Vastaus: Red Dead Redemption [X360 Hype]
Joo, upealtahan peli näyttää ja Rockstar on jo vakuuttanut minut peleillään. Vain harvoissa sandbox-peleissä tunnelma ja maailman aitous todella välittyvät ruudun läpi. Tällaisia pelejä minusta ovat GTA 4, Assassins Creed 2, Fallout 3, Saints Row 2, jotka tosiaankin nousevat helminä genrestä. Tusina sandbox-pelejä ovat esim. InFamous ja Prototype, joiden maailmat ovat ankeita ja pitkäveteisiä. Red Dead Redemption näyttää sijoittuvan ensimmäiseen ryhmään.
Gameplay-videot ovat vakuttaneet minut siitä, että pelimaailma on elävä ja kiinnostava paikka. Grafiikka on ällistyttävää ja näyttelee erittäin tärkeää osaa näin visuaalisesti tärkeässä pelissä. Jylhät kalliot todella loistavat upeudellaan. Piirtoetäisyys on hämmästyttävä. Ainoa narinan aihe on kasvojen mallinnus, joka häviää selkeästi Mafia 2:selle, muttei ole todellakaan tönkköä.
Toivottavasti pelin tehtävät ovat monimuotoisempia kuin GTA-sarjassa. Assassins Creed 2 oli oiva esimerkki siitä, että hiekkalaatikkopelien ei ole pakko noudattaa itseääntoistavaa tehtävätyyppiä.
Toinen huolenaiheeni on pelimaailman koko. Kuulemnma jokainen kolmesta alueesta on yksinään GTA 4:sen karttaa suurempi, joka tekisi kokonaisuudesta jättimäisen. Vielä kun on otettava huomioon, etttä liikkumismahdollisuudet ovat paljon rajatumpia. Ratkaisu tähän ongelmaan on sijoitella tehtävät järkevästi kartalle.
Ja siis maailma todellakin vaikuttaa valtavalta, OIKEASTI. Toki Just Cause 2:sen kartta voi olla suurempi, mutta illuusiota elävästä maailmasta ei pelissä todennäköisesti pystytä luomaan. Juurikin maailman elävyys on minulle tärkein asia tämän genren peleissä.