Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retrospektiivi - pelataan vanhat pelit nykypäivän pelaajan silmin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tomb raider underworld + lisärit (pc & xbox 360)

Mulla vaihtelee fiilikset tän suhteen aika rajusti näköjään sillä alunperin tykkäsin tästä ps3:lla, mutta kun pelasin tän boxilla uudestaan 2021 niin kirosin tän alimpaan helvettiin paskan kameran ja kontrollien takia.
Pari päivää sitten pelasin pc version ja tykkäsin taas niin paljon, että päätin asentaa boxin version uudestaan ja ostin sille myös from ashes ja Lara's shadow lisärit jotka on saatavilla vain xbox 360 versiolle.

Molemmat noista sijoittuu päätarinan jälkeen ja from ashes lisärissä tutkitaan lisää sitä Laran kartanon alla olevaa kryptaa jossa käytiin peruspelin aikanakin ja tuo on tavallaan huvittavaa kun sitä alkaa miettimään.
Tuolla on siis ihan massiivisia huoneita, piikkiansoja, viemäriverkosto ja kaikkea muuta mitä pelisarjan muinaisissa raunioissa yleensäkin on ja tämä kaikki mukamas on Laran kartanon alla.
Lisäksi tuolla on myös niitä samoja vihollisia mitä nähtiin pelin lopussa siellä etelämantereen jäätiköillä ja sitä samaa sinistä nestettä mitä se ikinä onkaan. Ookkei.

Pelillisesti kyllä ihan jees lisäri ja tarjoaa lisää ihan mukavia pulmia.
Aikaa meni 105 minuuttia.

Lara's shadow lisärissä päästään pelaamaan sillä Lara kloonilla ja sillä pelaaminen tuokin mieleen lähinnä prince of persian sillä se osaa hidastaa aikaa ja jos seinässä on railo niin se osaa ottaa niistä kiinni ja suoraan vaan lähinnä juosta ylöspäin.
Natlahan ei oikeasti kuollut peruspelin lopussa ja aluksi sun tarkoitus onkin aktivoida muinainen kone jotta Natla saadaan parempaan kuntoon ja aina mitä enemmän sa saat sen koneen toimimaan niin sitä enemmän kaikenlaisia ansoja aktivoituu ja tässä saakin väistellä ja hyppiä tarkasti enemmän kuin koko peruspelissä yhteensä.
Myöhemmin palataan samalle alueelle, mutta nyt sun pitää hajottaa se koko kone, mutta onneksi suurin osa kiipeilystä on eri reittejä pitkin ja nyt kaikki ansat on vieläkin pahempia joten ei tuo liikaa samalta tuntunut.

Tämän kanssa meni 90 minsaa ja tästä päästäänkin siihen ainoaan miinukseen eli hinta.
Nämä maksaa 9.5e kpl joka on liikaa noin vähästä sisällöstä ja mä vielä jumitin ekassa lisärissä pari kertaa kunnolla ja koitin myös löytää kaikki kerättävät.
Tubessa on video jossa tuo pelataan 40 minuutissa läpi. Kakkoslisäri on suoraviivaisempi ja sen kestoon lähinnä vaikuttaa se kuinka monta kertaa kuolet niissä ansoissa.
Jos hintaa olisi 5e niin aivan helppo suositus kummallekin jos peruspelikin maistui.

Alien resurrection (ps1)

Tämä muistetaan lähinnä kahdesta asiasta. Toinen on tämä:

dQy45Js.png

Ja toinen on aivan naurettavaksi vedetty vaikeustaso.
Jo easylla yksi alienin huitaisu vie 25% kestävyydestä ja peli rakastaa spawnata niitä selän taa kun poimit tavaran tai painat katkaisijaa.
Usein niitä on myös ovien takana ja kun se sieltä loikkaa niin sanoisin, että 50% kestävyydestä meni siinä ja lisäksi sulla ei tunnu olevan varsinaista vartaloa joten ne vaan loikkaa sun läpi jopa matalassa käytävässä.
Peli myös rakastaa facehuggereita ja kun sellainen hyppää naamalle niin sulla on syytä olla portable doc mukana sillä jos sulla ei ole sellaista niin parin minuutin päästä rintakehästä tulee alien läpi ja game over.
Ja noita perkeleitä on myös joka puolella ja niitä spawnataan usein selän taa kun olet painamassa katkaisijaa.
Kentät voi kestää yli tunnin ja niissä on korkeintaan kolme tallennuspistettä.
Loppua kohden peli alkaa myös pihtaamaan ammuksia joten jos olet alkupuolella tuhlannut niitä reippaasti niin on ihan mahdollista, että olet täysin kusessa myöhemmin.
Sitten tekijät vielä kehtaa väittää kuinka jotkut pelitestaajista läpäisi pelin pelkällä pistoolilla joten ne luuli pelin olevan liian helppo.
Tuo on sen tason paskapuhetta ettei videopelien historiassa ole pahempaa kuultu.

Onneksi nykyään voi pelata emulaattorilla ja niin pelattuna tämä onkin erittäin tunnelmallinen kokemus kun voit tallentaa milloin haluat.
Pelasin duckstationilla 1080p resolla, käytin laajakuva cheattia, korjasin texture warpingin ja ylikellotin pleikan prossun niin peli rullasi sulavat 50 tai 60 kuvaa sekunnissa. En muista oliko mulla euro vai jenkki versio.
Vertailuna orkkis raudalla ruundunpäivitys tippuu johonkin 10 fps tasolle kun vastassa on vaikka kolme alienia.
Tässä on myös vakiona hiiri tuki, mutta ei siitä saa mitenkään "normaalin" tuntuista, mutta reippaasti parempi se on mitä tatti tähtäys.
Se varmaan kertoo jo paljon kun hiiren asetuksissa on säädöt herkkyydelle ja kiihdytykselle. Hiiren kanssa ei kuulu olla minkään tason kiihdytystä ikinä ja ihan sama miten tuota säätää niin joko se tuntuu hyvältä kun hiirtä liikuttaa rauhallisesti, mutta nopean liikkeen kanssa ruutu tulee perässä tai sitten muutaman sentin liikautus vetää ruudun 360 astetta ympäri.

Mä tallensin ihan jatkuvasti ja silti mulla meni yli 10 tuntia joten mikään lyhyt tämä ei ole noinkaan pelattuna.
 
Gex 3d (ps1)

Pelasin siis orkkis version emulaattorilla ja vaikka teksti tulee olemaan aika negatiivinen niin jos olisin pelannut tän silloin kun peli oli uusi niin olisin aika varmasti tykännyt aika paljonkin. Nykyaikana monet asiat vaan hiertää vastaan.

Pelin kamera on aika kamala ja varmaan koko pelin pahin vihollinen ja vaikka sen laittaa manuaaliseksi niin silti se kääntyilee odottamattomasti, koska se ei voi mennä seinän sisään niin se kääntyy miten sattuu kun se osuu johonkin.
Tai sitten peli päättää muuten vaan kääntää kameran suoraan sivulle juuri kun olit hyppäämässä suoraan edessä olevan laatan päälle jonka seurauksena sä tietenkin hyppäät siitä ohi, koska kuvakulman muutos muutti samalla gexin suunnan.
No takaisin checkpointiin. No ei nyt sentään sillä koko pelissä saattaa olla ehkä 10 checkpointia.
Joskus kentissä voi olla parikin reittiä mitä mennään eri tavoitteisiin, mutta vain toisen matkalla on checkpoint ja jos tiput rotkoon niin se tappaa laakista joka tarkoittaa usein koko kentän aloittamista uudestaan.
Onneksi on save statet.

Kameran lisäksi ohjaus on myös varsin epätarkka sillä Gex osaa liikkua vain kahdeksaan eri suuntaan.
Lisäksi tässä on sama typeryys kuin super mario 64:ssa eli kun sä poimit kaukosäätimen niin peli potkii sut pois kentästä joten joka kenttä pelataan 2-3 kertaa tuon takia.
Mitään oikeaa syytähän tuolle ei ole, muuta kuin pelin pitkittäminen sillä kentät ei koskaan muutu mitenkään vaan sä voisit ihan hyvin kerätä ne kaikki kerralla.
Tykkäsin enemmän mitä tekstistä voi olettaa ja varsinkin alkupuolella oli kivaa kun ei jatkuvasti hypitty tyhjyyden päällä.
Varsinkin avaruuskentät oli oma inhokki tuon takia ja lisäksi niissä kuluu happi kovaa tahtia.

Tuli kuitenkin heitettyä se remaster trilogia wishlistille odottamaan alennuksia ja ostan sen sitten kun sen saa puoleen hintaan sillä siinä Gex osaa kääntyä portaattomasti.
Videoiden perusteella pelit kyllä näyttää hitusen paremmalta duckstationin kautta pelattuna, mutta kyllä mä mieluummin otan ne paremmat kontrollit ja onhan siinä myös laajakuvatuki.
 
Wolfenstein 3d: the spear of destiny (pc)

Kunnon old school fps.
Oli vielä ihan perus gogista ostettu versio joka rullaa dosboxin kautta joka tarkoittaa sitä, että tässä ei voi kääntyä samalla kun liikkuu sivuttain joten pelaaminen oli varsin kulmikasta.
Onneksi siihen tottui muutaman kentän jälkeen kun sain laitettua kaikki kontrollit joy to key softan avulla pleikan ohjaimen nappeihin.
Kentät oli kyllä paljon sokkeloisempia mitä muistinkaan, mutta silti tämä taisi kestää ehkä nelisen tuntia vaikka juoksin jatkuvasti ympyrää.
On tämä kuitenkin aikaa kestänyt niin hyvin, että ainoat asiat mitä kaipasin oli lähinnä kartta ja modernimpi ohjaus.

Tron 2.0 (pc)

Mä ostin tän joskus ikuisuus sitten ihan cd versiona ja viime vuoden puolella gogista parilla eurolla ja latasin killer app modin joka lisää laajakuva tuen ja korjailee myös ison määrän eri asioita ja nyt tämäkin on koettu.

Visuaalisesti peli on kestänyt aikaa hemmetin hyvin sillä tuo tronin visuaalinen tyyli on varsin ajaton.
Oikeastaan vain hahmomallit näyttää vanhentuneilta joka on hyvä suoritus yli 20 vuotta vanhalta peliltä.

Tron_2.0.png

Tämähän oli jatkoa sille orkkis leffalle, mutta sitten tehtiin tron legacy joten tämä ei oikein sovi sinne väliin enää.
Kyseessä on varsin lineaarinen fps joka valitettavasti oli mun mielestä varsin meh jopa tron fanilasien läpi katsottuna.
Aseina on se tuttu kiekko ja sillä voi myös torjua vihollisten heittämät kiekot, mutta se vaatii tarkkaa ajoitusta ja varsinkin kilpeä kantavat vihut on yksiä vittupäitä sillä sen kilven lisäksi ne heittää viis kiekkoa nopeasti peräkkäin.
Oikeasti se toimivin taktiikka mulle oli vaan heittää vihua ja mennä kulman taa suojaan.
On tässä useampi muukin ase, mutta kiekon lisäksi tuli käytettyä vain sniperiä (jonka nimi on LOL) sillä kaikki muut tuntui turhilta.

Sitten tässä on myös droneja joilla on hitscan aseet eli ihan sama kuinka kaukana olet ja miten liikut niin ne osuu suhun aina.
Monta kertaa mulla meni yli puolet kestävyydestä ennen kuin edes löysin mistä ne ampuu.
Onneksi tallentaa voi milloin vaan f5:sta painamalla ja sitä tulee todellakin käytettyä sillä tässä on myös useamman kerran tasoloikkaa jossa yksi lipsahdus vie kuolemaan.
Tässä on myös fall damage ja jos joku piti far cry 3:n fall damagea naurettavana niin ei ole nähnyt mitään sillä tästä tyypistä lähtee melkein henki jos se tippuu jostain viidestä metristä.

Kyllähän tron pelissä pitää myös olla niitä light cycle matseja ja niissä tekoäly ei edes yritä esittää olevansa samalla tasolla pelaajan kanssa vaan ne tekee täysin mahdottomia liikkeitä ja ainoa toimiva taktiikka on pysyä niistä kaukana kunnes ne tappaa toisensa ja sitten yrittää saada se viimeinen hengiltä.
Sentään rundien välissä on checkpoint sillä näiden aikana ei voi tallentaa.

Sentään inventaario ja eri kyvyt on tehty hyvin sillä pelissä on läpinäkyviä laatikoita joissa liikkuu eri värisiä palleroita ja noista ladataan aseita, parempaa panssaria, sähköposteja ja avaimina toimivia lupia "permissions".
Sulla on myös rajallinen määrä tilaa mihin aktivoida kyvyt ja aseet ja se tila vaihtelee tehtävästä toiseen.
Aseita ja kykyjä voi myös päivittää ja alpha versio vie kolme paikkaa, beta vie kaksi ja gold vie vain yhden ja tietenkin ne muuttuu muutenkin paremmiksi.
Kaiken voi onneksi pitää aina mukana ja omaa buildia voi vaihdella ihan tilanteen mukaan.
 
Oddworld: munch's oddysee (xbox)

Tämä tuli pelattua series x:llä ja vaikka jossain videossa sanottiin ettei tässä ole mitään ehostuksia niin kyllä tämä väkisinkin on isommalla resolla mitä alunperin sillä kuva on tarkka eikä sahalaitaa ole missään.
Ei tämä visuaalisesti silti mikään ihmeellinen ole ja miten voisikaan olla kun kyseessä on orkkis xboxin julkaisu peli joten varsinkin maa tekstuurit tuo lähinnä mieleen nintendo 64:n, mutta on niissä sentään enemmän "yksityiskohtia" :D

Tämä tuntuu jatkavan edellisten jalanjälissä.
Okei mä myönnän etten ole tätä pelannut vielä läpi vaikka tänään pelasin likemmäs 8 tuntia ja mun kokemus edellisistä peleistä rajoittuu Abe's oddysee demoon jota tuli pelattua aivan liian monta kertaa.
Tämä siis on edelleen lähinnä pulmapeli jossa pelataan sekä Abella, että Munchilla ja niiden pitää toimia yhteistyössä jotta pelissä etenee mihinkään ja Abe voi värvätä ja pelastaa toisia mudokan hahmoja ja Munch jotain karvapalloja jotka tavallaan muistuttaa crittersejä ja niitä voi myös käskyttää käymään vihollisten kimppuun.

Lisäksi Abe voi edelleen ottaa vihollisen haltuunsa ja koittaa tappaa sillä muut vihut tai sitten vaan laittaa sen vaikka kävelemään kuolemaansa.
Munch on varsin hidas liikkumaan eikä ihme sillä sillä on vaan yks jalka, mutta yleensä sille on tarjolla pyörätuoli jolla se liikkuu nopeammin kuin mitä Abe juoksee.
Tarjolla on myös erilaisia juomia jotka antaa hahmoille eri kykyjä kuten korkeampi hyppy, nopeampi juoksu ja munch saa myös kyvyn jonka avulla se voi antaa vihollisille sähköiskuja.

Tätä pelatessa kannattaa kuitenkin muistaa ettei tässä taida olla minkäänlaista automaatti tallennusta ja mä tallensin ekan kerran vasta kolmen tunnin jälkeen kun menin ekan kerran pause valikkoon.
Iloisena yllätyksenä huomasin, että tallentaa voi ihan koska vaan ja peli myös jatkuu siitä ja tässä on myös quick save joka nopeuttaa hommaa entisestään ja sille tuli myös käyttöä esim. tällaisessa kohdassa jossa sun pitää heitellä toisia mudokaneja (tai mikä se oikea taivutusmuoto onkaan) tasolta toiselle samalla kun maa on täynnä miinoja.

Oddworld_ Munch's Oddysee 2025-08-27 13-07-20.png

Ennen session lopettamista tsekkasin netistä kuinka pitkällä olin ja edelleen olis n.neljännes jäljellä joten ei tämä mikään lyhyt kokemus ole ja oikeastaan ainoa valittamisen aihe on kontrollit.
En tiedä kenen idea se oli, että sitä Munchin sähköiskua kuten myös vihollisten aseita käytetään painamalla oikeaa tattia ja jos sulla on ampuma aseella varustettu vihollinen hallussa niin sitten tähtäys myös hoidetaan oikealla tatilla eli sun täytyy pitää sitä pohjassa samalla kun kääntelet sitä.
Sitten oikeaa liipaisinta käytetään siihen, että näet kuinka paljon sulla on kestävyyttä jäljellä.
Miksei kukaan ole pysähtynyt miettimään edes kahdeksi sekunniksi mikä tuossa on pielessä?

Onneksi series x:llä voi muokata kontrolleja ihan systeemi tasolla joten laitoin aseen käyttämisen oikeaan bumperiin kun jostain syystä mitään nappia ei voi määrittää liipaisimelle joten nyt mulla on hahmon vaihto oikean tatin klikkauksen takana joka on paljon fiksumpaa sillä sitä tehdään kohtuu harvoin.
 
Ylös Bottom