Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pyörryttääkö?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kossu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kossu

New Member
Kuinka monella muulla on sama ongelma kuin minulla. Jos pelaan pelejä, joissa tausta pyörii (esim. Halo), niin tulee paha ole (matkapahoinvointia).

Eilen pelasin Haloa noin 10 min. jonka aikana tuli tuskan hiki ja sitten alkoi oksettamaan. Ei kiva juttu. Tämä rajoitaa aika paljon pelaamista.
 
Ei ole moisia oireita ilmaantunut. Huomaa, että Bungie tai Microsoft eivät korvaa mahdollisia sairaanhoitokuluja tai muita, jotka pelistä aiheutuu (tyyliin Jenkkilä).
 
Minulla alkaa vain silmiä särkemään, mutta kauan saa pelata, ennenkuin tätäkään ilmenee.

Siskollani on samanlainen ongelma, eli sille tulee paha olo, kun pelaa.
 
Sinulla voi olla joku epilepsia tai muu sairaus joten kannattas ehkä käydä lääkärille ennen kun saat jonkun vakavan sairaskohtauksen.
 
Mulla on epilepsia :/ ei tosin vakavaa, eikä vienyt edes ajokorttia.

Epilepsiakohtauksen aiheuttaa minulle väsymys. Jota on kyllä verukkeena käytetty monta kertaa :D

jep, mutta epilepsialtahan tuo vaikuttaisi kyllä. suosittelen lääkärissä käyntiä. saa tosi hyvät lääkkeet kyllä siihen sairauteen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan The Chaos Cell
mää pystyn pelaan yli 7t eikä tunnu missään.
Mä en. Mulla on muutakin elämää.

Nimim. "Kossun" kuvaamaa pahoinvointia mulla ei tule koskaan jos itse pelaan, mutta joskus kun katsoo kun kaveri pelaa.
Pahoinvointilaastari korvan taakse ja eikun pelaamaan! (Tarkasta asia ennen kuitenkin lekurilta äläkä syytä mua jos saat slaagin)
 
Harjoituksen puute!Pelaa vaan äläkä välitä,kahdenkymmenen tunnin jälkeen pääsi on niin turta ettet edes tajua jos oksennat.

No ei nyt ihan...Mene lääkäriin.Kuulostaa epilepsialta...Joka on veljelläni,lievä onneksi.
 
Pidempien pelisessioiden lomassa kannattaa pitää pieniä taukoja. Eli pause päälle ja katsot vaikka ulos ikkunasta kaukaisuuteen, antaen silmien levätä. Sen jälkeen pientä silmäjumppaa ja pyörittelet vähän hartioitasi. Monesti jännittyneet hartiatkin saattavat nimittäin estää kunnollisen verenkierron, jolloin alkaa pyörryttää. Kannattaa aina kiinnittää huomiota ergonomiaan.

Itselläni on myös tuota Frankin mainitsemaa salaperäistä "muuta elämää", mutta etenkin peliarvosteluja tehdessä tulee pelattua yöt läpeensä. Se ei olisi mahdollista ilman kunnollisia taukoja ja liikuntaa.

HUOM: Mikäli oireet jatkuvat tai pahenevat entisestään, ota yhteyttä asiantuntevaan lääkäriin!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Pidempien pelisessioiden lomassa kannattaa pitää pieniä taukoja. Eli pause päälle ja katsot vaikka ulos ikkunasta kaukaisuuteen, antaen silmien levätä. Sen jälkeen pientä silmäjumppaa ja pyörittelet vähän hartioitasi. Monesti jännittyneet hartiatkin saattavat nimittäin estää kunnollisen verenkierron, jolloin alkaa pyörryttää. Kannattaa aina kiinnittää huomiota ergonomiaan.

Itselläni on myös tuota Frankin mainitsemaa salaperäistä "muuta elämää", mutta etenkin peliarvosteluja tehdessä tulee pelattua yöt läpeensä. Se ei olisi mahdollista ilman kunnollisia taukoja ja liikuntaa.

HUOM: Mikäli oireet jatkuvat tai pahenevat entisestään, ota yhteyttä asiantuntevaan lääkäriin!

Joskus kun tulee pelattua hieman liikaa ja hieman oudoissa asennoissakin käsiin nojaten ja niin poispäin, ilmenee käsien lihaksissa pientä nykimistä. Tosi harvon tosin, sillä yleensä yritän pelata kunnon asennoissa ja pidellä vähän taukojakin, vaikka kuinka se Halo 2 siinä odottaisikin.

EDIT: mutta siis wtf? Muuta elämää? XD Kaikkea sitä kuulee... L0Ller0in3n
 
Vaikka tämä onkin X-box alueella, niin tulee noita oireita muillakin koneilla:).

En tiedä mikä on syynä, mutta Metroid Primea jos pelaan n. tunnin niin mulle tulee aina pää kipeäksi - tässä tapauksessa aina on kolme kertaa tähän mennessä. Tästä syystä ei ole tehnyt mieli pelata koko peliä vähään aikaan, sillä pelissä ei voi tallentaa silloin kun vielä tuntuu hyvältä. Voihan kuvan välkkyminenkin olla osasyynä, vaikka useissa peleissä on nykyään jo 60hz tarjolla.

Muutenkin olen huomannut varsinkin 3D-tasohyppelypeleissä standardina löytyvän kehnon kameran aiheuttavan päänsärkyä. Kameraa täytyy kokoajan korjata tai kieputtaa, esim. Mario Sunshinessa kamera on osa pelin haastetta. Luonnollisesti tuollainen rasittaa silmää enemmän kuin vaikka Tetris. Eikä esim. Burnout 2 aiheuta muuta kuin ehkä silmien kuivumista, kun pitää ajaa tarkasti :). Tärkeintä ainakin mulle on ollut hyvä kamera, mutta mulla ei tuota pahoinvointia ole ollut. Toivonkin, että peleissä ei saisi kameraan edes itse koskea, silloin tuo kameran korjaus täytyisi tehdä muualla kuin kotisohvalla.

Tästä syystä ja pelattavuuden puolesta olen kiinnostunut varsinkin GBA:n pelitarjonnasta. Löytyy tietysti nykykoneiltakin sopivia pelejä ja eihän se koskaan tee hyvää pelata useita tunteja mitään peliä :).
 
Epäilen vakavasti että tuo ei ole epilepsiaa eikä edes lievää sellaista. Itsellenikin tulee joskus päänsärkyä ja sen jälkeen pahoinvointia ja sitähän meille kaikille tulee joskus. Mutta mene ihmeessä lääkärille varmistamaan asia.
 
Jos minua tarkoitit niin en minäkään usko. Koko ikäni olen jonkinlaisella koneella pelannut ja tietysti aina joskus on tullut pääkipua, mutta harvemmin (yleensä kun on pelannut vaikka viisi tuntia putkeen). Eikä nytkään mitään kovaa kipua, mutta kuitenkin.

Luulen, että mulla on vain huonompi tuuri sen suhteen mitä silmät kestää. Näkö on aina ollut loistava - tarkastettiin kuukausi sitten, silmänpaine mulla oli kai 20. Ei kuulemma nuorena ihmisenä ongelmaa, mutta samat arvot vanhemmalla niin täytyisi kai jotain tippoja työntää silmiin. En tiedä voiko tuo vaikuttaa, en tiedä noista jutuista mitään.

Hyvä esimerkki on vaikka THPS, jossa kamera pysyy selässä. Metroidissa hypitään, skannataan ja kohdistetaan vihollisiin, luulisin sen olevan syy. Tosin Haloa ollaan pelattu paljon kaverilla ja ikinä en muista mitään tulleen, mutta pelivuorot vaihtuvat tietysti koko ajan.

Täytyy seurata tarkemmin ja seuraavan kerran kysäistä lääkärissä, selittäminen voi olla kyllä hupaisaa peleistä tietämättömälle lääkärille :). "Niin siis olkanapista kun palautuu kamera selän taakse..."
 
Eipä ole minullakaan tälläistä ilmennyt. Joskus on PSO:ta tullut päivässä pelailtua noin 10 tuntia ja muuta ei ole ilmennyt kuin silmien punaisuutta ja sekin tulee ainoastaan tästä pelistä.
 
Paljon on tullut pelejä pelattua, mutta ainoa peli josta on tullut huono olo oli PS2:sen Half Life. Voi olla että syy ei ollut pelkästään pelin, mutta kaverilla ollessani pelailin HL:ää ja katsoin pitkään kun tämä pelasin kaksinpeliä toisen kaverin kanssa. Mitä pitempään katsoin matsausta, sitä huonompi olo tuli. Olo helpotti kun katsoi muualle, mutta aina kun katsoi HL-matsia niin olo heikkeni. Muita 3D-räiskintöjä on kyllä tullut pelattua ja ilman mitään ongelmia.
 
Ylös Bottom