Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Toki on niin ettei resoluutio ole se ainoa juttu, mutta kun juuri HD reso on se mihin useimmat näyttölaitteetkin pystyvät, niin tottakai natiivi lähtöreso on iso etu.
Iso etu se voisi olla siinä tapauksessa, jos skaalaus jätettäisiin television vastuulle. Tällöin lopputulos voisi olla televisiosta riippuen aivan mitä tahansa. Uskallan kuitenkin veikata, että molemmat koneet osaavat tarvittaessa skaalata televisiolle syötettävän materiaalin jo valmiiksi 1080p -muotoon, jolloin lopputulos onkin jo paljon hallitumpi. (Ja ihmehän tuo olisi jos eivät skaalaisi, kun jo nykykoneetkin tuon tekevät.)
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Iso etu se voisi olla siinä tapauksessa, jos skaalaus jätettäisiin television vastuulle. Tällöin lopputulos voisi olla televisiosta riippuen aivan mitä tahansa. Uskallan kuitenkin veikata, että molemmat koneet osaavat tarvittaessa skaalata televisiolle syötettävän materiaalin jo valmiiksi 1080p -muotoon, jolloin lopputulos onkin jo paljon hallitumpi. (Ja ihmehän tuo olisi jos eivät skaalaisi, kun jo nykykoneetkin tuon tekevät.)
Jep, nimenomaan näin. Pelin sisäinen resoluutio harvemmin on se, mitä käytetään televisiolle puskettaessa. Muutamassa Pleikka3 mielestäni televisio on ilmoittanut sisällön olevan 720p -resoluutiota, mutta Xboxilla skaalataan suoraan näytönohjaimella automaattisesti sille resoluutiolle, jonka käyttäjä on asetuksista valinnut.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Uskallan kuitenkin veikata, että molemmat koneet osaavat tarvittaessa skaalata televisiolle syötettävän materiaalin jo valmiiksi 1080p -muotoon, jolloin lopputulos onkin jo paljon hallitumpi.
Xbox One skaalaa pelikuvankin aina 4K-tarkkuuteen asti, joskin virkistystaajuus on silloin vain 30 hertsiä ihan HDMI 1.4 -standardin rajoituksista johtuen.

PS4 skaalaa pelikuvan "vain" 1080p:ksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Hirveä vääntö jostain resoluutiosta. Ihan kuin se olisi kaikki kaikessa. Itselleni riittää kunhan pelit on vähintään 720p. Korkeampi resoluutio on aina pois muusta silmänkarkista se pitää muistaa. Nuo nextgen-koneet vaikuttaa suht mopoilta, joten mieluummin pelit 60fps@720p "high/ultra" asetuksilla +kunnon AA:lla kuin 1080p@30fps jollain "medium" asetuksilla.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Xbox One skaalaa pelikuvankin aina 4K-tarkkuuteen asti, joskin virkistystaajuus on silloin vain 30 hertsiä ihan HDMI 1.4 -standardin rajoituksista johtuen.

PS4 skaalaa pelikuvan "vain" 1080p:ksi.

Eli teoriassa molempien konsolien videostriimi-pilvipelejä voitaisiin pyörittää 4K-resoluutiolla :)

Sinänsä hyvä juttu, että resoluution eroista puhutaan, jolloin ehkä juuri tulisi selväksi se, ettei tosiaan paperilla resoluutioiden ero ole tosiaan se kaikki kaikessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Oma mielipiteeni on, että ei haittaisi ollenkaan, vaikka tuleva sukupolvi mentäisiin 720p/(lukittu)30fps. Onnistuessaan kyseinen kombo ei tuottanut ärsyttävyyttä nykysukupolvessa. Eniten ärsyttyvyytä aiheuttaa pelien nykiminen, epäsulavuus ja pelimekaniikan rajoitukset. Esimerkkejä kolme kappaletta.

Battlefield 3: Resoluutio ja fps ok, mutta pelaajamäärän vähäisyys karsii suuren osan pelin peruselementeistä pois.

Borderlands 2: Älyttömän hauska peli split-screenillä, mutta fps jatkuvasti hävyttömän alhainen.

Skyrim: Platina trophyn metsästys muuttui lopussa tuskaksi. Latausajat muuttuivat järkyttävän suuriksi. Kaikkien tavaroiden palautuminen reppuun vankilareissun jälkeen kesti valehtelematta 30-60 min.

Alustana siis kaikissa ollut Ps3. Resoluution ja fps:n nosto näiden asioiden rinnalla tuntuu melko mitättömältä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Star citizen on tulossa paljon todennäköisemmin PS4:lle kertoo guru Chris Roberts seuraavasti. Roberts toteaa myös elokuussa antamassaan haastattelussa, että ainakin pelin silloisessa kehitysvaiheessa hän uskoi PS4:n pystyvän pelin pyörittämiseen maksimiasetuksilla pc:n kiriessä tietenkin ohi lähempänä julkaisua. 4k tietysti jää pc-pelaajien herkuksi, mutta näköjään tältä gurulta löytyy jotain luottoa sonyn konsoliin.
Itse odotan enemmän Elite: Dangerousia, mutta olen seuraillut Star Citizeninkin kehitystä. Tuo linkkaamasi artikkeli on aika hupaisa kun katselee pari alla olevaa videoo, joita voisi jopa luokitella ristiretkeksi PC-pelaamisen puolesta. Tosin, ehkä Chris kommentoi vain teoreettisesti voisiko PS4 pyörittää peliä. Jos Star Citizen joskus tulee konsolille, Robertsin takinkääntö on aivan huikee :)
http://www.youtube.com/watch?v=ZZWaBnpSvUk
http://www.youtube.com/watch?v=QJGOQXzDbgc

No mutta, eikös tässä Titanfall ole selkeästi alussa XboxOne-konsoliyksinoikeus tässä vaiheessa määräämättömän ajan. Itse uskon, että tulee myöskin PS4:lle. Onko kyse sitten puolen vuoden karenssista vai pitemmästä ajasta, jää nähtäväksi.

Itseäni ei kyseinen peli kiinnosta. Yksinpeli on oletettavasti onnettoman lyhyt ja moninpeli ei ole oikein juttuni (varsinkaan päätä hajottavien randomien kanssa).
Titanfallissa ei ole yksinpeliä ollenkaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos pelin sisäinen resoluutio on = HD resoluutio niin tottakai kuva on paremman näköinen kuin 1080p skaalattuna, tekeepä sen skaalauksen sitten pelikone (parempi) tai näyttö (huonompi).

Nykysukupolvella se ero ei ole niin näkynyt kun liki kaikki materiaali on ollut alle HD reson tai HD resolla on jouduttu karsimaan yksityiskohtia. Hyvää vertailukohtaa ei ole oikein ollut.

Jos ps4:nkaan ei pysty pelin sisäisesti pyörittään 1080p:tä niin tilanne olisi aika sama, mutta ennakkotiedot ja oma oletukseni/toiveeni on että pystyy. Kohtahan se nähdään.

Ja tt-2k: ei ps4 "skaalaa vain 1080p" jos se heittää natiivina 1080p:tä. Silloin ei skaalata mitään, jos oletuksena on että näyttölaite on HD. Siinä on se iso ero.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja tt-2k: ei ps4 "skaalaa vain 1080p" jos se heittää natiivina 1080p:tä. Silloin ei skaalata mitään, jos oletuksena on että näyttölaite on HD. Siinä on se iso ero.
TT-2k tarkoittanee, ettei PS4 pysty puskemaan 4k materiaalia "pelimoodissa", joten 4K on mahdollista saavuttaa vain "videokuvalla".

Kyse ei siis ollut 1080p:n skaalaamisesta mihinkään muuhun resoluutioon, vaan juuri tuosta kahden konsolin 4K-resoluution mahdollisuuksista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei taida muutenkaan nykykonsoleilla paljon tehdä 4k kisassa. Ehkä 7 vuoden päästä sitten jollei vaihda sitä ennen pc puolelle. Elokuville tuossa tuessa voi jotain ituakin olla jahka ko. formaatti yleistyy.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei taida muutenkaan nykykonsoleilla paljon tehdä 4k kisassa. Ehkä 7 vuoden päästä sitten jollei vaihda sitä ennen pc puolelle. Elokuville tuossa tuessa voi jotain ituakin olla jahka ko. formaatti yleistyy.

Seuraava konsolisukupolvi jatkunee sen ~10v, joten eiköhän 4K ole mukana juuri tulevaisuutta eikä niinkään tammikuuta 2014 varten. Veikkaan, ettei vieläkään kaikki konsolipelaajat ole päässeet 1080p-televisioiden ääreen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei taida muutenkaan nykykonsoleilla paljon tehdä 4k kisassa. Ehkä 7 vuoden päästä sitten jollei vaihda sitä ennen pc puolelle. Elokuville tuossa tuessa voi jotain ituakin olla jahka ko. formaatti yleistyy.
Tällä 4k-skaalauksella nimenomaan tekee jotain siinä vaiheessa, jos 4k -televisiot alkavat muutaman vuoden sisällä yleistyä. Jos konsoli ei osaa itse skaalata kuvaa tuohon resoluutioon, niin homma jää taas television vastuulle. Tästä seuraavat erot voivatkin sitten pahimmassa tapauksessa olla näkyvissä jo muutenkin, kuin pelkän mielikuvituksen voimalla. Edelleenkin se television/näyttölaitteen skaalaus on yleensä aina heikoin lenkki resoluutiosta puhuttaessa.

Ainoa helpottava tekijä asiassa on, että tuo 1080p -> 4k skaalaus on sentään suhtkoht helppo moneen muuhun skaalaukseen verrattuna. Siinä mielessä on hieman outoa, ettei tätä ole PS4:ssä mukana.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ainoa helpottava tekijä asiassa on, että tuo 1080p -> 4k skaalaus on sentään suhtkoht helppo moneen muuhun skaalaukseen verrattuna. Siinä mielessä on hieman outoa, ettei tätä ole PS4:ssä mukana.
Videoskaalaus 4K:ksi on tuettu kyllä, mutta pelejä ei skaalata tuonne asti jostain syystä. Ehkä Sonylla on ajateltu, että se 30 hertsiä ei ole tarpeeksi peleille - vaikka toki 30 fps -peleille sekin riittäisi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihime höpinää jätkiltä :D Meillä on jo 720p sukupolvi vaikka pitäisi olla 1080p. Sellasia soppeleita telkkareita on tässäkin maassa melkein joka olkkarissa. Sony ja MS kumpikin pyllistää pelajille sillä, ettei 1080p@60fps ole defacto. Vielä on vähän toivoa kun konsolit on vielä paketeissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pieni esittely xboxgonen dashboardista, onpas täynnä niitä mainoksia, eikäku siis.. [video=youtube;1EMm6hYafNM]http://www.youtube.com/watch?v=1EMm6hYafNM[/video]
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Hyvin näyttää sujuvan hyppääminen leffasta peliin ja kaiken muun käyttäminen samaan aikaan. Tuommoista odottelen molemmilta tulevilta konsoleilta, simppeliä ja huomattavan paljon nopeampaa kuin nykyisiltä konsoleilta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pieni esittely xboxgonen dashboardista, onpas täynnä niitä mainoksia, eikäku siis.. [video=youtube;1EMm6hYafNM]http://www.youtube.com/watch?v=1EMm6hYafNM[/video]

Noinhan sen pitäisi toimia parhaimmillaan! Hieman kuuluu vaan mutinaa maailmalta ettei ihan vielä ole noin sulavaa.
Äänikomennotkin olisivat hyödyllisiä kerrankin jos toimisivat noin hyvin!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Noinhan sen pitäisi toimia parhaimmillaan! Hieman kuuluu vaan mutinaa maailmalta ettei ihan vielä ole noin sulavaa.
Äänikomennotkin olisivat hyödyllisiä kerrankin jos toimisivat noin hyvin!
Kuten teikäläisen sigussakin lukee, pessimisti ei pety koskaan. Niinpä en itsekkään odota että noin sulavasti ainakaan launchissa toimi, varsinkaan peliin hyppääminen. Toisaalta toivon tuollaista sulavuutta, kyllä kyrsii se mato mikä jahtaa häntäänsä ruudulla kun siirtyy esim. pelistä netflixiin.

Oli muuten aika tyly kaveri kun lopetti puhelun niin äkkiä, tuli paha mieli toisen puolesta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tällä 4k-skaalauksella nimenomaan tekee jotain siinä vaiheessa, jos 4k -televisiot alkavat muutaman vuoden sisällä yleistyä. Jos konsoli ei osaa itse skaalata kuvaa tuohon resoluutioon, niin homma jää taas television vastuulle. Tästä seuraavat erot voivatkin sitten pahimmassa tapauksessa olla näkyvissä jo muutenkin, kuin pelkän mielikuvituksen voimalla. Edelleenkin se television/näyttölaitteen skaalaus on yleensä aina heikoin lenkki resoluutiosta puhuttaessa.

Höpsistä. Väitätkö ihan pokkana että 720p skaalattu materiaali (oletus xboxgone pelien vakioresosta) näyttäisi jotenkin hyvältä 4K ruudulla. :D Käytännössä xbox pelit näyttävät 10% (!) siitä resoluutiosta mihin 4K:lla kyettäisiin. Ps4:nkin kykenee 1080p resolla (oletus ps4 oletusresosta) näyttämään edes 25%.

Kokeiles vertailun vuoksi ajaa nykytöllöllä (1080p) 700x300 peliä niin saat hyvän käsityksen siitä paljonko skaalaus tuossa enää painaa kun 10% resosta skaalataan isommaksi.

Karu totuus on että tää 4K on nykykonsolien peleille täysin unelmaa. Ehkä se TT-2K:n mainitsema tetris saadaan sitten pyörimään 4K:lla mutta semmoinenhan on vaan kuriositeettia. Ja kun itsekkin yllä toteat että "jos yleistyvät" niin selvähän on että kovin pian 4K näytöt eivät yleisty hinnan takia, ollaan edes tyytyväisiä jos full HD on kaikilla läytössä parin vuoden sisään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Höpsistä. Väitätkö ihan pokkana että 720p skaalattu materiaali (oletus xboxgone pelien vakioresosta) näyttäisi jotenkin hyvältä 4K ruudulla. :D Käytännössä xbox pelit näyttävät 10% (!) siitä resoluutiosta mihin 4K:lla kyettäisiin. Ps4:nkin kykenee 1080p resolla (oletus ps4 oletusresosta) näyttämään edes 25%.

Kokeiles vertailun vuoksi ajaa nykytöllöllä (1080p) 700x300 peliä niin saat hyvän käsityksen siitä paljonko skaalaus tuossa enää painaa kun 10% resosta skaalataan isommaksi.

Karu totuus on että tää 4K on nykykonsolien peleille täysin unelmaa. Ehkä se TT-2K:n mainitsema tetris saadaan sitten pyörimään 4K:lla mutta semmoinenhan on vaan kuriositeettia. Ja kun itsekkin yllä toteat että "jos yleistyvät" niin selvähän on että kovin pian 4K näytöt eivät yleisty hinnan takia, ollaan edes tyytyväisiä jos full HD on kaikilla läytössä parin vuoden sisään.
Ei väitä, vaan väittää, että Xboxi pystyy itse skaalaamaan 4k-resoluutioon. Eli lähdemateriaalihan voi olla periaatteessa mitä tahansa 0-4K:n väliltä.

Sen sijaan PS4 pystyy skaalaamaan pelejä vain 1080p asti, jonka jälkeen televisio joutuu itse skaalaamaan materiaalinsa, eli osa paremmin, osa huonommin. Eli osalla televisioista voi hyvinkin olla "älykkäitä" algoritmejä, joilla osataan oikein pehmentää kuvaa, osalla taas voidaan vaan villisti muokata pikseleitä terävästi. Noita skaalausalgoritmejähän on enemmän kuin Suomessa saunoja (huom! vertauskuvallisesti).
 
Ylös Bottom