Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.


Song in the Smoke PSVR1 peli saa myös julkaisussa kasvojen kohotuksen. Tämä on vanhoilla laseilla yksi parhaita ja laadukkaimpia pelejä. Hyppääminen oli tässä toteutettu halvasti teleporttaamalla mutta nyt tuokin on vaihdettu vapaaseen liikkumiseen ja hyödyntää eye trackingiä siihen. Ilmainen päivitys omistajille
 
Tässä oli näköjään myös kysely osana keskustelua. Vastasin ettei kiinnosta. PSVR löytyy ja sillä oli todella mahtava pelata Astrobotia mutta sen jälkeen kokeiltu mm. Star Wars Squadrons ja ihan liian kova heikotus tulee, joten lasit on sitten olleet laatikossaan sen jälkeen. Ei ole kauheasti siis ollut käyttöä mutta ostoa en kadu vaikka olikin aika kallis Astrobot.

Yhtään uusia laseja en kuitenkaan aio ostaa eikä kiinnosta pätkään näillä kokemuksilla. Eikä ole merkitystä kenen lasit ne on. Tosin jos kokeilumahdollisuus tulee niin voin testata ja jos jotain magiaa on tehty eikä tule heikotusoloja niin sitten täytyy miettiä uusiksi.

Itse asiassa ei ne Astrobotin pelauksetkaan täysin pelkkää auvoa ollut vaan oli aina kiva päästä "pois" lasien sisältä. Ei varsinaista heikotusta sen pelin kanssa tullut mutta vähän silti sellainen "typerä" olo siitäkin.
 
Tässä oli näköjään myös kysely osana keskustelua. Vastasin ettei kiinnosta. PSVR löytyy ja sillä oli todella mahtava pelata Astrobotia mutta sen jälkeen kokeiltu mm. Star Wars Squadrons ja ihan liian kova heikotus tulee, joten lasit on sitten olleet laatikossaan sen jälkeen. Ei ole kauheasti siis ollut käyttöä mutta ostoa en kadu vaikka olikin aika kallis Astrobot.

Yhtään uusia laseja en kuitenkaan aio ostaa eikä kiinnosta pätkään näillä kokemuksilla. Eikä ole merkitystä kenen lasit ne on. Tosin jos kokeilumahdollisuus tulee niin voin testata ja jos jotain magiaa on tehty eikä tule heikotusoloja niin sitten täytyy miettiä uusiksi.

Itse asiassa ei ne Astrobotin pelauksetkaan täysin pelkkää auvoa ollut vaan oli aina kiva päästä "pois" lasien sisältä. Ei varsinaista heikotusta sen pelin kanssa tullut mutta vähän silti sellainen "typerä" olo siitäkin.
Eiköhän tässä ole menty hurjalla harppauksella eteenpäin noista psvr laseista mitä tulee vr pahoinvointiin. Itseltä löytyy quest 2 lasit ja ei ole kyllä niillä tullut pahempaa oloa kummemmin ja lentosimuissakin pystyn siedättämään itseni.

Moni mielestäni sanonut että noi first gen psvr lasit paljon huonommat siinä suhteessa? Kannattaa sun varmaan päästä testaa noita ennen ostopäätöstä.

Itsellä ennakkotilattuna ja odottavan aika on pitkä.
 
Eiköhän tässä ole menty hurjalla harppauksella eteenpäin noista psvr laseista mitä tulee vr pahoinvointiin. Itseltä löytyy quest 2 lasit ja ei ole kyllä niillä tullut pahempaa oloa kummemmin ja lentosimuissakin pystyn siedättämään itseni.

Moni mielestäni sanonut että noi first gen psvr lasit paljon huonommat siinä suhteessa? Kannattaa sun varmaan päästä testaa noita ennen ostopäätöstä.
Missään nimessä en ole lopullisia päätöksiä tehnyt mutta en tee nyt sitä mitä PSVR:n kanssa eli tilasin täysin sokkona. Tai no en täysin sokkona, sillä sitten VR-laitteiston ostaminen vasta typerää olisikin \perjantai
 
Yllättävän köykäinen julkaisulista Quest/PCVR pelaajalle, oikeastaan vain Horizon kiinnostava. RE8 saa PCVR:lle modilla, vaikka tietysti natiivi pykälän parempi.

Switchback voisi olla ok, mutta ei näköjään julkkarissa. Kahden pelin takia en kyllä viitsi ostaa PS5:sta, joten tämä jää toistaiseksi holdiin.
 
Yllättävän köykäinen julkaisulista Quest/PCVR pelaajalle, oikeastaan vain Horizon kiinnostava. RE8 saa PCVR:lle modilla, vaikka tietysti natiivi pykälän parempi.

Switchback voisi olla ok, mutta ei näköjään julkkarissa. Kahden pelin takia en kyllä viitsi ostaa PS5:sta, joten tämä jää toistaiseksi holdiin.
Jos löytyy jo pcvr niin ihan ymmärrettävää... Itse olin quest 2 että ps5 omistajana kanssa valinnan edessä, ostaako vr kykyinen peli pc ja sille pelit vai psvr2 koska ps5 jo löytyy.

Itsellä tilanteen kyllä ratkaisi selvästi tuo että quest 2 lasit ei vissiin ole ihan parasta kuitenkaan pcvr käytössä mitä juttuja lukenut vaikka stand alonena onkin huiput.(eli olisi pitkällä tähtäimellä pitän ostaa uudet lasitkin vielä).

Ps5/ psvr2 kombo taas pitäisi olla ihan huippuluokkaa ja lasit melkein parasta mitä löytyy...tietenkään ihan varjon tasolle tuskin päästään mutta hintalaatu suhde parasta mitä on vaikka ei noi psvr2 lasitkaan mitään halpoja olleet.

Kun ei pcvr omista niin re8, gt7, horizon ym. Niin kova kattaus ja kyllä todennäköisesti alyx tulossa jossain vaiheessa niin eihän tossa ollut mulla edes vaihtoehtoja ;)
 
Jos löytyy jo pcvr niin ihan ymmärrettävää... Itse olin quest 2 että ps5 omistajana kanssa valinnan edessä, ostaako vr kykyinen peli pc ja sille pelit vai psvr2 koska ps5 jo löytyy.

Itsellä tilanteen kyllä ratkaisi selvästi tuo että quest 2 lasit ei vissiin ole ihan parasta kuitenkaan pcvr käytössä mitä juttuja lukenut vaikka stand alonena onkin huiput.(eli olisi pitkällä tähtäimellä pitän ostaa uudet lasitkin vielä).

Ps5/ psvr2 kombo taas pitäisi olla ihan huippuluokkaa ja lasit melkein parasta mitä löytyy...tietenkään ihan varjon tasolle tuskin päästään mutta hintalaatu suhde parasta mitä on vaikka ei noi psvr2 lasitkaan mitään halpoja olleet.

Kun ei pcvr omista niin re8, gt7, horizon ym. Niin kova kattaus ja kyllä todennäköisesti alyx tulossa jossain vaiheessa niin eihän tossa ollut mulla edes vaihtoehtoja ;)
PCVR puoli menee vain vauhdilla eteenpäin ja luvassa on viimeistään ensi syksynä jo useammat lasit jotka on pancake linsseilllä. Epäilen kyllä että HLA tulisi PSVR2:lle.

Ei Quest 2 mitenkään huono ole PCVR käytössä, oikeastaan päinvastoin. Jotkut arvostaa display porttia terävyyden takia, mutta ei se tarkoita etteikö Quest 2 olisi oikein mainio langattomassa PCVR käytössä ja suurimmalle osalle kuluttajia passeli.
 
PCVR puoli menee vain vauhdilla eteenpäin ja luvassa on viimeistään ensi syksynä jo useammat lasit jotka on pancake linsseilllä. Epäilen kyllä että HLA tulisi PSVR2:lle.

Ei Quest 2 mitenkään huono ole PCVR käytössä, oikeastaan päinvastoin. Jotkut arvostaa display porttia terävyyden takia, mutta ei se tarkoita etteikö Quest 2 olisi oikein mainio langattomassa PCVR käytössä ja suurimmalle osalle kuluttajia passeli.
Jep ..kyllähän tuo tekniikka menee hirveellä vauhdilla eteenpäin. Tottakai itsellä painoi vaakakupissa että tarpeeksi hyvään pc hen mulla ois mennyt vähintään 1500-2000 euroa minimissään ja oisko riitänkään kun jengi puhun aika hurjii vaatimuksia grafiikkakorteista mitä tarvii. Sehän on selvää että pcvr on se paras mittari mutta joudut siitä maksamaankin ja päivittämään vehkeitäsi aika kovastikin ja siihen en itse ollut kuitenkaan valmis.

Itse jo päättänyt aiemmin että konsoleissakin saa jäädä tämä geni kyl viimeiseksi kun tälläkin puolella joutuu päivittämään periaatteessa kaikki laitteet että tukee toisiaan kun geni vaihtuu. Itsellä meni telkkari ja äänentoisto samalla uusiksi että tukee atmosta että vrr. Elämä on :)

Mutta onhan toi vr kyllä pirun koukuttavaa kun pystyt periaatteessa itse olla pelin sisällä ja aina vaan hienommaksi noi menee. Toivon että hlalyx kyl tulisi pleikkarillekin, mutta jos ei niin eihän sille mitään voi...kovasti huhuja on vaan liikkunut.
 


Tuo on oikeasti aika hauska idea käyttää eye-trackingiä eye-untrackingiin :D Eli järjestelmä tietää milloin sinulla on silmät kiinni (räpsyttelet silmiä) ja peli reagoi. Tuohan on klassinen tehokeino kauhuelokuvissa laittaa se kymmesosasekunnin black screen jonka aikana näkymät katsojalle ovat muuttuneet mistä sitten tulee se shokkiefekti. Asia/henkilö/mörkki/mikälie liikkuu lähemmäksi tms aina kun et katso tai näe.

Mielenkiintoista päästä kokeilemaan tuota samaa efektiä muttei tällä kertaa elokuvan ohjaajan vetämänä vaan ihan omien silmien normiräpsyttelyjen kautta. Mielenkiintoisia aikoja. Onkohan tuo huijaamista jos ottaa vanhat kunnon Clock Work Orange keinot käyttöön? :D
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2023-01-22 165154.png
    Screenshot 2023-01-22 165154.png
    1,4 MB · Lukukerrat: 11
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tässä ole menty hurjalla harppauksella eteenpäin noista psvr laseista mitä tulee vr pahoinvointiin. Itseltä löytyy quest 2 lasit ja ei ole kyllä niillä tullut pahempaa oloa kummemmin ja lentosimuissakin pystyn siedättämään itseni.

Moni mielestäni sanonut että noi first gen psvr lasit paljon huonommat siinä suhteessa? Kannattaa sun varmaan päästä testaa noita ennen ostopäätöstä.

Itsellä ennakkotilattuna ja odottavan aika on pitkä.
Minusta tekniikassa ei ole mitään sellaista uutta ilmennyt mikä auttaisi pahoinvointiin.. psvr, quest1 ja quest2 koettu ja mitään eroa noissa ei ole pahoinvoinnin suhteen. Kaikissa on lisäksi surkeat optiikka -> todella herkkiä silmien paikalle ja etäisyydelle. Silmien etäisyys linsseistä (ihan siis vaikka 5mm edes takas) muuttaa jo paljon fov:ia (eli peli renderöi esim 90 astetta mutta silmien etäisyyden takia se näkyy esim 85 asteisena) ja siitä seuraa että näkymä ei vastaa liikkeen määrää esim. pään kääntelyssä. tähän liittyy myös silmälasit.. etäisyys linssistä on niin vähäinen että silmälasien käyttö entisestään siirtää silmiä kauemmaksi joten taas näkymän fov suhde vääristyy. Toinen ongelma tässä on se että näkymä on tarkka hyvin suppealta alueelta, laidat on sumeat olleet jokaisessa laitteessa joten se "immersio" katoaa sivuille katsoessa. Tähän ei auta edes linssien fyysinen sivusäätö.
Itsellä käytännössä kaikki virtuaalinen liikkuminen peleissä aiheuttaa pahoinvointia ja ainut keino on liikkua teleporttaamalla. Pelkkä käyttökin rasittaa nopeasti. Parhaimmillaan 3d näkymä ja maailmassa olo on toki huikeaa, 3d objektien käsittely ja pyörittely on nannaa mutta pelillisesti vr ei vaan voi tarjota minulle juuri mitään. Liikkuvissa peleissä (psvr) sain sen kauhu-vuoristorata-ammuskelun aikanaan ok läpi liike oli tasaista ja hidasta mutta muut liikkuvat ei ole onnistuneet.
Tekniikassa tosiaan ei ole mitään kikkoja noiden ongelmien selätykseen ja minusta näillä nykyisilläkin jos vr:tä olisi isosti johonkin niin se olisi jo lyönyt läpi. Resoluutiot, hertsit ja gigaflopsit ei valitettavasti auta kun kyse on liikkeen aistimisesta tasapainoelimillä.

Ei ole siis yllätys että äänestys valintani on "ei kiinnosta", no parempi vastaus olisi "ei vaan pysty"
 
Minusta tekniikassa ei ole mitään sellaista uutta ilmennyt mikä auttaisi pahoinvointiin.. psvr, quest1 ja quest2 koettu ja mitään eroa noissa ei ole pahoinvoinnin suhteen. Kaikissa on lisäksi surkeat optiikka -> todella herkkiä silmien paikalle ja etäisyydelle. Silmien etäisyys linsseistä (ihan siis vaikka 5mm edes takas) muuttaa jo paljon fov:ia (eli peli renderöi esim 90 astetta mutta silmien etäisyyden takia se näkyy esim 85 asteisena) ja siitä seuraa että näkymä ei vastaa liikkeen määrää esim. pään kääntelyssä. tähän liittyy myös silmälasit.. etäisyys linssistä on niin vähäinen että silmälasien käyttö entisestään siirtää silmiä kauemmaksi joten taas näkymän fov suhde vääristyy. Toinen ongelma tässä on se että näkymä on tarkka hyvin suppealta alueelta, laidat on sumeat olleet jokaisessa laitteessa joten se "immersio" katoaa sivuille katsoessa. Tähän ei auta edes linssien fyysinen sivusäätö.
Itsellä käytännössä kaikki virtuaalinen liikkuminen peleissä aiheuttaa pahoinvointia ja ainut keino on liikkua teleporttaamalla. Pelkkä käyttökin rasittaa nopeasti. Parhaimmillaan 3d näkymä ja maailmassa olo on toki huikeaa, 3d objektien käsittely ja pyörittely on nannaa mutta pelillisesti vr ei vaan voi tarjota minulle juuri mitään. Liikkuvissa peleissä (psvr) sain sen kauhu-vuoristorata-ammuskelun aikanaan ok läpi liike oli tasaista ja hidasta mutta muut liikkuvat ei ole onnistuneet.
Tekniikassa tosiaan ei ole mitään kikkoja noiden ongelmien selätykseen ja minusta näillä nykyisilläkin jos vr:tä olisi isosti johonkin niin se olisi jo lyönyt läpi. Resoluutiot, hertsit ja gigaflopsit ei valitettavasti auta kun kyse on liikkeen aistimisesta tasapainoelimillä.

Ei ole siis yllätys että äänestys valintani on "ei kiinnosta", no parempi vastaus olisi "ei vaan pysty"
Etkö huomaa minkäänlaista eroa Quest2 ja PSVR välillä?
Itselläni PSVR peleistä monet aiheuttavat lievää huonon olon tunetta kun taas Quest2:lla vain käyttäjien modaamissa VR peleissä huomaan samaa.
 
Tekniikassa tosiaan ei ole mitään kikkoja noiden ongelmien selätykseen ja minusta näillä nykyisilläkin jos vr:tä olisi isosti johonkin niin se olisi jo lyönyt läpi. Resoluutiot, hertsit ja gigaflopsit ei valitettavasti auta kun kyse on liikkeen aistimisesta tasapainoelimillä.

Yksilöllisiä erojahan tässäkin taitaa olla. Jotkut tottuvat nopeastikin vääriin aistihavaintoihin, toisilla kestää kauan tai ei ollenkaan. GT Sportsilla ajelin ja kyllä siinä etenkin mäkisemmillä ja mutkaisimmilla (Nordschleife ...) tuli selllainen olo että nyt riittää. Ja nyt jo riittää melkein se PSVR:n hajukin aiheuttamaan sellaisen muistijäljen. Ei ole hirveämmin tullut kokeiltua lisää.

Ei ole siis yllätys että äänestys valintani on "ei kiinnosta", no parempi vastaus olisi "ei vaan pysty"

Katsotaan, jos sitä joskus saisi sopivasti alennuksella, kuten tuo PSVR tuli kanssa hommattua.
 
Yksilöllistähän tuo on. Itse ollut Dirt Rallyssä Suomen hyppyjen jälkeen muutamaan otteeseen sellaisessa mankelissa, että tuskin PSVR2:n kanssa ainakaan ajopeleissä ongelmia tulee. Tosin Trackmaniassa oli kanssa aika villiä menoa, mutta ei se muistaakseni pahaa oloa tehnyt, ehkä ennemmin vain otti vatsasta. Muutenkin jo nuorena pystynyt autossa lukemaan, vaikka menty mäkistä ja mutkaista tietä pitkiä matkoja reilua vauhtia. Joskus tosin piti hetki taukoa pitää kuitenkin.

Varmaan tasapainoaistilla ja hahmottamiskyvyllä tekemistä asian kanssa, ainakin kun vaimoon vertaa, joka tulee herkästi huonovointiseksi autossa.
 


Tuo on oikeasti aika hauska idea käyttää eye-trackingiä eye-untrackingiin :D Eli järjestelmä tietää milloin sinulla on silmät kiinni (räpsyttelet silmiä) ja peli reagoi. Tuohan on klassinen tehokeino kauhuelokuvissa laittaa se kymmesosasekunnin black screen jonka aikana näkymät katsojalle ovat muuttuneet mistä sitten tulee se shokkiefekti. Asia/henkilö/mörkki/mikälie liikkuu lähemmäksi tms aina kun et katso tai näe.

Mielenkiintoista päästä kokeilemaan tuota samaa efektiä muttei tällä kertaa elokuvan ohjaajan vetämänä vaan ihan omien silmien normiräpsyttelyjen kautta. Mielenkiintoisia aikoja. Onkohan tuo huijaamista jos ottaa vanhat kunnon Clock Work Orange keinot käyttöön? :D

Aistin tuossa järkyttävän hyvän tilaisuuden tehdä Dr. Who -pelin, jossa on niitä kamalia Weeping Angels -olentoja, jotka liikkuvat aina silmien ollessa kiinni. Ai kauhea, ihan ihokarvat nousee pystyyn jo ajatuksesta.

Jos eivät ole tuttua juttua, niin jotain osviittaa voinee saada tästä videosta. Suosittelen katsomaan jonkin noista jaksoista, varmaan sen ensimmäisen, jossa noita olentoja esiintyy. Kiehtovan kamala konsepti.

 
^Nuo on jo siinä Dr. Who: edge of time pelissä ja liikkuvat aina kun katsot muualle.
 
^Nuo on jo siinä Dr. Who: edge of time pelissä ja liikkuvat aina kun katsot muualle.
Jaa, ovat, hyy. Toki vielä tuo silmien räpsyttämisen ulottuvuus lisäisi lisää kamaluutta mukaan. Olisi joka tapauksessa sellainen peli, joka jäisi itseltä joka tapauksessa kokematta, ei taitaisi pälli kestää moista.
 
Weeping angels on kyllä ihan tarpeeksi pelottavia itse TV-sarjassakin. En todellakaan pysyisi pelaamaan peliä jossa tuollainen iskisi naamalle silmiä räpäyttäessä.
 
Switchbackin uusi julkaisupäivä on 16.3.
Job simulator sekä vacation simulator saavat ilmaisen psvr2 päivityksen kuten myös saints & sinners ja tämän kohdalla se koskee myös ps+:n kautta otettua versiota.

 
Ylös Bottom