Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Sonylla taas hiukset harmaantuvat ja maailma mustenee: ns. LV0-avain on löydetty. Toistaiseksi tuntematon The Three Musketeers -ryhmä laittoi avaimen julkiseen levitykseen sen jälkeen, kun kiinalaispiraattien ns. Blue Disc -viritys oli tulossa markkinoille. Toisin sanoen TTM halusi estää sen, että joku poppoo ihan suoraan sanottuna rahastaa piraattiversioiden myynnillä. No, se on tätä scenen omaa vähän erikoista "moraaliaan"; salaisuuksia jaetaan pienen piirin kesken, mutta jos joku yrittää saada siitä rahallista hyötyä, viedään matto jalkojen alta julkaisemalla reiän tiedot kaikkien hyödynnettäväksi.

Mitä tästä käytännössä seuraa? Vain noin 24 tuntia LV0-avaimien vuotamisesta, ilmestyi jo ensimmäinen v4.21:een perustuva epävirallinen firmware - kavereiden kesken ihan CFW. Vaikka uusin virallinen versio on vielä tänään v4.25, on PSN:äänkin taas päästy epävirallisilla versioilla. Tämä saattaakin olla syynä siihen, että Sony aivan viime hetkellä siirsi täksi aamuksi suunnitellun v4.30:n julkaisua. Todennäköisesti ainakin vaihtavat (taas vaihteeksi) sen nk. PSN passphrasen. Mutta koska LV0-avaimella voidaan avata kaikkien muiden tasojen kryptaukset, ei kestäne kauaa ennen kuin uusinkin PSN-kirjautumisavain on selvitetty ja upotettu osaksi jotain custom-firmistä.

Tosin tilanne ei ole aivan niin synkkä kuin Digital Foundryn Richard Leadbetter sanailee tänään julkaistussa "PlayStation 3: The Final Hack?" -artikkelissa.

The release of the new custom firmware - and the LV0 decryption keys in particular - poses serious issues. While Sony will almost certainly change the PSN passphrase once again in the upcoming 4.30 update, the reveal of the LV0 key basically means that any system update released by Sony going forward can be decrypted with little or no effort whatsoever. Options Sony has in battling this leak are limited - every PS3 out there needs to be able to decrypt any firmware download package in order for the console to be updated (a 2006 launch PS3 can still update directly to the latest software). The release of the LV0 key allows for that to be achieved on PC, with the CoreOS and XMB files then re-encrypted using the existing 3.55 keys in order to be run on hacked consoles.

So just how did LV0 come to be released at all? The original hackers who first found the master key - calling themselves "The Three Tuskateers" - apparently sat on its discovery for some time. However, the information leaked and ended up being the means by which a new Chinese hacking outfit - dubbed "BlueDiskCFW" planned to charge for and release new custom firmware updates. To stop these people profiteering from their work, the "Muskateers" released the LV0 key and within 24 hours, a free CFW update was released.
LV0-avainta ei enää käytetä CECH-3000/4000-sarjan malleissa, vaan niissä on uudempi LV0.2, jota ei vielä ainakaan tiettävästi ole murrettu. Ja toisaalta uuden CFW:n asentaminen vaatii, että PS3:ssa on korkeintaan v3.55. Näitä ei tavallisilla käyttäjillä juurikaan varmasti ole, eikä noin vanhalla firmwarella varustettuja konsoleitakaan ole valmistettu taikka myyty enää yli vuoteen. Käytännössä LV0-avainlöydöstä "hyötyvät" pääasiassa ne, joilla oli jo entuudestaan jokin 3.55:een (tai sitä vanhempiin versioihin) pohjautuva custom-firmis. Nämä veijarit voivat nyt asentaa uudemman version ja pelata uusimpiakin pelejä ilman, että tarvitsee kikkailla erilaisten crackien kanssa.

Hox! Koska tämä LV0 on vain ns. julkinen avain, voidaan sillä vain purkaa asioita. Jotta jotain omaa koodia saadaan toimimaan, pitää se allekirjoittaa ns. privaattiavaimella. Versiossa 3.56 Sony korjasi privaattiavaimiin liittyneen haavoittuvuuden. ECDSA on oikein toteutettuna erittäin turvallinen, ja sen murtaminen on nykytiedon valossa käytännössä mahdotonta (ainakaan puhtaasti brute force -metodein). Homebrew-veijarit voivat toki käyttää v3.55-privaattiavaimia sovelluksiensa allekirjoittamiseen, mutta siinäkin taitaa olla omat rajoituksensa.

Lähteet: Eurogamer ja The Sixth Axis
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Tosin tilanne ei ole aivan niin synkkä kuin Digital Foundryn Richard Leadbetter sanailee tänään julkaistussa "PlayStation 3: The Final Hack?" -artikkelissa.

Leadbetter on mestari "spinnaaja", aivan huikea kaveri alallaan. Viha Sonya kohtaan on jossain todella syvällä ja on jatkunut jo vuosia. Nytkin kerrotaan tarina vain niin, että saadaan taas "Sony RIP" -artikkeli osa 153. Richard: Whatever.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Leadbetter on mestari "spinnaaja", aivan huikea kaveri alallaan. Viha Sonya kohtaan on jossain todella syvällä ja on jatkunut jo vuosia. Nytkin kerrotaan tarina vain niin, että saadaan taas "Sony RIP" -artikkeli osa 153. Richard: Whatever.
Ivan Elmanov eli PS3Hax.netin ylläpitoon kuuluva GregoryRasputin antaakin Twitterissä aika kovaa palautetta.

@mikko @Sipu79 #FUCK @eurogamer for writing the most retarded uneducated article ever, those dumb fucks need to learn how to #research

&

@mikko @Sipu79 oh and sorry for the profanities, i just hate when a mainstream news site cant get their stories right :(

&

@Sipu79 yeah the hack is fresh news, but the way the writer of eurogamer wrote about it is wrong and showed how unprofessional he is

&

@Sipu79 the PSN access is not new though, people have had access to PSN on 3.55 CFW for many months

&

@eurogamer your stupidity has caused every fucking website to spell "The Three Musketeers" wrong, go on, smack yourselves in the head
PS. Wololo on kirjoittanut tilanteesta hyvän ja seikkaperäisen blogahduksen, jossa mies kertoo, kuinka LV0:n yläpuolella on vielä ns. bootldr, eli edelleenkään kaikkia suojauksia ei ole murrettu. Jos (tai kun) bootldr korkataan, sen jälkeen on pakko tehdä (taas) rautatason muutoksia, mutta kaikki siihen mennessä julkaistut 60+ miljoonaa PS3-mallia olisivat haavoittuvaisia.

With the release of the LV0 keys mean, eventually, having all the keys available. The LV0 is not patchable, which is to say there is nothing at all Sony can do to fix this. The final bullet in the chamber as hit Sony hard. What actions they will take are not known, but if things continue in the scene I can garuntee they will be pushing the date of the PS4 closer as new hardware is really all they can do. Sony already moved all the loaders. The only other option would be to put the loaders in bootldr, but that isn’t possible since bootldr is locked to being console specific and is impossible to update. Behind LV0 is just bootldr, which is encrypted with specific console keys.

&

The problem with 3k model Playstation3 consoles is that they have a new LV0 version named lv0.2, which means new keys for the loader. What this means is that consoles which are able to downgrade to 3.55 can install 4.25 CFW even if they’re on 4.25 OFW. The bad news incorporated with this is that 3K and higher consoles’ LV0 keys are static, they are not console specific. Sony can change LV0 with a new firmware update. But, bootldr is per console and is the way of decryption for LV0. If we have bootldr then the console is wide open and a CFW could be made to work on any console. Bootldr cannot be changed or denied unless there is a hardware change.

Update! PlayStation Lifestyle on haastatellut Youness "KaKaRoTo" Alaouita. Myös hän vahvistaa sen näkemyksen, että tämä LV0-avaimen vuoto ei johda massiiviseen piratismiaaltoon, koska avain hyödyttää pääasiassa vain niitä, joilla on jokin CFW jo entuudestaan.

But I’d like to correct one misconception you seem to have.. no, this new hack won’t open any floodgates. It serves absolutely no purpose for anyone who wasn’t already on a custom firmware, so it won’t add any new users into the ‘piracy world’.

&

Even these lv0 keys, as I said will have a very minimal impact (if any) on the piracy, but they were not released for the simple case of “maybe, just maybe, it could help piracy, even though I can’t think of any way for it to”, so the hackers behind it prefered to stay on the safe side rather than be sorry later.

Update 2! Kuten veikkailinkin, v4.30 esti CFW-veikoilta PSN-käytön. Toistaiseksi.

Lähteet: Twitter (GregoryRasputin), Wololo ja PlayStation Lifestyle
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Soppa on niin sekava ja sakea, että nyt fail0verflow'n Hector "marcan" Martin välittää wololon kautta omat terveisensä. Ensinnäkin tämä LV0-avaimeksi väitetty ei olekaan LV0:n vaan nimenomaan bootldr:n. Ja koska bootldria ei voida päivittää, ja siinä on sama yksityisen avaimen moka kuin metldr:ssa aikanaan, on myös bootldr:n privaattiavain kaivettu esiin. Bootldr-avaimien selvittäminen on silti vaatinut huomattavan määrän työtä, koska se ladataan jo ennen konsolin varsinaista käyttöjärjestelmää. Joku siinä on kuitenkin onnistunut - oletettavasti hyväksikäyttäen ihan fyysisiä työkaluja - tästä seuraa ihan oikeasti tilanne, jossa kaikki tähän päivään mennessä julkaistut PS3-järjestelmät ovat murrettavissa. Ja koska salausavain on kovakoodattu suoraan PS3:n rautaan, sitä ei voi firmware-päivityksellä enää muuttaa.

Sony signed lv0 using the same broken process that they used for everything else, which leaks their private key. This means that the lv0 private key was doomed from the start, ever since we demonstrated the screwup at the Chaos Communication Congress two years ago.

&

Bootldr suffers from the same exploit as metldr, so it was also doomed. However, because bootldr is designed to run from a cold boot, it cannot be loaded into a “sandboxed” SPU like metldr can from the comfort of OS-mode code execution (which we had via the USB lv2 exploit), so the exploit is harder to pull off because you don’t have control over the rest of the software. For the exploit that we knew about, it would’ve required hardware assistance to repeatedly reboot the PS3 and some kind of flash emulator to set up the exploit with varying parameters each boot, and it probably would’ve taken several hours or days of automated attempts to hit the right combination (basically the exploit would work by executing random garbage as code, and hoping that it jumps to somewhere within a segment that we control – the probabilities are high enough that it would work out within a reasonable timeframe).

&

The effect of this is essentially the same that the metldr key release had: all existing and future firmwares can be decrypted, except Sony no longer has the lv0 trick up their sleeve. What this means is that there is no way for Sony to wrap future firmware to hide it from anyone, because old PS3s must be able to use all future firmware (assuming Sony doesn’t just decide to brick them all…), and those old PS3s now have no remaining seeds of security that aren’t known. This means that all future firmwares and all future games are decryptable, and this time around they really can’t do anything about it.
Kaikesta tästä huolimatta termien (LV0-avain vs. bootldr-avain) sekaannuksesta huolimatta se sentään säilyy muuttumattomana, että CECH-3000/4000-sarjan konsolit ja kaikki vähintään v3.56:een päivitetyt PS3-järjestelmät vaativat myös jonkin toisen reiän löytämisen, jotta niihin voisi epävirallisen firmwaren asentaa. Sitä odotellessa Sony voi käydä korkeintaan jonkinlaista viivytystaistelua obfuskoiden virallisen firmwaren koodia, mutta sekään ei varsinaisesti mitään enää pysäytä, koska bootldr-avaimilla kaikki menneet ja tulevat firmware-salaukset voidaan purkaa.

From the piracy side, it means that all future games can be pirated. Note that this doesn’t mean that these things will be easy (Sony can obfuscate things to annoy people as much as their want), but from the fundamental security standpoint, Sony doesn’t have any security leg to stand on now. It does not mean that current firmwares are exploitable. Firmware upgrades are still signed, so you need an exploit in your current firmware to downgrade.
Kysymykseen siitä, voiko näillä bootldr-avaimilla allekirjoittaa homebrew-koodia toimivaksi virallista firmware-versiota käyttävässä konsolissa, Marcan vastaa suoraan "ei".

Can this be used to sign binaries to run homebrew on OFW PS3s (ala the PSP key leak)? Are those private keys sufficient to sign homebrew software such that they will run in unmodified firmware?

No. The keys are used for two purposes: chain of trust and chain of secrecy. The compromise of the keys fully compromises the secrecy of the PS3 platform permanently, as you can just follow the links down the chain (off-line, on a PC) and decrypt any past, current, or future firmware version.
Luottamusketju (chain of trust) on niin heikko kuin sen heikoin lenkki, ja nyt bootldr-avaimien paljastuttua ketju on hyvin pitkälti särjetty. Ja kaikki tämä sen takia, että Sony teki varsinaisen lapsuksen alkuperäisessä salaustoteutuksessaan.

However, the chain of trust can be re-established at any point along the line that can be updated. The chain of trust is safely rooted in hardware that is near impossible to modify (i.e. the CPU’s ROM and eFuse key). The next link down the chain has been compromised (bootldr), and this link cannot be updated as it is specific to each console, so the chain of trust now has a permanent weak second link. However, the third link, lv0, can be updated as it is located in flash memory and signed using public key crypto. This allows Sony to secure the entire chain from there onwards. Unless you find a vulnerability in these updated links, you will not be able to attack them directly (applications, e.g. homebrew software, are verified much further down the chain). The only guaranteed way to break the chain is to attack the weak link directly, which means using a flash writer to overwrite lv0. Once you do so, the entire chain collapses (well, you still need to do some work to modify every subsequent link to turn off security, but that is easy). If you have old firmware, you have at least some other weak links that, when compromised, allow you direct access to break the bootldr link (replacing lv0), but if you run up to date firmware you’re out of luck unless you can find a weakness or you use hardware.

Onko peli nyt lopullisesti pelattu? Periaatteessa. Koska CECH-4000-mallit tulivat juuri markkinoille, Sonylta kestänee useita kuukausia saada esim. CECH-4100-malli, jossa bootldr-avaimet on vaihdettu, ja alkuperäinen privaattiavaimet paljastanut heikkous korjattu. Toisaalta seuraavan sukupolven konsolit ovat varsin todennäköisesti tulossa jo ensi vuonna, joten nähtäväksi jää, nostaako Sony kädet pystyyn ja toteaa taistelun hävityksi.

Q: So the PS3 is utterly and completely broken?
A: To an extant yes, debatable but unlike the 3.55 hack we have mostly everything needed. Sony will never be able to re-secure existing consoles.

Q: What about newer consoles?
A: So there’s the real problem. Remember how we said bootldr and metldr are fixed in hardware? Sony can create new hardware, and update those modules in the process. By using new hardware in conjunction with new firmware for that hardware, Sony could completely change the keys used to secure the system. Without getting too technical, all of this progress comes from the fact that Sony was sloppy and did a poor job of implementing their security on earlier consoles, which is what lead to the first keys being leaked. Sony could always issue new hardware with new keys and a fixed security system at which point we’d be completely locked out of that new hardware. It’s entirely possible they’ll do this (if they haven’t done so already), so much like the PSP we’re going to end up with a limited number of consoles that have hardware-based flaws that can be exploited. Of course we then found new ways of exploiting the PSP anyhow, and ultimately were able to exploit every PSP made in one way or another.

Lähde: Wololo
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä nämä hakit oikein ajavat tällä takaa? Paluuta konsolipelaamiseen ennen verkkopelaamista? Paluuta niityille poimimaan kukkia?
Jos on noin paljon aikaa ja taitoa, niin eikö heidän kannattaisi tehdä itse itselleen ja kaltaisilleen avoimen koodin raudat, millä voi sitten leikkiä suurta sankaria ja purkaa toistensa salauksia. Siitä voisi olla tulevaisuudessa hyötyäkin.


EDIT:
Niin, jos pahansuovasti ajattelee niin Sonyn pisneksen kannaltahan se on hyvä juttu jos kerran uus PS on tulossa ensivuoden aikana. Isommalla uutisoinnilla ja pirujen seinille piirtelyllä ennen PS4 julkaisua voisi jopa olla lisäystä uuden konsolin myynteihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä nämä hakit oikein ajavat tällä takaa?
Eiköhän se noita tehtaileville ole vain omanlaistaan peliä, jossa pyritään murtamaan jotain, minkä joku toinen on suunnitellut murtamattomaksi. Iänikuinen haaste, jolla lähinnä todistetaan kerta toisensa jälkeen se sama ja yllätyksetön lopputulos, että kun joku jotain tekee, joku toinen pystyy tekemään sen tyhjäksi. Internet-famea onnistujille ja taustalla iso yleisö, joka pääsääntöisesti käsiään hieroen odottaa pääsyä ilmaispelien juhlapöytään. Täällä asian ympärillä pyörivä pienimuotoinen kuhina ja uutisointi liittynee tosin kai enemmänkin siihen, että kuuden vuoden myötä PS3 taitaa olla kautta aikain pisimpään korkkausta vältellyt alusta, mikä sinällään on saavutus sekin.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä nämä hakit oikein ajavat tällä takaa?

Älyllinen haaste, kimmoke joka ajannut ihmisiä aikojen alusta ratkomaan ongelmia. Toisaalta kunnioituksen hakeminen omassa pienessä piirissä. Jollakin ehkä myös kaupalliset seikat.

Elinkaaren tässä vaiheessa oikeastaan kannattaisi Sonyn vain keskittyä seuraavaan pleikkariin.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Vääntö scenessä jatkuu. Nyt suutaan on avannut PSN-latauspeleissä käytettävän NPDRM:n aiemmin murtanut JuanNadie. Tällä kertaa kuittia lähtee marcanin suuntaan. JuanNadien mukaan näitä bootldr-avaimia varten ei tarvittu mitään erikoistyökaluja, vaan kaikki tapahtui OtherOS++:n kautta ihan softalla. Avaimien vuoto julkisuuteen ja ennen kaikkea Blue Disc -porukalle kismittää JuanNadieta niin paljon, että samaan syssyyn miekkonen ilmoitti vetäytyvänsä PS3-homebrew-kehityksestä.

@marcan 42: The bootldr was exploited using only software (OtherOs++) and the exploit is totally unrelated to those on metldr so don't say that this is related to your work.
In fact I've been told that the metadataoffset exploit is not available on bootldr.

If someone would had read my posts on ps3devwiki he should have figured that it was exploited as soon as I mentioned channel 67 (check the code on that page) on the first days of August. All of you know what happened since then, don't you??

Good luck finding the appldr keys (which I already have, as I proved when commented EDAT v4) cause I have cancelled all my PS3 projects and I won't be helping the scene anymore.That included trying to adapt the exploit to a modchip on ALL the consoles...

Thanks to those *****es that leaked my masterpiece and to the moron that sold the key to discblue.

Lähde: PS3Hax
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Toisaalta seuraavan sukupolven konsolit ovat varsin todennäköisesti tulossa jo ensi vuonna, joten nähtäväksi jää, nostaako Sony kädet pystyyn ja toteaa taistelun hävityksi.

Näissä pelikonsolien hakkerointi/piratismi/etc tapauksissa kyse on oikeastaan siitä miten laajaksi ongelma paisuu ja miten helppoa itse hakkerointi on lopulta toteuttaa ihan niiden "tavistenkin" näkökulmasta (jotka eivät jaksa pahemmin säätää). Joskus esim. PS1:n aikaan homma oli niin helppoa (eikä online-puolesta tarvinnut edes välittää kun sellaista ei vielä ollut) että ilmaisten pelien houkutuksiin lankesi moni sellainenkin pelaaja joka ei pohjimmiltaan mikään bad guy ollutkaan. Ja tietysti PS1 oli maailman suosituin konsoli muutenkin aikanaan. Sama meininki on nykyään musiikin ja leffojen kanssa: Imurointi ja kopiointi on niin helppoa, että se leviää kulovalkean tavoin.

Hakkerointia ja piratismia on jokaisen konsolin kohdalla ja luultavasti tulee olemaan (homma tietysti menee entistä vaikeammaksi), mutta sitten esim. online-puolelle ei ole asiaa, trophyja ei voi hankkia tai hakkerointi ylipäänsä vaatii jotain omanlaista säätöään. Ja siis sen verran säätöä etteivät monet jaksa hommaan lähteä - varsinkin kun nettikaupoista saa pelit 20-30 euron hintaan (kun hieman odottaa). Ja varmaan osassa perheistä saattaa olla asteen valveutuneemmat vanhemmat jotka sanovat nuorille: Jos saat konsolin rikki tai sekaisin jollain custom firmiksellä, niin uutta ei tipu.

Hakkerointi on lopulta pienemmän porukan huvia ja jos se sinne jää niin firmat tavallaan hyväksyvät siitä aiheutuvat tappiot (tai on oikeastaan pakko). Sitä ns. taistelua ei voi koskaan täysin voittaa (sehän tarkoittaisi periaatteessa ettei hakkereita olisi ollenkaan tms), mutta taistelua käydään oikeastaan nyt sillä toisella tasolla jota kutsutaan "massoiksi". Jos massat lähtevät hakkerointiin tai piratismiin niin sitten tilanne on huomattavasti vakavampi. Nyt osa säätää PS3:n custom firmiksien kanssa ja osa polttelee Xbox 360:n pelejä, mutta "massat" kuitenkin ostavat pelinsä ja haluavat täyden hyödyn konsolien online-palveluista.

...vaan kaikki tapahtui OtherOS++:n kautta ihan softalla.

Hehe, yllättävää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

minun mielestä kumminkin täysin oikein sonylle että ps3:n suojaukset ovat murtuneet :p kyllä siinä sen kaksi vuotta kestikin. muistelkaa mitä hyödyllistä sony on tuonut ps3:seen firmware päivitysten avulla. Ei mitään. ainoastaan poistaneet ominaisuuksia. ja suurin menetys olis other os toiminto. joka otti itseäkin päähän. Mie kyllä vähän luulen että lv0.2 murretaan tuota pikaa (kuhan joku uskaltaaa tuoda sen julki) Nyt ois kyllä mukava saada joku sonyn miehistä haastattelluun. saattaisi pojilla olla kalpea naama. muuten ihan hyvä tää rogeron cex 4.30 v1.00 cfw :D psn pelaa yms.. ja sonylle vaan neuvoksi. että antakaa meidän kuluttajien päättää omista konsoleistamme enemmän. antakaa ps2 ja other os tuki takaisin. kiitos!
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

minun mielestä kumminkin täysin oikein sonylle että ps3:n suojaukset ovat murtuneet :p kyllä siinä sen kaksi vuotta kestikin.

Noh en tiedä miten nämä lasket, mutta jos viimeisin uutinen on (taas) se "game over" Sonylle, niin sitten kesti about 6 vuotta.

OtherOS-tuki ei tule enää koskaan "takaisin" ja itseasiassa vastaavaa ei tulla näkemään millään konsoleilla jatkossakaan. Kiitos hakkereiden, niin jatkossa konsolit tulevat olemaan vain entistä suljetumpia (näitä asioista seuraavat kaikki konsolivalmistajat - ongelmahan ei ole Sonyn yksistään). Jos leluilla ei osata leikkiä kunnolla, niin lelut otetaan pois - siitähän OtherOS-tuessa oli pääosin kysymys.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

myö maksetaan ps3:sesta se 200 €. se on meidän kuluttajien oma lelu. sama kun lähtisin kauppaan ja ostaisin itselleni pikku auton ja laittaisin sen paskaksi. ei kukaan ota sitä multA POIS jos vähän viskelen sitä. meiltä otetaan pois ominaisuuksia pois vain siksi että joku hakkeri käyttää hyväkseen other os toimintoa. ja korostan että tulevissa konsoleissa ei voi olla pommin varman suojaus. aina löytyy keino löytää ns"avaimet" . katsotaan vaikka tota ps vitaa. julkaisun jälkeen ei kauan kestänyt kun hbl homebrew ohjelma asentui vitaan pelin heikkouden takia "MIKÄÄN KOODI EI OLE POMMIN VARMA" 2 vuotta sitten 3.56 päivityksellä haettiin voittoa hakkereita vastaan. no siinä onnistuttiin puoliksi. mutta lopulta 3.60 wf paikkasi cfw mahdollisuuden. ja kuka muistaa tämän psn hakkerointi 2011 keväällä. en oo ihan 100% varma siitä. mutta olin lukevinani että hakkeri ryhmä hakkeroitu psn palvelimiin siksi, koska halusivat kostaa sonylle. tosin en ole 100€ varma asiasta.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

sama kun lähtisin kauppaan ja ostaisin itselleni pikku auton ja laittaisin sen paskaksi. ei kukaan ota sitä multA POIS jos vähän viskelen sitä.

Pikku auto -analogiaa en ole vielä kuullut tämän aiheen tiimoilta, joten tavallaan keksit jotain uutta.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

muistelkaa mitä hyödyllistä sony on tuonut ps3:seen firmware päivitysten avulla. Ei mitään.
Jos nyt katsotaan v3.55:n jälkeen tulleita asioita, sieltä löytyy mm. sellaista oikeasti kivaa kuin PlayStation Plus (ml. mm. automaattiset päivitykset, Online Storage), ohjaimen automaattinen sammutus N minuutin idlaamisen jälkeen, DTS-HD MA/HR -tuki Blu-ray 3D -levyille, parempi selain, mahdollisuus kopioida/poistaa useita tallennuksia kerralla, jne. Jokainen tietysti arvostaa noita ominaisuuksia omien käyttötarpeidensa mukaan, mutta minusta on kohtuutonta sanoa, etteikö mitään hyödyllistä olisi tuotu.

Toisaalta voisi vasta kysymyksenä esittää, mitä kaikkea hyödyllistä homebrew-scene on tässä parissa vuodessa tuottanut? Sen mitä olen varsin aktiivisesti toimintaa verkosta seurannut, kuihtui varsinainen sovelluskehitys aika lailla alkuunsa. Aktiviisinta on ollut ihan puhtaasti piratismiin ja kopiosuojauksien ohittamiseen keskittyvällä saralla. MultiMAN ja Showtime lienevät ne aika lailla ainoat jollain tapaa merkittävät, joita kehitetään edelleen, mutta niidenkin pääasiallinen funktio on saada muita kuin alkuperäisiä tuotteita toimimaan.

Kirjoitin jo aikanaan, ettei ongelma niinkään ole nämä omaksi ilokseen konsoliaan häkkäävät tyypit, vaan likaista bisnestä tekevät donglevalmistajat. Valitettavasti tämä pari vuotta on näyttänyt sen, että ihmisiä tuntuu kiinnostavan lähinnä enää se, että saa uusimmatkin warepelit toimimaan. Ja nyt kun tulvaportit on taas aukaistu ja tie myös PSN:ään auennut - ehkä pysäyttämättömästi - nostanevat kaikki verkkopuolen lieveilmiötkin (huijaukset, kiusanteko, Trophy-kikkailu yms.) jälleen rumaa päätään.

antakaa ps2 ja other os tuki takaisin.
Ei PS2-tukea ole poistettu samalla tapaa kuin OtherOS-tukea. Firmware-päivityksellä on vaikea taikoa kustannussyistä pois jätettyä rautaa takaisin. Kyllä se PS2-yhteensopivuus on edelleen niissä malleissa, joissa se on alusta astikin ollut.

katsotaan vaikka tota ps vitaa. julkaisun jälkeen ei kauan kestänyt kun hbl homebrew ohjelma asentui vitaan pelin heikkouden takia
Vitan kohdalla on vaan hyödynnetty tunnettuja PSP-reikiä. Vitassa pyörii lähes täydellinen PSP-emulaattori, jossa on ihan samat haavoittuvuudet kuin aidossakin PSP:n v6.60-firmwaressa. PSP-hiekkalaatikon ulkopuolelle noistakaan rei'istä ei ole silti onnistuttu kömpimään.

ja kuka muistaa tämän psn hakkerointi 2011 keväällä. en oo ihan 100% varma siitä. mutta olin lukevinani että hakkeri ryhmä hakkeroitu psn palvelimiin siksi, koska halusivat kostaa sonylle.
Aiheesta on lähes 2 000 viestin ketju foorumilla, eli hyvässä muistissa tapaus on. Mutta tähän päivään mennessäkään tietomurron takana oleva(t) taho(t) ei(vät) ole selvillä sen enempää kuin tietomurron todelliset motiivitkaan.

PS. Kiinnitäthän jatkossa enemmän huomiota viestiesi kirjoitusasuun. Ennen kaikkea isojen kirjaimien puute tekee tekstistä rasittavaa lukea.

Lähde: Wikipedia
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Toisaalta voisi vasta kysymyksenä esittää, mitä kaikkea hyödyllistä homebrew-scene on tässä parissa vuodessa tuottanut? Sen mitä olen varsin aktiivisesti toimintaa verkosta seurannut, kuihtui varsinainen sovelluskehitys aika lailla alkuunsa. Aktiviisinta on ollut ihan puhtaasti piratismiin ja kopiosuojauksien ohittamiseen keskittyvällä saralla. MultiMAN ja Showtime lienevät ne aika lailla ainoat jollain tapaa merkittävät, joita kehitetään edelleen, mutta niidenkin pääasiallinen funktio on saada muita kuin alkuperäisiä tuotteita toimimaan.
Kokonaisuutena erittäin mainio ja kattava vastaus, josta kiitosta ja kumarruksia! Tuo ylläoleva pätkä tuli lainattua lähinnä siksi, että jäin oikeasti ja ilman piruilevia taka-ajatuksia miettimään, onko tuo myyttinen, konsolisukupolvesta toiseen sitkeästi hengittävä "homebrew scene" ylipäätään ikinä tuottanut mitään merkittävää alkuperäisen raudan päälle? XBMC taisi vissiin olla alunperin aika vallankumouksellinen jonkin sortin "Xbox mediapalvelimena" -projekti aikana, jolloin mediapalvelimet taisivat olla vähän lapsenkengissään tai ainakin kalliimpia kuin Xbox mutta siitäkään ei omakohtaista kokemusta ole ja mitään muuta ei pinnistäenkään tule edes mieleen.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Ei PS2-tukea ole poistettu samalla tapaa kuin OtherOS-tukea. Firmware-päivityksellä on vaikea taikoa kustannussyistä pois jätettyä rautaa takaisin. Kyllä se PS2-yhteensopivuus on edelleen niissä malleissa, joissa se on alusta astikin ollut.


***** kun pitää nussia sitä pilkkua. Puhun yleensäkkin asioista jonka Sony on meiltä poistanut. Paskan marjat Sony poistanut Ps2 tukia 60 gb ++++ konsoleista "kustannus syistä" VAAN sen takia että pakottavat meidät ostamaan kalliita Ps3:pelejä. Saman tekevää mitä te ajattelette. BTW. HYVÄ ETTÄ AVAIMET TULI ESILLE. lv0.2 avaimetkin voisivat tulla. saataisiin 300x-400x mallit modattua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Puhun yleensäkkin asioista jonka Sony on meiltä poistanut.
Ymmärtänet sen, että vaikka rautatason PS2-tuki palautettaisiinkin, se tarkoittaisi uuden konsolin hankkimista. OtherOS-tuki voidaan palauttaa kaikkiin PS3-malleihin pelkällä firmware-päivityksellä. Näillä asioilla on siis huomattava ero.

Mutta eipä sillä, täydellä PS2-yhteensopivuudella varustettu uusi PS3-malli kelpaisi minullekin. Mutta tässä kohtaa on selvästi halvempaa ja helpompaa ostaa aito PS2 kuin odottaa ihmeitä.

Paskan marjat Sony poistanut Ps2 tukia 60 gb ++++ konsoleista "kustannus syistä" VAAN sen takia että pakottavat meidät ostamaan kalliita Ps3:pelejä.
Mielelläni näkisin jotain kunnollisia todisteitakin tällaisen väitteen tueksi. PS3:n valmistuskustannusarvioita löytää vuosien varrelta, samoin kuin arvioita siitä kuinka paljon PS2-raudan sisällyttäminen on maksanut. Sen lisäksi PS2-emulaation kehitystiimille, testaajille jne. piti maksaa palkkaa. Ne luvut kertovat varsin selkeästi siitä, kuinka Sony joutui myymään PS3:a pitkään tappiolla, ja Sonyn yleisen taloudellisen tilan huomioiden, kustannussäästöt olivat erittäin odotettuja.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Puhun yleensäkkin asioista jonka Sony on meiltä poistanut. Paskan marjat Sony poistanut Ps2 tukia 60 gb ++++ konsoleista "kustannus syistä" VAAN sen takia että pakottavat meidät ostamaan kalliita Ps3:pelejä. Saman tekevää mitä te ajattelette. BTW. HYVÄ ETTÄ AVAIMET TULI ESILLE. lv0.2 avaimetkin voisivat tulla. saataisiin 300x-400x mallit modattua.

Kukaan ei ole pakottanut ketään ostamaan PS3:sta mielestäni ja sen vanhan konsolin voi mielestäni pitää tallessa juuri vastaavien tapauksien takia. XP:llä en voinut pelata yhtä lempipeliäni joka oli 98 Windows versiolle julkaistu, joten ei tämä touhu rajoitu PS3:sen kohdalle. Eihän PSOne:n nelinpelejä voinut pelata PS2:lla nelinpeleinä. Jos itse koet itsesi pakotetuksi niin ei se vika ole Sony:ssa vaan taitaa se olla sinussa jos et ymmärtänyt tilannetta.
Ja luulisin että PS3 ostetaan juuri PS3 pelien takia.

On se muuten kumma tulla tänne toteamaan että "meidän" mielipideillä ei olisi mitään väliä sinun omiisi verrattuna. Ei se ole hyvä tapa väitellä asioista jos itse ajattelee niin ahdasmielisesti. Tällaiset toteamukset voisi pitää ihan itsellään.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

***** kun pitää nussia sitä pilkkua. Puhun yleensäkkin asioista jonka Sony on meiltä poistanut. Paskan marjat Sony poistanut Ps2 tukia 60 gb ++++ konsoleista "kustannus syistä" VAAN sen takia että pakottavat meidät ostamaan kalliita Ps3:pelejä. Saman tekevää mitä te ajattelette. BTW. HYVÄ ETTÄ AVAIMET TULI ESILLE. lv0.2 avaimetkin voisivat tulla. saataisiin 300x-400x mallit modattua.
Mihin sitä PS3-konsolia tarvitsee edes, jos haluaa vain ostaa PS2-pelejä. PS2:n saa muuten nykyään aika halvalla. Ehkä sinullakin on siihen joskus varaa, jos olet kiltisti ja säästelet viikkorahojasi.

Don't feed the troll vai miten sitä sanotaan, eli ei varmaan olisi pitänyt osallistua tähän.
 
Ylös Bottom