,

"WipEout HD ei pyörikään aidosti 1920*1080-resolla - ainakaan koko ajan. Sen sijaan se vaihtelee resoa lennosta tilanteen mukaan jopa yksittäisten freimien välillä: "The actual amount of horizontal resolution being dropped can change on a frame by frame basis: 1728x1080, 1645x1080, 1600x1080, 1440x1080."

You fail.
 
Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nintendo on Wiin julkaisun jälkeen satsannut tutkimukseen ja kehittämiseen enemmän kuin triplasti. Kuulostaa paljolta, mutta toisaalta en tiedä lainkaan Microsoftin ja Sonyn satsauksista.

In 2003, Nintendo declared that $34 million was spent on R&D. This figure steadily climbed to $103 million in 2006 and the following year bumped dramatically to $370 million.

Based on figures from Nintendos annual financial reports, the company is currently spending more than ten times as much on research and development as it was five years ago, and since the Wii was launched in 2006, R&D spending has more than tripled. While this could be attributed to any number of additional projects, the level of spending suggests that a large project is in the works. In 2003, Nintendo declared that $34 million was spent on R&D. This figure steadily climbed to $103 million in 2006 (the year that the Wii launched) and the following year bumped dramatically to $370 million. When asked to explain the escalated spending, Nintendo representatives were unable to provide comment.

http://www.whattheyplay.com/blog/2008/09/30/new-wii-due-by-2011/
 
Ylös Bottom