Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Itselläni on x360 sekä ps3, pelaamiset hoitelen 100% boxilla ja pelaavilla kavereilla on käytännössä kaikilla boxit joten olisi huisin kivaa jos voisi boxi linjalla pysyä edelleen.. mutta voi maailma kun tuo MS on sössinyt pelaajan näkökulmasta tuon jutun XOnella, ennakkovuodot loivat pelottavan kuvan ja äskeinen julkistus vain pahensi asiaa. En vaan voi tajuta miksi homman piti mennä noin, kaikki on päin peetä pelaajaa ajatellen tuossa XOnessa verrattuna ps4:een.
TV toiminnot, ei tuo tippaakaan lisäarvoa täällä euroopassa, saati sitten suomessa. Tuki kaikille laitteille ei vain tule onnistumaan, se on nähty jo vuosikausia, homma vaatii IR palikan joka matkii kaukkaria ja "digiboxeissa" on niin miljoona eri tapaa ohjata se yksikin kanava näkyviin niin millä ihmeellä se xbox osaa ohjata MTV3 kanavan minun digiboxista päälle kun se on vaikka kanavapaikka 18? ("xbox mtv3") Saati sitten kun minulla katselu ei rajoitukkaan live kanaviin vaan 80% katselustani on nauhoitettuja... miten Xone muka keksii minkä menurakenteen kautta joku ohjelma käynnistetään (tuskin on kuvatunnistusta ja OCR:ää) Miksi ohjaisin XOnen kautta live kanavia kun homma hoituu paljon helpommin sittä TV:n tai digiboxin kakella sekunnissa?
Siitä päästään toiseen aiheeseen, eli puheen tunnistus Kinect2:lla... Noh, paljos tässä on mennyt aikaa Kinectin kanssa? Millos me saatiin suomen kielen tuki siihen, tai edes englannin kielen tuki...niin ei vieläkään! Ja edellisessä mikrofonien laatu oli silkkaa peetä, ei vaikka kuinka kalibroi niin äänen taso ja laatu oli heikko 3-3.5m päässä sohvalta istuen. Miksipä tilanne paranisi nyt uudessakaan.
Ja nyt käsi ylös että kuka oikeasti haluaa ohjata äänellä yhtään mitään?? Olen kokeillut toiveikkaana ääniohjausta niin Android laitteilla, Kinectillä ja Samsungin lippulaiva telkulla... homma on vaan niin lapsenkengissä että leikkiminen noiden ääniohjausten kanssa on aina hitaampaa ja ärsyttävämpää kuin perinteisten ohjaus menetelmien käyttö.
No entä se eleohjaus, kaikki ketkä tuota on yrittäneet käyttää huomaavat minuutissa miten lelumaista ja rasittavaa fyysisesti se on... jos xboxin dashboardin selaaminen tuottaa minuutissa järjettömän ärsytyksen ja hartiaseudun pumpin. Saati sitten jos yrität kirjoittaa vaikka web osoitteen kinectillä...huoh.. Eli taas tämmöinen täysin turha epätoimiva ominaisuus.
Eleohjausta olen kokeillut myös Sampan telsussa, meni noin minuutti kun molemmat ääni ja eleohjaus siirtyi off tilaa menuista.
Sitten päästää Kinectiin pelaamisessa.. hienoa että Kinect2 on teknisesti parempi kuin edeltäjänsä mutta kun se ei muuta sitä tosiasiaa että kinectin käyttö peleissä sopii äärimmäisen pieneen osaan peleistä, tyyliin Kinect sports, tanssipelit. Monet on yrittäneet "innovoida" mutta kuten kaikki tietää, mitään todellista lisäarvoa peleihin ei ole saatu vaikka kuin on yritetty. Ja kun Kinect2 ei ole oleellisesti erilainen edeltäjäänsä verrattuna niin mihimpä se hyödyntäminen peleissä muuttuisi? Jos joku nyt haluaa ääniohjausta niin siinähän ei kinectiä tarvita.
Sitten muu käyttö, selain, Netflix, Viaplay jne.. Taas kysyn, kuinka moni on xboxin selainta käyttänyt kokeilua enempää? En minä ainakaan.. omassa käytössä on selain joka perkuleen laitteessa, (mm. TV, xbox, ps3, puhelin, tabletti, tietsikka..) Niin kaikki varmaan arvaa millä selailen, en xboxilla, en ps3:lla, en tv:llä ihan siksi kun ne on käytettävyydeltään oleellisesti heikompia kuin käyttämäni selain alustat. Entä muuta appsit,.. no ne on myös joka laitteella, ei ole todellakaan välttämätöntä että moisia olisi XOnessa, saa toki ollakin mutta käytän taas sitä missä kyseinen appsi on helpoin ja nopein, monesti se on puhelin, tabletti, ja telkku.
Ja sitten vielä skype.. se on minulle chatti ohjelma.. en tiedä ketään joka käyttäisi sen videopuhelua, tai mitään muutakaan videopuhelua. Niin ja taas minulla on sekin saatavilla joka laitteeseen, tosin käytän sitä vain chatti muodossa PC:llä. Ihan turha lisäke sekin siis ja kun kerran korvaa partychatin niin voin vaan kuvitella se olevan huomattavasti resurssi syöpömpi kuin aiempi.
Kaikki tuo on peliresursseista pois ja sehän näkyy konsolin tehoissa.. rauta heikompaa kuin ps4:ssä ja heikommalta raudaltakin viedään vielä resursseja noiden takia mm. muisti -3Gt ja prossuteho -25% (6 ydintä pelikäyttöön..)
Kinect2 tuo saletisti hintalisää 100-150€ ja sitten vielä se että se on pakkopulla kylkiäinen, itse en aikoisi sitä kuitenkaan käyttää (olettaen että se edes toimii suomeksi) niin mites sitten, voisinko edes käyttää koko XOnea ollenkaan?
Mistähän MS hemmot ovat saaneet idean että kinect oli menestys? 3:lla kaverillani on kinect enkä muista että viimeiseen vuoteen kukaan olisi siihen koskenutkaan. Aktiivi käyttäjiä on varmaan järkyttävän vähän.
Jos jotain positiivista niin ohjain on säilynyt pääosin rakenteeltaan ennallaan ja nähtävästi toiminnallisesti parantunut. Itse XOnen ulkonäkö on aika karsea, tuli jotenkin mieleen möykkymäinen eka xbox
Ennakkotietovuotojen aikaan toivoin että tiedot olisi vääriä ja että eihän MS voi noin tyhmä olla mutta nyt vaikuttaa että homma on tyritty ja pelaajille jää luu käteen
Jopa 50% heikompi teho peleissä on jo aikamoinen rasite.
Tässä valitusvirsi osa 1..