Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii U:llahan nimenomaan ongelmana on, että tarjontaa on liian vähän, olemassaolevat vähät pelit eivät kiinnosta suurta yleisöä, ja laitteen omistajillakin ongelmana on, että ne kiinnostavat pelit on nopeasti pelattu ja lisää ei oikein ole tiedossa.

Jos puhutaan yleisesti system-seller peleistä, jotka nostaisivat Wii U:n myynnit sinne, missä niiden kuuluu olla jne. niin pelirintamalla näyttää kyllä ehdottomasti kuivalta, sitä en kiistä, mutta jos puhutaan ihan subjektiivisesti Wii U-omistajan perspektiivistä, niin pakko olla eri mieltä.

Laite on ollut käytössä tasaisesti julkaisupäivästä lähtien. Nintendo Landista riittää edelleenkin hupia multiplayer-iltoihin. Juuri sain tahkottua Assassin's Creed 3:n läpi, josta vielä Tyranny of Washington lisäosa pelaamatta yms. Tällä hetkellä ERINOMAINEN Sonic & All-Stars Racing Transformed työn alla, josta riittää hupia vielä pitkäksi aikaa. Hyllyssä odottaa korkkaamattomana Zombi U. Kaupasta saisi vielä erittäin varteenotettavalla 20€ budjettihinnalla Batman Arkham Cityn ja uusista tulokkaista Lego City Undercover ja Monster Hunter 3 vielä hankkimatta.

Lähitulevaisuuden julkaisuista alustavasti ostolistalla The Wonderful 101, Game & Wario, Pikmin 3, sekä syksyllä ainakin Zelda:WW ja mahdollisesti Watch Dogs.

Tähän päälle vielä muiden konsolien tarjonta, niin täytyy sanoa, että on suorastaan peliähky.

En sinäänsä puolustele Wii U:n objektiivisesti heikkoa pelitilannetta, mutta kyllä siellä silti laadukasta pelattavaa riittää, jos ei ole liian kronkeli
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Huvittavaa, että Nintedopojat huutavat monipuolisen pelaamisen puolesta, mutta sitten nämä yli 90 pojoa metacriticissä tykittävät pelit, joita tänäkin vuonna tulee useita, ei kelpaa. Haukutaan sitten koko vuosi kuolleeksi muidenkin konsoleiden osalta, kun omakin on. Joko olisi aika tunnustaa faktat? Kyllä boxille ja plösölle tulee vielä useampi pakko-ostos, vaikka pakko myöntää, että boxille ei tule nyt mieleen mitään pakollista yksinoikeuspeliä. Monille riittää GTA:n julkaisuun asti pelattavaa mm. Halo 4:n, GeoW: Judgmentin, CoDin, NHL:n/FIFAn sekä monen muun pelin seurassa. Tilanne siis meillä boxin ja plösön omistajilla on loistava. The Las of Us on itselleni yksi odotetuimmista peleistä koko tämän genin aikana. Lisäksi hyllystä löytyy kymmeniä vielä pelaamattomia huippupelejä ja kaupan hyllyillä on nolottavan paljon pelejä, joita en vielä omista. Eli meille HC-pelaajilla kuten varmasti casuaaleillekin on kyllä pelattavaa uusien konsoleiden tuloon asti. Wii U:n kohdalla en sanoisi näin.

Minulla on "käytössä" Wii U, PS3, X360, 3DS ja PS Vita, eli ongelma ei ole omistetut laitteet vaan nimenomaan julkaistavien pelien tyypit. Näistä konsoleista vahvimmin vetää tällä hetkellä 3DS, jolla laitteen elinkaari ja pelivalikoima ovat nyt viimein juuri sopivassa suhteessa. Jos pelimaku on "ronkeli" kun EA:n urheilupelit eivät nappaa ja Halo 4 tai Last of Us eivät ole se ihan omin juttu, niin sittenhän on. PSN Plus osoittautui pitkästä aikaa hyödylliseksi Catherinen myötä, mutta useimmiten sieltä tulee sitä hälläväliä-osastoa ja palvelu on enemmän käytössä muiden ominaisuuksien kuten automaattisten päivitysten ja jatkuvien synkkausten helpottamiseksi sekä pilvitallennusten vuoksi.

Tuskin minä yksin olen tyytymätön tämänhetkiseen pelitarjontaan. Jatkuvasti uutisoidaan pelimyyntien laskusta, ja jatko-osat myyvät vähemmän kuin sarjojen aikaisemmat pelit, onpa kyse sitten New Super Mario Bros. U:sta, God of War Ascensionista tai Gears of War Judgmentista:

Epic Games and People Can Fly’s prequel to the Xbox 360′s third-person shooter of choice, Gears of War: Judgment, couldn’t manage to sell even half of what the previous game accomplished.

In the PAL region (which covers most of Asia, Africa, Australia, New Zealand and Europe), Judgment sold about a quarter of what Gears of War 3 did during its first week in 2011. It managed to pushed Square Enix’s reboot of Tomb Raider down from a two-week stint at the top, but still stands as one of the quietest launches in franchise history.

'Gears of War: Judgment' sells much less than its predecessor in PAL region

Valitettavasti tilanne on se, että vaikka peliteollisuus yhä pukkaa ulos Tomb Raideria ja Final Fantasy 13: Lightning Returnsia, niin kuluttajissa on kuitenkin paljon myös niitä mahewcoroja, joille tämänhetkinen tarjonta ei kelpaa. Ostohalua kyllä olisi, mutta jos siellä ei ole sitä Wii Party U:ta, Chocobo Racingia, Mutant Muddsia tai muita "HC-pelaajien" karsastamia "epäpelejä", niin se näkyy myös markkinoilla alentuneena kysyntänä ja laskevana kokonaismyyntinä. Ei näiden pelien yleisö laita rahojansa Defianceen tai mihin tahansa muihin "Metacriticissä tykittäviin" peleihin, eli jos tietyt pelityypit jäävät puuttumaan markkinoilta, niin konsolit ja sitä myötä muutkin pelit jäävät ostamatta.

Jos tämä kehitys jatkuu, pian voidaan olla vielä pahemmassa tilanteessa kuin PS360 elinkaariensa alkuvaiheessa: konsolit eivät vain myyneet teknologiasta huolimatta, koska niiden pelikokemukset kiinnostivat vain osaa pelaajajoukosta. Sama tapahtuu nyt Wii U:lla, Gamepad ja muu teknologia eivät myy konsolia ilman mielenkiintoisia pelejä, ja sama tulee todennäköisesti tapahtumaan Sonyn ja Microsoftin seuraavilla konsoleilla, elleivät ne saa tarjolle laajempaa yleisöä kiinnostavia pelejä. Miksi pelimyynnit alenevat ja pelialalla on hankala taloudellinen tilanne, jos muka tarjonta on "parasta koskaan"?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mahewcoro, juurihan minä sinulle luettelin kuina on tulossa uusia IP:tä jopa kaksin kappalein ihan lähiaikoina. Eli ei jatko-osia. Sitten taas elät todella omissa maailmoissasi, jos vedät johtopäätöksiä God of Warin tai Gears of Warin jatko-osien myynneistä siihen, miten vaikkapa Grand Theft Auto V tulee myymään. Etkö todella pysty näkemään, mikä hiuksen hieno ero näillä saattaisi olla?

Jos tämä kehitys jatkuu, pian voidaan olla vielä pahemmassa tilanteessa kuin PS360 elinkaariensa alkuvaiheessa: konsolit eivät vain myyneet teknologiasta huolimatta, koska niiden pelikokemukset kiinnostivat vain osaa pelaajajoukosta. Sama tapahtuu nyt Wii U:lla, Gamepad ja muu teknologia eivät myy konsolia ilman mielenkiintoisia pelejä, ja sama tulee todennäköisesti tapahtumaan Sonyn ja Microsoftin seuraavilla konsoleilla, elleivät ne saa tarjolle laajempaa yleisöä kiinnostavia pelejä. Miksi pelimyynnit alenevat ja pelialalla on hankala taloudellinen tilanne, jos muka tarjonta on "parasta koskaan"?

Huoh. mobiilialalla tehdään loistavaa bisnestä. Ei tarvita kuin ritsa ja lintu ja miljardi ihmistä hakkaa tyytyväisenä. Jos sinä tosiaan haluat konsolipelien kehittyvän siihen muottiin, niin se on se mikä konsolipelaamisen tappaa. Ainakin itseltäni. Odotellaanhan nyt ihan rauhassa ja katsotaan miten PS4 ja uusi boksi myy. Se että Wii U floppasi tähän asti on ihan Nintendon omaa tyhmyyttä. Se että teet laitteen, joka ei ole casuaaleille eikä HC-väelle ja vieläpä ilman pelejä. Mitä itse odotit että käy?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mahewcoro, juurihan minä sinulle luettelin kuina on tulossa uusia IP:tä jopa kaksin kappalein ihan lähiaikoina. Eli ei jatko-osia. Sitten taas elät todella omissa maailmoissasi, jos vedät johtopäätöksiä God of Warin tai Gears of Warin jatko-osien myynneistä siihen, miten vaikkapa Grand Theft Auto V tulee myymään. Etkö todella pysty näkemään, mikä hiuksen hieno ero näillä saattaisi olla?

Tämä ilmiö koskee myös uusia IP:itä, kuten sitä mainittua Sleeping Dogsia:

Square Enix said the three did not measure up at retail despite critical acclaim; we gave each high praise in our reviews, for our part. The publisher said its North American sales force was particularly "ineffective, ending up with two-third of number of units sold in Europe."

Major restructuring is planned throughout the publisher the company anticipates a net loss of 13 billion yen (£91m / $138m), including the resignation of longtime CEO Yoichi Wada.

Tomb Raider, Sleeping Dogs, Hitman sell below expectations | GamesRadar

Minun esimerkeistäni tiedetään jo, miten myynnit ovat menneet. GTA5:stä sitä ei voi vielä tietää, mutta mitä jos sekin noudattaa tätä laskusuhdannetta ja myy huonommin kuin GTA4? Tämä on hyvin mahdollista monien pelaajien kokeman GTA4-pettymyksen ja GTA4:n huonon DLC-menestyksen jälkeen:

Grand Theft Auto 4 was one of the biggest games of the decade, so why, then, is Take-Two interactive not experiencing the same runaway sales success with the game's two downloadable episodes, The Lost and Damned and The Ballad of Gay Tony? According to CEO Ben Feder, it may be a matter of timing -- and a huge loss of marketing momentum.

While sales figures for the episodes -- which were released first as separate $20 downloads and later packaged together on a disc as "Episodes of Liberty City" -- haven't been divulged, Wedbush Morgan Securities analyst Michael Pachter estimated sales for the disc were around 100,000 in the U.S. "Episodes From Liberty City seems to have been most appealing to those who have finished GTA 4 and wanted more story and gameplay," Feder said. "Which is a smaller market than initially expected."

GTA4 DLC Sold "Less than Expected"

Huoh. mobiilialalla tehdään loistavaa bisnestä. Ei tarvita kuin ritsa ja lintu ja miljardi ihmistä hakkaa tyytyväisenä. Jos sinä tosiaan haluat konsolipelien kehittyvän siihen muottiin, niin se on se mikä konsolipelaamisen tappaa. Ainakin itseltäni. Odotellaanhan nyt ihan rauhassa ja katsotaan miten PS4 ja uusi boksi myy.

Mobiilipelien suuri menestys on lähinnä myytti. Sieltä löytyy ne isot menestyjät, mutta niiden rinnalle löytyy sitten valtavasti epäonnistujia ja pelejä, jotka hädin tuskin tuottavat vain marginaalisesti. Varmasti Angry Birdseille ja vastaaville löytyy myös paikkansa pelimarkkinoilta, mutta nekään eivät pysty vastaamaan kaikkiin pelitarpeisiin. Konsoli on yhä paras ja kätevin tapa tarjota TV-pelaamista koteihin, mutta jos peliteollisuus ei osaa tarjota kuluttajien toivomia pelikokemuksia, alan markkinat kärsivät. Nintendo kapsahti tähän virheeseen Wii U:n kanssa, kun se laittoi konsolin julkaisuun huonosti mietityn sillisalaatti-kokoelman Nintendolandin, eikä esimerkiksi kuluttajien toivomaa ja odottamaa uutta Wii Sports -liiketunnistuspeliä.

Wii U:lla olisi potentiaali tarjota myös niitä mobiilipelikokemuksia kotona, mutta valikoimasta on hankalasti puuttunut juuri niitä "pieniä" pelejä, jotka menevät Nintendolla tällä hetkellä 3DS:lle.

Se että Wii U floppasi tähän asti on ihan Nintendon omaa tyhmyyttä. Se että teet laitteen, joka ei ole casuaaleille eikä HC-väelle ja vieläpä ilman pelejä. Mitä itse odotit että käy?

Tietenkin odotin, että Wii U:lle tulisi heti julkaisun jälkeen enemmän ja monipuolisempia pelejä. Mutta nyt ollaan keväässä, ja näyttää että ne pelit menevät vähintään syksylle, ehkä pidemmällekin. Siitä huolimatta Wii U:lle on tulossa niitä mielenkiintoisia pelejä enemmän kuin PS360:lle, joten tämä julkaisun jälkeinen kuivuus on toivottavasti vain kupru, ja Wii U:n pelivalikoima alkaa elpyä hankalan alun jälkeen. Tästä huolimatta myös kupru on vahingollinen konsolille, ja Wii U:lle olisi ollut paljon parempi saada "lentävä lähtö".

Mutta jos jotain, niin Wii U näyttää, että siihen "HC-väkeen" ei voi luottaa. Wii U:lla oli ja on pitkä listaus niitä HC-pelejä, kuten Batman, Assassin's Creed, Darksiders II, Call of Duty, Need for Speed, Ninja Gaiden, Tekken Tag Tournament, Mass Effect 3, Zombi U, Monster Hunter 3 Ultimate, Resident Evil Revelations ja niin edelleen, ja laite ei myynyt eikä myy. Ne väitetyt "HC-pelaajat" toimivat pohjimmiltaan siis ihan samalla tavalla kuin ne "kasuaalit", paitsi että Wii U oli suunnattu erityisesti sinne "HC"-leiriin ja se epäonnistui. Nyt Nintendon on siis aika vaihtaa suuntaa, ja katsoa jos vaikkapa se Wii Sports -yleisö tekisi konsolista menestyneemmän.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ot

Kyllä saa tästä ketjusta hakemalla hakea postauksia seuraavan sukupolven teknologiasta. :banghead:
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta jos jotain, niin Wii U näyttää, että siihen "HC-väkeen" ei voi luottaa. Wii U:lla oli ja on pitkä listaus niitä HC-pelejä, kuten Batman, Assassin's Creed, Darksiders II, Call of Duty, Need for Speed, Ninja Gaiden, Tekken Tag Tournament, Mass Effect 3, Zombi U, Monster Hunter 3 Ultimate, Resident Evil Revelations ja niin edelleen, ja laite ei myynyt eikä myy. Ne väitetyt "HC-pelaajat" toimivat pohjimmiltaan siis ihan samalla tavalla kuin ne "kasuaalit", paitsi että Wii U oli suunnattu erityisesti sinne "HC"-leiriin ja se epäonnistui. Nyt Nintendon on siis aika vaihtaa suuntaa, ja katsoa jos vaikkapa se Wii Sports -yleisö tekisi konsolista menestyneemmän.
Etkö tosiaan pysty näkemään, että HC-väki odottaa PS4 ja uutta boksia? Wii U on soutuvene ihmisille, jotka haluavat moottoriveneen. Se on HC-väelle auttamattomasti alitehoinen PS4 (ja todennäköisesti uuteen boksiin) verrattaessa. Siitä et voi tehdä johtopäätelmää, että HC-leiriin ei voi luottaa. Jos nuo kaikki konsolit floppaa, sitten voidaan palata asiaa.

Kyllä saa tästä ketjusta hakemalla hakea postauksia seuraavan sukupolven teknologiasta. :banghead:
Johtunee pitkälti siitä, ettei oikein mitään uutta ole auringon alla. 21 päivän jälkeen luulisi viimeistään ketju pursuavan taas viestejä Microsoftin uudesta vekottimesta. Lopetan kuitenkin itse tältä erää tuon pelikeskustelun, ehkä niillekkin pitäisi olla oma ketju?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pikselinlaskijat on niitä jotka odottavat uusia konsoleita ja niiden tehoja eniten. Mutta älkää huolestuko, PC-puolen pikselinlaskijat ovat jo valmiina ryttäämään uudetkin "tehokonsolit" kun tulevat markkinoille :D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pikselinlaskijat on niitä jotka odottavat uusia konsoleita ja niiden tehoja eniten. Mutta älkää huolestuko, PC-puolen pikselinlaskijat ovat jo valmiina ryttäämään uudetkin "tehokonsolit" kun tulevat markkinoille :D

Joo, ja me surkimukset tuoreimmat tehokonsolit + tehopc kainalossa ihmetellään porukalla, missä ne Nintendo-pelit oikein on?

[video=youtube_share;_Ig7A-eaZA8]http://youtu.be/_Ig7A-eaZA8[/video]
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Siinä onkin ihmettelemistä:eek:
Muistakaa sitten laskea tarkkaan ne pikselit!

Onko grafiikan parantuminen pois pelaamisesta? Ei. Tarkoittaako se sitä, että pelit ovat huonoja jos ne näyttää paremmalta? Ei.

Wii oli ylivoimainen myyntiykkönen viime sukupolven alussa. Cubeen asti on tullut hakattua Nintendon laitteilla, mutta kun Reggie pamautti E3:n lavalla että "nyt poijjaat 3rd partyt tulee sukkana tekemään Wiille pelejä", niin pistin rahat lompakkoon ja jäin odottamaan. Ja odotan edelleen. Nytkö niitä pelejä sitten tulee, kun kone ei myy? Sama virsi, sama tulos.

Aivan kuten ei kävisi mielessäkään ostaa CODin tulevia jatko-osia, niin aivan samaa voin sanoa esimerkiksi Mario Kartista. Sitä tuli joskus vuonna muna hakattua silmät ristissä ja oli muuten hauskaa. Niin oli COD4:n pelaaminenkin jokunen vuosi sitten. Olen sitten kait siinä mielessä hassunhauska yksilö, että en halua pelata vuodesta toiseen samoja pelejä, enkä laske esim. Okamia Wiin pelitarjontaan mukaan ollenkaan (vaikka Mahew sitä aina listoillaan hehkuttaa), jos olen sen hakannut jo aiemmin läpi toisella konsolilla. Peli kun on sama vaikka sitä ohjaisi otsaan asennetulla halon muotoisella anturalla.

Mutta ehkä Nintendo on oikeasti löytänyt pelimaailman salaisuuden: laitetaan jokaiseen sukupolveen uusi ohjain, niin voidaan myydä samat pelit kolmesataa kertaa peräkkäin. Enää ei tarvitse edes välttämättä kehittää pintapuolisesti uutta peliä, laitetaan vaan kanteen että "Okami, the exttrrreeeme! Wii edition". Ehkä näemme tässä sukupolvessa jatko-osan "Okami: Stroke the Wolf WiiU pad edition". En malta odottaa sitä päivää. Mutta jatkan odottamista sivurajalla niin kauan, kun Nintendolla on tarjottavana vain omia, erinomaisia 1st party pelejä. Ja kun naapurit tarjoaa omien 1st party peliensä lisäksi valtavan määrän hyviä pelikokemuksia, joita Nintendolla ei tarjota ollenkaan, on yhden konsolin pelaajana lähes mahdotonta valita Nintendoa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pikselinlaskijat on niitä jotka odottavat uusia konsoleita ja niiden tehoja eniten. Mutta älkää huolestuko, PC-puolen pikselinlaskijat ovat jo valmiina ryttäämään uudetkin "tehokonsolit" kun tulevat markkinoille :D

En tiedä oliko tämä viesti suunnattu minulle? On aivan kaksi eri asiaa haluta teknologia hyppäystä myös pelien graafiseen ilmeeseen 6-7 vuoden välein kun olla "pikselinlaskija". Ei ole pakko hypätä aina sinne äärilaitaan. On muitakin tasoja.
Jos grafiikalla ei ole mitään väliä, pelattaisiin edelleen Pongia. Itselleni ainakin olisi tällöin jäänyt pelialalta monia hienoja hetkiä saavuttamatta. Grafiikkaa on niin muodikasta disauttaa, ja unohtaa sen kaikki hyvät puolet, mitä sen kehittäminen on pelialalle mahdollistanut.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Grafiikkaa on niin muodikasta disauttaa, ja unohtaa sen kaikki hyvät puolet, mitä sen kehittäminen on pelialalle mahdollistanut.

Onhan se toki näinkin, mutta silkkaa silmänkarkkia enemmän toivoisin lisätehoja käytettävän pelimaailmojen uskottavuuden parantamiseen.

Tässäkin ketjussa on odotettu lisätehojen tuovan parempaa tekoälyä, suurempia väkijoukkoja, parempaa fysiikkamallinnusta, tuhoutuvia ympäristöjä, pehmeämpää ruudunpäivitystä jne. Aikamoinen deja vu -fiilis tulee noista toiveista, koska samaa olen itse odottanut jo ainakin PS2-hypestä asti, mutta eipä ole kovin pitkälle päästy. Toki grafiikan yleinen terävyys, tekstuurit ja jossain määrin pelien mittakaava on kasvanut viime vuosikymmenen aikana. Sisällöllisesti kuitenkin ns. nykypelit eivät ole vuosituhannen taitteesta kovin pitkälle tulleet, monilla osa-alueilla paremminkin taantuneet.

Ehkä tämä Wii U:sta alkanut laitepolvi viimein korjaa asian ja paukkuja käytetään itselle oleellisiin asioihin. Jotenkin en vain ihan usko siihen. Pelkona on, että silkinpehmeän 60 fps:n sijaan voi kaikkein "näyttävimmissä" peleissä taas kerran olla tyytyminen enimmäkseen sulavaan 30 freimiin, joka sitten notkahtaa kun ruudulla tapahtuu kerralla enemmän.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii oli ylivoimainen myyntiykkönen viime sukupolven alussa. Cubeen asti on tullut hakattua Nintendon laitteilla, mutta kun Reggie pamautti E3:n lavalla että "nyt poijjaat 3rd partyt tulee sukkana tekemään Wiille pelejä", niin pistin rahat lompakkoon ja jäin odottamaan. Ja odotan edelleen. Nytkö niitä pelejä sitten tulee, kun kone ei myy? Sama virsi, sama tulos.

Niinhän niitä tulikin, ei vain välttämättä niitä third party -pelejä, joita sinä odotit. Mm. Final Fantasy Crystal Chroniclesit, Raving Rabbidsit, Just Dance, Guitar Hero, Tetris Party, F.A.S.T., No More Heroes, WayForwardin 2D-pelit, Swords & Soldiers, Mega Man, Sonicit, Konamin Rebirthit, Cave Story, Silent Hill, House of the Dead, Trauma Center, MotoHeroz, Zack & Wiki, TrackMania, World of Goo, MadWorld, Kororinpa ja niin edelleen. Mukaan vielä Nintendon rahoittamia third partyjen pelejä kuten Sin & Punishment 2, The Last Story, Project Zero, Pandora's Tower... monia näistä peleistä ei edelleenkään saa pelattua millään muulla konsolilla, paitsi Wii U:lla taaksepäinyhteensopivuuden kautta.

Wii näytti, että laaja pelivalikoima ja mielenkiintoiset ominaisuudet ovat tärkeämpiä kuin silkka suoritusteho. Nyt Wii U kärsii samasta ilmiöstä: sen modernimpi teknologia ei pärjää alkuperäiselle Wiille eikä vanhemmille HD-konsoleille, joilla on laajemmat pelivalikoimat, koska Wii U:n ominaisuuksia ei olla tähänastisella pelivalikoimalla saatu hyödynnettyä tehokkaasti. Jos Wii U:n julkaisuun ja sen jälkeiseen aikaan olisi saatu samanlainen ketju pelejä kuin Wiillä oli aikanaan, tilanne voisi olla toisin. Suuri yleisö alkaa kuitenkin olla yhä väsyneempi "parempaan tekniikkaan", ja PS4:n sekä seuraavan Xboxin pelit tulevat vaatimaan vielä enemmän kehitysresursseja, joten niillä voi hyvinkin olla vielä kuivempi alkukausi ja pelivalikoima kuin Wii U:lla. Yhä useampi "HC-pelaajakin" voi jäädä kelkasta pois, kun tarkempaa HD:tä ja edistyneempää suoritustehoa tarjoavien konsolien hinta ja tarjonta eivät aivan kohtaa edes useimpien peliharrastajien toiveita, ja pelit pyörivät yhä PS360:lla... sekä Wii U:lla.

Minä itse uskon joskus vuosien päästä ostavani PS4:n tai seuraavan Xboxin, koska eiköhän niillekin sentään vuosien saatossa muutama mielenkiintoinen peli tule, mutta alkuvaikeuksista huolimatta Wii U:lla on parhaat mahdollisuudet tarjota laajin valikoima minua kiinnostavia pelejä, joka tulee koostumaan juuri third party -tuotannosta sekä Nintendon omasta tuotannosta Marioiden ja Zeldojen ulkopuolella. Se Mario Kart ei tosiaankaan kiinnosta, mutta entäpä jos Wii U:n eShopissa julkaistaan viimein Euroopassakin ExciteBots? Niin ostettu.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onhan se toki näinkin, mutta silkkaa silmänkarkkia enemmän toivoisin lisätehoja käytettävän pelimaailmojen uskottavuuden parantamiseen.
Kyllä. Itseäni vaan ärsyttää nämä kommentit, jotka näkevät grafiikan vain ja ainoastaan pahana asiana. Itsellänikin on toiveissa teknologiakehitystä laajalle alueelle. Tärkein itselleni olisi multiplayer pelien pelaajamäärien lukujen nosto.

Tässäkin ketjussa on odotettu lisätehojen tuovan parempaa tekoälyä, suurempia väkijoukkoja, parempaa fysiikkamallinnusta, tuhoutuvia ympäristöjä, pehmeämpää ruudunpäivitystä jne. Aikamoinen deja vu -fiilis tulee noista toiveista, koska samaa olen itse odottanut jo ainakin PS2-hypestä asti, mutta eipä ole kovin pitkälle päästy. Toki grafiikan yleinen terävyys, tekstuurit ja jossain määrin pelien mittakaava on kasvanut viime vuosikymmenen aikana. Sisällöllisesti kuitenkin ns. nykypelit eivät ole vuosituhannen taitteesta kovin pitkälle tulleet, monilla osa-alueilla paremminkin taantuneet.
Sisältö on mielestäni yksi mystisimpiä asioita. Koska hyvä grafiikka ei estä hyvän sisällön tekemistä. Tästä esimerkkinä vaikkapa Heavy Rain, (todennäköisesti myös Beyond Two Souls). Ei ole myöskään grafiikan vika, että Skyrimissa tehtävät ovat pääosin "käy keräämässä kukka luolasta x." Aivan samanlailla sille pelimoottorille olisi kehitettävissä hauskemmatkin tehtävät. Tähän toivon itse myös suuresti parannusta, grafiikan parannus tälle ei kuitenkaan mikään este ole vaan käsikirjoittajien luovuuden puute. Samaa ilmiötä on havaittavissa elokuvissa. Nykyään sarjoissa alkaa olemaan huomattavasti parempaa käsikirjoitusta kuin elokuvassa (omaan makuuni).

Jos tähän vielä konkretisoi tämän, minkä verran sieltä vuosituhannen vaihteesta ollaan grafiikkaa parannettu, niin tämä kuvastaa minusta menoa aika hyvin:
Halo_1.jpg
Crysis-3-Explosions-Beneath-the-Liberty-Dome.jpg


Minä voin reilusti nostaa käden pystyyn sen merkiksi, että haluan että kehitys jatkuu yhä edelleen. Nyt toivoisi toki myös panostusta laajamittaisemmin myös niihin muihin pelillisiin juttuihin. Grafiikka ei tee mistään pelistä yksinään hyvää, mutta se voi tehdä hyvästä pelistä täydellisen. (Ja väärinymmärrysten välttämiseksi, en itse ole pelannut Crysis 3, enkä ihan lähiaikoina aijo pelatakkaan. Sen verran puulta maistui Crysis 2.)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onhan se toki näinkin, mutta silkkaa silmänkarkkia enemmän toivoisin lisätehoja käytettävän pelimaailmojen uskottavuuden parantamiseen.

Tästä aiheesta kirjoitettiin mielenkiintoinen artikkeli Gamasutrassa:
Gamasutra: Adrian Chmielarz's Blog - Why the Next-Generation Will Change Games Forever

Lyhyesti: seuraavassa sukupolvessa alkaa graafinen fideliteetti olla sitä luokkaa, että se pakottaa pelisuunnittelunkin ottamaan huomioon realismin ihan eri lailla. Kirjoittajaa oli hämännyt jo Tomb Raiderissa ja Bioshock Infinitessä räiskinnän määrä: pelien esitystapa yksinkertaisesti olisi edellyttänyt enemmän järkeä toiminnalta. Kun siis peli näyttää todelliselta, sen täytyy tuntua siltä muillakin tavoilla.

Graalin maljan lailla tavoiteltu fotorelistisuus voi siis ampua itseään jalkaan, jos pelit ovat mekaanisesti sitä samaa vanhaa, mitä ollaan katseltu jo vuosikausia. Siksi kasvavat konetehot asettavat uusia vaatimuksia pelisuunnittelulle. (Tällä on varmaan jotain tekemistä senkin kanssa, mistä David Cage on jauhanut vaikka kuinka pitkään. Cage vain puhuu mahdollisuuksista, tämä Chmielarz kääntää tuon jo vaatimukseksi.)

Ehkä tämä Wii U:sta alkanut laitepolvi viimein korjaa asian
En tiedä, mikä laitepolvi Wii U:sta alkoi, mutta seuraavan boksin ja PS4:n kanssa sillä on aika vähän tekemistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En tiedä, mikä laitepolvi Wii U:sta alkoi, mutta seuraavan boksin ja PS4:n kanssa sillä on aika vähän tekemistä.

No tämä nyt jää nähtäväksi. Kyllä minuakin harmitti, kun selvisi että Nipa säästelee tehoruuvin kanssa, joskin ekan Wiin kohdalla sama asia nyppi aikanaan paljon enemmän. Silloin oli itsellä kova hinku päästä mukaan HD-junaan, nyt vastaavaa kvanttihyppyä grafiikan laadussa ei ole tiedossa.

Vaikka uudella plegellä ja boksilla varmaan voidaankin toteuttaa juttuja, joihin Wii U ei kykene, en näe että ne olisivat pelisuunnittelun kannalta automaattisesti sen parempia. Vetäviä (ja äärimmäisen näyttäviä) pelejä voi tehdä paljon nykyistä kehnommallakin tekniikalla, rajoitukset vaan pitää osata ottaa huomioon. Jos se sitten tarkoittaa, ettei Wii U:lla nähdä niitä kaikkein realistisimman harmaita sotapelejä, niin ei voi mitään. Useampi konsoli tulee joka tapauksessa itsellä hyllyyn, joten menetys ei ole henkilökohtaisesti merkittävä.

Ja samaa konsolisukupolvea nuo nyt ovat jo ihan puhtaasti kalenterista katsottuna. Kilpailevat samoista ostajista ja samojen pelikehittäjien resursseista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kilpailevat samoista ostajista ja samojen pelikehittäjien resursseista.
Juuri tästä olen eri mieltä. Nextbox ja PS4 kilpailevat samoista ostajista, Wii U kilpailee ylipäätään ostajista ja kehittäjät ovat jo virittelemässä PC:itään, joilla kodaavat pelejä PC:n lisäksi boksille ja pleikalle.

Wii U siis on jäämässä samaan rooliin kuin Wii jäi edellisellä kierroksella: se joko ostetaan omilla ansioillaan tai sitten sitä ei osteta. Se ei ole samalla viivalla kilpaileva vaihtoehto muille konsoleille. (No, ehkä se on vaihtoehto OUYAlle tai Gamestickille, mutta eivät nekään tehokonsolien markkinoita nakerra.)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

JWii U siis on jäämässä samaan rooliin kuin Wii jäi edellisellä kierroksella: se joko ostetaan omilla ansioillaan tai sitten sitä ei osteta. Se ei ole samalla viivalla kilpaileva vaihtoehto muille konsoleille. (No, ehkä se on vaihtoehto OUYAlle tai Gamestickille, mutta eivät nekään tehokonsolien markkinoita nakerra.)

No kai ne kaikki muutkin konsolit ostetaan omilla ansioillaan? Mut joo, ymmärrän kyllä pointtisi ja olen jossain määrin samaa mieltä. Tuo ajattelu pätee niihin konsoliostajiin, jotka ostavat konsolit omilla rahoillaan ja pääsääntöisesti omaan käyttöönsä. Sen lisäksi on iso tukku lapsia, joille vanhemmat ostavat konsolin. Siinä vaiheessa tehot eivät ole se oleellisin tekijä.

Ja kai nyt herran tähden tehokonsolienkin ostajat ostavat myös pelejä, eivätkä vaan tuijota esirendattuja hiusanimaatioita. Yhdelle konsolille ostettu peli on aina muilta pois. Olen aika pomminvarma että itsekin tulee ostettua enemmän pelejä PS4:lle kuin Wii U:lle. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että ihan samasta lompakosta ne molempien pelit lähtevät ostoon ja kilpailevat samoista euroista. Siinäkin mielessä siis samaa sukupolvea.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Juuri tästä olen eri mieltä. Nextbox ja PS4 kilpailevat samoista ostajista, Wii U kilpailee ylipäätään ostajista ja kehittäjät ovat jo virittelemässä PC:itään, joilla kodaavat pelejä PC:n lisäksi boksille ja pleikalle.

Wii U siis on jäämässä samaan rooliin kuin Wii jäi edellisellä kierroksella: se joko ostetaan omilla ansioillaan tai sitten sitä ei osteta. Se ei ole samalla viivalla kilpaileva vaihtoehto muille konsoleille. (No, ehkä se on vaihtoehto OUYAlle tai Gamestickille, mutta eivät nekään tehokonsolien markkinoita nakerra.)

Oma povaukseni on, että Wii U:lle tulee enemmän multiplattareita PS4:ltä ja NextBoxilta kuin mitä WiiS360-multiplattareita tuli, vaikka niitäkin loppujen lopuksi oli enemmän kuin monet tiedostavat. Kun PS360 hiipuvat, Wii U jää uusien pelien turvin jatkamaan elinkaartaan, ja kasvava laitekanta alkaa näyttää houkuttelevalta uudempien konsolien pienempien käyttäjäkuntien rinnalla. Wii U:lla ei ole yhtä suurta paradigmaeroa kilpailijoihinsa kuin Wiillä oli, ja yhä suuremmalle yleisölle graafinen ero on yhä merkityksettömämpi, joten Wii U:lle saadaan helpommin "melkein samanlaisia" pelejä. Samalla laite saa kuitenkin myös ne omat pelinsä, joiden kehittäjillä ei riitä mielenkiinto tehokkaampien konsolien pienempiä käyttäjäkuntia kohtaan.

Tilanne tulee siis jossain määrin olemaan toisinto kuluneesta sukupolvesta, mutta multiplattarien suhdeluku tulee olemaan suurempi, ja kaikkien konsolien kokonaismyynnit samalla alemmat. Mutta siitä ei ole epäilystä, että Wii U tosiaan kilpailee "eri viivalla" kuin tulevat tehokkaammat konsolit.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tästä aiheesta kirjoitettiin mielenkiintoinen artikkeli Gamasutrassa:
Gamasutra: Adrian Chmielarz's Blog - Why the Next-Generation Will Change Games Forever
Pitääpäs lukaista läpi jahka kerkiää.

Lyhyesti: seuraavassa sukupolvessa alkaa graafinen fideliteetti olla sitä luokkaa, että se pakottaa pelisuunnittelunkin ottamaan huomioon realismin ihan eri lailla. Kirjoittajaa oli hämännyt jo Tomb Raiderissa ja Bioshock Infinitessä räiskinnän määrä: pelien esitystapa yksinkertaisesti olisi edellyttänyt enemmän järkeä toiminnalta. Kun siis peli näyttää todelliselta, sen täytyy tuntua siltä muillakin tavoilla.

Graalin maljan lailla tavoiteltu fotorelistisuus voi siis ampua itseään jalkaan, jos pelit ovat mekaanisesti sitä samaa vanhaa, mitä ollaan katseltu jo vuosikausia. Siksi kasvavat konetehot asettavat uusia vaatimuksia pelisuunnittelulle. (Tällä on varmaan jotain tekemistä senkin kanssa, mistä David Cage on jauhanut vaikka kuinka pitkään. Cage vain puhuu mahdollisuuksista, tämä Chmielarz kääntää tuon jo vaatimukseksi.)

Tämä kuulostaa hyvin uskottavalta. Toinen miettimisen paikka voi olla tekoälyn kasvaessa (jos se nyt joskus jopa kasvaisi.) Väkivallalle tulee aivan uusia elementtejä, mitä lähemmäksi tietokonehahmot alkavat käyttäyty kuin ihmiset. Silmitön väkivalta voi tuntua pelaajasta paljon tahdittomammalta, mitä se tähän asti on tuntunut. Uskaltaakohan joku tehdä esimerksi sodasta "realistisen" kuvauksen, mikä voisi olla enemmän psykologinen trilleri kuin räiskintäpeli, vaikka aseen kädessä siellä juostaiskin normaalin fps-pelin tyyliin. Noh, tämä ei taida olla vielä ajankohtaista, ehkä useamman konsolisukupolven jälkeen.
 
Ylös Bottom