Vastaus: Retrostelut
Olisi selvästi pitänyt ängetä mukaan Metroid Prime -castiin jos kerran tilaa olisi ollut ja laajempaa tuntemusta kaivattu. Noh, jaetaan ajatuksia nyt sitten tekstimuodossa.
Metroid Prime kuuluu minullakin autiolle saarelle mukaan pääseviin peleihin, ja Metroid olisi ainoa pelisarja josta mukaan lähtisi toinenkin peli. Kun pelin kuuli olevan kehityksessä Metroidin siirtämiseen 3D:ksi suhtautui hyvin skeptisesti, varsinkin kun ensimmäiset kuvat näyttivät "taas joltain räiskinnältä". Tämä olikin tyypillisin sarjan fanien reaktio, ja lopullinen peli pääsi sitten yllättämään kaikilla mahdollisilla tavoilla. Se on poikkeuksellisen uskollinen 2D-Metroidien luomille konsepteille, ja onnistuu vangitsemaan edeltäjiensä hengen ja tunnelman täydellisesti, ollen mielestäni GTA:n kanssa onnistunein 2D-pelisarjan 3D-siirtymä. Upeasti suunnitellut alien-ympäristöt luovat yhden parhaista tunnelmista mitä olen peleissä kokenut, ja vanhemmista Metroideista tuttujen musiikkien uudet sovitukset korostavat uskollisuutta sarjan juurille.
Metroid ei ole koskaan saanut samanlaista rakkautta Nintendolta kuin firman peruskivet Mario ja Zelda. Ensimmäinen Metroid julkaistiin jo 1986 (ei 88-89 kuten podcastissa arveltiin), Metroid II: Return of Samus GameBoylle 1991 ja SNESin Super Metroid 1994. Näin sarjan ensimmäisen 15 vuoden aikana julkaistiin vain kolme peliä, N64 jäi väliin kun kukaan ei oikein uskaltanut tarttua toimeen kun ei uskottu että Super Metroidin todella korkealle hilaama rima pystyttäisiin ylittämään.
Metroid Primen kanssa samana päivänä vuonna 2002 julkaistiin myös GBA:n Metroid Fusion, jotka aloittivat uuden vuosikymmenen, jonka aikana julkaistiin peräti kahdeksan uutta Metroid-peliä (mukana tosin myös flipperi ja puhtaampi räiskintäpeli DS:lle). Viimeiseksi jäi syystäkin vähän vinoon katsottu Metroid: Other M vuodelta 2010, ja sen jälkeen sarja tuntui taas unohtuneen. Tosin tämän vuoden julkaisuihin kuuluu Metroid Prime: Federation Force, joka valitettavasti on vain Metroid Prime: Hunters -tyylinen coop-räiskintä 3DS:lle, ja jossa Samus ei edes ole pääosassa.
On täysin uskottava teoria, että tähtäyksen lukitus vihulaisiin on tullut Ocarina of Timen suunnalta. Koko Metroid Primen kehitys lähti liikkeelle käytännössä kun Shigeru Miyamoto ehdotti Retro-vierailullaan 3D-Metroidia. Kyseessä taisi olla vasta toinen Nintendon tunnetumpi alunperin japanilainen franchise, joka annettiin länsimaisten kehittäjien käsiin, Raren kehittämien Donkey Kong Countryjen jälkeen. Metroid Primen julkaisun jälkeenhän Nintendo osti koko Retro Studiosin, ja uskoi tälle myös uudet Donkey Kong Countryt.
Metroidien tallennusmekaniikkahan on Nintendon vanhan koulukunnan perinteiden mukaan sellainen, että aloitettu peli käyttää aina samaa tallennusta, ja tallennuspaikkoja on käytössä vain muutama, mikä rajoittaa käynnissä olevien pelien määrää. Tällöin on ensisijaisen tärkeää ettei tallennus pääse korruptoitumaan. Kun tallennukset tehdään vain tarkasti määrätyissä pisteissä eikä anneta tallentaa koska tahansa vapaamuotoisesti, tai tallenneta automaattisesti vaikkapa aluesiirtymissä myös mahdollisuus korruptoitumiseen vähenee. Metroid Primenkin jotkin versiot saattoivat kaatua hisseissä, ja jos niissä olisi tehty automaattitallennus olisi saattanut käydä huonosti. Kyllähän Metroid Primekin tosiaan latailee ajoittain ihan selvästi, mutta lataustauot on pääasiassa piilotettu yksinkertaisilla tempuilla. Hissit siirtävät pääalueilta toisille ja toimivat samalla latausruutuina. Joskus taas ovi huoneesta toiseen ei aukeakaan heti, kun oven takana oleva huone ei ole vielä latautunut kokonaan.
Edelleenkin tuntuu joillekin olevan kova pala naishahmot peleissä. Vasta vuonna 2013 julkaistu Remember Me ei meinannut saada julkaisijaa, koska pelissä on nainen päähahmona. Samusin sukupuolta ei alusta asti ollut mietitty naiseksi, vaan ajatus tuli kesken kehityksen. Jo ensimmäisessä Metroidissa Samusin sai riisumaan koko haarniskansa ja esiintymään bikineissä, kun pelasi pelin läpi tarpeeksi nopeasti. Sama kaava on toistunut useimmissa Metroideissa, tosin Metroid Primessa ei haarniskaa saa pois. 2000-luvulla näkyneet siniset trikoot ovat ns. Zero Suit, joka teki ensiesiintymisensä Metroid: Zero Missionissa, jonka loppuosassa on ilman haarniskaa pelattava hiippailuosio. Pelinähän Zero Mission on käytännössä alkuperäisen Metroidin korvaavaksi tarkoitettu "remake", joka lisää peliin paremmin jatkumoon sopivaa Chozo-lorea.
Metroid Prime -trilogia oli ensimmäinen kerta kun Metroideissa yritettiin kertoa kunnianhimoisempaa tarinaa ihan peleissä. Lintumaiset Chozot esiintyivät aiemmissakin peleissä patsasmuodossa ja pelien manuaaleissa, mutta Metroid Prime rakentaa niille laajempaa lorea mm. skannattavissa teksteissä. Omasta puolestani voin sanoa, että kerronnan dialogittomuus vain lisää immersiota. Voi nauttia komeista maisemista sekä tunnelmaan sopivasta musiikista ja rauhassa tutkia ympäristöä ilman että kukaan hölöttää korvaan tai vaikka lukee tekstit ääneen. Samusin ei kuulu puhua, joten kun Metroid Fusionissa oli jonkin verran dialogia tietokoneen kanssa fanikunta älähti. Smash Brosien Zero Suit Samusin puheet voi melkein antaa anteeksi sivuloikkana toiseen pelisarjaan, mutta kaikki oli menetetty kun Other M:ssä tuli mukaan puhuttua dialogia.
Metroid Prime 2: Echoes, vaikka hyvä peli onkin, ei mielestäni pääse millään ensimmäisen Primen tasolle. Liian pitkiksi venytetyt tallennuspisteiden välit vaikeuttavat peliä tarpeettomasti, ja Metroideille epätyypillisesti backtracking on rajoitetumpaa. Metroid Prime 3: Corruption jälleen petrasi, kunhan ihan oikeasti tusina-FPS:ltä vaikuttavasta epämetroidmaisesta alusta pääsee ohi. Peli myös näyttää, miten sujuvat first person -kontrollit wiimotella pystyy tekemään osaavissa käsissä. Samat kontrollithan siirrettiin myös ykköseen ja kakkoseen koko kolmikon sisältävässä Metroid Prime Trilogyssa, joka on muuten tarjolla Wii U:lle eShopissa hyvin kohtuulliseen 20 euron hintaan.
Jyrin Metroid-kokemus vaikutti todellakin jääneen hieman tyngäksi, jos tuli luovutettua 20-30 tunnin pelin vartin alkuintron aikana. Kieltämättä se ei ole kovin edustava pätkä itse pelistä, intro on kapea putki eikä edes vielä edes kovin tunnelmallinen planeettaan verrattuna. Osio on tavallaan perintöä Super Metroidista, joka myös alkaa tuhoutuvalta alukselta pakenemisella. Metroid Primehan oikeasti alkaa kun laskeudutaan planeetalle, piraattialus on "välttämätön paha", tutorial jossa opetetaan kontrollit, ja joskus minullakin oli tapana kopioida ensimmäinen planeetalla tehty tallennus talteen, ettei sitä piraattialusta tarvitsisi pelata uudestaan seuraavalla pelikierroksella.
Ja vielä pienenä nipona, ensimmäinen Metroid Prime on itse asiassa toinen niistä vain kahdesta Metroidista, joissa Screw Attack ei esiinny. Kakkosessa ja kolmosessa se kyllä on mukana.