Vastaus: Resident Evil 5 [PS3]
Otetaan nyt vielä kerran kantaa tähän kontrollikeskusteluun, edellisestä onkin jo monta kuukautta aikaa. RE:t olisivat ensinnäkin aivan liian helppoja jos pystyisit tähdätessä ottamaan sivuaskelia tai kulkemaan taaksepäin. Tällöin vaikeustasoa pitäisi nostaa esim. nopeammilla zombeilla tai niiden lukumäärää lisäämällä. Lähitaistelutilanteita tulee tässä pelissä paljon ja välillä osumiakin, mutta ainakin tilanteet on tehty inhimillisiksi - vihut eivät lyö hahmoasi monta kertaa putkeen vaan aina on mahdollisuus puolustautua yhden osuman jälkeen.
Liikkuminen on useimmissa ampumapeleissä se avainasia, mutta niin on sijoittuminenkin ja sitä painotetaan tässä pelissä enemmän. Vaikeimmalla tasolla yksi osuma riittää kuolemaan (jos ei ole kaveria heti vieressä parantamassa) ja pelin voi silti läpäistä käyttämällä järkeä toimintakohtauksissa. Kunnolliset puzzlethan RE5:stä puuttuvat, se on mielestäni suurin miinus.
Ja verrataan nyt sen verran toiseen peliin, että esim. Dead Spacessa toiminta on erittäin hyvin tasapainossa, siinä pelihahmo voi liikkua joka suuntaan tähdätessä ja vihut ovat silti tarpeeksi haastavia sopivalla nopeudellaan ja monipuolisuudellaan.