Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5: Lisälaitteet ja tarvikkeet

Tänään meni liveksi kaksi oikein hienoa ja tärkeää juttua:

Ensiksi Tarja kirjoitti erinomaisen artikkelin PlayStation Access -ohjaimen käytöstä

Sitten sen seuraksi tuli pieni artikkeli ja haastattelu meikäläiseltä, jossa jutellaan onnettomuudesta toipuvan Mikaelin kanssa, joka ei ole vuosiin pystynyt pelaamaan PlayStationilla mitään. Nyt uuden ohjaimen myötä hän pääsi tykittämään Spider-Manin tahdissa.
 
Uusi Dualsense V2 tulossa. Huikealla 12h akunkestolls.


Uudelle ohjaimelle alkoikin tulla tarvetta, kun toisessa nyt käytössä olevassa ohjaimessa driftausta alkaa oleen jo sen verran paha, ettei sillä tee enää mieli pelata. Pitääpä vielä hetki odotella ohjaimen ostoa, että ehtii tämä uusi versio tulla ulos. Eihän tuo 12h ole mikään superhyvä kesto sekään, mutta paljon parempi kuitenkin kuin alkuperäisessä ohjaimessa on.
 
Ite en oo pystyny käyttää noita isoja kuulokkeita oikein ollenkaan. En tiedä riippuuko peliasennosta vai mistä, mutta niskat ja hartiat menee aina jumiin. Oon sitten käyttäny frendien kanssa pelaillessa samsungin nappikuulokkeita mutta aina vituttaa ku se letku on tiellä. Tai esim. jos käy nopee keittää sumpit siinä höpistessä niin joutuu ohjainta roudaa mukana. Tänään pitäis tulla postissa ne uudet pulse-earbudit. Innolla odotan mikä vapaus siinä koittaa, ja varmaan pelitkin kuulostaa paremmalta kuin niistä samsungin vehkeistä. Oon tarkotuksella jättäny RE4:sen toisen läpipeluukerran niitä kuulokkeita varten.
 
Alkanut taas kyrsiä viime aikoina Sonyn ja PS5:n paskat systeemit, mitä tulee tallennustilaan. Siellä oli taas konsolin mukaan yli 200 gigaa vapaata mutta 15 gigan päivitys ei "mahdu". Eikä taaskaan kerrota paljonko sitä tilaa pitää vapauttaa. Huvittavinta vielä se, että kategoria "other" vie tilaa 170 gigaa eikä sille voi käyttäjä tehdä yhtään mitään.

Että jos joku ihmettelee että mitä on ne "Sony-suunnittelutyperyydet", mistä joskus puhun, niin tuossa yksi malliesimerkki. Samaa sontaa se on ollut PS3-ajasta lähtien kun sielläkin piti tilaa olla noin tuplat siitä mitä peli lopulta vie. Hommaa auttaisi edes se, että systeemi kertoisi suoraan paljonko tilaa oikeasti tarvitsee että saa pelin asennettua.

Nyt pelailin nopsaan Tchia!:n ja Outer Wildsin viimeiset jutut läpi ja poistin ne. Se pieni määrä onneksi riitti ja asennus pääsi läpi. Muutapa sieltä ei pelien osalta olisi voinut poistellakaan kun ei ole kuin Axiom Verge 2, joka ei kauheasti tilaa vie.

Vähän sotii omia periaatteita vastaan että alan rahalla "korjaamaan" valmistajan typeryyksiä mutta ajattelin nyt että josko tätä pystyisi kohtuuhinnalla vähän helpottamaan, eli mitä maksaisi järkevä mutta mahdollisimman halpa yhden teran SSD-palikka konsoliin?

Tosin tuon nyt asentamani FF XVI:n jälkeen taidan resetoida koko paskan ja katsoa häviääkö edes tuo other. Sitä ennen pitäisi vain saada videot talteen ja niistä harmittavan iso osa antaa (Sonyn legendaarisen) "something went wrong"-ilmoituksen niitä siirtäessä, joten ne on siksikin sinne jääneet lojumaan.

Jännä miten Sonyn piti rakentaa UI uusiksi PS5:lle mutta samat typeryydet on silti jätetty sinnekin. Ottaisivat vaikka Microsoftilta jonkun työntekijän opettamaan että miten tiedostojärjestelmät (tms.) saa järkevästi toimimaan. Ei ole mitään samankaltaista ongelmaa ollut MS:n tai Nintendon puolella. Tosin Switchillä on se typerä 1000 videon rajoite vaikka muistikortilla olisi tilaa miten paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin aiemmin nuo pulse 3d:t, jotka on olleet ok. Nyt kuitenkin hommasin S9 ultra-tabletin ja haluaisin hommata kuulokkeet, joista löytyisi 3d-ääni, mukavat päässä, hyvä äänimaailma sekä helppo bt-yhteys ilman donglea, jotta vaihtaminen vehkeiden välillä olisi sujuvaa ilmam dongle-häsläystä.

Mitä suosittelisitte? Rahalla ei niin väliä kun näillä mennään kuitenkin varmaan 10 vuotta, elleivät hajoa. Vanhat Sennheiserin hd:t on palvelleet jo 15 vuotta:)
 
Alkanut taas kyrsiä viime aikoina Sonyn ja PS5:n paskat systeemit, mitä tulee tallennustilaan. Siellä oli taas konsolin mukaan yli 200 gigaa vapaata mutta 15 gigan päivitys ei "mahdu". Eikä taaskaan kerrota paljonko sitä tilaa pitää vapauttaa. Huvittavinta vielä se, että kategoria "other" vie tilaa 170 gigaa eikä sille voi käyttäjä tehdä yhtään mitään.
Tuo Other-osio on kieltämättä ärsyttävä. Oman kokemuksen mukaan siellä majailee mm. PS4-pelien dataa, vaikka itse pelit olisikin asennettu esim. USB-kiintolevylle. Syyn tuohon tietää vain Sony itse.

Hommaa auttaisi edes se, että systeemi kertoisi suoraan paljonko tilaa oikeasti tarvitsee että saa pelin asennettua.
Mielestäni se kyllä sen kertookin. Viimeksi eilen vastaavaan tilanteeseen törmäsin, kun Fallout 76:n muutaman gigan päivitys vaati yli 100 gigaa vapaata tilaa asentuakseen. Käyttäjän pitää vaan osata/ymmärtää valita se epäonnistunut asennus latauslistalta ja painaa ristinappia (vai Optionsia?), jonka jälkeen avautuvasta valikosta pitää osata valita oikea vaihtoehto niistä (muistaakseni) kolmesta. (En nyt pääse tarkistamaan tuota tarkemmin, koska hieman tilaa järjesteltyäni se virhe poistui, eikä sitä enää jälkikäteen voi katsoa.)

Ja pohjimmiltaan ongelma on Sonyn tavassa päivittää pelejä. PS5:n piti tuoda tuohon muutos, mutta eipä niin sitten käynytkään. Joten käytännössä PS5-pelienkin kohdalla ensin kopioidaan kaikki aiemmin kertynyt päivitysdata jonnekin, ja sitä varten saatetaan tilaa tarvita jopa yli 100 gigaa pelistä riippuen.

Tosin tuon nyt asentamani FF XVI:n jälkeen taidan resetoida koko paskan ja katsoa häviääkö edes tuo other. Sitä ennen pitäisi vain saada videot talteen ja niistä harmittavan iso osa antaa (Sonyn legendaarisen) "something went wrong"-ilmoituksen niitä siirtäessä, joten ne on siksikin sinne jääneet lojumaan.
Konsolin kiintolevyn formatointi ei hirveästi auta, koska jos samat pelit asentaa, tuota muuta ryönää on pian saman verran kuin ennenkin.
 
Mahdollisesti tuossa tilavaatimuksessa on taustalla se logiikka, että päivityksen yhteydessä pelin asennuksesta otetaan kopio. Päivityksen jälkeen se vanha versio poistetaan. Vaikka itse en ole henkilökohtaisesti koko virheilmoitusta nähnyt, niin en näe mitään estettä sille, että miksi tuota todellista tilavaatimusta ei voisi käyttäjälle näyttää.
Joo, tuo on siis minunkin käsitykseni siitä miksi tuo tapahtuu mutta on tosiaan melko turhauttavaa että kerrotaan eri vaatimukset mitä ne käytännössä on. Ei olisi mitään valitettavaa jos konsoli kertoisi että tarviikin 200 gigaa tilaa sen 100 gigan sijasta. Tosin voin myöntää että ihmettelisin ja valittaisin silti, jos siis kilpailijan laite tekee saman 100 gigalla. Eli systeemin lähtökohtainen ongelma on sen typerä toiminta, jonka kanssa elämistä selkeämpi informointi lähinnä helpottaisi.

Mitä tulee noihin lisäpalikoihin, niin äkkiseltään tutkittuna tuntuisi taas patukoiden hinnat kohonneen? Hieman ehkä yllättäen VPD taitaa nyt tarjota aika hyvät diilit näiden osalta, jos haluaa valmiin ratkaisun heatsinkkeineen.
Mjaa... Kiitos linkityksistä. Kalliilta tuntuvat. Nopeus tietty maksaa mutta en nyt tiedä jaksanko ainakaan ekana lähteä asiaa noin kalliilla patukoilla korjaamaan. Ehkä sitten kun menee lopullisesti hermot tms.

Tuo Other-osio on kieltämättä ärsyttävä. Oman kokemuksen mukaan siellä majailee mm. PS4-pelien dataa, vaikka itse pelit olisikin asennettu esim. USB-kiintolevylle. Syyn tuohon tietää vain Sony itse.
Sehän tuossa on jännä että minulla ei ole konsolilla tällä hetkellä kuin Axiom Verge 2 (alle puoli gigainen peli) ja Final Fantasy XVI. Silti se "other" on pysynyt yhtä isona. Ellei tuo "PS4-pelien data" meinaa myös poistettuja pelejä, mikä tekisi hommasta vielä oudompaa.

Mielestäni se kyllä sen kertookin. Viimeksi eilen vastaavaan tilanteeseen törmäsin, kun Fallout 76:n muutaman gigan päivitys vaati yli 100 gigaa vapaata tilaa asentuakseen.
Ei vain minulla kerro. On useampi screenshot asiaa todistamassa. Kuvista näkee että tilaa on parhaimmillaan kymmenkertaisesti vaadittu määrä mutta ei toimi.

Käyttäjän pitää vaan osata/ymmärtää valita se epäonnistunut asennus latauslistalta ja painaa ristinappia (vai Optionsia?), jonka jälkeen avautuvasta valikosta pitää osata valita oikea vaihtoehto niistä (muistaakseni) kolmesta. (En nyt pääse tarkistamaan tuota tarkemmin, koska hieman tilaa järjesteltyäni se virhe poistui, eikä sitä enää jälkikäteen voi katsoa.)
Mikäli meinaat tässä sitä, että se pitää tavallaan "resetoida" niin sekään ei ole auttanut. Konsoli väitti yhä että 15 gigan päivitykselle ei riitä tila, jota on vapaana vajaa 200 gigaa. Eli se ei siis nimenomaan kerro sitä oikeaa tarvittavaa tilaa, mikä ilmeisesti siis koostuu päivityksen koosta, päivitettävän pelin koosta ja jostain näiden yhdistelmästä. Olkoon se nyt vaikka FF XVI:n kohdalla emopelin 100 gigaa + 15 gigaa + 115 gigaa eli yhteensä kai sitten 230 gigaa. Jotain tuollaista siellä saattoi ollakin siinä kohtaa kun sain sen asennettua. Mutta sitä se ei nimenomaan kerro vaan käyttäjän on poisteltava kamaa ja testattava että milloin tila riittää.

Ja pohjimmiltaan ongelma on Sonyn tavassa päivittää pelejä. PS5:n piti tuoda tuohon muutos, mutta eipä niin sitten käynytkään. Joten käytännössä PS5-pelienkin kohdalla ensin kopioidaan kaikki aiemmin kertynyt päivitysdata jonnekin, ja sitä varten saatetaan tilaa tarvita jopa yli 100 gigaa pelistä riippuen.
Niin, tämän ehdinkin jo kirjoittaa tuohon ylemmäs mutta toisin kuin kirjoitit, ei konsoli kyllä minulle ainakaan kerro sitä oikeaa tarvittavaa tilaa vaan ihan puhtaasti sen mikä sen päivityksen koko on. FF XVI:n kohdalla se väitti tarvitsevansa 15 gigaa mutta vaati sitä ihan helvetisti enemmän ennen kuin alkoi millekään.

Konsolin kiintolevyn formatointi ei hirveästi auta, koska jos samat pelit asentaa, tuota muuta ryönää on pian saman verran kuin ennenkin.
Niin kuin jo ehdin kirjoittaa, ei siellä ole kuin kaksi peliä tällä hetkellä. Tosin tämän luettuani tulkitsen että tuossa ylempänä meinasit että se "other"-osion "PS4-pelien data" olisikin asennettujen pelien kamaa? Ei päde ainakaan kohdallani koska minulla tosiaan on vain kaksi peliä asennettuna ja vähän epäilen ettei Axiom Verge 2 ja FF XVI voi "other"-osiossa painaa 180 gigaa. Plus että tuo määrä sitä oli jo siinä kohtaa kun siellä oli Outer Wilds, Axiom Verge 2 ja Tchia! eikä mitään muuta. Ainoastaan poistin noista kaksi ja asensin FF XVI:n.
 
Kyllä itsellä tulee ilmoitus mikäli tila ei riitä, että tarvitset tämän ja tämän verran lisää tilaa asentaaksesi.
 
Kalliilta tuntuvat. Nopeus tietty maksaa mutta en nyt tiedä jaksanko ainakaan ekana lähteä asiaa noin kalliilla patukoilla korjaamaan.
Saksan Amazonista lähtee nyt n. 80 eurolla posteineen tällainen patukka, kunhan ruksii tuotesivulta 20 euron alennuskoodin.

Fanxiang on itselleni aika tuntematon valmistaja, mutta eiköhän tuo asiansa aja.

Sehän tuossa on jännä että minulla ei ole konsolilla tällä hetkellä kuin Axiom Verge 2 (alle puoli gigainen peli) ja Final Fantasy XVI. Silti se "other" on pysynyt yhtä isona. Ellei tuo "PS4-pelien data" meinaa myös poistettuja pelejä, mikä tekisi hommasta vielä oudompaa.
Meikun tapauksessa siellä taisi olla myös joidenkin jo poistettujen PS4-pelien dataa. Mutta en mene vannomaan, koska noita PS4-pelejä on tuonne USB-SSD:lle asennettu liki sata. Tilanne on sinällään helppo todentaa, eli ensin pitää ottaa se USB-kiintolevy pois käytöstä (Settings > Storage > USB Extended Storage > Safely Remove from PS5), ja sen jälkeen mennä katsomaan samaisen Storage-valikon kautta Console Storagen Games and apps -näkymää. Siellä pitäisi olla listattuna (PS4-)pelejä, joiden kohdalla on "Main data not installed in this storage space" -selitys.

Hieman kuitenkin kuulostaa, että kohdallasi Other-osion datamäärän selitys on jossain muualla. Voi olla, että jossain vaiheessa on mennyt jotain pahasti jojoon, ja konsolin omaan tallennustilaan on jäänyt kummittelemaan jotain roskadataa, jota PS5:n käyttöjärjestelmä ei osaa itse poistaa. Tuo voi myös osaltaan selittää sitä, miksi joidenkin Share-matskujen kopiointi USB-medialle kosahtaa hyvin epämääräiseen virheilmoitukseen.

Melkein suosittelen, että ensin teet tietokannan uudelleenrakennuksen Safe Modessa (jos et ole jo tehnyt). Sen jälkeen otat PS5:n omalla varmuuskopiotyökalulla talteen kaiken muun paitsi itse pelit, resetoit vehkeen tehdasasetuksiin ja palautat nuo juuri varmuuskopioidut datat. Tuolla tavalla kaikki asetukset, tallennukset sekä kuva- ja videokaappaukset pysyvät tallessa, ja vain itse pelit täytyy asentaa uusiksi. Jos sitä Other-dataa on tuon jälkeenkin vielä liki 200 gigatavua, jotain on kyllä pahemman kerran pielessä.

Konsoli väitti yhä että 15 gigan päivitykselle ei riitä tila, jota on vapaana vajaa 200 gigaa. Eli se ei siis nimenomaan kerro sitä oikeaa tarvittavaa tilaa, mikä ilmeisesti siis koostuu päivityksen koosta, päivitettävän pelin koosta ja jostain näiden yhdistelmästä. Olkoon se nyt vaikka FF XVI:n kohdalla emopelin 100 gigaa + 15 gigaa + 115 gigaa eli yhteensä kai sitten 230 gigaa.
Itse päivityksen koko ei merkitse varsinaisesti mitään. Se voi olla kuinka pieni tahansa, mutta jos aiempaa päivitettyä dataa on olemassa se 100+ gigaa, pitää vapaata tilaakin olla sen verran. ProsperoPatches-sivuston perusteella Final Fantasy XVI:n EU-versioon on tullut päivitysdataa liki 90 gigatavun verran jo. Jos Echoes Of The Fallen -DLC on asennettu, voi tuohon laskea kymmenisen gigaa vielä päälle, koska PS5:llä DLC:illäkin on erilliset joskus omat päivityksensä.

Jotain tuollaista siellä saattoi ollakin siinä kohtaa kun sain sen asennettua. Mutta sitä se ei nimenomaan kerro vaan käyttäjän on poisteltava kamaa ja testattava että milloin tila riittää.
Omalla kohdallani konsoli aika selkeästi ilmoitti, että vapaata tilaa piti olla (muistaakseni) 106 gigatavua, mutta sitä oli sillä hetkellä vain (muistaakseni) 103 gigatavua. Toki siinä piti itse osata laskea 106-103=3, eli että kolmisen gigaa tartti jostain taikoa lisää. Mutta korostan vielä kerran, että se F76:n päivitys ei tosiaan ollut kuin muutaman gigatavun, ja sitä itse päivityksen kokoa ei siinä tilavaatimusilmoituksessa mielestäni edes lukenutkaan.
 
Saksan Amazonista lähtee nyt n. 80 eurolla posteineen tällainen patukka, kunhan ruksii tuotesivulta 20 euron alennuskoodin.

Fanxiang on itselleni aika tuntematon valmistaja, mutta eiköhän tuo asiansa aja.

Meikun tapauksessa siellä taisi olla myös joidenkin jo poistettujen PS4-pelien dataa. Mutta en mene vannomaan, koska noita PS4-pelejä on tuonne USB-SSD:lle asennettu liki sata. Tilanne on sinällään helppo todentaa, eli ensin pitää ottaa se USB-kiintolevy pois käytöstä (Settings > Storage > USB Extended Storage > Safely Remove from PS5), ja sen jälkeen mennä katsomaan samaisen Storage-valikon kautta Console Storagen Games and apps -näkymää. Siellä pitäisi olla listattuna (PS4-)pelejä, joiden kohdalla on "Main data not installed in this storage space" -selitys.

Hieman kuitenkin kuulostaa, että kohdallasi Other-osion datamäärän selitys on jossain muualla. Voi olla, että jossain vaiheessa on mennyt jotain pahasti jojoon, ja konsolin omaan tallennustilaan on jäänyt kummittelemaan jotain roskadataa, jota PS5:n käyttöjärjestelmä ei osaa itse poistaa. Tuo voi myös osaltaan selittää sitä, miksi joidenkin Share-matskujen kopiointi USB-medialle kosahtaa hyvin epämääräiseen virheilmoitukseen.

Melkein suosittelen, että ensin teet tietokannan uudelleenrakennuksen Safe Modessa (jos et ole jo tehnyt). Sen jälkeen otat PS5:n omalla varmuuskopiotyökalulla talteen kaiken muun paitsi itse pelit, resetoit vehkeen tehdasasetuksiin ja palautat nuo juuri varmuuskopioidut datat. Tuolla tavalla kaikki asetukset, tallennukset sekä kuva- ja videokaappaukset pysyvät tallessa, ja vain itse pelit täytyy asentaa uusiksi. Jos sitä Other-dataa on tuon jälkeenkin vielä liki 200 gigatavua, jotain on kyllä pahemman kerran pielessä.
Kiitos SSD:n linkityksestä. Vähän sellainen vain jäänyt päähän ettei uskaltaisi mitä tahansa "pingpong"-merkkiä tilata, joten käyn ainakin ensin läpi nuo muut vaihtoehdot. Eli kunhan on FF XVI pelattu pois alta.

Mitään USB-levyähän minulla ei konsolissa ikinä ole ollutkaan. Videot ja muut kaappaukset siirrän kyllä sellaiselle mutta sitäkään ei ole muuten PS5-käyttöön alustettu eli ei sinne pelejä edes saisi ennen sitä. Asiaan ei siis kohdallani liity ulkoinen kovo millään tapaa.

Korruptoitumiseen tai muuhun "jojoon menemiseen" minäkin olen jo hyvän aikaa sitten taipunut. Olen vain yrittänyt elää asian kanssa. Sitten se vain pomppaa esiin ärsyttämään kun täytyy jotain isompaa peliä asentaa. Tai niitä ongelmavideoita haluaisi siirtää. Osan niistä sain pois sillä että editoin Share Studiolla (tms) videon alusta ja lopusta osan pois, jonka jälkeen se editoitu video siirtyikin kovolle. Sen neuvon löysin netistä mutta se toimi vain osaan videoista. Alan kallistua sille kannalle että saavat jäädä roskakoriin ja siirrän pois vain sen mikä seuraavalla yrityksellä onnistuu.

Tietokantaa olen rakennellut uusiksi pariinkin otteeseen. Samoin cachea olen yrittänyt poistella. Ei ole auttaneet. Mutta resetointi on kyllä nyt suunnitelmissa kun saa Viimeisen Fantasian alta pois.

Itse päivityksen koko ei merkitse varsinaisesti mitään. Se voi olla kuinka pieni tahansa, mutta jos aiempaa päivitettyä dataa on olemassa se 100+ gigaa, pitää vapaata tilaakin olla sen verran. ProsperoPatches-sivuston perusteella Final Fantasy XVI:n EU-versioon on tullut päivitysdataa liki 90 gigatavun verran jo. Jos Echoes Of The Fallen -DLC on asennettu, voi tuohon laskea kymmenisen gigaa vielä päälle, koska PS5:llä DLC:illäkin on erilliset joskus omat päivityksensä.
Noinhan se on, ja tiedänkin sen, mutta järjestelmä ei missään kohtaa tuota asiaa ja oikeaa tilavaatimusta edelleenkään kerro.

Laittaessani FF XVI:n levyn sisään, alkoi konsoli asentaa sitä ja kertoi sen vievän reilut 100 gigaa. Päivitys taas antoi virheilmoituksen, jossa kertoi että tarvitsee 15 gigaa tilaa. Konsolilla oli siinä kohtaa vapaata tilaa reilusti yli päivityksen vaatimuksen. Sitä oli myös levyasennuksen valmistuttua reilusti yli 15 gigaa, olisiko ollut vajaa 200 gigaa. Silti päivitys kertoi pelkästään että se vaatii 15 gigaa ja konsolin tallennustilasta näki että vapaata tilaa on vajaa 200 gigaa. Mikä on siis se ongelma, että konsoli ei kerro mitä asentaminen oikeasti vaatii.

Poistin Outer Wildsin ja Tchia!:n ja sen jälkeen tilaa olikin päivityksen asentamisen onnistumiseen. Eli päivitys siis - kuten sanoitkin - vaatii suunnilleen emopelin verran ekstratilaa itse emopelin ja päivityksen viemän tilan lisäksi. Tässä kohtaa siis se olisi vähintään 100+100+15.

Asiaa siis helpottaisi jo se, että asentamiseen vaadittava tilan määrä kerrottaisiin, jolloin voisi poistaa juuri oikean verran kamaa. Nyt täytyy arpoa että milloin tila riittää. Tai laskea itse, jos tuossa aina pätee esim. kaava "emopelin tilavaatimus x 2 + päivityksen tilavaatimus".

Omalla kohdallani konsoli aika selkeästi ilmoitti, että vapaata tilaa piti olla (muistaakseni) 106 gigatavua, mutta sitä oli sillä hetkellä vain (muistaakseni) 103 gigatavua. Toki siinä piti itse osata laskea 106-103=3, eli että kolmisen gigaa tartti jostain taikoa lisää. Mutta korostan vielä kerran, että se F76:n päivitys ei tosiaan ollut kuin muutaman gigatavun, ja sitä itse päivityksen kokoa ei siinä tilavaatimusilmoituksessa mielestäni edes lukenutkaan.
Jos konsoli ilmoittaisi ne vaatimukset noin niin homma olisi tosiaan helppoa matematiikkaa eli tarvittavan tilan vapauttamista. Sitä ei se ei kuitenkaan minulla ole ollut.

Kyllä itsellä tulee ilmoitus mikäli tila ei riitä, että tarvitset tämän ja tämän verran lisää tilaa asentaaksesi.
Joo, sama tulee minullakin. FF XVI:n päivitys vaati konsolin mukaan 15 gigaa mutta vajaa 200 gigaa ei riittänyt sen 15 gigan tarpeeseen.

--------

Liitän pari kuvaa joulukuun lopulta kun yritin asentaa Jedi Survivoria. Siinä näkyy ihan aukottomasti mitä konsoli pelin tilavaatimuksista sanoo ja paljonko tilaa konsolilla oli asennusta yrittäessä. Pelille annettiin tilavaatimukseksi 155.2 gigaa ja ensin sille ei riittänyt 210.2 gigaa ja myöhemmin ei edes 346.1 gigaa. Tuo kyseinen peli lienee niitä tapauksia, missä suurin osa ladataan netistä, joten kyseessä voi olla siis tapaus, jossa peliä muokataan asennuksen ohessa. Täten tuo jo puhuttu Sonyn typeryys olisi tuossa täydessä vauhdissa. Mutta missään kohtaa konsoli ei siis nimenomaan kerro mitä pelin asentaminen käytännössä ja oikeasti vaatii onnistuakseen.

Muistaakseni sain tuon lopulta asentumaan kun poistin päivitystiedoston latauslistalta ja sen kautta jollain tapaa "resetoin" sen. Mutta näin "loogisesti" ja "käyttäjäystävällisesti" tuo minulle näistä asioista kertoo. Olenko sitten ainoa, sitä en tiedä.
 

Liitetiedostot

  • 01.jpg
    01.jpg
    107,3 KB · Lukukerrat: 17
  • 02.jpg
    02.jpg
    90,6 KB · Lukukerrat: 17
Viimeksi muokattu:
Mitään USB-levyähän minulla ei konsolissa ikinä ole ollutkaan. Videot ja muut kaappaukset siirrän kyllä sellaiselle mutta sitäkään ei ole muuten PS5-käyttöön alustettu eli ei sinne pelejä edes saisi ennen sitä. Asiaan ei siis kohdallani liity ulkoinen kovo millään tapaa.
Jos mitään lisätallennustilaa ei ole koskaan ollutkaan, sitä suuremmalla syyllä se 180 gigaa muuta dataa kuulostaa todella, todella poikkeukselliselta.

Laittaessani FF XVI:n levyn sisään, alkoi konsoli asentaa sitä ja kertoi sen vievän reilut 100 gigaa. Päivitys taas antoi virheilmoituksen, jossa kertoi että tarvitsee 15 gigaa tilaa. Konsolilla oli siinä kohtaa vapaata tilaa reilusti yli päivityksen vaatimuksen. Sitä oli myös levyasennuksen valmistuttua reilusti yli 15 gigaa, olisiko ollut vajaa 200 gigaa. Silti päivitys kertoi pelkästään että se vaatii 15 gigaa ja konsolin tallennustilasta näki että vapaata tilaa on vajaa 200 gigaa. Mikä on siis se ongelma, että konsoli ei kerro mitä asentaminen oikeasti vaatii.
Ah, nyt alan päästä kärryille. En tosiaan jostain syystä tajunnut, että kyseessä oli levyltä tuleva ensiasennus. Itselläni kun on vain tuo PS5 Digital Edition, niin ei ole kokemusta siitä, miten levypelien asennuslogiikka PS5:llä toimii. Jotenkin ajattelin, että se FFXVI oli jo asennettu, ja siihen tuli nyt päivitys.

Asiaa siis helpottaisi jo se, että asentamiseen vaadittava tilan määrä kerrottaisiin, jolloin voisi poistaa juuri oikean verran kamaa. Nyt täytyy arpoa että milloin tila riittää. Tai laskea itse, jos tuossa aina pätee esim. kaava "emopelin tilavaatimus x 2 + päivityksen tilavaatimus".
Mitään yleistä laskukaavaa ei varmaankaan ole, koska on niin pelikohtaista, kuinka isoja päivityksiä (ja kuinka monta) niihin on julkaistu. Mutta jos päässään laskee tuolla tavalla yläkanttiin, ei ainakaan pieleen pitäisi mennä. Digiostoksien kanssa homma on onneksi helpompaa, kun Storesta tulee suoraan se tuorein versio.

Liitän pari kuvaa joulukuun lopulta kun yritin asentaa Jedi Survivoria. Siinä näkyy ihan aukottomasti mitä konsoli pelin tilavaatimuksista sanoo ja paljonko tilaa konsolilla oli asennusta yrittäessä. Pelille annettiin tilavaatimukseksi 155.2 gigaa ja ensin sille ei riittänyt 210.2 gigaa ja myöhemmin ei edes 346.1 gigaa. Tuo kyseinen peli lienee niitä tapauksia, missä suurin osa ladataan netistä, joten kyseessä voi olla siis tapaus, jossa peliä muokataan asennuksen ohessa.
Jedi Survivor on kieltämättä vielä vaikeampi tapaus, koska sen päivityksien koot liikkuvat jo yli 140 gigatavussa - mikä kertoo juuri siitä, kuinka se levy asennusmediana on käytännössä turha tällaisen pelin kohdalla.

Joka tapauksessa Sonylla paljon hiomista sen suhteen, miten vapaan tilan vaatimus kannattaisi esittää, kun on levyltä asennettava mammuttipeli, johon on myös julkaistu hirviömäisiä päivityksiäkin. Ja itse suhtaudun näin reilun kolmen vuoden jälkeen varsin pessimistisesti, enkä oikeasti usko, että Sony saisi PS5:n tiedostonhallintaa enää tuosta parempaan kuosiin. Uusi yritys PS6:lla sitten.
 
Ah, nyt alan päästä kärryille. En tosiaan jostain syystä tajunnut, että kyseessä oli levyltä tuleva ensiasennus. Itselläni kun on vain tuo PS5 Digital Edition, niin ei ole kokemusta siitä, miten levypelien asennuslogiikka PS5:llä toimii. Jotenkin ajattelin, että se FFXVI oli jo asennettu, ja siihen tuli nyt päivitys.
Ei kai se muuta asiaan miksikään? Laite ei silti suoraan kerro mitä sen päivityksen asentaminen vaatii. Tietääkseni siis. Se kertoo vain sen päivityksen koon. Muu pitää itse päätellä.

Mitään yleistä laskukaavaa ei varmaankaan ole, koska on niin pelikohtaista, kuinka isoja päivityksiä (ja kuinka monta) niihin on julkaistu. Mutta jos päässään laskee tuolla tavalla yläkanttiin, ei ainakaan pieleen pitäisi mennä. Digiostoksien kanssa homma on onneksi helpompaa, kun Storesta tulee suoraan se tuorein versio.
Hmm... Ei kai Storestakaan aina päivitystä ladattaessa tule koko peli uusiksi vaan pelkkä osa siitä? Vain ekassa latauksessa tulee koko peli siinä tuoreimmassa versiossaan. Mikä on tietysti loogista ja hyvä.

Ja kyllähän sen laskukaavan pitäisi toimia koska siinä otetaan huomioon että ne luvut vaihtelee. Eli esimerkiksi että "pelin koko x 2 + päivityksen koko". Ne koot voi olla mitä vain mutta jos kaava on tuo, niin sitten se toimii minkä pelin kohdalla vain. Kysymys on vain siitä että onko tuo se oikea kaava eli onko meidän mutuilu ja arvailu sinne päinkään.

Jedi Survivor on kieltämättä vielä vaikeampi tapaus, koska sen päivityksien koot liikkuvat jo yli 140 gigatavussa - mikä kertoo juuri siitä, kuinka se levy asennusmediana on käytännössä turha tällaisen pelin kohdalla.
Ei kai sillä ole merkitystä onko se levy vaiko digi. Järjestelmä silti näyttää (ja osittain myös tekee) ne asiat oudosti ja typerästi.

Siinäkin kohtaa se kyllä ilmoittaa paljonko levyasennus ja latausasennus vaatii. Ja siinäkin se vaatii siis oikeasti enemmän mitä pyytää, eli sama ongelma pysyy.

Joka tapauksessa Sonylla paljon hiomista sen suhteen, miten vapaan tilan vaatimus kannattaisi esittää, kun on levyltä asennettava mammuttipeli, johon on myös julkaistu hirviömäisiä päivityksiäkin. Ja itse suhtaudun näin reilun kolmen vuoden jälkeen varsin pessimistisesti, enkä oikeasti usko, että Sony saisi PS5:n tiedostonhallintaa enää tuosta parempaan kuosiin. Uusi yritys PS6:lla sitten.
Onhan näitä outoiluja jo PS3:lta asti katseltu, joten ei ole uskoa minullakaan että hommat paranisi.

Voisiko tuolla olla joku järjetön määrä väliaikaistiedostoja esimerkiksi videotallenteista? Voisikohan tuota testata esimerkiksi taustalla toimivan videotallennuksen asetuksia muokkaamalla? Jossainhan se Pleikkari säilöö noita jälkikäteen tallennettavia pätkiä, ja todennäköisesti se paikka on juurikin tuo "other." Sonyn hieman kryptinen määritelmäkin voisi viitata tuohon:
"This storage space is reserved for system data needed for games and apps to work properly. The amount of space reserved depends on how your console is being used."
Voihan se ollakin mutta sitten kun erikseen on ne tallennetut tiedostot ihan ominaan, omassa kategoriassa, niin ihmettelen että miten ja miksi siellä voi yhä olla 180 gigaa väliaikaista(?) dataa. Eli missä kohtaa se vähenee tai nollaantuu?
 
Ei kai se muuta asiaan miksikään? Laite ei silti suoraan kerro mitä sen päivityksen asentaminen vaatii. Tietääkseni siis.
Jo asennetun pelin tapauksessa (esim. se Fallout 76) tilavaatimukset kerrottiin eri tavalla, kuten alunperin kerroinkin.

Hmm... Ei kai Storestakaan aina päivitystä ladattaessa tule koko peli uusiksi vaan pelkkä osa siitä? Vain ekassa latauksessa tulee koko peli siinä tuoreimmassa versiossaan. Mikä on tietysti loogista ja hyvä.
Sen jälkeen kun peli on asennettu - olipa se levyltä tai Storesta - ladataan jatkossa tietysti vain se kulloisenkin seuraavan päivityksen data. Tosin jos välistä on jäänyt useampia päivityksiä (konsolin ollessa vaikkapa pitkään ilman nettiyhteyttä), silloin päivityksetkin saattavat kumuloitua. Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, enkä siis lähde vannomaan, miten tuo käytännössä menee.

Ei kai sillä ole merkitystä onko se levy vaiko digi. Järjestelmä silti näyttää (ja osittain myös tekee) ne asiat oudosti ja typerästi.
On sillä sen verran merkitystä, että ensiasennusta tehdessä PS5 nähtävästi haluaa varata sen v1.00-levyversion asennuksen vaatiman tilan että myös päivityksen vaatiman tilan. Ja jos se esim. se Jedi Survivorin levyasennus kertoo konsolille tahtovansa n. 150 gigaa, ja sen jälkeen päivitys haluaisi samanmoisen mällin, kasvaa se tilavaatimus ihan pöyristyttäviin lukemiin. Mutta jos pelin ostaa nyt Storesta, tulee sieltä suoraan se uusimmalla päivityksellä oleva versio, ja se asentuu kiltisti, vaikka tilaa olisikin "vain" hieman yli sen 150 gigaa (vai mikä se pelin asennuskoko tätänykyä mahtaa ollakaan). Ts. digiversion ostaja ei joudu raivaamaan tilaa 300+ gigaa taikka kikkailla estääkseen päivityksen latauksen (koska se on valmiiksi leivottu jo siihen Storesta tulevaan versioon) saadakseen pelin asennettua.

Voihan se ollakin mutta sitten kun erikseen on ne tallennetut tiedostot ihan ominaan, omassa kategoriassa, niin ihmettelen että miten ja miksi siellä voi yhä olla 180 gigaa väliaikaista(?) dataa. Eli missä kohtaa se vähenee tai nollaantuu?
Luulen, että tapauksessasi se ei vähene muuten kuin vetämällä se SSD sileäksi. Tai odottamalla, että Sony julkaisee PS5:een käyttöjärjestelmäpäivityksen, joka osaa paremmin putsata tuollaiset jämädatat. Mulla on hailakka muistikuva, että PS4:lle aikanaan tuli jossain vaiheessa firmispäivitys, jonka myötä oman PS4:n Other-osion datamäärä putosi dramaattisesti (oltuaan sitä ennen muistaakseni n. 80 gigaa).
 
Viimeksi muokattu:
Käsitinköhän oikein kommenttisi, mutta ymmärtääkseni kun PS5 päivittää pelin, niin pelin tiedostoista tehdään ensin paikallinen kopio. Sen jälkeen peli päivitetään, ja jos päivitys menee nappiin, alkuperäinen kopio poistetaan. Eli ei siinä tosiaan ladata muuta kuin päivitys, mutta tuon "varmuuskopion" vuoksi se tilavaatimus kasvaa.
Juurikin näin minä tuon olen järkeillyt ja tuntuisi että se on yleinen konsensus siitä, miten tuo toimii. Sony lienee ainoa, joka oikeasti tietää onko se noin.

En tiedä selittääkö tuo videon tallennus kokonaan tuota, mutta periaatteessa Pleikkarilla pitää olla koko ajan jossain muistissa se käyttäjän asettama määrä videota pelaamista "taaksepäin". Tuo asetus vaihtelee kaikkea 15 sekunnin ja tunnin välillä. Galleriaan se siirtyy vasta siinä vaiheessa, kun käyttäjä päättää juuri siitä hetkestä taaksepäin ottaa videota.
Ei se siitä 180 gigasta voi kovin merkittävää osaa selittää, sillä en todellakaan usko että edes 4K-video veisi tunninkaan mitassa noin hirveästi tilaa. Siis PS5:lla. Järkkäreillä ja muilla vehkeillä saa kunnon bitratella viemään ihan järkyttäviä määriä.

Plus vielä se että eihän se video siellä ole kuin sen aikaa kun konsoli on päällä ja sen kai pitäisi nollaantuakin jossain kohtaa. En minä ainakaan saa aiemman käynnistyskerran videoita mistään vaan se lähtee nollista kun laite käynnistyy.

Sen lisäksi sen tiedostomuodon voi valita, mutta en tiedä vaikuttaako se tuohon väliaikaistiedostoon millä tavoin. Itselläni on tuo 15 sekunnin asetus + WEBM-muoto ja "other"-kansiossa on 17,4gb käytössä. Tuolle levylle ei mene oletuksena kuin kuvaruutukaappaukset, videot ja tallennukset (?) joten tässä ollaan varmaan totuuden jäljillä. :D
No jaa. Kallistuisin yhä sille kannalla että bitit on solmussa. Eihän siellä väliaikaisena pitäisi silti olla 180 gigaa vaikka miten isolla laadulla ja missä määrin niitä kaappailisi.

Jo asennetun pelin tapauksessa (esim. se Fallout 76) tilavaatimukset kerrottiin eri tavalla, kuten alunperin kerroinkin.
En pysy kärryillä. Enkös juuri kertonut miten minullakin oli se FF XVI "jo asennettuna"? Miten se siis eroaa tuosta Fallout 76:sta?

Ja nimenomaan tuossa vaiheessa konsoli ei kerro sitä oikeaa tilantarvetta asennuksen onnistumiseen vaan suoraan vain päivityksen koon. Siitä ei nyt tähän hätään ole sitä kuvakaappausta mutta kyllä sekin löytyy jos se täytyy erikseen todistaa :S

Sen jälkeen kun peli on asennettu - olipa se levyltä tai Storesta - ladataan jatkossa tietysti vain se kulloisenkin seuraavan päivityksen data. Tosin jos välistä on jäänyt useampia päivityksiä (konsolin ollessa vaikkapa pitkään ilman nettiyhteyttä), silloin päivityksetkin saattavat kumuloitua. Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, enkä siis lähde vannomaan, miten tuo käytännössä menee.
Joo, eli kuten ajattelinkin. Digissä siis ensimmäinen lataus on koko peli päivitettynä ja jatkossa vain päivitykset, eikä koko peliä päivitettynä. Fyysisen kanssa asennetaan ensin se levyversio, jonka päälle tulee päivitykset. Levyasennuksen jälkeen homma toimii siis päivitysten jälkeen identtisesti digipäivittämisen kanssa.

On sillä sen verran merkitystä, että ensiasennusta tehdessä PS5 nähtävästi haluaa varata sen v1.00-levyversion asennuksen vaatiman tilan että myös päivityksen vaatiman tilan. Ja jos se esim. se Jedi Survivorin levyasennus kertoo konsolille tahtovansa n. 150 gigaa, ja sen jälkeen päivitys haluaisi samanmoisen mällin, kasvaa se tilavaatimus ihan pöyristyttäviin lukemiin.
Minun käsittääkseni puhdas levyasennus on yhtä ongelmaton kuin digin asennus: ilmoitettu koko pitää. Mutta siinä vaiheessa kun asennettua peliä pitää päivittää, alkaa ongelmat. Siinä kohtaa laite ei kerro oikeaa tilantarvetta vaan kokemusteni perusteella vain päivityksen koon. Ja päivityksen koko on siis eri kuin päivityksen asennuksen/asentamisen vaatima koko, mitä ei kerrota.

Tavallaan siis systeemi kertoo asian (eli ladattavien asioiden tilan tarpeen) oikein, se vain jättää käyttäjän täysin arvailujen varaan siitä, minkä verran asentaminen vaatii tyhjää tilaa. Ja jos se asentaminen ei onnistu, niin konsoli ei suostu lataamaan edes 15 gigan päivitystä vaikka tilaa olisi 100 gigaa.

Eli esim. peli vie 100 gigaa, päivitys vie 15 gigaa ja näiden asentaminen vaatii X gigaa (esim. 215 gigaa). Tuota viimeistä (X) ei kerrota missään.

Digiasennus on siis toki ensiasennuksena helpompi mutta jatkopäivitysten suhteen olettaisin sen toimivan ihan yhtä typerästi?

Olisi mielenkiintoista testata että jos vapaata tilaa on 100 gigaa ja 15 gigan päivitys "ei mahdu", niin onnistuuko asentaa vaikka 60 gigan peli? Veikkaan että onnistuu. Ja se tukisi täysin näkemystä että asentaminen vaatii myös oman tilansa ja että sen vaatimaa tilan määrää ei kerrota missään suoraan. Siinä herää toki kysymys, että miksei "other" voi olla juuri tuollaista varten varattuna?

Mutta jos pelin ostaa nyt Storesta, tulee sieltä suoraan se uusimmalla päivityksellä oleva versio, ja se asentuu kiltisti, vaikka tilaa olisikin "vain" hieman yli sen 150 gigaa (vai mikä se pelin asennuskoko tätänykyä mahtaa ollakaan). Ts. digiversion ostaja ei joudu raivaamaan tilaa 300+ gigaa taikka kikkailla estääkseen päivityksen latauksen (koska se on valmiiksi leivottu jo siihen Storesta tulevaan versioon) saadakseen pelin asennettua,
Näin kyllä ensiasennuksen kanssa. Ja onnistuuhan levynkin "ensiasennus" yhtä ongelmitta. Ongelmat tulee kun peli on asennettu ja se pitäisi päivittää.

Luulen, että tapauksessasi se ei vähene muuten kuin vetämällä se SSD sileäksi. Tai odottamalla, että Sony julkaisee PS5:een käyttöjärjestelmäpäivityksen, joka osaa paremmin putsata tuollaiset jämädatat. Mulla on hailakka muistikuva, että PS4:lle aikanaan tuli jossain vaiheessa firmispäivitys, jonka myötä oman PS4:n Other-osion datamäärä putosi dramaattisesti (oltuaan sitä ennen muistaakseni n. 80 gigaa).
Pitäydyn ajatuksessani pelata FF XVI alta pois ja jyrätä sitten kaiken. Otan talteen sen mitä saan ja jaksan ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, näin se voi kyllä olla. Taustatietona vielä omasta laitteesta sen verran, että olen aika monipuolisesti tuota käyttänyt tallennustilan suhteen. On ollut pelkkä alkuperäinen sisäinen tallennustila, ulkoinen SSD-levy PS4-pelejä varten ja viimeisimpänä sisäinen M.2-laajennus. Pelejä on ollut kymmeniä, niitä on siirrelty, poisteltu jne. Tuon videonkaappauksen asetukset muutin vasta siinä vaiheessa kun sain tuon laajennuslevyn. En ole siis tehnyt mitään puhdistusoperaatioita tässä välissä ja silti tuo tallennustilan tilanne on ilmeisen normaali. Käytön perusteella tallennustilan pitäisi kuitenkin olla ihan yhtä sekaisin kuin sinullakin. En epäile kokemiasi ongelmia, mutta tosiaan vaikuttaa siltä, ettei tuo ole ihan normaalia laitteen toimintaa.
Vähän lisästatseja täältäkin, sisäisellä levyllä other ~64GB, teran sisäisellä ssd-laajennuksella ~54GB, ulkoisella 5T pyörivällä levyllä kauhea määrä PS4-sälää (levy PS4:ltä suoraan siirretty, ei PS5:tä varten formatoitu erikseen). PS4-saveja löytyy myös PS5:n sisäiseltä, kun sinne ne näköjään menee.

Käyttö on ollut aikalailla samanlaista kuin yllä, vekslausta ees taas ja sun muuta. Kuvia ja videoita ei oikeastaan sen enempää kuin mitä tulee trophyista ja niistäkin videot tulee siivottua pois säännöllisesti tilaa viemästä. On päällä kuitenkin siltä varalta jos jonkin joskus haluaa talteen.
 
Ne pahiten tökkivät videot on Elden Ringiä. Sitä otin usean kerran täyden tunninkin talteen. Ja ne tökkivät videot on juuri pääosin niitä 59:59 kestoisia (koska täyttä 60:00 ei laite jostain syystä ota ikinä).

Joten ainakin videoiden osalta osa ongelmaa tuntuisi olevan maksimimittaisten videoiden jatkuvahko tallentaminen. Tai sitten riitti että yksi niistä meni umpisolmuun ja aiheutti sotkua myös muualle, mistäpä näitä tietää, sen kun arvailee vain.

Kaikki lyhyemmät videot on siirtyneet talteen ongelmitta mutta maksimittaisissa tulee "something went wrong", joista osasta ongelma poistui kun nipisti alusta ja lopusta pois pari sekuntia. Kaikkiin ei sekään auttanut. Tuon huomaamisen jälkeen olen ottanutkin pisimmillään vain 30 minuuttisia videoita ja ei mitään ongelmaa niiden kanssa ole ollut koskaan. Elden Ringin videoissa osa "bugittaa" vaikka ne olisi lyhyitäkin, joten se ongelma siis on yleisimmillään (tai peräisin?) maksimimittaisista mutta ei rajoitu niihin. En kuitenkaan muista että muiden pelien kohdalla olisi ollut vastaavaa mutta toisaalta ER on ainoa peli, jossa olen maksimimittaa tainnut edes ottaa talteen.

Mutta tuo "otherin" viemä tila ei sinänsä edes haittaa. Se kuitenkin näyttää sen viemän tilan, joten voin elää sen kanssa. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Ongelmaksi muodostuu se kun en mitenkään tiedä paljonko peli päivityksineen vaatii että sen saa asennettua. Joku Outer Wilds tai Tchia! oli ongelmattomia kun ne vie niin olemattoman verran tilaa.

Mutta niin, joku isompi "remontti" täytyy tehdä ja katsoa miten käy.
 
En pysy kärryillä. Enkös juuri kertonut miten minullakin oli se FF XVI "jo asennettuna"? Miten se siis eroaa tuosta Fallout 76:sta?
Ehkä ymmärsin tämän väärin: "Laittaessani FF XVI:n levyn sisään, alkoi konsoli asentaa sitä ja kertoi sen vievän reilut 100 gigaa. Päivitys taas antoi virheilmoituksen, jossa kertoi että tarvitsee 15 gigaa tilaa." Oliko nuo siis kaksi erillistä tapahtumaa, eli pelin asennus levyltä meni aikanaan ihan sukkana sisään, mutta jonain myöhempänä ajankohtana päivitystä ladatessa tuli ongelma vapaan tilan kanssa?

Kun ei ole tosiaan tuosta levyasemallisesta mallista kokemusta, niin en tiedä, asentaako se ensin koko pelin levyltä ja vasta sen jälkeen kyselee päivityksiä, vai lähdetäänkö päivitystä lataamaan saman tien siinä itse levyasennuksen rinnalla. Muistelen, että PS4 ainakin oli kärppänä lataamassa päivitystä, vaikka levyasennus olikin vielä vaiheessa.

Ja nimenomaan tuossa vaiheessa konsoli ei kerro sitä oikeaa tilantarvetta asennuksen onnistumiseen vaan suoraan vain päivityksen koon. Siitä ei nyt tähän hätään ole sitä kuvakaappausta mutta kyllä sekin löytyy jos se täytyy erikseen todistaa :S
Lapoin nyt sekä PS5:n sisäisen SSD:n että M.2:n aika lailla täyteen. Pitää katsoa, jos johonkin PS5-peliini sattuisi lähiaikoina riittävän mojovan kokoinen päivitys.

Sain kuitenkin tuossa tuollaisen tilailmoituksen, kun yritin asentaa liian isoa digipeliä. Eli Download-napin painamisen jälkeen lataus ei käynnisty, vaan napin nimeksi muuttuu View Details. Samaan aikaan PS5 lähetti "Cant't install. Free up some space..." -notifikaation. Painaapa sitten View Details -nappia tai avaa notifikaation PS-nappia painamalla, tarjotaan kahta vaihtoehtoa: Change Installation Location tai Free Up Space. (Oletan, että tuota asennuskohteen valintaa ei näytetä, jos PS5:ssä ei ole M.2 SSD:tä eikä USB-kiintolevyä.)

Sellaisen pienen eron tässä huomasin, että notifikaatiossa EI lue mitään sen täsmällisempää tilavaatimusta, mutta View Details -napista avautuva näkymä kertoo: "You need at least XX.xx GB of available space..." (Jos kyseessä olisi päivitys, tuo lukema kertoo sen kaikkinensa tarvittavan tilan, ei itse päivityksen tiedostokokoa.)

Kun tuon jälkeen valitsee Free Up Spacen (joko notifikaatiosta tai View Detailsin kautta), näkyy ruudun yläreunassa "You need at least XX.xx GB of available space in <asennuskohde, esim. M.2 SSD Storage>. You currently have YY.yy GB of available space." Tuossa kohtaa pitää käyttäjän osata laskea XX.xx:n ja YY.yy:n välinen erotus, ja poistaa (tai siirtää) jo olemassaolevia asennuksia vähintään tuon erotuksen verran. Konsoli ei siis suoraan kerro, että tilaa pitää vapauttaa sen ja sen verran vaan vain sen, paljonko sitä kaikkinensa pitää olla.

Jos peliä (tai päivitystä) ei siinä kohtaa haluakaan asentaa, voi painaa Downloads/Copies-listassa tuon virheeseen menneen pelin kohdalla joko Options-nappia tai ristinappia. Optionsilla avautuu vaihtoehdot Cancel and Delete (joka poistaa koko latausyrityksen) tai Clear Installed Items (joka poistaa Downloads/Copies-listalta kaikki onnistuneet asennukset).

Ristinapin painamisen jälkeen näytetään vain kyseinen peli/päivitys "Can't install" -selitteellä. Ja kun tuossa painaa ristinappia uudestaan, on tarjolla kolme eri toimintoa; View Error Info näyttää saman näkymän kuin tuo aiempi View Details -nappi, Resume yrittää jatkaa latausta ja Cancel and Delete taas poistaa latauksen kokonaan.

Tuo Free Up Space -näkymän yläreunassa oleva "You need at least XX.xx GB..." -teksti oli samanlainen myös siinä, kun Fallout 76:n päivitys tahtoi lisää tilaa. Uskoisin, että samaa käytetään myös PS5-pelien päivityksien kanssa.

Minun käsittääkseni puhdas levyasennus on yhtä ongelmaton kuin digin asennus: ilmoitettu koko pitää. Mutta siinä vaiheessa kun asennettua peliä pitää päivittää, alkaa ongelmat. Siinä kohtaa laite ei kerro oikeaa tilantarvetta vaan kokemusteni perusteella vain päivityksen koon. Ja päivityksen koko on siis eri kuin päivityksen asennuksen/asentamisen vaatima koko, mitä ei kerrota.
Jos siihen levyversioon ei ole julkaistu mitään päivitystä (tai konsoli ei ole verkossa levyasennuksen aikana, eikä siten tiedä päivityksistä tuon taivaallista), homma menee juuri noin.

Koetan vielä vääntää skenariot rautalangasta tilanteessa, jossa pelin julkaisuversio (eli v1.00) vie sanotaanko vaikka 50 gigaa ja siihen on julkaistu päivityksiä 40 gigan edestä. Yhteensä uusi asennuskoko olkoon 70 gigaa (koska päivitykset yleensä korvaavat osan alkuperäisestä datasta). Konsolilla on ennen mitään asennuksia tilaa 75 gigatavua.

Skenario 1: Peli asennetaan levyltä ja konsoli on verkossa, eli se yrittää samaan aikaan ladata myös päivityksen -> tilantarve hetkellisesti 50+40 gigaa, joten käyttäjän pitää joko poistaa jotain vähintään 15 gigatavun edestä.
Skenario 2: Peli asennetaan levyltä, mutta konsoli ei ole verkossa -> tilantarve 50 gigaa, ja peli asentuu muitta mutkitta. Vapaata tilaa on tuossa kohtaa siis 25 gigatavua. Kun konsoli liitetään verkkoon, ja se haistaa päivityksen, tarvitaan tilaa hetkellisesti kuitenkin vähintään se 90 gigatavua.
Skenario 3: Peli asennetaan diginä -> tilaa tarvitaan 70 gigaa, mutta ongelmia ei tule, koska vapaata tilaa oli 75 gigaa, ts. pelkkä Download-napin painallus riittää, ja peli asentuu suoraan tuoreimpana versionaan.

Digiasennus on siis toki ensiasennuksena helpompi mutta jatkopäivitysten suhteen olettaisin sen toimivan ihan yhtä typerästi?
Kyllä. Kaikissa em. skenarioissa pelin ja päivityksen asennuttua vapaata tilaa jää 5 gigatavua. Ja jos peliin vielä tämän jälkeen julkaistaan uusi päivitys - olkoon se kooltaan vaikka vain 100 megatavua - vaaditaan vapaata tilaa (hetkellisesti) se 90 gigaa ja rapiat. Tuon uudemman pikkupäivityksen asennettua peli vie tilaa taas n. 70 gigaa.

Olisi mielenkiintoista testata että jos vapaata tilaa on 100 gigaa ja 15 gigan päivitys "ei mahdu", niin onnistuuko asentaa vaikka 60 gigan peli?
Kyllä, jos se uusikin peli asennettaan skenarion 2. tai 3. mukaisella tavalla tai jos sille ei vaan ole mitään päivityksiä olemassakaan.

Huh-heijaa. Tulipa tästä taas selvitys. Enkä edes huomioinut tapauksia, joissa lukuisia päivityksiä saanut peli jossain vaiheessa ns. paketoidaan kokonaan uusiksi, jotta sen päivittäminen olisi helpompaa ja nopeampaa. Noin on käynyt ainakin Destiny 2:lle ja Warframelle.
 
Huh-heijaa. Tulipa tästä taas selvitys. Enkä edes huomioinut tapauksia, joissa lukuisia päivityksiä saanut peli jossain vaiheessa ns. paketoidaan kokonaan uusiksi, jotta sen päivittäminen olisi helpompaa ja nopeampaa. Noin on käynyt ainakin Destiny 2:lle ja Warframelle.
Mitä ei vissiin sitten tehty Gran Turismoille, vaan jokainen päivitys oli omanlaisensa hidas rumba kun oli miljoona aiempaa päivitystä alla.

Sopivasti nyt tulikin sitten tuo viimeinen GT Sport päivitys, kokoa huimat 172 megaa. Calculating kesti muutaman minuutin, lataus meni nopeasti.
Preparing/copying sitten jotain aivan muuta, 35 minuuttia. Kaikkinensa noin 40 minsaa 172 megaisen päivityksen asentamiseen. 110 gigaiseen peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom