Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rare Microsoftille - Varmasti!
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Varsinainen vertailu näiden yhtiöiden kesken on annual statementsien perusteella hankalampaa kuin luulisi, siksi koska MS ja Sony eivät nojaa kausipohjaiseen myyntiin lähellekkään siinä määrin missä Nintendo. Myös se, että varasto, inventaario ynnä muut ei likvidit omaisuudet lasketaan paperilla olevan arvon mukaan, ei suinkaan niiden reaaliaikaisen arvon mukaan. Luonnollisesti isommat Sony ja MS saavat tuosta huomattavan lisäpotkun.
Vähän offtopic, mutta Nintendon lelufirmat näyttää olevan tyystin pois koko laskelmasta? Tuo Nikkein sivu kannattaa kääntää esimerkiksi altavistalla, siitä selviää se, että Nintendo on juuri kyseisen julkaisun puolesta nimetty menestyksekkäimmäksi japanilaiseksi yhtiöksi. Microsoftin rahat tietää jokainen, mutta 90-luvun alussa MS teki vain huikeita investointeja, aina vuoteen 97 (? korjatkaa jos olen väärässä) eikä onnistunut varsinaisesti tekemään voittoa lainkaan, enkä ole varma jakaako dividenssiä vieläkään. Windows 2000 on vasta ollut MSn varsinainen rahasampo, ja niitä rahoja firma tällä hetkellä tarjoilee konsolipelaajille ilmaiseksi.
Kuinka tahansa, on perin kiinnostavaa kuinka Xbox Manin kommentti "Nintendo on köyhä paska" on hyvin väärin, sillä noidenkin laskelmien mukaan Nintendolla on tosiaan pankissa enemmän rahaa kuin jopa Microsoftilla.
Mitä tarkoitat kausiluontoisella myynnillä? Toki videopelibisneksessä on tietty sykli, jossa alussa kulutetaan pirusti rahaa ja sitten koneen elinkaaren loppupuolella kerätään kovat voitot, mutta pitäisihän kokonaistilanteen näkyä tarkastelemalla useamman vuoden tilinpäätöksiä.
Nintendon tilikauden voitto miljoonina jeneinä vuosina 1995-2002:
1995 41661 1996 59871 1997 65482 1998 83674 1999 85817 2000 56061 2001 96603 2002 106444
Vuotta 2002 lukuun ottamatta luvut eivät osoita erityisempää kausivaihtelua vaan tulos on kasvanut aika tasaisesti markkinoiden kasvun kanssa. Viime tilikauden tulos ei ollut mikään poikkeus vaan hyvin linjassa yrityksen aikaisempien tulosten kanssa.
Mikä on reaaliaikainen arvo? Tilinpäätöksessä varaston arvoa kirjattaessa pitää arvoa alentaa, jos oletettu myyntihinta laskee. Sama pätee muihinkin taseen omaisuuteen. Arvojen pitäisi siis olla ihan oikeita. Toki käteinen on taseen omaisuudesta kaikkein likvideintä, mutta onhan senkin "alapuolella" olevalla omaisuudella suuri merkitys.
Kun nuo ovat konsernitilinpäätöksiä, pitäisi niissä kai näkyä myös tuo lelupuoli. En tunne Nintendon tarkempaa rakennetta ja juuri Japanissahan tilanne voi olla käsittämättömän sotkuinen. Näkyvät lelut noissa tai eivät, ne eivät varmaan tuota pelibisnekseen verrattuna moninkertaisesti. Sitä nimittäin vaadittaisiin, jotta Nintendo olisi samassa painoluokassa Sonyn ja Microsoftin kanssa.
Se, että Nintendo valittiin Japanin menestyksekkäimmäksi yritykseksi kertoo tuloksentekokyvystä ja hymyilevistä tunnusluvuista. Nintendo tosiaan tekee todella loistavaa tulosta, mutta toki suhteessa omaan kokoonsa (vertaa vaikka Toyotan tulokseen).
Tässä muuten Microsoftin tilikauden voittoja 1990-2002 (milj. USD):
1990 279 1991 463 1992 708 1993 953 1994 1146 1995 1453 1996 2195 1997 3439 1998 4462 1999 7757 2000 9408 2001 7346 2002 7829
Noista ei löydy perustetta, että Microsoft olisi tehnyt tappiota. Kasvu on selvää jatkuvasti ja välillä se on valtavaa. Ehkä valtavat nykytulokset selittyvät noilla mainitsemillasi investoinneilla. Niin tarkkaan ei MS:n talouspuolta kuitenkaan viitsi tutkia, että hakisi tuohon varmistuksen.Itse veikkaisin kuitenkin, että tuloksen huimat parannukset johtuvat Officesta. Tietokonemarkkinat ovat kasvaneet tasaisesti ja samalla Windowsin menekki, mutta Officen valta-asemaan nousu on se, jolla tulosta on parannettu vielä siitä.
Ja tosiaan, Xbox man puhuu potaskaa.