rgb-kaapeli + äänet steroon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

tee

New Member
Jos tuon rgb-kaapelin hankkii, niin pitääkö äänet "kierrättää" tv:n kautta, vai onko jotain toista tapaa saada suoraan liitettyä äänet vahvariin?

Tähän kaipaisin itsekin ratkaisua. Tällä hetkellä näin joutuu valitettavasti tekemään.

Vai onko markkinoilla jo RGB-kaapelia jossa on erikseen RCA-ulostulo äänelle?

Itse käytän scart-jakorasiaa, jossa on ulostulo äänille. Siitä sitten vain johto vahvistimeen. :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Batou
Itse käytän scart-jakorasiaa, jossa on ulostulo äänille. Siitä sitten vain johto vahvistimeen. :)

Olisikin noin helppoa!

Olen nyt kokeillut kahta erilaista Scart/RBG-jakajaa ja kummankin kautta RGB-kuva tuli "haamuisena" läpi. Ei "tehot" riittäneet, kun jakajaa ei oltu mitenkään vahvistettu esim. virralla.

Tämän takia molemmat lensivät bumerangina lähtöpisteeseen.

Tavallinen scart-kuva tuli kyllä ihan hyvin läpi, mutta RGB:tä luonnollisesti halusin käyttää. Nyt sitten vatkaillaan television takana aina silloin kun vaihdetaan satelliitti/Cube käyttöön.

Voi kun Cubeen saisi S-videon, sen laatu riittäisi...

Itselläni on käytössä Scrat54 boksi, jossa on sisään ja ulos rgb/scart. Kuvan jälki on minusta yhtä hyvää kuin ilman boksia, ja parempaa kuin aikaisemassa scart jaksorasiassa. Mitä muuten tarkoitat "kuvan tulemista haamuisena läpi"? :confused:

Kuva jakorasiastani.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Batou
Itselläni on käytössä Scrat54 boksi, jossa on sisään ja ulos rgb/scart. Kuvan jälki on minusta yhtä hyvää kuin ilman boksia, ja parempaa kuin aikaisemassa scart jaksorasiassa. Mitä muuten tarkoitat "kuvan tulemista haamuisena läpi"? :confused:

Kuva jakorasiastani.

Onko tuo sellainen painava metallinen boksi? Kuvan perusteella näytti tutulta, tuotakin olen testannut.

Haamuisuudella tarkoitin että alkoi näkymään television omat kanavat läpi, haamuina taustalla. Tätä tapahtui useammallakin telkulla...

Toiset televisiot yksinkertaisesti vaativat vahvan RGB-signaalin, muuten alkaa menemään haamuiluksi. Asia ei toistu kaikilla tösöillä, mutta juuri tietenkin minun...

..kun saisi vahvistetun jakajan, ongelma lähtisi sillä pois! Mutta kaikki mestat ovat sanonneet etteivät niitä laitteita enää myy. Prkl!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa

Onko tuo sellainen painava metallinen boksi? Kuvan perusteella näytti tutulta, tuotakin olen testannut.

Haamuisuudella tarkoitin että alkoi näkymään television omat kanavat läpi, haamuina taustalla. Tätä tapahtui useammallakin telkulla...

Toiset televisiot yksinkertaisesti vaativat vahvan RGB-signaalin, muuten alkaa menemään haamuiluksi. Asia ei toistu kaikilla tösöillä, mutta juuri tietenkin minun...

..kun saisi vahvistetun jakajan, ongelma lähtisi sillä pois! Mutta kaikki mestat ovat sanonneet etteivät niitä laitteita enää myy. Prkl!

Yksinkertaisesti otat antenni johdon irti tv:stä ja se on siinä. :rolleyes: Näin pääset eroon haamukuvista. Toistat tämän aina kun haluat pelata. Yksinkertaista, vai mitä? :)

Kerro auttoiko? Minulla nimittäin toimii tällä tavoin ilman haamuilua.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Elikkä, jos tästä foorumista löytyisi joku, joka viitsisi minulle kertoa, että mitenkä saan äänet Cubestani, jos pistän siihen rgb-kaapelin?RGB-kaapelissahan ei ole äänijohtoja, eihän?Tarvitaanko siihen joku laite väliin tai jotain vai lähteekö Cuben takaa jokin erillinen äänijohto, kuten optinen liitäntä?

Itse asun täällä Konneveden korvissa, niin en ole niin tietoinen näistä asioista kuin te vanhemmat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan GBA Fan
Elikkä, jos tästä foorumista löytyisi joku, joka viitsisi minulle kertoa, että mitenkä saan äänet Cubestani, jos pistän siihen rgb-kaapelin?RGB-kaapelissahan ei ole äänijohtoja, eihän?Tarvitaanko siihen joku laite väliin tai jotain vai lähteekö Cuben takaa jokin erillinen äänijohto, kuten optinen liitäntä?

Itse asun täällä Konneveden korvissa, niin en ole niin tietoinen näistä asioista kuin te vanhemmat.

Kyllä siinä RBG-kaapelissa ne äänetkin ihan kiltisti menee läpi. Eli televisiosi kautta ne sitten kuulet.

Hepsistä, tietääkö kukaan onko sitä Nintendon *virallista* rgb-kaapelia missään myynnissä? En nimittäin itse ole nähnyt kaupoissa enkä verkkokaupoissa.

Muita kaapeleita en yksinkertaisesti suostu ostamaan, ja lisäksi siinä on ainakin varmuudella 100% toimiva audioulostulo!

Mutta onko se varmasti se Nintendon Virallinen RGB-kaapeli?Itse kun kävin kysymässä Gamebo.fi:stä että milloin heille tulee se Virallinen RGB myyntiin niin vastasivat että:"Nintendo ei ole varmistanut julkaisu päivää, lähiaikoina."

Ainakin Helsingin keskustan Stockalla oli Nintendon omia RGB-kaapeleita eilen . Siellä oli aika kasa , eli ei varmaan lopu kesken.

Tuhosin xbox_manin trollahtavan viestin. Samalla poistin myös olaihon vastauksen siihen, ihan vain epäselvyyksien poistamiseksi. Turhat trollailut pois täältä.

Ja ainakin Tampereen Stockmannilla oli heti n. viikko GC:n julkaisusta läjäpäin virallisia Nintendo Gamecube RGB-piuhoja. Eli kyllä niitä on ollut jo hyvän aikaa saatavilla.

Älkää pitäkö tyhmänä vaikken nyt kaikkea video- ja äänikaapeleista ymmärräkään, mutta voisiko joku valottaa minua yhdessä asiassa?

Haluaisin saada cubestani kaiken mahdollisen irti ja tällä tarkoitan parasta mahdollista kuvaa ja ääntä. Paras kuvanlaatu saadaan RGB-kaapelilla koska silloin videosignaalia ei tarvitsee muuntaan miksikään. Mutta entäs ääni? Miten saa Dolby Pro Logic II äänet? Mitä siihen vaaditaan?
Itselläni on seuraava käsitys: Ensiksi kytketään cube tv:seen RGB-scart kaapelilla ja sitten tv:n kautta äänisignaali vahvistimeen jossa on Pro Logic dekooderi. Vahvistimesta taas signaali kulkee tietenkin kaiuttimiin. Jotenkin on vaan sellanen tunne, että tv:n kautta kulkeva äänisignaali ei siirtyisi vahvistimeen täydellisenä, sillä eihän tv suoraan tue Pro Logicia. Ja millä liitännällä ja millaisella johdolla tv:stä saa äänen vahvistimeen.

Hetkonen! Ettei vain olisi niin, että olisi paras ostaa kotiteatteri laite. Siis sellaisen jossa on vahvistin ja DVD-soitin samassa. Siitähän lähtee kai suoraan liitännät kaiuttimiin. Ja cubenhan voi sitten liittää tuohon vahvistin/DVD komboon RGB-scartilla, vai mitä? Ja äänetkin kytkeytyisi suoraan.

Itse en omista vielä mitään vahvistinta tai kaiutinjärjestelmää, mutta tarkoituksena on ostaa kotiteatterijärjestelmä jo ihan DVD-leffoja varten. (jos vahvistin omaa Dolby Digital dekooderin, niin se omaa varmasti myös Pro Logic dekooderin, eikö?)

Eli olenko minä nyt ihan harhapoluilla vai mitä? Avittakaa pikkasen, jooko?

Cosmica, Dolby Pro Logic- ja Dolby Pro Logic II-enkoodattu ääni kulkee tavallisessa stereokytkennässä, josta kotiteatterivahvistin sitten purkaa ääntä eri kanaviin.

Eli vastatakseni kysymykseesi, ääni välitetään vahvistimelle stereona. Television Pro Logic-yhteensopivuudella ei ole merkitystä, TV:n tehtävänä on vain välittää stereoääni sellaisenaan eteenpäin vahvistimelle.

t. Ola

Kiitos Ola!
Entäs jos kytkee RGB-scartilla cuben televisioon, niin miten sen audiosignaalin saa vahvistimeen. Toimiiko jos ostaa scart jakokaapelin ja laittaa toisen pään televisioon ja toisen vahvistimeen? Onko vahvistimissa edes scart liitäntöjä? Mitä vahvistin pitää sitten samalla mukaan tulevasta videosignaalista? Vai pitääkö hommata uusi tv jossa on sitten jonkinlaiset liitännät audiokaapeleille. Omassa tv:ssä on vain kaksi scarttiliitäntää eikä mitään audioliitäntöjä...
Jos äänen kierrättää tv:n kautta, eikö silloin tv:n kaiuttimista kuuluu normaali stereo jossa on kaikki äänet samassa ja lisäkaiuttimista sitten pro logic dekoodattu ääni, vai kytkeytyykö tv:n audio pois jos käyttää vahvistinta? Tietysti tv:n voi aina laittaa hiljaiselle ja kuunnella ääntä muista kaiuttimista.
Pro Logic taisi vaatia viisi kaiutinta? Kaksi eteen, kaksi taakse ja yksi keskikaiutin. Onko ne kaksi etukaiutinta sitten tv:n kaiuttimet, vai onko ne erikseen ostettavia?
"Ah, so many questions and yet no answers."

Tuntuu siltä, niinkuin edellisessä viestissä sanoin, että myyn tuon DVD-soittimen ja ostan vahvistin-DVD-kotiteatterilaitteen. Tai sitten unohdan koko jutun. Ei kai se ääni nyt kovin paljon paremmalta voi Pro Logic dekoodattuna kuulostaa.

Ylös Bottom