Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Quentin Tarantino

Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Ei sitä ikinä tiedä jos vaikka Inglorious pärähtäisikin TV-sarjaksi. Kässärissähän oli vielä jokin aika sitten kolme osaa, jotka olisi pitänyt saada karsittua elokuvan mittaan. Itse näkisin tämän mieluummin kankaalla kuin TV:ssä.

Tai sitten Q tekee uuden Kung Fun. Caine vanhana. :cool:
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Jarmo Hänninen sanoi:
Kuunnelkaas (ne joilla mahdollisuus ja halu ;) ) YleX Tänään -lähetystä noin klo 11:50.

YleX Tänään. Klo 11:50 Aikakone. Laika and The Cosmonauts (...)

Tämähän on ollut tiedossa pitkään. Laikojen omalta sivulta voi lukea, että Tarantino itsekin on vahvistanut diggaavansa heitä: http://www.laikaandthecosmonauts.com/

Olisi ollut kiva saada tuon luokan nostetta (kerrankin) hyvälle suomalaisbändille, mutta rehellisyyden nimissä mun on todettava, että oli oikein että ennemmin alkuperäiset artistit nostettiin esille. Heistä varsinkin Dick Dale sai uutta piristystä uralleen, ja ansaitusti. Vanha instrumentaalisurf sai muutenkin paljon uusia kuulijoita. (Tää aihe on mulle poikkeuksellisen läheinen - heittäkää privaviestillä jos haluatte jutustella lisää, tai kysyä jotain).

Tarantinosta voi olla pitämättäkin, mutta silti hän on kiistatta yksi tämän hetken tärkeimpiä elokuvaohjaajia joka on luonut elokuviin aivan omanlaistaan ilmettä (erityisesti dialogiin). Tätä mieltä mä olen elokuvistaan:

Reservoir Dogs: onnistunut ja intensiivinen leffa. ****

Pulp Fiction: kävin aikoinaan katsomassa tämän Andorrassa (leffateatterissa siis) viisi kertaa. Yksi 90-luvun suosikkejani, ja käsittääkseni tätä pidetään yleisemminkin yhtenä tärkeimmistä leffoista tuolta vuosikymmeneltä. Mä tiedän ihmisiä joihin tämä ei vetoa, mutta mä diggaan. Muut ovat kertoneetkin tästä jo tarpeeksi, joten eipä sen enempiä nyt tässä. *****

Jackie Brown: hyvä ja tyylikäs, odotukset olivat ehkä kohtuuttoman korkealla, mutta ei mikään varsinainen pettymys siltikään. ****

Kill Bill 1+2: arvostan sitä, että mies etsi uutta suuntaa eikä jämähtänyt siihen mitä oli tehnyt aikaisemmin. Itsepuolustusleffat eivät kuulu mun suosikkielokuvalajeihini, mutta tästä voi kyllä nautiskella, ihan jo yleisen laadun ja esikuvien mehevän hyödyntämisen johdosta. Silti tykkäsin maltillisemmasta kakkosleffasta enemmän. ***/****

Tarantino todella hyödyntää omia suosikkejaan. Tämä toimii mielestäni rakentavasti: hän ns. osaa nousta jättiläisen hartioille. Muistetaan, että hyvin monet kulttuurihistoriallisesti tärkeät asiat ovat tapahtuneet juuri näin: esimerkiksi Ramones ammensi 60-luvun purkkapopista, ja teki siitä itsensä näköistä.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Corca sanoi:
Dodii. TV-Tarantinoa. Mitähän herkkupalaa mies kypsyttelee päässään...

En tiedä, mutta todennäköisesti herkkupala jää sinne pääkoppaan ja tähänkin tuhlataan taas kaksi vuotta.

Chemo sanoi:
Tarantinosta voi olla pitämättäkin, mutta silti hän on kiistatta yksi tämän hetken tärkeimpiä elokuvaohjaajia joka on luonut elokuviin aivan omanlaistaan ilmettä (erityisesti dialogiin).

Tarantino on kiistatta yksi tämän hetken ylihypetetyimpiä elokuvaohjaajia, jonka ansiot on nähty ja yksipuolisiksi sekä ontoiksi todistettu. Mielelläänhän miehen elokuvia vieläkin katselee, mutta suuri fanilauma ei tee hänestä vielä tärkeää elokuvaohjaajaa, maineikkaan ehkä.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Saul Ahola sanoi:
ei tee hänestä vielä tärkeää elokuvaohjaajaa, maineikkaan ehkä.

Sori, mutta tää nyt vaan ei oo näin.

Tai siis, suuri fanilauma ei kerro tärkeydestä vielä mitään, siinä olet oikeassa, mutta olisi naurettavaa vähätellä Tarantinon tärkeyttä. Tästä saisi helposti eipäs/juupas-tyyppisen kinastelun aikaiseksi, mutta jos jotain perusteluita halutaan, niin mieluummin arvostetuista ja neutraaleista lähteistä sitten.

All Movie Guide ( www.allmovie.com ), joka on musapuolen erittäin tärkeän All Music Guiden sisarsaitti, antaa esim. Reservoir Dogsille ja Pulp Fictionille mm. seuraavat luokitukset: High Historical Importance, High Artistic Quality. Imdb ei muistaakseni luokittele elokuvia samalla tavalla? Kertokaa muita elokuva-nettisaitteja, niin voidaan tutkailla.

Sä voit vapaasti olla sitä mieltä, että Tarantino ei olisi tärkeä elokuvantekijä. Mutta yleisestä totuudesta se ei tosiaankaan käy.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Aki Ahlroth sanoi:
Keskustelupalstalla esitetyt subjektiiviset mielipiteet eivät ole koskaan mitään yleisiä totuuksia, joten turha tässä on suivaantua toisten mielipiteistä.

Totta. Mutta mielipide tulee ilmaista selvästi mielipiteenä, eikä ehdottomana yleisenä totuutena.

Edittiä: toki Tarantinoon, niinkuin kaikkeen muuhunkin, pitää mielestäni voida suhtautua kriittisesti. Olen valmis tarkistamaan näkemystäni siitä miten tärkeäksi elokuvantekijäksi hänet yleisesti arvioidaan, mikäli vastaan tulee tarpeeksi vahvoja perusteluja, tarpeeksi arvostetusta lähteistä. Jonkun nettikirjoittelumielipide ei ole tällainen lähde ;)
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Chemo sanoi:
Sori, mutta tää nyt vaan ei oo näin.

En pyrkinyt esittämään mitään absoluuttista totuutta, vaikka tekstin niinkin kai voi halutessaan ymmärtää. Foorumikeskustelu on mielipiteiden vaihtoa, luulisin tämän olevan selviö, vaikkei sitä "mielestäni" -sanaa joka väliin ujuttaisikaan. Pahoitteluni kuitenkin mahdollisesta väärinkäsityksestä.

Absoluuttista totuutta ei tarjoa myöskään suuret elokuvasivustot, joita moni erehtyy lukemaan raamatun tapaan. IMDb:n kaltaiset sivustot ja niiden sisältämät arviot ja erityyppiset rankkaukset ovat kuitenkin vain monien mielipiteiden summia. Harvoin ne kaikkein suosituimmat elokuvat ovat varsinaisesti tuoneet itse elokuvataiteeseen mitään uutta. Massoja on huomattavasti helpompi tyydyttää kuin tehdä oikeasti rajoja rikkovaa, vertaansa hakevaa, tärkeää elokuvataidetta. Toki esimerkiksi Tarantinon Kill Bill -elokuvat ovat jossain määrin nostanut länsimaissa kiinnostusta aasialaiseen elokuvaan. Tämä on positiivista.

Tiesin, että postaukseni pop-staran maineella viilettävästä Tarantinosta oli provosoiva. Tarkotuksenani oli kuitenkin herättää keskustelua, sitä saimme, joten olen tyytyväinen. Jatkakaamme.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Chemo sanoi:
Edittiä: toki Tarantinoon, niinkuin kaikkeen muuhunkin, pitää mielestäni voida suhtautua kriittisesti. Olen valmis tarkistamaan näkemystäni siitä miten tärkeäksi elokuvantekijäksi hänet yleisesti arvioidaan, mikäli vastaan tulee tarpeeksi vahvoja perusteluja, tarpeeksi arvostetusta lähteistä. Jonkun nettikirjoittelumielipide ei ole tällainen lähde ;)

Tämä muuten pätee kumpaankin suuntaan. Minä edustan suuntausta, jonka mukaan Tarantino ei ole kovinkaan merkittävä elokuvaohjaaja. Suosittu ja kuuluisa eittämättä, mutta se ei ole osoitus merkittävästä taiteilijasta, joka olisi jättänyt lähtemättömästi puumerkkinsä elokuvan historiaan. Tarantino on merkittävä ohjaaja samalla tavalla kuin Tony Scott ja Michael Bay. Eli hän tekee suureen yleisöön uppoavia trendikkäitä elokuvia, joissa ei kuitenkaan ole todellisuudessa mitään uutta tai omaperäistä. Jossain määrin tunnustusta Tarantino ansainnee siitä, että hän on nostanut uudestaan pinnalle muutamia jo unohduksiin painuneita takavuosien staroja. Toisaalta "unohduksiin painuminen" on osa urakiertoa tuossa bisneksessä.

Olen valmis tarkistamaan näkemystäni Tarantinon merkittävyydesta leffantekijänä, mikäli vastaan tulee tarpeeksi vahvoja perusteluja, tarpeeksi arvostetusta lähteistä. Jonkun nettikirjoittelumielipide ei ole tällainen lähde.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Saul Ahola sanoi:
En pyrkinyt esittämään mitään absoluuttista totuutta, vaikka tekstin niinkin kai voi halutessaan ymmärtää. Foorumikeskustelu on mielipiteiden vaihtoa, luulisin tämän olevan selviö, vaikkei sitä "mielestäni" -sanaa joka väliin ujuttaisikaan. Pahoitteluni kuitenkin mahdollisesta väärinkäsityksestä.

OK. Mä puolestani pahoittelen sitä, että tartuin aiheeseen niin kärkkäästi. Luettuani omankin kirjoitukseni uudestaan en enää olisi käyttänyt sanaa "naurettavaa".

Mulle nettifoorumit tarjoavat paitsi muiden mielipiteitä, myös paljon faktaa. Mä olen saanut eri saiteilta valtavasti kiinnostavaa tietoa mulle tärkeistä asioista. Sen takia itse pyrin tekemään mahdollisimman selvän eron siinä, esitänkö jonkun asian faktana vai mielipiteenä. On toki ymmärrettävää, jos joku muu on enemmän painottunut sinne mielipidepuolelle. On mustakin joskus tuntunut dorkalta aina lisätä se "mielestäni" tms. ilmaus.

Kriitikoihin tulee myös mun mielestäni suhtautua kriittisesti. Mä luen aika paljon erilaisia arvosteluja, ja pyrin nettipaikoista valitsemaan sellaisia jotka pyrkivät arvioinneissaan mahdollisimman laaja-alaiseen näkemykseen; jolloin ne eivät enää ole yksittäisiä mielipiteitä, vaan esityksiä (enemmän tai vähemmän onnistuneita sellaisia) siitä miten asia laajemmin on. Näitäkin on toki hyvä pyrkiä lukemaan useasta lähteestä, eikä varsinkaan luottaa mihinkään instanssiin sokeasti.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Jari Tomppo sanoi:
Tämä muuten pätee kumpaankin suuntaan. Minä edustan suuntausta, jonka mukaan Tarantino ei ole kovinkaan merkittävä elokuvaohjaaja. Suosittu ja kuuluisa eittämättä, mutta se ei ole osoitus merkittävästä taiteilijasta, joka olisi jättänyt lähtemättömästi puumerkkinsä elokuvan historiaan. Tarantino on merkittävä ohjaaja samalla tavalla kuin Tony Scott ja Michael Bay. Eli hän tekee suureen yleisöön uppoavia trendikkäitä elokuvia, joissa ei kuitenkaan ole todellisuudessa mitään uutta tai omaperäistä. Jossain määrin tunnustusta Tarantino ansainnee siitä, että hän on nostanut uudestaan pinnalle muutamia jo unohduksiin painuneita takavuosien staroja. Toisaalta "unohduksiin painuminen" on osa urakiertoa tuossa bisneksessä.

Olen valmis tarkistamaan näkemystäni Tarantinon merkittävyydesta leffantekijänä, mikäli vastaan tulee tarpeeksi vahvoja perusteluja, tarpeeksi arvostetusta lähteistä. Jonkun nettikirjoittelumielipide ei ole tällainen lähde.

En mäkään ole ns. fanipoika, mutta näkisin kuitenkin Tarantinon kyllä tuoneen jotain uutta ja omaperäistä elokuvaan mm. dialogin käsittelyssä. Mutta mun tai muiden yksittäisten kävijöiden mielipielipiteitähän ei nyt ollut haussa, mennään eteenpäin...

Tekijä on tekijänä merkittävä, jos jokin (tai useampi) hänen tekemänsä teos on riittävän merkittävä, eikö? Entä milloin voidaan teosta pitää yleisesti merkittävänä - ehkä silloin kun useimmat tai riittävän monet asiantuntijuudestaan arvostetut instanssit tekelettä sellaisena pitävät? Mä olen taipuvainen ajattelemaan noin; on toki paljon yleisesti arvostettua tavaraa joka ei sytytä mua henkilökohtaisesti - tuommoista kautta on helpompi arvostaa näitäkin yleisen merkittävyytensä johdosta.

Lukemisen voi aloittaa vaikkapa siellä All Movie Guidessa. En tiedä, minkä verran leffaväki tuota arvostaa, mutta All Music Guide on erittäin tunnettu ja neutraalina tunnettu musasaitti, ja samantyyppisenä olen oppinut myös saitin leffapuolta pitämään. Osoite on tässä: http://www.allmovie.com/ ... ja sieltä vaikka Pulp Fictionin arvostelu.

Seuraavassa on linkkejä muiden kriitikoiden arvioihin. Tuolta löytyy linkit mm. BBC:n ja Filmcriticin arvioihin: http://movies.yahoo.com/shop?d=hv&cf=critic&id=1800233344

Oma kysymyksensä on lisääkö tunnettuus merkittävyyttä? Mun vastaukseni on kyllä: tunnettuuden kautta teoksen vaikutukset pääsevät leviämään laajemmalle. Maailman paras bändi ei ole populaarihistorian kannalta kovin merkittävä jos se ei lähde autotallistaan ulos.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Aihetta liipaten ja haluttomuudesta liittää tätä pelikeskusteluun pistän sen tähän.

Eli selailtuani Play.comin tulevien peleien listaa huomasin erikoisen nimikkeen aivan viimeisenä listassa. Sen mukaan Tarantinon Reservoir Dogs-elokuvasta olisi tulossa peli. Julkaisuaika on epämääräinen vuosi 2006.

Reservoir Dogs is about a gang of six thugs using codenames, such as Mr Orange to protect their identities, who carry out an armed robbery in LA on a diamond store. But the plan starts to fall apart when the alarm is tripped and the cops show up within moments. Five of them manage to shoot their way out and make it back to a warehouse rendezvous where it becomes apparent that one of them is an undercover police officer - but which one?


The game design will remain faithful to the original movie with gamers able to play all the key characters, including the infamous Mr Blonde. There will be the opportunity to take on the role of key policemen, plus take part in large multi-player games. As well as significant amount of combat action involved in the heist itself, which is described in the movie as a "bullet festival", the game will also include a number of highly charged driving escape sequences.


Lähde

Mitä tässä nyt voi sanoa... Paskat. :rolleyes:
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Sormusaave sanoi:
Eli selailtuani Play.comin tulevien peleien listaa huomasin erikoisen nimikkeen aivan viimeisenä listassa. Sen mukaan Tarantinon Reservoir Dogs-elokuvasta olisi tulossa peli. Julkaisuaika on epämääräinen vuosi 2006.

Vanha juttu, mutta sinänsä mielenkiintoinen tapaus. Toivottavasti ei heti floppaa. Tietenkin tässä päästään nyt osallistumaan siihen legendaariseen ryöstöön, jota itse leffassa ei nähdä. Kill Bill -peli olisi ollut aika hieno veto, mutta sehän peruttiin aikaisessa vaiheessa - se voisi jo pelinä onnistuakin.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Tarantinon ohjaama jakso toi raikkaan tuulahduksen koko CSI-sarjaan. Enemmän gorea ja huumoria. Juonikin poikkesi mukavasti totutusta CSI-tavarasta.

Kornit musiikkivalinnatkin taisivat olla miehen käsialaa. :D
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Quentin on nyt sitten kiinnitetty Kyttä 4:n ohjaajaksi. QT:han ilmoittelee parin kuukauden välein kaikenlaisista projekteista, mutta missähän välissä hän meinaa ehtiä tehdä kaiken.

Ensimmäinen Kyttä (1984) oli aikanaan täyttä rautaa ja se kestää edelleen katselun. Kakkosessa (1987) ote lipsui jo hieman, mutta oli siedettävää meininkiä silti. Kolmonen (1994) sukelsikin sitten jo syvälle, eikä tarjonnut edellisiin muuta kuin rahastusta ja huonoa huumoria. Mitä Neloseen voisi vielä tuoda? Ainakin Judge Reinhold (Rosewood) olisi hyvä saada mukaan... Toivottavasti eivät pilaa Axel F-teemaa jollain Limp Bizkit lookalike-coveroinnilla.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Pulp Fiction lukeutuu elokuvien TOP-listallani aivan kärkikastiin, samoin Reservoir Dogs
(lisäksi Harvey Keitel ja Michael Madsen lukeutuvat suosikkinäyttelijöihini).

Jackie Brow oli ihan katsottava, mutta ei minusta mikään kummoinen.

From Dusk till Dawn pitäisi varmaan katsoa toisen kerran, eka kerralla tuli sellainen "anteeksi, kuinka?" -ilmiö siinä kohdassa kun leffa yhtäkkiä muuttui vampyyri-splätteriksi.....

Kill Bill vol. 1 & 2 on vielä jostain kumman syystä näkemättä, joten niitä en osaa vielä kommentoida.

-PV-
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Erittäin mielenkiintoinen blogikolumni DVD Times -sivustolta, kannattaa lukea - piti QT:stä tai ei ;)

LINKKI
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Kiitos JH:lle linkeistä, ihan mielenkiintoista luettavaa
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Tarantinon ohjaama CSI-jakso esitetään maikkarilla maanantaina 20.3 klo 21.15. CSI on kuraa mutta tämä jakso kannattaa katsoa. :)
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

Tarantino on ihan kelpo ohjaaja. Pulp Fiction kuuluu ehdottomasti TOP 5-listalleni. Reservoir Dogs on myöskin kova elokuva ja aivan huikea debyyttiohjaus. Jackie Brownin katsoi ihan mielellään, mutta ei kolahtanut mitenkään poikkeuksellisesti. Sama pätee True Romanceen. Kill Billit taas eivät iskeneet juuri ollenkaan. Tappeluleffat ja japanipoppi kun ei ole ikinä kiinnostaneet, niin ei vaan tarjonnut oikein mitään. Kuitenkin jolain tasolla tyylikästä meininkiä, niin etten paskaksi hauku.

Natural Born Killers kyllä huippuine musiikkeineen ja psykedelisen toteutuksen johdosta toimi, vaikkei Tarantino taida paljoa leffaa arvostaa.

Ja C.S.I:n voisi katsella.
 
Vastaus: Quentin Tarantino. Mies ja tämän elokuvat.

CSI oli hyvä. Yksinkertaisesti hyvä. Siellä tuli kyllä joissain dialogeissa ilmi että nyt on Quentin puikoissa. Samoin ruumiinavauskohtauksessa:D
 
Ylös Bottom