Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratchet & Clank

Jaaha. Ovat ottaneet Jak&Daxterin grafiikkamoottorin ja poistaneet siitä widescreen-tuen. Ei kiva.

Demo näytti todella ankealta venytettynä 16:9-ruudulle, kuten olettaa saattaa.

Tässä aikoinaan Insomniacin Craig Stittiltä saamani maili:

"Hi Olli,

I just spoke with our lead programmer about Ratchet & Clank and HDTVs.
He said that at this time there aren't any plans for anything special.
However, you are right in your comment that it is something that as time
goes by will become more and more of a selling point."

Joo, mutta täällä euroopassa ei edes ole HDTV:tä, Craig. Täällä on kylläkin LAAJAKUVATELEVISIOITA, ja paljon.

Ilmeisesti jenkkikehittäjät eivät ole kovin hyvin perillä euro-pelaajien laitteistoista.

Jassoo, täytynee kaivaa Jak & Daxter kaapista jotta saa akuuteimman platformer-nälän tyydytettyä.

t. Ola
 
XShava! Pelasitko 50/60Hz, eli pyöriikö 50Hz myös nykimättä. Itse pelasin J&D aikanaan sillä koska oli paremman näköinen tottakai ja pyöri yhtä hyvin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
XShava! Pelasitko 50/60Hz, eli pyöriikö 50Hz myös nykimättä. Itse pelasin J&D aikanaan sillä koska oli paremman näköinen tottakai ja pyöri yhtä hyvin.

Pelaan 50Hz:llä, koska tuntuu että 100Hz telkkani "säröilee" 60Hz:llä pelatessa. Tai sitten kuvittelen ;)

Ei ole nykinyt minulla 50Hz:llä.

PS: Siis pelaan kaikki pelit yleensä 50Hz:llä. En tarkoita siis sitä, että R&C olisi joku poikkeus. Tai että R&C olisi joku vika. Vaan silmissäni tedennäköisesti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan XShava
Promossa ei ainakaan näkynyt laajakuvatukea ja musiikin puolella valittavissa Stereo/Mono

Onko sulla DTS-vehkeitä? Jos se tunnistaa onko äänet menossa optista piuhaa pitkin ja onko dekooderia...kaikki tämä siis toiveajattelua siitä että olisivat jollain ilveellä DTS-äänet saaneet mukaan ympättyä. Tosin platformerissa ehkä tarvekaan nyt ei ole kovin suuri.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Onko sulla DTS-vehkeitä? Jos se tunnistaa onko äänet menossa optista piuhaa pitkin ja onko dekooderia...kaikki tämä siis toiveajattelua siitä että olisivat jollain ilveellä DTS-äänet saaneet mukaan ympättyä. Tosin platformerissa ehkä tarvekaan nyt ei ole kovin suuri.

Tuota itsekkin ajattelin, eli minulle ei ole DTS -vermeitä. En sitten tiedä onko niin viksu, eikä anna vaihtoehdoksi. Jos vermeitä ei ole.
 
No niin, kommenttia pelistä. Vai ilmestyikö tämä peli vaan niin huonoon aikaan tässä hillittömässä huippupelien ruuhkassa, että juuri kukaan ei ole sitä ostanut?
 
Ostin eilen R&C:n kun menin katsomaan josko Vice City olisi jo ollut kaupassa, ei ollut joten tämä peli lähti mukaani (VC lähtee messiin tänään, toivottavasti).

Pelissä ei ole tukea 16:9 televisiolle, 60Hz optio sitävastoin on. Tosin myös 50Hz:llä peli tuntuisi pyörivän yhtä sulavasti eikä surureunoja ole kummallakaan optiolla. XShavan 'säröilyä' en ole huomannut 60Hz:llä, tosin en 50Hz:ä ole kuin kokeillut pikaisesti.
50/60Hz tilaa ei voi valita kuin pelin alussa.
Kuvaruudun keskitysoptio puuttuu pelistä, ja minulla peli sijoittui heti alussa ruudussa enemmän vasempaan laitaan, mutta toisella pelin latauskerralla se oli korjaantunut itsestään ja peli oli keskellä ruutua.

Äänioptioita on tavalliset mono ja stereo. DTS optiota ei ole. Tosin olin kuulevani myös jonkinlaisia takaääniä (räjähdyksiä ym...) kun vahvarissa oli perus Dolby Surround päällä.

Demoon verattuna plussana oli että optioissa kameran nopeudelle on nyt kolme vaihtoehtoa hitaasta nopeaan. Nopein valinta tuntuisi vastaavan Jak & Daxterin kameran nopeutta, hitain sitä mikä oli demossa. Myös uudistuksena demoon oli planeettojen välillä matkustaessa tulevat välianimaatiot alukseen nousemisineen - planeetalta lähtemisineen - avaruudessa lentelemisineen ja uudelle planeetalle laskeutumisineen. Samalla ladataan uusi kenttä(planeetta), Latausaika n. 10s. Itse planeetoilla(kentillä) ei ole mitään latausaikoja. Myös jotkut tekstuurit olivat uudistuneet demoon verrattuna, ja demoa välillä vaivanneet lähellä olevan maaston tekstuurien lievät sekoilut kuva-alueen reunoilla tuntuvat poistuneen.

Kentät ovat melko suuria, mutta samanlaista kokonaisen avaran maailman tuntua kuin mihin päästiin J&D:llä ei täsä pelissä aivan synny. Piirtoetäisyys on kyllä pitkä eikä popuppia esiinny, mutta toisin kuin J&D:ssä useimmat kaukana olevat maisemat ovat vain kulisseja. Grafiikan taso on astetta J&D:tä parempi, varsinkin päähahmot on mallinnettu ja animoitu paremmin. Ympäristöissä on myös enemmän yksityiskohtia.

Pelin juonta kuljettavat välianimaatiot ovat hienoja, ja näyttäisivät olevan kokonaan pelienginellä tehtyjä ja välillä joitain niistä ei erottaisi esirendatusta animaatiosta (tai sitten ne ovat).

Yhden illan pelaamisen jälkeen tuntuisi että tekemistä ja pelattavaa riittää, uusia planeettoja(kenttiä) avautuu sopivaan tahtiin ja niihin voi palata milloin tahansa suorittamaan keskenjääneitä tehtäviä.

Aseita pelissä avautuu hieman hitaammin, pelissä niitä pitäisi olla nelisenkymmentä. Itse yhden illan pelaamisella sain hankittua jotain viisi uutta asetta ja pari muuta vempelettä. Uusia aseita ei tule ostettavaksi kauppaan ennenkuin pelissä on saavutettu tietty kohta, joten vaikka keräisit pultteja(valuuttaa) alussa kuinka paljon niin et voi ostaa muita aseita kuin ne pari perusasetta. Aseet on ainakin tähänasti suunniteltu hyvin, ja niitä kaikkia tulee kokeiltua ja vaihdeltua ihan huvikseen. Tämänhetken suosikkini on viholisimuri, jolla voi imuroida pienempiä vastustajia, ja kun ase on tullut täyteen, käyttää niitä tehokkaina ammuksina.
Yksi tyyppi pelissä tarjosi minulle jo R.Y.N.O. missile launcheria (Rip Ya a New One), hinta vaan oli vielä liian korkea 150 000 krediittiä, ja minulla on parhaimmillaan ollut vasta 10 000.

Pelattavuus on kaikin puolin kunnossa eikä kamera tai ohjattavuusongelmia esiinny ollenkaan häiritsevästi.

Platform seikkailupelien parhaimmistoa, ehdottomasti. Jotain mitä jää kaipaamaan on ehkä ainakin näin alussa erilaisten pikkujippojen ja salajuttujen puuttuminen. esim. Nintendon Mario peleissä lukuisat pienet yllätykset tekevät peliin sen viimeisen 'taian'. ratchet & Clank on suhteellisen suoraviivainen seikkailu jossa tehtävien suorittamisen lisäksi ei kentissä ole mitään sellaista minkä takia niissä viihtyisi ihan vaan kokeillen ja etsien uusia kikkoja. Ainoastaan kultapulttien metsästäminen tuntuisi olevan sellainen.

Jos piti Jak and Daxterista, kannattaa tämäkin hankkia. Useimmilta osin tämä on hieman parempi peli.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pelissä tuntuisi olevan paljon taistelua, joten nuo tuliaseet tulevat tarpeeseen. Yhden illan pelaamisen perusteella ei ole ehtinyt paljon muuta kuin grafiikkaa ihailemaan. Kentät ovat suoraviivaisia lukuunottamatta joitakin sivupolkuja. Ohjaus toimii samalla tarkkuudella kuin jossain Super Mario Sunshinessa, vain kamera seuraa paremmin pelihahmoa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Ostin eilen R&C:n kun menin katsomaan josko Vice City olisi jo ollut kaupassa, ei ollut joten tämä peli lähti mukaani (VC lähtee messiin tänään, toivottavasti).

Pelissä ei ole tukea 16:9 televisiolle, 60Hz optio sitävastoin on. Tosin myös 50Hz:llä peli tuntuisi pyörivän yhtä sulavasti eikä surureunoja ole kummallakaan optiolla. XShavan 'säröilyä' en ole huomannut 60Hz:llä, tosin en 50Hz:ä ole kuin kokeillut pikaisesti.
50/60Hz tilaa ei voi valita kuin pelin alussa.
Kuvaruudun keskitysoptio puuttuu pelistä, ja minulla peli sijoittui heti alussa ruudussa enemmän vasempaan laitaan, mutta toisella pelin latauskerralla se oli korjaantunut itsestään ja peli oli keskellä ruutua.

Äänioptioita on tavalliset mono ja stereo. DTS optiota ei ole. Tosin olin kuulevani myös jonkinlaisia takaääniä (räjähdyksiä ym...) kun vahvarissa oli perus Dolby Surround päällä.

Demoon verattuna plussana oli että optioissa kameran nopeudelle on nyt kolme vaihtoehtoa hitaasta nopeaan. Nopein valinta tuntuisi vastaavan Jak & Daxterin kameran nopeutta, hitain sitä mikä oli demossa. Myös uudistuksena demoon oli planeettojen välillä matkustaessa tulevat välianimaatiot alukseen nousemisineen - planeetalta lähtemisineen - avaruudessa lentelemisineen ja uudelle planeetalle laskeutumisineen. Samalla ladataan uusi kenttä(planeetta), Latausaika n. 10s. Itse planeetoilla(kentillä) ei ole mitään latausaikoja. Myös jotkut tekstuurit olivat uudistuneet demoon verrattuna, ja demoa välillä vaivanneet lähellä olevan maaston tekstuurien lievät sekoilut kuva-alueen reunoilla tuntuvat poistuneen.

Kentät ovat melko suuria, mutta samanlaista kokonaisen avaran maailman tuntua kuin mihin päästiin J&D:llä ei täsä pelissä aivan synny. Piirtoetäisyys on kyllä pitkä eikä popuppia esiinny, mutta toisin kuin J&D:ssä useimmat kaukana olevat maisemat ovat vain kulisseja. Grafiikan taso on astetta J&D:tä parempi, varsinkin päähahmot on mallinnettu ja animoitu paremmin. Ympäristöissä on myös enemmän yksityiskohtia.

Pelin juonta kuljettavat välianimaatiot ovat hienoja, ja näyttäisivät olevan kokonaan pelienginellä tehtyjä ja välillä joitain niistä ei erottaisi esirendatusta animaatiosta (tai sitten ne ovat).

Yhden illan pelaamisen jälkeen tuntuisi että tekemistä ja pelattavaa riittää, uusia planeettoja(kenttiä) avautuu sopivaan tahtiin ja niihin voi palata milloin tahansa suorittamaan keskenjääneitä tehtäviä.

Aseita pelissä avautuu hieman hitaammin, pelissä niitä pitäisi olla nelisenkymmentä. Itse yhden illan pelaamisella sain hankittua jotain viisi uutta asetta ja pari muuta vempelettä. Uusia aseita ei tule ostettavaksi kauppaan ennenkuin pelissä on saavutettu tietty kohta, joten vaikka keräisit pultteja(valuuttaa) alussa kuinka paljon niin et voi ostaa muita aseita kuin ne pari perusasetta. Aseet on ainakin tähänasti suunniteltu hyvin, ja niitä kaikkia tulee kokeiltua ja vaihdeltua ihan huvikseen. Tämänhetken suosikkini on viholisimuri, jolla voi imuroida pienempiä vastustajia, ja kun ase on tullut täyteen, käyttää niitä tehokkaina ammuksina.
Yksi tyyppi pelissä tarjosi minulle jo R.Y.N.O. missile launcheria (Rip Ya a New One), hinta vaan oli vielä liian korkea 150 000 krediittiä, ja minulla on parhaimmillaan ollut vasta 10 000.

Pelattavuus on kaikin puolin kunnossa eikä kamera tai ohjattavuusongelmia esiinny ollenkaan häiritsevästi.

Platform seikkailupelien parhaimmistoa, ehdottomasti. Jotain mitä jää kaipaamaan on ehkä ainakin näin alussa erilaisten pikkujippojen ja salajuttujen puuttuminen. esim. Nintendon Mario peleissä lukuisat pienet yllätykset tekevät peliin sen viimeisen 'taian'. ratchet & Clank on suhteellisen suoraviivainen seikkailu jossa tehtävien suorittamisen lisäksi ei kentissä ole mitään sellaista minkä takia niissä viihtyisi ihan vaan kokeillen ja etsien uusia kikkoja. Ainoastaan kultapulttien metsästäminen tuntuisi olevan sellainen.

Jos piti Jak and Daxterista, kannattaa tämäkin hankkia. Useimmilta osin tämä on hieman parempi peli.

Eikös ton juupajaapan "peelon" vois jo poistaa? Kaveri näköjään ainakin tekee sen eteen kaikkensa. Perheen pienimmät nääs saattavat nähdä painajaisia ja saavat muutenkin väärän kuvan "peelosta" :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bandicoot
Eikös ton juupajaapan "peelon" vois jo poistaa? Kaveri näköjään ainakin tekee sen eteen kaikkensa. Perheen pienimmät nääs saattavat nähdä painajaisia ja saavat muutenkin väärän kuvan "peelosta" :)

Häh? Mikäs tossa?
Pelkkiä asiallisia kommentteja tuohan sisälsi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Häh? Mikäs tossa?
Pelkkiä asiallisia kommentteja tuohan sisälsi.

Kyse juupajaapan lisänimestä. Sulla Nakkerton "jäsen". Ja juupajaapalla "peelo" jonka Jore jossakin vaiheessa laittoin. Tuon voisi kyllä kohtapuoliin poistella ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
XShavan 'säröilyä' en ole huomannut 60Hz:llä, tosin en 50Hz:ä ole kuin kokeillut pikaisesti.

No tuolla minun säröilyllä ei ole mitään tekemistä itse pelin takia ja ei sinulla sitä pitäisi esiintyä. Vaan MINULLA kaikki pelit säröilevät 60Hz:llä. Lähinnä hallitukseni väittää niin, ja sitten itsekin olen niin ruvennut kuvitelemaan. Vaikea vaan verrata, kun ei saa kuvaa vierekkäin.

Mutta siis telkassani on jotakin hämminkiä, kun muutenkin sooloilee välillä. Ja esimerkiksi menee välillä totaalisesti tilttiin.
 
XShava, eikös se johdu siitä kun sulla on 100Hz töllö. Kuulin jostain et ne saattaa vähä jumittaa kun pelaa peliä 60Hz moodissa.
 
Heh :) hauska nähdä että täällä on joku minun puolella :)

Eipä tuo 'Peelo' nyt tosissaaan kauheasti harmia aiheuta, kun ei kukaan kuitenkaan kadulla osoita sormella ja huutele. Oon kai sen ansainnutkin koska tyhmyyksissäni aikoinaan laitoin avatarikseni tekstin 'Webmasta'. Ei ihme jos Jore suuttui.

Olen ehkä jopa hieman ylpeä siitä, se on kuin sodassa voitettu mitali ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bandicoot
Eikös ton juupajaapan "peelon" vois jo poistaa? Kaveri näköjään ainakin tekee sen eteen kaikkensa. Perheen pienimmät nääs saattavat nähdä painajaisia ja saavat muutenkin väärän kuvan "peelosta" :)

Sama asia tuli ittellä mieleen tuota lukiessa. Sitten jatketaan pelistä: tätä kelpaa näyttää konsolisodassa, koska sahalaitoja nolla! Olen pelannut nyt viisi planeettaa auki ja harvoinpa tulee hymyiltyä näin paljon pelatessa. Tosi nössöä, kun muut pelaa Vice Cityä :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
XShava, eikös se johdu siitä kun sulla on 100Hz töllö. Kuulin jostain et ne saattaa vähä jumittaa kun pelaa peliä 60Hz moodissa.

Juu 100Hz töllö kyseessä. Ja vielä nokian niin tuollaista pikkuvikaa voipi olla. On tuohon töllöön jo asennettu joku päivitys paketti, mutta vieläkin menee jumiin ja pitää kaikki piuhat repiä irti. Sammutella ja laittaa päälle ennen kuin jumitus aukeaa :(

Eli vika on telkassa, ei peleissä ;)
 
ARGH! luin näitä ja tuli sellanen tunne, että pakkohan tuo on ostaa. Mutta missä välissä? Tässä kuussa ostan red faction kakkosen ja jouluksi varmaan saan thps4:n. Argh. Yksi näistä kolmestä täytyy jättää varmaan pois
 
Jumittuukko muilla peli joissain infobottien alussa?

Itselläni tämä tapahtui pari kertaa.
Luin jostain (Gamefaqs ?) että siihen auttaa jos pelaa koko ajan 50Hz moodissa.

Jumiutumisia alkaa tapahtua kai silloin jos on aloittanut pelin 60Hz:llä, mutta on jossain vaiheessa konetta sammuttamatta ladannut pelin uudestaan.
 
Ylös Bottom