Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Horizenissa kameran säätö manuaalisesti muuten kun katseella aiheuttaa kylmää hikeä. Katseen seuranta on sulava kuin mikä, mut muuten kameran säätelyssä kuvan liike on jotenkin tahmeeta eikä sulavaa ja tulee kylmä hiki ja pahoinvointi. Vai liekö vaan aisteissa tapahtuvaa ristiriitaa.. tottuuko tähän? :)
Aluks testasin Horizonia puolisen tuntia seisaaltaan pelata. Kääntyminen valitsin sulavaks. Vartin jälkeen alko tulla melko paha olo, että oli pidettävä kunnon tauko. Reilun tunnin tauon jälkeen vaihdoin kääntymisen asteittain, vinjentoinnit päälle ja pelasin istualtaan. Nyt ei tullu huonoa oloa.
 
Aluks testasin Horizonia puolisen tuntia seisaaltaan pelata. Kääntyminen valitsin sulavaks. Vartin jälkeen alko tulla melko paha olo, että oli pidettävä kunnon tauko. Reilun tunnin tauon jälkeen vaihdoin kääntymisen asteittain, vinjentoinnit päälle ja pelasin istualtaan. Nyt ei tullu huonoa oloa.

Joo asteittain kääntyminen auttaa paljon jos tulee herkästi huono olo. Eihän se ole niin immersiivistä mutta voipahan pelata.
 
Elisan toimituspäivä on tosiaan vasta tänään, sehän on tosiaan lukenut siellä sivulla jo ainakin viikon verran että toimitukset alkavat 22.2 ja ainakin itse ole vielä siitä erikseen vielä tekstiviestinkin saanut, eli jos lasit on käsittelyssä niin pitäisi tänään lähteä sieltä tulemaan välillä 10-16 :). postin kautta arvioitu toimitusaika on 5-7 päivään ja matkahuollon kautta voi mahdollisesti saapua jo perjantaiksi. joten ihan hyvät mahdollisuudet saada lasit matkahuollon kautta jo viikonlopuksi, tuolla techbbs:n puolella ainakin matkahuolto lähetykset lasien kanssa oli kestäneet juuri sen 2 päivää, kun joku laittoi kuvan omasta seurannastaan.
Juu niinhän siellä on lukenut, että 22.2. lähtee matkaan. Ehkä toi on joku sopimushomma, mutta olisihan se mukava jos julkaisuksi tilatut rojut tulisi edes seuraavaksi päiväksi :) Ja siis tuossahan on sekin, että varmasti johonkin eteläsuomeen nuo saapuukin suht nopsaan, jos tänään lähtee. Tänne savon suunnille vaan tuntuu usein kestävän useita päiviä päästä perille.

"22.02.2023 10:18
Odotamme lähetystä kuljetettavaksi"

Viimeisin status seurannasta, saa nähdä että jumiiko vaan seuranta, vai oliko tuokin höpöjuttua, että tänään laittavat matkaan.
Ohjainten lataustelakka lähti kanssa toisaalta matkaan, ehkäpä se tulee nopeammin niin pääsee jotain hypistelemään :)

Mutta hyvä että monet on jo lasit saaneet, toivottavasti tulee suosittu vehje ja pelitukea riittää! Tuota cinemamodea odottelen itse että pääsee kokeilemaan, josko sillä voisi VR-jalat hommata. Ainakin psvr1 aiheutti järkyttävät olot, ja tosiaan ei voi liikaa painottaa että kannattaa heti lopettaa, jos tulee huonoa oloa. Itse en sitä tuolloin tehnyt ja olikin pari viikkoa vähän outo olo nupissa kokeilun jälkeen o_O
 
Juu niinhän siellä on lukenut, että 22.2. lähtee matkaan. Ehkä toi on joku sopimushomma, mutta olisihan se mukava jos julkaisuksi tilatut rojut tulisi edes seuraavaksi päiväksi :) Ja siis tuossahan on sekin, että varmasti johonkin eteläsuomeen nuo saapuukin suht nopsaan, jos tänään lähtee. Tänne savon suunnille vaan tuntuu usein kestävän useita päiviä päästä perille.

"22.02.2023 10:18
Odotamme lähetystä kuljetettavaksi"

Viimeisin status seurannasta, saa nähdä että jumiiko vaan seuranta, vai oliko tuokin höpöjuttua, että tänään laittavat matkaan.

aa niin sullako on jo tullut ihan seurantakoodi?, itsellä tosiaan vieläkin käsittelyssä, jotain ne kyllä sählää nyt tuolla elisallakin, soitinkin niille eivätkä oikein osanneet mitään sanoa, sanoivat vain että odota vaan niin kyllä se pitäisi sieltä tulla, No sen seurauksena pistin sitten powerilta laitteen varaukseen ja varmaan kohta lähden hakemaan sen se on tosin ilman horizonia kun ajattelin että ehkä se ei kumminkaan ole semmoinen itselleni tarpeeksi mielenkiintoinen peli. niin ostan sit jotain muuta mahdollisesti sen tilalle.
 
Mutta hyvä että monet on jo lasit saaneet, toivottavasti tulee suosittu vehje ja pelitukea riittää! Tuota cinemamodea odottelen itse että pääsee kokeilemaan, josko sillä voisi VR-jalat hommata. Ainakin psvr1 aiheutti järkyttävät olot, ja tosiaan ei voi liikaa painottaa että kannattaa heti lopettaa, jos tulee huonoa oloa. Itse en sitä tuolloin tehnyt ja olikin pari viikkoa vähän outo olo nupissa kokeilun jälkeen o_O
Vahvistan, itse erehdyin sinnillä pelaamaan robinsonia eteenpäin huonosta olosta huolimatta, ja seuraava päivä menikin sitten makoillessa huonoa oloa pois :D
 
Ainakin psvr1 aiheutti järkyttävät olot, ja tosiaan ei voi liikaa painottaa että kannattaa heti lopettaa, jos tulee huonoa oloa. Itse en sitä tuolloin tehnyt ja olikin pari viikkoa vähän outo olo nupissa kokeilun jälkeen o_O


Tärkeä viesti kaikille ensikertalaisille.
 
Tännekkn VR setti nyt saapui ja aloitin kokeilun Kayak VR:llä, kun se oli ainoana valmiiksi ps5:lle ladattuna.

Ensikertalaisena en minäkään näköjään pahoivoinnilta välttynyt. Pelailin ehkä niin puoli tuntia ja sitten oli pakko lopetella. En tiedänkin tuo Kayak-peli ehkä fiksuin valinta ekaksi VR peliksi: ensimmäisen persoonan kuvakulma, heiluva vesi, liukuva kajakki ja ”smoothit käännökset” luultavasti kaikki lisäävät pahoinvoinnin riskiä. Nyt pitää huilia pahoinvointi pois ja illalla kokeilen sitten Horizonia ja/tai Moss bookia.

Sen aikaa mitä ehdin pelata niin oli kyllä ihan makea. Ruudun saaminen teräväksi vaati jonkun verran säätöä ja tuntui että terävyys ei koko näkökenttään yltänyt vaikka keskikohta olikin hyvä. Pohdin että lieköhän syynä ainakin osittain se, että olen tällainen kääpiö, jolloin asetuksia säädöt ei ehkä ihan riitä mun mittoihin. Tai voiko vaikutusta olla laseroiduilla silmillä? Ihan ok kuitenkin oli tämä puoli, vaikkei niin maailmaamullistava kuin on hehkutettu. Ehkä tähän on myös syynä vaan se, ettei ole kokemusta niistä vanhoista laseista, niin ei osaa vertailla eroa.

Pulset toimii setin kanssa tosi näppärästi yhteen ja ohjaimet oli ok tuntuiset käsissä. Ei olleet liian isot munkaan pieniin käsiin ja ovet tosiaan todella kevyet. Ohjaimissa ei muuten ainakaan mulla ollut pakkauksesta otettuna juurikaan latausta eli kannattaa iskee ohjaimet mahdollisimman pian lataukseen paketin saapumisen jälkeen, jos haluaa oikeasti päästä pelaamaan.

Mutta kiinnostavaa on. Jatkan testailua ja toivon,että tämä pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa tottumisen tai erilaisten pelien myötä vähenemään.
 
Tännekkn VR setti nyt saapui ja aloitin kokeilun Kayak VR:llä, kun se oli ainoana valmiiksi ps5:lle ladattuna.

Sen aikaa mitä ehdin pelata niin oli kyllä ihan makea. Ruudun saaminen teräväksi vaati jonkun verran säätöä ja tuntui että terävyys ei koko näkökenttään yltänyt vaikka keskikohta olikin hyvä. Pohdin että lieköhän syynä ainakin osittain se, että olen tällainen kääpiö, jolloin asetuksia säädöt ei ehkä ihan riitä mun mittoihin. Tai voiko vaikutusta olla laseroiduilla silmillä? Ihan ok kuitenkin oli tämä puoli, vaikkei niin maailmaamullistava kuin on hehkutettu. Ehkä tähän on myös syynä vaan se, ettei ole kokemusta niistä vanhoista laseista, niin ei osaa vertailla eroa.
Fresnel linssien yksi ominaisuus on pieni sweetspot. Eli hyvin tarkkaan voi joutua säätämään linssien paikkaa että kuvan saa kauttaaltaan teräväksi ja reunojen pieni blurry kuuluu asiaan.

Kayak ei aiheuttanut minulla huonoa oloa steamVR versiona, mutta grafiikka on siinä hyvin tarkkaa ja aika vaativaa GPUlle, joten suorituskyvyn heittely voi sitä esim. aiheuttaa.
 
On kyllä mahtava kokemus! Kannatti ajaa 260 km hakemaan lasit. Mulla oli edellisellä versiolla myös monessa pelissä pahoinvointiongelmia, mutta nyt ei mitään Horizonissa eikä Re:ssä. En tiedä onko lasit parantuneet ha johtuu siitä.
Toinen vaihtoehto että toi mykiöleikkaus ja superhyperdelux keinomykiöt toimii paremmin kuin omat
Voi olla tosiaan että kun pääsi silmälaseista ja hajataitosta eroon, niin muutkin ongelmat lähti.
Suosittelen siis keinomykiöitä jos haluaa pelata Vr-pelejä
 
Fresnel linssien yksi ominaisuus on pieni sweetspot. Eli hyvin tarkkaan voi joutua säätämään linssien paikkaa että kuvan saa kauttaaltaan teräväksi ja reunojen pieni blurry kuuluu asiaan.

Kayak ei aiheuttanut minulla huonoa oloa steamVR versiona, mutta grafiikka on siinä hyvin tarkkaa ja aika vaativaa GPUlle, joten suorituskyvyn heittely voi sitä esim. aiheuttaa.
Joo aika kauan säädin tuota sweetspottia etsien ja arvelen löytäneeni sen kyllä sijainnin kannalta. Mutta esim se rulla jolla säädetään silmien etäisyyttä piti skrollata ihan toiseen ääripäähän jne. minkä vuoksi en ole ihan varma riittikö nuo säädöt oikeasti (olisiko ollut vielä parempi, jos olisi vielä vähän saanut silmiä lähemmäs). Silmien laserointihistoria taas voi häiritä siksi että siitä jäi mulle silmiin jonkun verran ”halo” ilmiötä, kun pimeässä katsoo valoja. Veikkaan että tämä vaikuttaa jonkun verran myös nyt tähän VR-touhuun.

Omien lueskeluideni mukaan ekan persoonan pelit tahtoo aiheuttaa helpommin pahoinvointia varsinkin jos niissä kääntyminen ei ole asteittaista vaan liukuvaa. Siksi toivon kovasti että esim. Moss bookista ei ihan näin nopeasti tulisi huonoa oloa kuin kajakoinnista näin VR:ään tottumattomalle. Mutta kokeilullahan se selviää ja kovasti toivon että totuttelun myötä myös kajakointia voisi tehdä pidemmin putkeen.
 
Suosittelen muuten testaamaan myös tuuletinta puhaltamaan pelatessa. Tämä auttoi itseä myös aikoinaan. Ja kannattaa tosiaan käyttää niitä asteittaiskääntymisiä sun muita blindereita. Jopa teleporttaamista jos siltä tuntuu. Siitä sitten pikku hiljaa poistamaan niitä ja testaamaan joko ”vr jalat” kantaa. Uskon että suurin osa pelaajista pääsee pahasta olosta eroon jos malttaa vaan alussa ottaa iisisti ja siedättää.
 
Itsellä aikoinaan kun aloitti pelaamaan psvr1 laseilla, oli pahavointisuutta todella paljon. Sitkeästi vaan pelailin pienissä erissä ja lopetin aina kun tuli huono olo. Muutaman viikon päästä pystyi jo pelata jopa 2h ilman taukoja, joten uskon kyllä että tuohon pystyy suurin osa ihmisistä itsensä siedättää. Psvr2 lasit menee illalla kokeiluun heti kun töistä pääsee, ai ettien että on tätä odotettukin!!
 
Parin tunnin testailun jälkeen, kokemuksia. Call of mountain, RE8 ja Kayak.
Headset istuu ihan mukavasti päähän, yllättävän alas tosiaan melkein niskaan asti saa vetää tuon takaosan. Sweet Spot kun löytyy niin on paree kiristellä tiukasti päähän nimittäin ei paljon tarvitse heilahtaa että menee ohi.

Ohjaimet on todella pienet, itsellä melkoiset lapiot käsien tilalla ja jos olisi yhtään isommat niin nuo ympyrät alkaisi ihan oikeasti hiertämään. Nyt jo koskee kämmeneen/ranteeseen muttei onneksi häiritsevästi ja pystyn operoimaan namiskojakin vaikka eihän ne toki lähellekään tule vielä selkäytimestä näin nopean testin jälkeen. Ajan kanssa löytyy varmasti luontainen tapa noiden nappien kanssa. Finger detection ei mielestäni toiminut kovin hyvin (Call of mountainissa sitä enemmän testailin). Voi hyvin olla että johtuu näistä mun lapioista. Akkukesto kyllä ei ole kummoinen, parissa tunnissa hupeni jo sen 30% vaikka piti sisällään sisäänajon (eli noi kalibroinnit mitkä ei nyt kuvittelisi vievän akkua kovin paljon).

Haptisista palautteista sen verran etten niitä oikein Kayakista löytänyt, RE8 + Call of mountain, aika ilmiselvissä tilanteissa ne tuli, Toivoisin enemmänkin niiden käyttöä, tuo mukavasti lisää immersiota :)

No entäs grafiikat? On todella tultu pitkä matka PSVR1stä! Värit ja kirkkaus on ihan huikealla tasolla! Resoluutio? No on huikea edistysaskel edeltäneestä sukupolvesta, kai hype oli mennyt niin suureksi että odotin hiukan vielä terävämpää kuvaa.. Varsinkin äärilaitoihin katsellessa pehmeni aika paljon. Tai no en tiedä oikein, Call of mountain ei ollut super terävä, siinä missä RE8 ja Kayak taas paikoittain oli. Pitää jatkaa testailuja - ehkä nuo äärilaidatkin on pelikohtaisia (eli käyttäisi fixed rendering eikä aitoa silmien seurantaan perustuvaa)?. Mutta uskallan nyt korkata nuo in-ear kuulottimet koska tämä vempeleshän ei todellakaan mene palautukseen!!!!! :D

//edit: se mura efekti on kyllä läsnä. Ei niin paljon kuin PSVR1, mutta siellähän se on
 
Viimeksi muokattu:
Postasin jo erikseen PS5 ohjainten ongelmaketjuun, mutta onko muilla ollut PS VR2 ohjaimien kanssa ongelmaa? Näyttäisi että omassa vasemmassa ohjaimessa L2:n kanssa on jotain outoa vikaa...

Ihana päästä heti julkaisupäivänä postaamaan tällaista. Muutenkin tosi ihanaa kun tuntuu että jokaisessa ostamassani ohjaimessa on jotain vikaa.

Elikkä siis ostin tänään PS VR2:n hetken mielijohteesta ja näyttäisi että vasemmassa ohjaimessa ei L2 toimi kunnolla. PS5 käyttöliittymän puolella se ei tee yhtään mitään, Star Wars VR pelissä sormi liikahtaa ihan vähäsen, mutta ei todellakaan yhtä paljoa kuin oikean käden sormi R2:lla ja Horizon pelissä se näyttäisi toimivan normaalisti... Vaikuttaisi siis siltä että L2 ei mene pohjaan asti niin käyttis ja Star Wars ei sen kanssa osaa toimia.

Pitää varmaan huomenna soittaa Powerille ja kysellä meneekö huolto heidän kauttaan, hohhoh.

Onko muut kokeillut tuota Star Wars peliä ja onko pelittänyt ihan normaalisti?
 
Gigantilta ei tosiaan ennakkotilauksesta kuulunut tänään mitään kuten arvelinkin. Toki tila on ollut ”lähetetty” jo maanantaista saakka.

Mites, onko porukka jo testaillut normipelin pelaamista lasien kanssa (Cinematic mode olikohan?) että miten se pelittää?
 
joo Elisa sitten veti ihan päin vittua tuon toimituksensa, porukalla ei lähtenyt tänään lähetykset ollenkaan matkaan ja osa sai seurantakoodia ja muuta, mutta tuote ei lähtenyt matkaan ja itsellä vielä tuote käsittelyssä eikä tullut edes sitä seurantakoodia, siellä on porukka pikkasen vihasena. itsekkin olin yhteydessä chattiin niin kaveri vain poistui chatistä sanomatta mitään :D, vaikka ystävällisesti esitin chat henkilölle pari kysymmystä
 
joo Elisa sitten veti ihan päin vittua tuon toimituksensa, porukalla ei lähtenyt tänään lähetykset ollenkaan matkaan ja osa sai seurantakoodia ja muuta, mutta tuote ei lähtenyt matkaan ja itsellä vielä tuote käsittelyssä eikä tullut edes sitä seurantakoodia, siellä on porukka pikkasen vihasena. itsekkin olin yhteydessä chattiin niin kaveri vain poistui chatistä sanomatta mitään :D, vaikka ystävällisesti esitin chat henkilölle pari kysymmystä

Kiva tietää etten ole ainoa jolla ei ole lähtenyt paketti matkaan.
Techin puolella joku kirjoitti, että oli laittanut aamulla elisalta myös tilaukseen ja oli lähetettykin jo matkahuollolla. Sitä en tiedä kumman paketin tilasi.
Mulla on toimituksena posti kun en muistanut, että matkahuollonkin paketit menisi tuohon viereiselle r-kioskille.
Ihan kivaa tälleen kun itse tilannut 16. päivä ja tilanne vaan näyttää, että paketti on käsittelyssä ja sitten joku tilaa aamulla ja se laitetaan kyllä matkaan.
Mites muut on mieltä pitäskö tehdä VR peleille ja laitteille omat ketjut kun nyt täällä menee kaikki viestit ihan sekasin kun yks kertoo pelikokemuksesta ja toinen ohjaimen ongelmista. Ihan siis vaan selkeyden vuoksi olisko hyvä olla erilliset ketjut.

Juu oma ketju vaan peleille kuten edellisten lasien kohdallakin.
 
Ylös Bottom