Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Rise of the Ronin

Hyvät arviothan sieltä tuli. Team Ninja veteraanit varmasti tietävät mitä saavat ja jos FF:Origin antaa mitään osviittaa niin sieltä tulossa todella hauska ja koukuttava peli. Hyvät yöunet ensin ja sitten aamulla kohti Samurai miekkoja ja heinähattuja.
 
Hyvät arviothan sieltä tuli. Team Ninja veteraanit varmasti tietävät mitä saavat ja jos FF:Origin antaa mitään osviittaa niin sieltä tulossa todella hauska ja koukuttava peli. Hyvät yöunet ensin ja sitten aamulla kohti Samurai miekkoja ja heinähattuja.
Hyvät? Katsotaanko me saman pelin arvioita? Metacriticsin 76 on kyllä roimasti alakanttiin omistakin odotuksistani. Kehtaisin sanoa hyväksi korkeintaan 8:lla alkavaa. Tämä taisi sinetöidä sen, ettei pelin ostoon ole asiaa (täydellä hinnalla ainakaan).
 
Hyvät? Katsotaanko me saman pelin arvioita? Metacriticsin 76 on kyllä roimasti alakanttiin omistakin odotuksistani. Kehtaisin sanoa hyväksi korkeintaan 8:lla alkavaa. Tämä taisi sinetöidä sen, ettei pelin ostoon ole asiaa (täydellä hinnalla ainakaan).

Höpöhöpö. Mene vaan pelaamaan sitä rikkinäistä Pokemonia.
 
Sinulla niinkuin niin monella muullakin on typerä vääristynyt kuva siitä että kaikki alle 90 on surkeita pelejä. Kannattaa opetella ymmärtämään että se arvostelu skaala 1-100 jossa 75-76 on hyvä pelin merkki.
Luit väärin. Kirjoitin 80, en 90. Eivätkä alle 80:nkään ole surkeita - ne ovat tyydyttäviä/kelpoja.
 
Luit väärin. Kirjoitin 80, en 90. Eivätkä alle 80:nkään ole surkeita - ne ovat tyydyttäviä/kelpoja.
Varsin usein voivat olla suorastaan hyviä ja joskus loistaviakin pelejä. Ja välillä yli 90 peli voi olla melkoista kuraa. Menee vaan jostain syystä läpi tiettyjä samoja asioita usein arvostaville arvostelijoille. Ei nuo arvostelukeskiarvot anna kuin hiukan suuntaa. Enemmän kertoo se, kun lukee elementeistä mitä peli sisältää, ja jos pelissä on juuri itselle toimivia elementtejä todettu olevan, on silloin useimmiten juuri itselleen hyvä peli.

Itse en esim. pidä elokuvamaista kerrontaa ja paljon cut scenejä sisältävistä putkijuoksuista, mutta kovin usein juuri sellaiset saavat korkeita pistemäärää arvostelijoita. Toki ovat loistopelejä, jos pitää siitä putkessa etenemisestä ja elokuvamaisuudesta. Silti arvosana ei kerro välttämättä mitään sellaiselle, joka taas ei voi sietää sen kaltaisia pelejä.
 
Pisteet ovat tosiaan suuntaa antavia. Riippuen pelaajasta mitä asioita arvostaa peleissä ja mitä ei. Tosiaan hyvinkin vaikka 70 peli voi olla jonkun mielestä loistava.

Tämäkin vaikuttaa varsin hyvältä ja kiinnostavalta, etenkin tuon Faction-mekaniikan takia. Ei tarina tai gameplay myöskään pöllömmältä vaikuta.

Itselleni ikävä kyllä DD2 vei voiton koska arvostan enemmän siinä olevia asioita. Tämä saa siis jäädä myöhäsemmäksi. Kenties ensimmäisessä alessa voisin tämän napata
 
hyvin tosiaan peli maistui eilen, mutta se johtuu myös aika paljon siitä että pelissä on tuo Team ninja erinomainen itemization ja loot ja team ninja erinomainen combat, mutta onhan tuo Open world rakenne tosiaan lopulta hyvin Ubisoft/Hogward legacymainen ei siitä mihinkään pääse, no itseäni se ei haittaa. kun teema, combat ja itemization on kohillaan

ainiin ja tuo Fashion elementti on tässä pelissä todella kovalla tasolla, kertoo jo siitä että taisi olla 20 eri fashion loadout paikkaa, eli hahmon outffitiä voi vaihdella todella nopeasti ja kätevästi

english tai Japanglish voiceissa ja suomi teksti käännöksessä on tosiaan myös parantamisen varaa, vähän tulee semmoinen fiilis että käännetty jollain AI työkalulla suomeksi, tänään tosiaan harkitsen että vaihdanko japaniksi tuon voicen actinginkin. mutta otetaan esimerkki tuosta suomi käännöksestä, esim yhdessä kohdassa "dialogi vaihtoehto oli käännetty älä ole karkea", eli se mitä tässä varmaan oikeasti haettiin että dont be rude, eli älä ole töykeä, tollasia sieltä tosiaan löytyy.

overal pidän pelistä kovasti kumminkin, mutta ymmärrän hyvin niitä joille tuo loot ei ole niin merkittävässä osassa, että ymmärän myös niitä jotka antaneet pelille seiskoja. ja ei 7-8 tunnin pelaamisen jälkeen ainakaan vielä tämä ei ole Team Ninjan paras peli, Niot:t menee helposti edelle, mutta katsellaan myöhemmin uusiksi. oma Arvosana tosiaan 8,5 tällä hetkellä
 
hyvin tosiaan peli maistui eilen, mutta se johtuu myös aika paljon siitä että pelissä on tuo Team ninja erinomainen itemization ja loot ja team ninja erinomainen combat, mutta onhan tuo Open world rakenne tosiaan lopulta hyvin Ubisoft/Hogward legacymainen ei siitä mihinkään pääse, no itseäni se ei haittaa. kun teema, combat ja itemization on kohillaan

ainiin ja tuo Fashion elementti on tässä pelissä todella kovalla tasolla, kertoo jo siitä että taisi olla 20 eri fashion loadout paikkaa, eli hahmon outffitiä voi vaihdella todella nopeasti ja kätevästi

english tai Japanglish voiceissa ja suomi teksti käännöksessä on tosiaan myös parantamisen varaa, vähän tulee semmoinen fiilis että käännetty jollain AI työkalulla suomeksi, tänään tosiaan harkitsen että vaihdanko japaniksi tuon voicen actinginkin. mutta otetaan esimerkki tuosta suomi käännöksestä, esim yhdessä kohdassa "dialogi vaihtoehto oli käännetty älä ole karkea", eli se mitä tässä varmaan oikeasti haettiin että dont be rude, eli älä ole töykeä, tollasia sieltä tosiaan löytyy.

overal pidän pelistä kovasti kumminkin, mutta ymmärrän hyvin niitä joille tuo loot ei ole niin merkittävässä osassa, että ymmärän myös niitä jotka antaneet pelille seiskoja. ja ei 7-8 tunnin pelaamisen jälkeen ainakaan vielä tämä ei ole Team Ninjan paras peli, Niot:t menee helposti edelle, mutta katsellaan myöhemmin uusiksi. oma Arvosana tosiaan 8,5 tällä hetkellä
Monessa paikassa verrataan tätä peliä tsushimaan niin onko kuinka paikkaansa pitävää? Onko aihe vain enemmän kopio tuosta mestariteoksesta vai onko otettu vaikutteita enemmänkin?
 
Monessa paikassa verrataan tätä peliä tsushimaan niin onko kuinka paikkaansa pitävää? Onko aihe vain enemmän kopio tuosta mestariteoksesta vai onko otettu vaikutteita enemmänkin?

ei tää hirveesti mun mielestä muistuta Tsusthimaa hirveesti, enemmän tosiaan Nioh ja jopa Sekiro koska pelaan peliä Hardilla.
 
Tsushimaan vertaillaan sen Japani-teeman ja avoimen maailman vuoksi, enemmänkin grafiikkavertailuja tosin. Grafiikat ei tee peliä kunhan muut asiat on kunnossa.
 
pakko sanoa että nää pelin boss fightit muistuttaa niin paljon Sekiroa että alkaa oikeasti ottamaan pannuun, vaihdoin tosiaan hardin, normalille että jos Bossit olisi vähemmän Sekiroa, eipä se hirveästi siitä muuttunut, tämä on tosiaan vielä paljon enemmän Sekiro kun esimerkiksi Wo long, kohta kun vaihdan DD2:n niin voi olla että sen parissa pysynkin. Konsolinfin näköjään antoi Sekirolle 5 tähteä, itse vihaan Sekiroa ja muutenkin Team ninja fanit yleisesti vihaa Sekiroa joten sinänsä en ihmettele redditin vastanaottoa, tämä on ikävä kyllä ensimmäisen 4 bossin perusteella heikoin Team Ninja peli, juuri tuon pelin Sekiromaisuutensa takia. varmaan Sekiro fanit tosiaan on mielissään.

Eli joo jos vihaat sekiroa ja et halua tyyliin pelata peliä Easylle (siihen minä en itse taivu, vaihdan mielummin peliä ja pidän taukoa), niin sillon en voi ikävä kyllä suositella peliä, muuten tosiaan pidän pelistä mut noi boss fightit jos ne jatkaa tuolla Sekiro linjalla niin on itselleni melkoinen Red Flag.
 
Pisteet ovat tosiaan suuntaa antavia. Riippuen pelaajasta mitä asioita arvostaa peleissä ja mitä ei. Tosiaan hyvinkin vaikka 70 peli voi olla jonkun mielestä loistava.

Tämäkin vaikuttaa varsin hyvältä ja kiinnostavalta, etenkin tuon Faction-mekaniikan takia. Ei tarina tai gameplay myöskään pöllömmältä vaikuta.

Itselleni ikävä kyllä DD2 vei voiton koska arvostan enemmän siinä olevia asioita. Tämä saa siis jäädä myöhäsemmäksi. Kenties ensimmäisessä alessa voisin tämän napata
Itselleni kävi juuri toisin päin, eli DD2 tulee vasta sitten ostettua, kun se alkaa kunnon aleista löytyä. Kaikki mitä pelistä olen kuullut henkii niin paljon sitä samaa mitä ykkönen jo oli. Ja itseäni alkoi varsinkin loppua kohden tympimään DD1, vaikka suurimman osan pelistä kyllä pidinkin siitä. En pitänyt kuitenkaan siitä samojen paikkojen edestakaisin kelaamisesta ja loppujen lopuksi kun vihollisetkin olivat alkuhuuman jälkeen kovin geneerisiä, ja näyttävät videoiden perusteella olevan kovin samoja kakkosessakin, niin ei vaan jaksa nyt oikein DD2:sta innostua.

Rise of the Roninissa kiehtoo tuo japanilainen samurai-aikojen ympäristö ja siihen sijoittuva tarina, co-op-pelaamisen mahdollisuus, sekä haaste joka Team Ninjan peleissä yleensä on. Saattaa tässäkin olla ehkä jonkin verran liikaa samankaltaisuutta Team Ninjan aikaisempiin peleihin, mutta uskoisin silti tämän maistuvan itselleni paremmin kuin DD2:n. Mutta juuri näin se menee, eli joillakin elementeillä on toisille merkitystä ja jotkut toiset elementit saattavat olla tylsiä tai jopa ärsyttävät, ja silloin on yleensä kovin vähän merkitystä sillä miten arvostelijat ovat pelin nähneet. Toki jos pelin on arvostellut joku omien näkemysten tapaisesti usein ajatteleva tuttu arvostelija, saattaa virallisella arvostelulla olla itsellenikin enemmän painoarvoa.
pakko sanoa että nää pelin boss fightit muistuttaa niin paljon Sekiroa että alkaa oikeasti ottamaan pannuun, vaihdoin tosiaan hardin, normalille että jos Bossit olisi vähemmän Sekiroa, eipä se hirveästi siitä muuttunut, tämä on tosiaan vielä paljon enemmän Sekiro kun esimerkiksi Wo long, kohta kun vaihdan DD2:n niin voi olla että sen parissa pysynkin. Konsolinfin näköjään antoi Sekirolle 5 tähteä, itse vihaan Sekiroa ja muutenkin Team ninja fanit yleisesti vihaa Sekiroa joten sinänsä en ihmettele redditin vastanaottoa, tämä on ikävä kyllä ensimmäisen 4 bossin perusteella heikoin Team Ninja peli, juuri tuon pelin Sekiromaisuutensa takia. varmaan Sekiro fanit tosiaan on mielissään.

Eli joo jos vihaat sekiroa ja et halua tyyliin pelata peliä Easylle (siihen minä en itse taivu, vaihdan mielummin peliä ja pidän taukoa), niin sillon en voi ikävä kyllä suositella peliä, muuten tosiaan pidän pelistä mut noi boss fightit jos ne jatkaa tuolla Sekiro linjalla niin on itselleni melkoinen Red Flag.
Tuo kuulostaa kyllä harmilliselta, koska itsekään en suureksi osaksi voinut sietää Sekiroa. Tai siis sitä sen jatkuvaa parryyn perustuvaa pelimekaniikka. Mutta tässä pelissä on onneksi co-op-pelaaminen, joka on minulle aika tärkeäkin oljenkorsi. Jos joku vihollinen tuntuu aivan liian pahalta pyydän mukaan sitten random-apuja ihan hyvällä omallatunnolla. Itsekään en kyllä mielelläni valikosta easylle pelejä laita, mutta Fromsoftin sekä Team Ninjan aikaisemmissa peleissä olen kyllä ihan hyvällä omallatunnolla käyttänyt co-op-apuja, jos on tullut itselleni liian vaikea taistelu eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla niinkuin niin monella muullakin on typerä vääristynyt kuva siitä että kaikki alle 90 on surkeita pelejä. Kannattaa opetella ymmärtämään että se arvostelu skaala 1-100 jossa 75-76 on hyvä pelin merkki.
Tuossahan oli kyse siitä kun sanottiin että olisi tullut "hyvät arviot" ja yleisesti hyvänä voinee pitää kun se alkaa ysillä.

Ihan turha on taas keskustella mikä on "hyvä" subjektiivisesti. Aina voi esimerkiksi myös suhteuttaa: "hyvä" voi olla lisenssipelillä jo 80 jne.

Mutta jos ihan yleisesti vain heittää että "hyvät arviot" ja keskiarvo on seiskalla alkava, niin ei siinä kyllä numero ja "hyvä" sovi yhteen.

En minäkään koe että vaikka joku Days Gone, jota pidin hyvänä pelinä, olisi saanut hyviä arvioita koska keskiarvo on 71. Ja se ei ole "hyvät arviot" vaikka se ei myöskään tarkoita että peli olisi surkea.

Tuntuu että se koko "hyvät arviot" kaipaa jotain tarkennusta, tyyliin "genreä ajatellen", "odotuksiin nähden" tms. koska pelkästään arvosanoja katsomalla tuo lause ei tunnu järkevältä.
 
Voi rähmä nyt kuitenkin. Tota parry meininkiä en kyllä minäkään jaksa. Sekiro ei täälläkään lukeudu suosikkeihin joten meneepä tämä nyt hankalaksi. Pitänee vielä katsella ja pohtia. Mulla kun tuo co-opkaan ei ole vaihtoehto kun en vain pelaa näitä muitten kanssa. Yksinpelinä. Aina.

Harmi kun tuo Dragons Dogmakaan ei oikein houkuttele ja jotain uutta olisi mukava saada pelattavaksi.
 
Tuossahan oli kyse siitä kun sanottiin että olisi tullut "hyvät arviot" ja yleisesti hyvänä voinee pitää kun se alkaa ysillä.

Ihan turha on taas keskustella mikä on "hyvä" subjektiivisesti. Aina voi esimerkiksi myös suhteuttaa: "hyvä" voi olla lisenssipelillä jo 80 jne.

Mutta jos ihan yleisesti vain heittää että "hyvät arviot" ja keskiarvo on seiskalla alkava, niin ei siinä kyllä numero ja "hyvä" sovi yhteen.

En minäkään koe että vaikka joku Days Gone, jota pidin hyvänä pelinä, olisi saanut hyviä arvioita koska keskiarvo on 71. Ja se ei ole "hyvät arviot" vaikka se ei myöskään tarkoita että peli olisi surkea.

Tuntuu että se koko "hyvät arviot" kaipaa jotain tarkennusta, tyyliin "genreä ajatellen", "odotuksiin nähden" tms. koska pelkästään arvosanoja katsomalla tuo lause ei tunnu järkevältä.

Minulle 7 pelit ovat hyviä. Et sinä eikä kukaan muukaan voi sitä muuttaa. Ihan turha lässyttää että lause ei käy järkeen kun se on jokaisen itse päätettävissä mikä on hyvä arvosana ja mikä ei.

Mitä tulee itse peliin niin reilu pari tuntia peliä takana ja maistuu todella hyvältä. Open world toimii ainakin toistaseksi, pelin taistelut ovat ehtaa team ninjaa ja parry mekaniikka on tärkeä. Pelissä on myöskin vaikeustasot ja easyllä peli on alkuun ollut todella anteeksiantava ja siellä on vielä ne kaksi bonus asetusta jota en ole ottanut käyttöön (saat enemmän healthia flaskeista ja Ki kuluu hitaammin)

Yksi iso bonus mikä valikosta löytyy että voit automatisoida kaiken poimimisen pelissä, resurssit, lootit ja muut saa mukaan vaan kävelemällä yli. Ainoastaan arkut tietysti pitää avata itse. Myöskin sitä loottia riittää ihan niinkuin Niohissa joten sen ystäville on hyvää tiedossa. Tosin peli kaipaisi glamour systeemiä koska en halua näyttää Napoleonilta joka huotoo kahden katanan kanssa.

Ainut isompi miinus tulee pelin suorituskyvystä joka on aika heikko siihen nähden ettei peli silmiä hivele. En sitä rumaksi kutsuisi mutta ei kauniskaan.

No jatketaan huomenna ja katsotaan mitä tulee.
 
Tuossahan oli kyse siitä kun sanottiin että olisi tullut "hyvät arviot" ja yleisesti hyvänä voinee pitää kun se alkaa ysillä.

Ihan turha on taas keskustella mikä on "hyvä" subjektiivisesti. Aina voi esimerkiksi myös suhteuttaa: "hyvä" voi olla lisenssipelillä jo 80 jne.

Mutta jos ihan yleisesti vain heittää että "hyvät arviot" ja keskiarvo on seiskalla alkava, niin ei siinä kyllä numero ja "hyvä" sovi yhteen.

En minäkään koe että vaikka joku Days Gone, jota pidin hyvänä pelinä, olisi saanut hyviä arvioita koska keskiarvo on 71. Ja se ei ole "hyvät arviot" vaikka se ei myöskään tarkoita että peli olisi surkea.

Tuntuu että se koko "hyvät arviot" kaipaa jotain tarkennusta, tyyliin "genreä ajatellen", "odotuksiin nähden" tms. koska pelkästään arvosanoja katsomalla tuo lause ei tunnu järkevältä.
Silti kyseinen nimimerkki puhui tyyliin: Jos alle 80 arvosanaa tulee, niin ei mene hankintaan kuin korkeintaan alelaarista. Eli aika sokeasti sitten tuntuu katsovan nimenomaan arvosanoja. Sanoi myöskin, että yli 90 arvosanan pelit ovat niitä julkaisussa hankinnan arvoisia pelejä ja 70-80 pelit voivat toki olla sellaisia tyydyttäviä, mutta sitten alesta lähinnä ostettavia. Ei se kyllä noinkaan läheskään aina mene. Ainakaan itselläni ei mene, ja rohkenen epäillä, että kukaan olisi aina tarkalleen samaa mieltä noiden Metacritic-arvosanojen kanssa.
 
Ylös Bottom