HideoMiyamoto
Well-Known Member
Uusi Dualsense V2 tulossa. Huikealla 12h akunkestolls.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Uusi Dualsense V2 tulossa. Huikealla 12h akunkestolls.
Sais tulla pienempi ja kevyempí ohjain.Uusi Dualsense V2 tulossa. Huikealla 12h akunkestolls.
Tuo Other-osio on kieltämättä ärsyttävä. Oman kokemuksen mukaan siellä majailee mm. PS4-pelien dataa, vaikka itse pelit olisikin asennettu esim. USB-kiintolevylle. Syyn tuohon tietää vain Sony itse.Alkanut taas kyrsiä viime aikoina Sonyn ja PS5:n paskat systeemit, mitä tulee tallennustilaan. Siellä oli taas konsolin mukaan yli 200 gigaa vapaata mutta 15 gigan päivitys ei "mahdu". Eikä taaskaan kerrota paljonko sitä tilaa pitää vapauttaa. Huvittavinta vielä se, että kategoria "other" vie tilaa 170 gigaa eikä sille voi käyttäjä tehdä yhtään mitään.
Mielestäni se kyllä sen kertookin. Viimeksi eilen vastaavaan tilanteeseen törmäsin, kun Fallout 76:n muutaman gigan päivitys vaati yli 100 gigaa vapaata tilaa asentuakseen. Käyttäjän pitää vaan osata/ymmärtää valita se epäonnistunut asennus latauslistalta ja painaa ristinappia (vai Optionsia?), jonka jälkeen avautuvasta valikosta pitää osata valita oikea vaihtoehto niistä (muistaakseni) kolmesta. (En nyt pääse tarkistamaan tuota tarkemmin, koska hieman tilaa järjesteltyäni se virhe poistui, eikä sitä enää jälkikäteen voi katsoa.)Hommaa auttaisi edes se, että systeemi kertoisi suoraan paljonko tilaa oikeasti tarvitsee että saa pelin asennettua.
Konsolin kiintolevyn formatointi ei hirveästi auta, koska jos samat pelit asentaa, tuota muuta ryönää on pian saman verran kuin ennenkin.Tosin tuon nyt asentamani FF XVI:n jälkeen taidan resetoida koko paskan ja katsoa häviääkö edes tuo other. Sitä ennen pitäisi vain saada videot talteen ja niistä harmittavan iso osa antaa (Sonyn legendaarisen) "something went wrong"-ilmoituksen niitä siirtäessä, joten ne on siksikin sinne jääneet lojumaan.
Joo, tuo on siis minunkin käsitykseni siitä miksi tuo tapahtuu mutta on tosiaan melko turhauttavaa että kerrotaan eri vaatimukset mitä ne käytännössä on. Ei olisi mitään valitettavaa jos konsoli kertoisi että tarviikin 200 gigaa tilaa sen 100 gigan sijasta. Tosin voin myöntää että ihmettelisin ja valittaisin silti, jos siis kilpailijan laite tekee saman 100 gigalla. Eli systeemin lähtökohtainen ongelma on sen typerä toiminta, jonka kanssa elämistä selkeämpi informointi lähinnä helpottaisi.Mahdollisesti tuossa tilavaatimuksessa on taustalla se logiikka, että päivityksen yhteydessä pelin asennuksesta otetaan kopio. Päivityksen jälkeen se vanha versio poistetaan. Vaikka itse en ole henkilökohtaisesti koko virheilmoitusta nähnyt, niin en näe mitään estettä sille, että miksi tuota todellista tilavaatimusta ei voisi käyttäjälle näyttää.
Mjaa... Kiitos linkityksistä. Kalliilta tuntuvat. Nopeus tietty maksaa mutta en nyt tiedä jaksanko ainakaan ekana lähteä asiaa noin kalliilla patukoilla korjaamaan. Ehkä sitten kun menee lopullisesti hermot tms.Mitä tulee noihin lisäpalikoihin, niin äkkiseltään tutkittuna tuntuisi taas patukoiden hinnat kohonneen? Hieman ehkä yllättäen VPD taitaa nyt tarjota aika hyvät diilit näiden osalta, jos haluaa valmiin ratkaisun heatsinkkeineen.
Sehän tuossa on jännä että minulla ei ole konsolilla tällä hetkellä kuin Axiom Verge 2 (alle puoli gigainen peli) ja Final Fantasy XVI. Silti se "other" on pysynyt yhtä isona. Ellei tuo "PS4-pelien data" meinaa myös poistettuja pelejä, mikä tekisi hommasta vielä oudompaa.Tuo Other-osio on kieltämättä ärsyttävä. Oman kokemuksen mukaan siellä majailee mm. PS4-pelien dataa, vaikka itse pelit olisikin asennettu esim. USB-kiintolevylle. Syyn tuohon tietää vain Sony itse.
Ei vain minulla kerro. On useampi screenshot asiaa todistamassa. Kuvista näkee että tilaa on parhaimmillaan kymmenkertaisesti vaadittu määrä mutta ei toimi.Mielestäni se kyllä sen kertookin. Viimeksi eilen vastaavaan tilanteeseen törmäsin, kun Fallout 76:n muutaman gigan päivitys vaati yli 100 gigaa vapaata tilaa asentuakseen.
Mikäli meinaat tässä sitä, että se pitää tavallaan "resetoida" niin sekään ei ole auttanut. Konsoli väitti yhä että 15 gigan päivitykselle ei riitä tila, jota on vapaana vajaa 200 gigaa. Eli se ei siis nimenomaan kerro sitä oikeaa tarvittavaa tilaa, mikä ilmeisesti siis koostuu päivityksen koosta, päivitettävän pelin koosta ja jostain näiden yhdistelmästä. Olkoon se nyt vaikka FF XVI:n kohdalla emopelin 100 gigaa + 15 gigaa + 115 gigaa eli yhteensä kai sitten 230 gigaa. Jotain tuollaista siellä saattoi ollakin siinä kohtaa kun sain sen asennettua. Mutta sitä se ei nimenomaan kerro vaan käyttäjän on poisteltava kamaa ja testattava että milloin tila riittää.Käyttäjän pitää vaan osata/ymmärtää valita se epäonnistunut asennus latauslistalta ja painaa ristinappia (vai Optionsia?), jonka jälkeen avautuvasta valikosta pitää osata valita oikea vaihtoehto niistä (muistaakseni) kolmesta. (En nyt pääse tarkistamaan tuota tarkemmin, koska hieman tilaa järjesteltyäni se virhe poistui, eikä sitä enää jälkikäteen voi katsoa.)
Niin, tämän ehdinkin jo kirjoittaa tuohon ylemmäs mutta toisin kuin kirjoitit, ei konsoli kyllä minulle ainakaan kerro sitä oikeaa tarvittavaa tilaa vaan ihan puhtaasti sen mikä sen päivityksen koko on. FF XVI:n kohdalla se väitti tarvitsevansa 15 gigaa mutta vaati sitä ihan helvetisti enemmän ennen kuin alkoi millekään.Ja pohjimmiltaan ongelma on Sonyn tavassa päivittää pelejä. PS5:n piti tuoda tuohon muutos, mutta eipä niin sitten käynytkään. Joten käytännössä PS5-pelienkin kohdalla ensin kopioidaan kaikki aiemmin kertynyt päivitysdata jonnekin, ja sitä varten saatetaan tilaa tarvita jopa yli 100 gigaa pelistä riippuen.
Niin kuin jo ehdin kirjoittaa, ei siellä ole kuin kaksi peliä tällä hetkellä. Tosin tämän luettuani tulkitsen että tuossa ylempänä meinasit että se "other"-osion "PS4-pelien data" olisikin asennettujen pelien kamaa? Ei päde ainakaan kohdallani koska minulla tosiaan on vain kaksi peliä asennettuna ja vähän epäilen ettei Axiom Verge 2 ja FF XVI voi "other"-osiossa painaa 180 gigaa. Plus että tuo määrä sitä oli jo siinä kohtaa kun siellä oli Outer Wilds, Axiom Verge 2 ja Tchia! eikä mitään muuta. Ainoastaan poistin noista kaksi ja asensin FF XVI:n.Konsolin kiintolevyn formatointi ei hirveästi auta, koska jos samat pelit asentaa, tuota muuta ryönää on pian saman verran kuin ennenkin.
Saksan Amazonista lähtee nyt n. 80 eurolla posteineen tällainen patukka, kunhan ruksii tuotesivulta 20 euron alennuskoodin.Kalliilta tuntuvat. Nopeus tietty maksaa mutta en nyt tiedä jaksanko ainakaan ekana lähteä asiaa noin kalliilla patukoilla korjaamaan.
Meikun tapauksessa siellä taisi olla myös joidenkin jo poistettujen PS4-pelien dataa. Mutta en mene vannomaan, koska noita PS4-pelejä on tuonne USB-SSD:lle asennettu liki sata. Tilanne on sinällään helppo todentaa, eli ensin pitää ottaa se USB-kiintolevy pois käytöstä (Settings > Storage > USB Extended Storage > Safely Remove from PS5), ja sen jälkeen mennä katsomaan samaisen Storage-valikon kautta Console Storagen Games and apps -näkymää. Siellä pitäisi olla listattuna (PS4-)pelejä, joiden kohdalla on "Main data not installed in this storage space" -selitys.Sehän tuossa on jännä että minulla ei ole konsolilla tällä hetkellä kuin Axiom Verge 2 (alle puoli gigainen peli) ja Final Fantasy XVI. Silti se "other" on pysynyt yhtä isona. Ellei tuo "PS4-pelien data" meinaa myös poistettuja pelejä, mikä tekisi hommasta vielä oudompaa.
Itse päivityksen koko ei merkitse varsinaisesti mitään. Se voi olla kuinka pieni tahansa, mutta jos aiempaa päivitettyä dataa on olemassa se 100+ gigaa, pitää vapaata tilaakin olla sen verran. ProsperoPatches-sivuston perusteella Final Fantasy XVI:n EU-versioon on tullut päivitysdataa liki 90 gigatavun verran jo. Jos Echoes Of The Fallen -DLC on asennettu, voi tuohon laskea kymmenisen gigaa vielä päälle, koska PS5:llä DLC:illäkin on erilliset joskus omat päivityksensä.Konsoli väitti yhä että 15 gigan päivitykselle ei riitä tila, jota on vapaana vajaa 200 gigaa. Eli se ei siis nimenomaan kerro sitä oikeaa tarvittavaa tilaa, mikä ilmeisesti siis koostuu päivityksen koosta, päivitettävän pelin koosta ja jostain näiden yhdistelmästä. Olkoon se nyt vaikka FF XVI:n kohdalla emopelin 100 gigaa + 15 gigaa + 115 gigaa eli yhteensä kai sitten 230 gigaa.
Omalla kohdallani konsoli aika selkeästi ilmoitti, että vapaata tilaa piti olla (muistaakseni) 106 gigatavua, mutta sitä oli sillä hetkellä vain (muistaakseni) 103 gigatavua. Toki siinä piti itse osata laskea 106-103=3, eli että kolmisen gigaa tartti jostain taikoa lisää. Mutta korostan vielä kerran, että se F76:n päivitys ei tosiaan ollut kuin muutaman gigatavun, ja sitä itse päivityksen kokoa ei siinä tilavaatimusilmoituksessa mielestäni edes lukenutkaan.Jotain tuollaista siellä saattoi ollakin siinä kohtaa kun sain sen asennettua. Mutta sitä se ei nimenomaan kerro vaan käyttäjän on poisteltava kamaa ja testattava että milloin tila riittää.
Kiitos SSD:n linkityksestä. Vähän sellainen vain jäänyt päähän ettei uskaltaisi mitä tahansa "pingpong"-merkkiä tilata, joten käyn ainakin ensin läpi nuo muut vaihtoehdot. Eli kunhan on FF XVI pelattu pois alta.Saksan Amazonista lähtee nyt n. 80 eurolla posteineen tällainen patukka, kunhan ruksii tuotesivulta 20 euron alennuskoodin.
Fanxiang on itselleni aika tuntematon valmistaja, mutta eiköhän tuo asiansa aja.
Meikun tapauksessa siellä taisi olla myös joidenkin jo poistettujen PS4-pelien dataa. Mutta en mene vannomaan, koska noita PS4-pelejä on tuonne USB-SSD:lle asennettu liki sata. Tilanne on sinällään helppo todentaa, eli ensin pitää ottaa se USB-kiintolevy pois käytöstä (Settings > Storage > USB Extended Storage > Safely Remove from PS5), ja sen jälkeen mennä katsomaan samaisen Storage-valikon kautta Console Storagen Games and apps -näkymää. Siellä pitäisi olla listattuna (PS4-)pelejä, joiden kohdalla on "Main data not installed in this storage space" -selitys.
Hieman kuitenkin kuulostaa, että kohdallasi Other-osion datamäärän selitys on jossain muualla. Voi olla, että jossain vaiheessa on mennyt jotain pahasti jojoon, ja konsolin omaan tallennustilaan on jäänyt kummittelemaan jotain roskadataa, jota PS5:n käyttöjärjestelmä ei osaa itse poistaa. Tuo voi myös osaltaan selittää sitä, miksi joidenkin Share-matskujen kopiointi USB-medialle kosahtaa hyvin epämääräiseen virheilmoitukseen.
Melkein suosittelen, että ensin teet tietokannan uudelleenrakennuksen Safe Modessa (jos et ole jo tehnyt). Sen jälkeen otat PS5:n omalla varmuuskopiotyökalulla talteen kaiken muun paitsi itse pelit, resetoit vehkeen tehdasasetuksiin ja palautat nuo juuri varmuuskopioidut datat. Tuolla tavalla kaikki asetukset, tallennukset sekä kuva- ja videokaappaukset pysyvät tallessa, ja vain itse pelit täytyy asentaa uusiksi. Jos sitä Other-dataa on tuon jälkeenkin vielä liki 200 gigatavua, jotain on kyllä pahemman kerran pielessä.
Noinhan se on, ja tiedänkin sen, mutta järjestelmä ei missään kohtaa tuota asiaa ja oikeaa tilavaatimusta edelleenkään kerro.Itse päivityksen koko ei merkitse varsinaisesti mitään. Se voi olla kuinka pieni tahansa, mutta jos aiempaa päivitettyä dataa on olemassa se 100+ gigaa, pitää vapaata tilaakin olla sen verran. ProsperoPatches-sivuston perusteella Final Fantasy XVI:n EU-versioon on tullut päivitysdataa liki 90 gigatavun verran jo. Jos Echoes Of The Fallen -DLC on asennettu, voi tuohon laskea kymmenisen gigaa vielä päälle, koska PS5:llä DLC:illäkin on erilliset joskus omat päivityksensä.
Jos konsoli ilmoittaisi ne vaatimukset noin niin homma olisi tosiaan helppoa matematiikkaa eli tarvittavan tilan vapauttamista. Sitä ei se ei kuitenkaan minulla ole ollut.Omalla kohdallani konsoli aika selkeästi ilmoitti, että vapaata tilaa piti olla (muistaakseni) 106 gigatavua, mutta sitä oli sillä hetkellä vain (muistaakseni) 103 gigatavua. Toki siinä piti itse osata laskea 106-103=3, eli että kolmisen gigaa tartti jostain taikoa lisää. Mutta korostan vielä kerran, että se F76:n päivitys ei tosiaan ollut kuin muutaman gigatavun, ja sitä itse päivityksen kokoa ei siinä tilavaatimusilmoituksessa mielestäni edes lukenutkaan.
Jos mitään lisätallennustilaa ei ole koskaan ollutkaan, sitä suuremmalla syyllä se 180 gigaa muuta dataa kuulostaa todella, todella poikkeukselliselta.Mitään USB-levyähän minulla ei konsolissa ikinä ole ollutkaan. Videot ja muut kaappaukset siirrän kyllä sellaiselle mutta sitäkään ei ole muuten PS5-käyttöön alustettu eli ei sinne pelejä edes saisi ennen sitä. Asiaan ei siis kohdallani liity ulkoinen kovo millään tapaa.
Ah, nyt alan päästä kärryille. En tosiaan jostain syystä tajunnut, että kyseessä oli levyltä tuleva ensiasennus. Itselläni kun on vain tuo PS5 Digital Edition, niin ei ole kokemusta siitä, miten levypelien asennuslogiikka PS5:llä toimii. Jotenkin ajattelin, että se FFXVI oli jo asennettu, ja siihen tuli nyt päivitys.Laittaessani FF XVI:n levyn sisään, alkoi konsoli asentaa sitä ja kertoi sen vievän reilut 100 gigaa. Päivitys taas antoi virheilmoituksen, jossa kertoi että tarvitsee 15 gigaa tilaa. Konsolilla oli siinä kohtaa vapaata tilaa reilusti yli päivityksen vaatimuksen. Sitä oli myös levyasennuksen valmistuttua reilusti yli 15 gigaa, olisiko ollut vajaa 200 gigaa. Silti päivitys kertoi pelkästään että se vaatii 15 gigaa ja konsolin tallennustilasta näki että vapaata tilaa on vajaa 200 gigaa. Mikä on siis se ongelma, että konsoli ei kerro mitä asentaminen oikeasti vaatii.
Mitään yleistä laskukaavaa ei varmaankaan ole, koska on niin pelikohtaista, kuinka isoja päivityksiä (ja kuinka monta) niihin on julkaistu. Mutta jos päässään laskee tuolla tavalla yläkanttiin, ei ainakaan pieleen pitäisi mennä. Digiostoksien kanssa homma on onneksi helpompaa, kun Storesta tulee suoraan se tuorein versio.Asiaa siis helpottaisi jo se, että asentamiseen vaadittava tilan määrä kerrottaisiin, jolloin voisi poistaa juuri oikean verran kamaa. Nyt täytyy arpoa että milloin tila riittää. Tai laskea itse, jos tuossa aina pätee esim. kaava "emopelin tilavaatimus x 2 + päivityksen tilavaatimus".
Jedi Survivor on kieltämättä vielä vaikeampi tapaus, koska sen päivityksien koot liikkuvat jo yli 140 gigatavussa - mikä kertoo juuri siitä, kuinka se levy asennusmediana on käytännössä turha tällaisen pelin kohdalla.Liitän pari kuvaa joulukuun lopulta kun yritin asentaa Jedi Survivoria. Siinä näkyy ihan aukottomasti mitä konsoli pelin tilavaatimuksista sanoo ja paljonko tilaa konsolilla oli asennusta yrittäessä. Pelille annettiin tilavaatimukseksi 155.2 gigaa ja ensin sille ei riittänyt 210.2 gigaa ja myöhemmin ei edes 346.1 gigaa. Tuo kyseinen peli lienee niitä tapauksia, missä suurin osa ladataan netistä, joten kyseessä voi olla siis tapaus, jossa peliä muokataan asennuksen ohessa.
Ei kai se muuta asiaan miksikään? Laite ei silti suoraan kerro mitä sen päivityksen asentaminen vaatii. Tietääkseni siis. Se kertoo vain sen päivityksen koon. Muu pitää itse päätellä.Ah, nyt alan päästä kärryille. En tosiaan jostain syystä tajunnut, että kyseessä oli levyltä tuleva ensiasennus. Itselläni kun on vain tuo PS5 Digital Edition, niin ei ole kokemusta siitä, miten levypelien asennuslogiikka PS5:llä toimii. Jotenkin ajattelin, että se FFXVI oli jo asennettu, ja siihen tuli nyt päivitys.
Hmm... Ei kai Storestakaan aina päivitystä ladattaessa tule koko peli uusiksi vaan pelkkä osa siitä? Vain ekassa latauksessa tulee koko peli siinä tuoreimmassa versiossaan. Mikä on tietysti loogista ja hyvä.Mitään yleistä laskukaavaa ei varmaankaan ole, koska on niin pelikohtaista, kuinka isoja päivityksiä (ja kuinka monta) niihin on julkaistu. Mutta jos päässään laskee tuolla tavalla yläkanttiin, ei ainakaan pieleen pitäisi mennä. Digiostoksien kanssa homma on onneksi helpompaa, kun Storesta tulee suoraan se tuorein versio.
Ei kai sillä ole merkitystä onko se levy vaiko digi. Järjestelmä silti näyttää (ja osittain myös tekee) ne asiat oudosti ja typerästi.Jedi Survivor on kieltämättä vielä vaikeampi tapaus, koska sen päivityksien koot liikkuvat jo yli 140 gigatavussa - mikä kertoo juuri siitä, kuinka se levy asennusmediana on käytännössä turha tällaisen pelin kohdalla.
Onhan näitä outoiluja jo PS3:lta asti katseltu, joten ei ole uskoa minullakaan että hommat paranisi.Joka tapauksessa Sonylla paljon hiomista sen suhteen, miten vapaan tilan vaatimus kannattaisi esittää, kun on levyltä asennettava mammuttipeli, johon on myös julkaistu hirviömäisiä päivityksiäkin. Ja itse suhtaudun näin reilun kolmen vuoden jälkeen varsin pessimistisesti, enkä oikeasti usko, että Sony saisi PS5:n tiedostonhallintaa enää tuosta parempaan kuosiin. Uusi yritys PS6:lla sitten.
Voihan se ollakin mutta sitten kun erikseen on ne tallennetut tiedostot ihan ominaan, omassa kategoriassa, niin ihmettelen että miten ja miksi siellä voi yhä olla 180 gigaa väliaikaista(?) dataa. Eli missä kohtaa se vähenee tai nollaantuu?Voisiko tuolla olla joku järjetön määrä väliaikaistiedostoja esimerkiksi videotallenteista? Voisikohan tuota testata esimerkiksi taustalla toimivan videotallennuksen asetuksia muokkaamalla? Jossainhan se Pleikkari säilöö noita jälkikäteen tallennettavia pätkiä, ja todennäköisesti se paikka on juurikin tuo "other." Sonyn hieman kryptinen määritelmäkin voisi viitata tuohon:
"This storage space is reserved for system data needed for games and apps to work properly. The amount of space reserved depends on how your console is being used."
Jo asennetun pelin tapauksessa (esim. se Fallout 76) tilavaatimukset kerrottiin eri tavalla, kuten alunperin kerroinkin.Ei kai se muuta asiaan miksikään? Laite ei silti suoraan kerro mitä sen päivityksen asentaminen vaatii. Tietääkseni siis.
Sen jälkeen kun peli on asennettu - olipa se levyltä tai Storesta - ladataan jatkossa tietysti vain se kulloisenkin seuraavan päivityksen data. Tosin jos välistä on jäänyt useampia päivityksiä (konsolin ollessa vaikkapa pitkään ilman nettiyhteyttä), silloin päivityksetkin saattavat kumuloitua. Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, enkä siis lähde vannomaan, miten tuo käytännössä menee.Hmm... Ei kai Storestakaan aina päivitystä ladattaessa tule koko peli uusiksi vaan pelkkä osa siitä? Vain ekassa latauksessa tulee koko peli siinä tuoreimmassa versiossaan. Mikä on tietysti loogista ja hyvä.
On sillä sen verran merkitystä, että ensiasennusta tehdessä PS5 nähtävästi haluaa varata sen v1.00-levyversion asennuksen vaatiman tilan että myös päivityksen vaatiman tilan. Ja jos se esim. se Jedi Survivorin levyasennus kertoo konsolille tahtovansa n. 150 gigaa, ja sen jälkeen päivitys haluaisi samanmoisen mällin, kasvaa se tilavaatimus ihan pöyristyttäviin lukemiin. Mutta jos pelin ostaa nyt Storesta, tulee sieltä suoraan se uusimmalla päivityksellä oleva versio, ja se asentuu kiltisti, vaikka tilaa olisikin "vain" hieman yli sen 150 gigaa (vai mikä se pelin asennuskoko tätänykyä mahtaa ollakaan). Ts. digiversion ostaja ei joudu raivaamaan tilaa 300+ gigaa taikka kikkailla estääkseen päivityksen latauksen (koska se on valmiiksi leivottu jo siihen Storesta tulevaan versioon) saadakseen pelin asennettua.Ei kai sillä ole merkitystä onko se levy vaiko digi. Järjestelmä silti näyttää (ja osittain myös tekee) ne asiat oudosti ja typerästi.
Luulen, että tapauksessasi se ei vähene muuten kuin vetämällä se SSD sileäksi. Tai odottamalla, että Sony julkaisee PS5:een käyttöjärjestelmäpäivityksen, joka osaa paremmin putsata tuollaiset jämädatat. Mulla on hailakka muistikuva, että PS4:lle aikanaan tuli jossain vaiheessa firmispäivitys, jonka myötä oman PS4:n Other-osion datamäärä putosi dramaattisesti (oltuaan sitä ennen muistaakseni n. 80 gigaa).Voihan se ollakin mutta sitten kun erikseen on ne tallennetut tiedostot ihan ominaan, omassa kategoriassa, niin ihmettelen että miten ja miksi siellä voi yhä olla 180 gigaa väliaikaista(?) dataa. Eli missä kohtaa se vähenee tai nollaantuu?
Juurikin näin minä tuon olen järkeillyt ja tuntuisi että se on yleinen konsensus siitä, miten tuo toimii. Sony lienee ainoa, joka oikeasti tietää onko se noin.Käsitinköhän oikein kommenttisi, mutta ymmärtääkseni kun PS5 päivittää pelin, niin pelin tiedostoista tehdään ensin paikallinen kopio. Sen jälkeen peli päivitetään, ja jos päivitys menee nappiin, alkuperäinen kopio poistetaan. Eli ei siinä tosiaan ladata muuta kuin päivitys, mutta tuon "varmuuskopion" vuoksi se tilavaatimus kasvaa.
Ei se siitä 180 gigasta voi kovin merkittävää osaa selittää, sillä en todellakaan usko että edes 4K-video veisi tunninkaan mitassa noin hirveästi tilaa. Siis PS5:lla. Järkkäreillä ja muilla vehkeillä saa kunnon bitratella viemään ihan järkyttäviä määriä.En tiedä selittääkö tuo videon tallennus kokonaan tuota, mutta periaatteessa Pleikkarilla pitää olla koko ajan jossain muistissa se käyttäjän asettama määrä videota pelaamista "taaksepäin". Tuo asetus vaihtelee kaikkea 15 sekunnin ja tunnin välillä. Galleriaan se siirtyy vasta siinä vaiheessa, kun käyttäjä päättää juuri siitä hetkestä taaksepäin ottaa videota.
No jaa. Kallistuisin yhä sille kannalla että bitit on solmussa. Eihän siellä väliaikaisena pitäisi silti olla 180 gigaa vaikka miten isolla laadulla ja missä määrin niitä kaappailisi.Sen lisäksi sen tiedostomuodon voi valita, mutta en tiedä vaikuttaako se tuohon väliaikaistiedostoon millä tavoin. Itselläni on tuo 15 sekunnin asetus + WEBM-muoto ja "other"-kansiossa on 17,4gb käytössä. Tuolle levylle ei mene oletuksena kuin kuvaruutukaappaukset, videot ja tallennukset (?) joten tässä ollaan varmaan totuuden jäljillä.
En pysy kärryillä. Enkös juuri kertonut miten minullakin oli se FF XVI "jo asennettuna"? Miten se siis eroaa tuosta Fallout 76:sta?Jo asennetun pelin tapauksessa (esim. se Fallout 76) tilavaatimukset kerrottiin eri tavalla, kuten alunperin kerroinkin.
Joo, eli kuten ajattelinkin. Digissä siis ensimmäinen lataus on koko peli päivitettynä ja jatkossa vain päivitykset, eikä koko peliä päivitettynä. Fyysisen kanssa asennetaan ensin se levyversio, jonka päälle tulee päivitykset. Levyasennuksen jälkeen homma toimii siis päivitysten jälkeen identtisesti digipäivittämisen kanssa.Sen jälkeen kun peli on asennettu - olipa se levyltä tai Storesta - ladataan jatkossa tietysti vain se kulloisenkin seuraavan päivityksen data. Tosin jos välistä on jäänyt useampia päivityksiä (konsolin ollessa vaikkapa pitkään ilman nettiyhteyttä), silloin päivityksetkin saattavat kumuloitua. Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, enkä siis lähde vannomaan, miten tuo käytännössä menee.
Minun käsittääkseni puhdas levyasennus on yhtä ongelmaton kuin digin asennus: ilmoitettu koko pitää. Mutta siinä vaiheessa kun asennettua peliä pitää päivittää, alkaa ongelmat. Siinä kohtaa laite ei kerro oikeaa tilantarvetta vaan kokemusteni perusteella vain päivityksen koon. Ja päivityksen koko on siis eri kuin päivityksen asennuksen/asentamisen vaatima koko, mitä ei kerrota.On sillä sen verran merkitystä, että ensiasennusta tehdessä PS5 nähtävästi haluaa varata sen v1.00-levyversion asennuksen vaatiman tilan että myös päivityksen vaatiman tilan. Ja jos se esim. se Jedi Survivorin levyasennus kertoo konsolille tahtovansa n. 150 gigaa, ja sen jälkeen päivitys haluaisi samanmoisen mällin, kasvaa se tilavaatimus ihan pöyristyttäviin lukemiin.
Näin kyllä ensiasennuksen kanssa. Ja onnistuuhan levynkin "ensiasennus" yhtä ongelmitta. Ongelmat tulee kun peli on asennettu ja se pitäisi päivittää.Mutta jos pelin ostaa nyt Storesta, tulee sieltä suoraan se uusimmalla päivityksellä oleva versio, ja se asentuu kiltisti, vaikka tilaa olisikin "vain" hieman yli sen 150 gigaa (vai mikä se pelin asennuskoko tätänykyä mahtaa ollakaan). Ts. digiversion ostaja ei joudu raivaamaan tilaa 300+ gigaa taikka kikkailla estääkseen päivityksen latauksen (koska se on valmiiksi leivottu jo siihen Storesta tulevaan versioon) saadakseen pelin asennettua,
Pitäydyn ajatuksessani pelata FF XVI alta pois ja jyrätä sitten kaiken. Otan talteen sen mitä saan ja jaksan ottaa.Luulen, että tapauksessasi se ei vähene muuten kuin vetämällä se SSD sileäksi. Tai odottamalla, että Sony julkaisee PS5:een käyttöjärjestelmäpäivityksen, joka osaa paremmin putsata tuollaiset jämädatat. Mulla on hailakka muistikuva, että PS4:lle aikanaan tuli jossain vaiheessa firmispäivitys, jonka myötä oman PS4:n Other-osion datamäärä putosi dramaattisesti (oltuaan sitä ennen muistaakseni n. 80 gigaa).
Vähän lisästatseja täältäkin, sisäisellä levyllä other ~64GB, teran sisäisellä ssd-laajennuksella ~54GB, ulkoisella 5T pyörivällä levyllä kauhea määrä PS4-sälää (levy PS4:ltä suoraan siirretty, ei PS5:tä varten formatoitu erikseen). PS4-saveja löytyy myös PS5:n sisäiseltä, kun sinne ne näköjään menee.Joo, näin se voi kyllä olla. Taustatietona vielä omasta laitteesta sen verran, että olen aika monipuolisesti tuota käyttänyt tallennustilan suhteen. On ollut pelkkä alkuperäinen sisäinen tallennustila, ulkoinen SSD-levy PS4-pelejä varten ja viimeisimpänä sisäinen M.2-laajennus. Pelejä on ollut kymmeniä, niitä on siirrelty, poisteltu jne. Tuon videonkaappauksen asetukset muutin vasta siinä vaiheessa kun sain tuon laajennuslevyn. En ole siis tehnyt mitään puhdistusoperaatioita tässä välissä ja silti tuo tallennustilan tilanne on ilmeisen normaali. Käytön perusteella tallennustilan pitäisi kuitenkin olla ihan yhtä sekaisin kuin sinullakin. En epäile kokemiasi ongelmia, mutta tosiaan vaikuttaa siltä, ettei tuo ole ihan normaalia laitteen toimintaa.
Ehkä ymmärsin tämän väärin: "Laittaessani FF XVI:n levyn sisään, alkoi konsoli asentaa sitä ja kertoi sen vievän reilut 100 gigaa. Päivitys taas antoi virheilmoituksen, jossa kertoi että tarvitsee 15 gigaa tilaa." Oliko nuo siis kaksi erillistä tapahtumaa, eli pelin asennus levyltä meni aikanaan ihan sukkana sisään, mutta jonain myöhempänä ajankohtana päivitystä ladatessa tuli ongelma vapaan tilan kanssa?En pysy kärryillä. Enkös juuri kertonut miten minullakin oli se FF XVI "jo asennettuna"? Miten se siis eroaa tuosta Fallout 76:sta?
Lapoin nyt sekä PS5:n sisäisen SSD:n että M.2:n aika lailla täyteen. Pitää katsoa, jos johonkin PS5-peliini sattuisi lähiaikoina riittävän mojovan kokoinen päivitys.Ja nimenomaan tuossa vaiheessa konsoli ei kerro sitä oikeaa tilantarvetta asennuksen onnistumiseen vaan suoraan vain päivityksen koon. Siitä ei nyt tähän hätään ole sitä kuvakaappausta mutta kyllä sekin löytyy jos se täytyy erikseen todistaa :S
Jos siihen levyversioon ei ole julkaistu mitään päivitystä (tai konsoli ei ole verkossa levyasennuksen aikana, eikä siten tiedä päivityksistä tuon taivaallista), homma menee juuri noin.Minun käsittääkseni puhdas levyasennus on yhtä ongelmaton kuin digin asennus: ilmoitettu koko pitää. Mutta siinä vaiheessa kun asennettua peliä pitää päivittää, alkaa ongelmat. Siinä kohtaa laite ei kerro oikeaa tilantarvetta vaan kokemusteni perusteella vain päivityksen koon. Ja päivityksen koko on siis eri kuin päivityksen asennuksen/asentamisen vaatima koko, mitä ei kerrota.
Kyllä. Kaikissa em. skenarioissa pelin ja päivityksen asennuttua vapaata tilaa jää 5 gigatavua. Ja jos peliin vielä tämän jälkeen julkaistaan uusi päivitys - olkoon se kooltaan vaikka vain 100 megatavua - vaaditaan vapaata tilaa (hetkellisesti) se 90 gigaa ja rapiat. Tuon uudemman pikkupäivityksen asennettua peli vie tilaa taas n. 70 gigaa.Digiasennus on siis toki ensiasennuksena helpompi mutta jatkopäivitysten suhteen olettaisin sen toimivan ihan yhtä typerästi?
Kyllä, jos se uusikin peli asennettaan skenarion 2. tai 3. mukaisella tavalla tai jos sille ei vaan ole mitään päivityksiä olemassakaan.Olisi mielenkiintoista testata että jos vapaata tilaa on 100 gigaa ja 15 gigan päivitys "ei mahdu", niin onnistuuko asentaa vaikka 60 gigan peli?
Mitä ei vissiin sitten tehty Gran Turismoille, vaan jokainen päivitys oli omanlaisensa hidas rumba kun oli miljoona aiempaa päivitystä alla.Huh-heijaa. Tulipa tästä taas selvitys. Enkä edes huomioinut tapauksia, joissa lukuisia päivityksiä saanut peli jossain vaiheessa ns. paketoidaan kokonaan uusiksi, jotta sen päivittäminen olisi helpompaa ja nopeampaa. Noin on käynyt ainakin Destiny 2:lle ja Warframelle.