Vastaus: Red Faction: Guerilla [PS3]
Menee vähän off-topiciksi, mutta jokainen pitempään pelannut tietää varmaan näitä hetkiä peleissä, jotka muistaa varmasti vuosienkin päästä. Eli juuri niitä Wow- tuntemuksia, joista tietää, että tämän hetken tulen muistamaan lopun ikääni. Yleensähän noita tulee uuteen sukupolveen siirryttäessä, jolloin rikotaan taas "vanhan" pelaamisen rajoja.
Itselläni tapahtui tällainen hetki tuossa vähän aikaa sitten pelatessani Crysista. En hankkinut peliä ilmestymisen aikoihin, koska koneeni, vaikkakin kohtuu nopea olikin, ei olisi riittänyt kunnolla sille, joten pääsin peliin käsiksi vasta nyt kun päivitin urakalla konetta. Tapahtuma oli siinä kun joukkueen ryhmänjohtaja napataan ja edessä aukeaa banaanipuupelto ja sen takana vihollisen tukikohta. Varastin hiippaillen vihollisen hummerin ja ajoin sen pellon laitaan. Vihollinen huomasi minut ja alkoi hillitön yli viisi minuuttia kestänyt tulitaistelu. Sen jälkeen ilmassa leijui konekivääristä noussut savu ja ilma väreili sen ympärillä. Lähestulkoon kaikki puut olivat kaatuneet ja yksi niistä oli murskannut hökkelitalon. Vihollisen kaksi jeeppiä paloi lisäten kaikkialla leijuvan pölyn joukkoon lisää draamaa. Ilta-aurinko värjäsi koko maiseman punaiseksi ja kaikkialla oli täysin hiljaista. Loistava kohta ja takuulla jää mieleeni, vaikkakin tiedän, että muutaman vuoden päästä muistelen säälillä sen aikaisen grafiikan tönkköyttä.
Ideana tässä vuodatuksessani oli, että tuollaista ei olisi saanut "edellisellä sukupolvella" aikaan. Lisäksi se vanhensi monta peliä yhdessä yössä. Vegas 2 ei iskenyt, koska olisin mieluummin räjäyttänyt vihujen talot atomeiksi, kuin rynninyt riskillä sisään. Mikäli Gears of Warin jatko on yhtä staattinen, kuin eka osa, niin se saa jäädä puolestani hyllyyn. Omasta mielestäni räiskintäpelien vähimmäisvaatimukset ovat vast'edes tuhoutuva ympäristö ja osumakohtien mukaan mallinnetut haavoittumiset. Pelintekijöille tiedoksi. Ihminen ei kuole, jos sitä ampuu jalkaterään. Sattuu se perkeleesti, muttei siis kuole, niin kuin Vegasissa.
Odotukseni myös Battlefield: Bad Companyn ja Brothers in Armsin osalta hieman nuupahtivat, sillä niiden hajoavava ympäristö tuntuu sisältävän liikaa hajoamattomia kohteita. Tämä siis videoiden perusteella, joten mikään faktatieto tämä ei ole. Sen sijaan juuri Red Faction ja Far Cry 2 tuntuvat hyviltä. Lisäksi odotan oman kestosuosikkini Mercenariesin jatko-osaa.