Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSP netti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

TT3

New Member
Noniin, sain omani tänään, mutta nettiä en ole vielä saanut toimimaan. OLEN lukenut ohjekirjaa ja tätä foorumia, mutta vastausta en löytänyt.

Eli lyhyesti miten tuon netin saa tuohon toimimaan? Minulla on oma kone, joka on langallisen routerin ja ADSL:n takana. Kytkin PSP:n koneeseen ja koitin Network Settingsin Scan-toimintoa, mutta PSP ei löytänyt mitään.

Teinkö kaiken väärin vai? Saako tuohon ylipäätään rajatonta langatonta nettiyhteyttä? Olisin todella kiitollinen jos joku viitsisi auttaa :confused:

EDIT: Jooja modeemin ja routerin ohjekirjoja ei sitten ole enää minulla. Älkää kysykö missä ne on, en ole niitä tahallani hävittänyt :S
EDIT 2: No nyt löysin ainakin modeemin ohjekirjan pdf-muodossa :)

Vastaus: PSP netti

TT3 sanoi:
Noniin, sain omani tänään, mutta nettiä en ole vielä saanut toimimaan. OLEN lukenut ohjekirjaa ja tätä foorumia, mutta vastausta en löytänyt.

Eli lyhyesti miten tuon netin saa tuohon toimimaan? Minulla on oma kone, joka on langallisen routerin ja ADSL:n takana. Kytkin PSP:n koneeseen ja koitin Network Settingsin Scan-toimintoa, mutta PSP ei löytänyt mitään.

Teinkö kaiken väärin vai? Saako tuohon ylipäätään rajatonta langatonta nettiyhteyttä? Olisin todella kiitollinen jos joku viitsisi auttaa :confused:

EDIT: Jooja modeemin ja routerin ohjekirjoja ei sitten ole enää minulla. Älkää kysykö missä ne on, en ole niitä tahallani hävittänyt :S
EDIT 2: No nyt löysin ainakin modeemin ohjekirjan pdf-muodossa :)

Siis PSP ei kytketä mihinkään kiinni vaan onlineen mennään langattomalla yhteydellä, eli Wlanilla.

Tarvitset joko Wlan tukiaseman tai ADSL modeemin, missä on myös Wlani. ilman wlania et pääse nettiin.

Kun sinulla on Wlani kotona, niin PSP vasemmalta puolelta (Sivussa kytkin ) laitetaan kytkin ylä asentoon. Sen jälkeen Network Settingsin Scan-toiminnolla etsitään wlanin signaali. Eikä PSP ole millään piuhalla kiinni missään, vaan yhteys muodostetaan PSP omilla avuilla Wlan tukiasemaan tai wlan modeemiin.

Hmm, ja netti toimii vaikka etäisyys tukiasemaan olisi vähän suurempikin?

Voitkos suositella jotain langatonta reititintä. Verkkokaupasta etsin, mutta en tiedä mikä kannattaisi ottaa.

TT3 sanoi:
Hmm, ja netti toimii vaikka etäisyys tukiasemaan olisi vähän suurempikin?

Toimii vaikka olisi paljon suurempi. Riippuu mitä wlan tukiasema/modeemi lupaa. PSP:n lupaamaa etäisyyttä en muista, mutta normaali asunnossa pelittää kyllä ja testatusti myös naapurin langattomalla yhteydellä pääsee nettiin PSP:llä mikäli naapurilla on suojaamaton yhteys. Joten kantomatka ei kyllä ole ongelma sinullakaan.

PSP ohjekirjassa sivulta 96 alkaen käsitellään asiaa. Ja sivulla 98 on havainnollistava kuva kytkennästä.

Kunhan Suomen rajoilla toimisi, niin olisi hyvä :P Ja olen kyllä lukenut nuo sivut, mutta pitäisi vain löytää se langaton laitteisto. Pitääkö tässä laittaa koko kotiverkko uusiksi ja koneisiin langaton yhteys?

Viimeksi muokannut moderaattori:

TT3 sanoi:
Kunhan Suomen rajoilla toimisi, niin olisi hyvä :P Ja olen kyllä lukenut nuo sivut, mutta pitäisi vain löytää se langaton laitteisto. Pitääkö tässä laittaa koko kotiverkko uusiksi ja koneisiin langaton yhteys?

Minun mielestä ei kannata, sillä onhan langaton vielä nykyisin hitaampi. Tai siis ei toimi aina niin nopeasti kuin langallinen. Eli pidä PC kiinni lankojen päässä ja hommaa joko Wlan tukiasema tai ADSL -modeemi jossa Wlani.

Itselläni on ADSL modeemi, jossa 4 paikkaa. Parissa paikassa kiinni PS2:sia. Yhdessä PC ja yhdessä on langallinen Wlan -tukiasema.

Ennen minulla oli ADSL -modeemi, johon oli kytketty hubi. Tässä hupissa kiinni 2xPS2, PC ja tuo langallinen wlan tukiasema. Tämä vaan jostakin syystä hävitti paketteja matkalla ja viime PS2->hubin ja ADSL -modeemin välillä oli kumman suuri. Viive hävisi kun kytkin laitteet suoraan modeemiin.

Olen aikonut vaihtaa tuota ADSL -modeemia jossakin vaiheessa sellaiseksi, jossa olisi paikkoja langallisille laitteille. Sekä valmiiksi myös Wlan samassa paketissa. Jolloin pääsisin eroon tuosta tukiasemasta, vaikka toimiihan homma näinkin.

Voit esim hommata uuden ADSL -modeemi missä paikkoja, sekä Wlani.

Tai mikäli nykyiseen kokonaisuuteen saa wlan -tukiaseman kiinni, niin sellainen. Onko viisaammat muuten hubi ja routeri sama asia. Tästä itse vähän pihalla. Voiko siis routetiin lisätä wlan tukiaseman?

Jos mahdollista, olisi kiva saada jotain linkkiä millainen kannattaisi ottaa, etten vahingossakaan ota "väärää" tai huonoa.

Btw: Verkkokauppa.comissa on hubeille ja reitittimille (router) oma osastonsa. :o

Silloinhan koneen tulee olla aina päällä :S Mutta ainakin tuo on halpa (30e?)

EDIT: Jaaha, Gamelifessä 50e. Oisko kellään tietoa kuinka pitkä kantomatka tuossa on?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tuommoisten kantomatka vähän riippuu talon rakenteista, mutta kyllä nuo yleensä keskiverto kerrostalohuoneiston kattaa.

Eikö millään pääse nettiin "vähän" pidemmän kantomatkan päästä? Miten kannettavilla pääsee nettiin vähän kauempaakin?

TT3 sanoi:
Eikö millään pääse nettiin "vähän" pidemmän kantomatkan päästä? Miten kannettavilla pääsee nettiin vähän kauempaakin?
Helpottaisi huomattavasti jos määrittäisit tämän "vähän" esim. metreissä, huoneiden määrässä, kerroksissa yms...

Itsellä on WLAN-modeemi kaksikerroksisen rivitalon yläkerrassa ja käytän kannettavaa ja PSP:tä alakerrassa (ja kesäisin myös takapihalla). :)

No 120km olisi aika hyvä, mutta taitaa jäädä haaveeksi? Tai no kyllä se 30 kilometriäkin riittäisi :S

TT3 sanoi:
No 120km olisi aika hyvä, mutta taitaa jäädä haaveeksi? Tai no kyllä se 30 kilometriäkin riittäisi :S
120 km on sun mielestä vähän? :D:D :D

WLAN:in kantomatka mitataan maksimissaan ilman mitään esteitä muutamissa sadoissa metreissä.:rolleyes:

Mikä tässä on pointti? Mitä sielä 30-120km päässä on? Miksi et pyydä sinne nettiä?

Periaatteessa ajattelin käyttää tuota PSP:n nettiä vaikka junassa tai lentokoneessa, mutta siellähän ei WLANia ole. On vain niin inhottavaa katsoa kun joku surffaa kannettavalla koneella.

That's the point.

Käsittääkseni Sonera ja Elisa myyvät noita etätyö systeemeitä. Uskoakseni ne kuitenkin käyttävät 3Gtä tai GPRSää, eivätkä wifiä.

Saisi VR tarjota WLANit, junaa tässä kuitenkin tulee käytettyä enemmän kuin lentokonetta :S

XShava sanoi:
Onko viisaammat muuten hubi ja routeri sama asia. Tästä itse vähän pihalla. Voiko siis routetiin lisätä wlan tukiaseman?

Viisammasta en tiedä, mutta hubi ja routeri ei ole aivan sama asia. Hubi näet vaan toistaa siihen tulevan singnaalin (datapaketin) jokaiselle siihen kytketylle laitteelle, eli esim. jos sulla on vaikka hubin porteissa kiinni 1.PC I 2.PS2 3.PC II ja 4. Tulostin, niin jos oletetaan että haluat vaikka PS2:lle lähettää jonkin datapaketin niin hubi kuitenkaan ei tätä "tiedä" vaan välittää jokaiselle kytketylle laitteelle ko. datapaketin vaikka muut sitä eivät tarvitsesikaan.

Reititin taas tajuaa mille laitteelle ko. lähetettävä datapaketti halutaan ja se pystyykin toimittamaan paketin suoraan PS2:lle, ilman että se lähettäisi pakettia kaikille muillekin siihen kytketyille laitteille. Wlan aseman voit tökätä hubiin, reitittimeen tai kytkimeen ihan miten haluat. Kannattanee kuitenkin miettiä että kotikäyttöön soveltuva laite missä on wlan/reititin/kytkin maksaa ~100euroa, eli ei juuri mitään :)

Ylös Bottom