Zanis Dust
KonsoliFIN Alumni
Oletetaan, että muutaman vuoden päästä olisi ilmestymässä retrohenkinen 2d-toimintaroolipeli, joka toisi mieleen esim. sellaisia menneitä klassikoita kuin Faxanadu ja Y's III tai miksei vaikka N64:n Mystical Ninja 2 (vaikka viimeksi mainittu onkin enemmän tasohyppelyä). Vaikka peli kumartaisikin pikseliajan klassikoille ja olisi tehty pikseligrafiikalla, ulkoasultaan se ei muistuttaisi 8- ja 16 -bittisiä genreveljiään (kuten esim. Shovel Knight) vaan olisi käsinpiirrettyine värikkäine taustoineen pikemminkin rinnastettavissa Neo Geon peleihin, mutta silti mahdollisesti vielä komeamman näköinen. Peli ei olisi varsinainen luolastoseikkailu, vaan luolastot olisivat osa suurempaa maailmaa, joka itsessään sisältäisi pääjuoneen kuuluvia tehtäviä, sekä pienempiä sivuseikkailuja. Taistelumekaniikka olisi suht simppeli, mutta kuitenkin hieman monipuolisempi kuin yhden napin hakkaaminen. Tarina puolestaan olisi humoristinen ja monitasoisempi kuin joku "muistinsa menettänyt sankari tajuaa olevansa ainoa joka voi pelastaa maailman geneeriseltä muinaiselta pahuudelta" ja päähenkilöllä olisi persoonallisuus.
Nyt seuraakin sitten tämän ketjun perimmäinen pointti: Mitä ominaisuuksia tällainen peli mielestäsi kaipaisi?
Kaikki ajatukset aina hahmonkehittämisestä pelimaailman ominaisuuksiin ja itse pelimekaniikkaan ovat tervetulleita. Ajatuksia voi laittaa suoraan tähän ketjuun tai sitten halutessaan privaviesteillä. Vastauksia miettiessä muistakaa, että kyseessä olisi todellakin menneitä klassikoita kumartava peli, jonka suhteen ei tarvisi miettiä, että miltä se vaikuttaisi kasuaalien mielestä.
Edit: Helpotetaanpa pohdintaa hieman, eli esittelen tässä nyt piirteitä, joista kaipailisin hieman kommenttia, että ovatko kuinka tärkeitä ominaisuuksia.
1. Hahmonkehitys: Tulisiko hahmolla olla tietyt statit, joihin tasonnousun yhteydessä voisi lisätä pisteitä (esim. voimakkuus, älykkyys, ketteryys jne.) vai ainoastaan kykyjä, joita parannella? Statsithan voisivat vaikuttaa osaltaan tiettyihin ominaisuuksiin, kuten taistelutaidot (esim. voimakkuus, ketteryys), elinvoima (kestävyys) ja magia (älykkyys). Ainakin itse pidän ajatuksesta, että hahmonkehitykseen voisi vaikuttaa syvemmällä tasolla kuin pelkästään jonkun taistelutaidon perkkien avaaminen.
2. Pelimaailman muutokset: Miltä kuulostaisi ominaisuus, että tiettyjen pelissä tapahtuvien ratkaisujen myötä pelimaailmakin muuttuisi? N64:n Zelda: Majora's Maskissa pidin siitä, miten tietyt pelialueet muuttuivat sen myötä, kun tietyn luolaston sai selvitettyä, esim. Goronien kylässä koitti kevät, kun lumivuorella olleen temppelin selvitti jne.
3. Pelihahmon ulkonäkö: Onko tärkeää, että varusteiden vaihto muuttaa hahmon ulkonäköä?
4. Tulisiko pelimaailmassa olla esim. salaisia luolastoja, joista voisi löytää vaikkapa pelin parhaan aseen, mutta pelin läpäisy onnistuisi kuitenkin ilman, että moista luolastoa edes löytäisi.
5. Sivutehtävät: Olisiko parempi, että sivutehtävät olisivat omia hieman laajempia kokonaisuuksiaan ja niitä olisi vähemmän vai että sivutehtävät olisivat yksinkertaisempia, mutta niitä olisi valtavasti?
6. Pitäisikö pelimaailman tutkimista ja etenemistä rajoittaa metroidvaniamaisesti tietyillä esineillä ja ominaisuuksilla vai olisiko vapaampi tutkiminen parempi vaihtoehto (kuitenkin sillä varauksella, ettei ihan kaikkialle pääse heti ja joissakin paikoissa viholliset olisivat sen verran kovia, ettei sinne olisi heti asiaa?
Nyt seuraakin sitten tämän ketjun perimmäinen pointti: Mitä ominaisuuksia tällainen peli mielestäsi kaipaisi?
Kaikki ajatukset aina hahmonkehittämisestä pelimaailman ominaisuuksiin ja itse pelimekaniikkaan ovat tervetulleita. Ajatuksia voi laittaa suoraan tähän ketjuun tai sitten halutessaan privaviesteillä. Vastauksia miettiessä muistakaa, että kyseessä olisi todellakin menneitä klassikoita kumartava peli, jonka suhteen ei tarvisi miettiä, että miltä se vaikuttaisi kasuaalien mielestä.
Edit: Helpotetaanpa pohdintaa hieman, eli esittelen tässä nyt piirteitä, joista kaipailisin hieman kommenttia, että ovatko kuinka tärkeitä ominaisuuksia.
1. Hahmonkehitys: Tulisiko hahmolla olla tietyt statit, joihin tasonnousun yhteydessä voisi lisätä pisteitä (esim. voimakkuus, älykkyys, ketteryys jne.) vai ainoastaan kykyjä, joita parannella? Statsithan voisivat vaikuttaa osaltaan tiettyihin ominaisuuksiin, kuten taistelutaidot (esim. voimakkuus, ketteryys), elinvoima (kestävyys) ja magia (älykkyys). Ainakin itse pidän ajatuksesta, että hahmonkehitykseen voisi vaikuttaa syvemmällä tasolla kuin pelkästään jonkun taistelutaidon perkkien avaaminen.
2. Pelimaailman muutokset: Miltä kuulostaisi ominaisuus, että tiettyjen pelissä tapahtuvien ratkaisujen myötä pelimaailmakin muuttuisi? N64:n Zelda: Majora's Maskissa pidin siitä, miten tietyt pelialueet muuttuivat sen myötä, kun tietyn luolaston sai selvitettyä, esim. Goronien kylässä koitti kevät, kun lumivuorella olleen temppelin selvitti jne.
3. Pelihahmon ulkonäkö: Onko tärkeää, että varusteiden vaihto muuttaa hahmon ulkonäköä?
4. Tulisiko pelimaailmassa olla esim. salaisia luolastoja, joista voisi löytää vaikkapa pelin parhaan aseen, mutta pelin läpäisy onnistuisi kuitenkin ilman, että moista luolastoa edes löytäisi.
5. Sivutehtävät: Olisiko parempi, että sivutehtävät olisivat omia hieman laajempia kokonaisuuksiaan ja niitä olisi vähemmän vai että sivutehtävät olisivat yksinkertaisempia, mutta niitä olisi valtavasti?
6. Pitäisikö pelimaailman tutkimista ja etenemistä rajoittaa metroidvaniamaisesti tietyillä esineillä ja ominaisuuksilla vai olisiko vapaampi tutkiminen parempi vaihtoehto (kuitenkin sillä varauksella, ettei ihan kaikkialle pääse heti ja joissakin paikoissa viholliset olisivat sen verran kovia, ettei sinne olisi heti asiaa?
Viimeksi muokannut moderaattori: