Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Robocop: Rogue City

Peliä näköjään saatu lisää toimittajalta. Ainakin VPD saanut Xbox versioita taas hyllyyn:

 
Tuli ostettua viimein joku versio tästä pikkualennuksella (PS5). Mutta mites tuo on teknisesti näin rupu? Mitään päivityksiä ei näemmä enää ole tullut. Välianimaatioissa graffat latailevat näkyvästi, tulee outoa pikselöitymistä jne. Graafisesti se parempi versio on vain 30fps (eli täysin pelikelvoton), eli pakko tyytyä performance-moodiin, mikä näyttää suttuiselta.
 
Tuli ostettua viimein joku versio tästä pikkualennuksella (PS5). Mutta mites tuo on teknisesti näin rupu? Mitään päivityksiä ei näemmä enää ole tullut. Välianimaatioissa graffat latailevat näkyvästi, tulee outoa pikselöitymistä jne. Graafisesti se parempi versio on vain 30fps (eli täysin pelikelvoton), eli pakko tyytyä performance-moodiin, mikä näyttää suttuiselta.
En ainakaan itse muista tuommoisia ongelmia ja pelasin tämän ennen noita päivityksiä.

Performance mode on vähän suttuisempi, mutta hyvältä se omasta mielestä silläkin näytti. Tässä taisi olla Quality mode 1440p ja Performance 1080p.
 
Viimeksi muokattu:
Peli läpi.

Sain pelin hyppysiini perjantaina ja peli meni läpi eilen. Joku sanoisi, että tämä kertoo pelin lyhyydestä ja kertakäyttöviihdemäisyydestä, mutta minulle 14 tuntia yhtä peliä yhden viikonlopun aikana kertoo pelin hyvyydestä. Sen onnistumisesta naulata pelaaja ruudun ääreen. Tämän RoboCop: Rogue City kertakaikkiaan teki.

Kehittäjien edellinen peli Terminator: Resistance yllätti olemalla mainio, joskin teknisesti viimeistelemätön, lisenssipeli. Ei yllätä, että RoboCop: Rogue City kulkee samoja polkuja pitkin. Peli naulaa RoboCopin tunnelman erinomaisesti. Ehkä se on astetta vakavampi kuin elokuvat, mutta huumoria onneksi pirskahtelee siellä täällä. Tutut, joskin eleettömät, kasvot täyttävät leffoista tutut roolit ja ympäristöt huokuvat elokuvista tuttua rapistunutta Detroitia. OCP on niin ikään tutun vallanhimoinen PR imagoa kiillottaessaan.

Pelin tapahtumat sijoittuvat ensimmäisen ja toisen elokuvan tapahtumien jälkeen. Yhtymäkohtia elokuviin löytyy useita, joten helppo suositella katsomaan kaksi ensimmäistä leffaa ennen pelin pelaamista. Tai itseasiassa, vaikka pelin pelaamisen jälkeenkin. Pelin juoni on hyvin perinteinen kasarileffan juoni. Tuntui, että se matki esikuvaelokuviensa juonenrakennetta vähän turhankin paljon. Eipä sillä, hieman yllätyksetön tarina toimi hyvänä viitekehyksenä putsata Detroit rikollisista. Tässä tehtävässä RoboCop on mies paikallaan ja peli onnistuu räiskinnässään jopa erinomaisesti.

En muistanut kuinka hauskaa on ammuskella sellaisessa videopelissä missä ympäristöt tuhoutuvat niin kuin ne tekevät RoboCop: Rogue Cityssä. Laasti irtoaa seinästä ja puukappaleet lentelevät seinien tuhoutuessa luotisateen tieltä. Tuolit, bensakanisterit, kaasupullot ynnä muu irtaimisto räjähtelee ja lentelee ympäriinsä. Kipinät sinkoilevat ja tuskanhuudot kaikuvat käytävillä. Kirsikkana kakun päälle osumakohdalla on merkitystä. Viholliselta voi ampua käden tai jalan irti ja tarkka päälaukaus levittää rippeet takaseinälle. Peli on K18 -merkintänsä ansainnut. Vihollisten luotiliivit kestävät iskua ja panssaroitua ED-209:iä on syytä ampua eturistikkoon maksimaalisen vahingon aiheuttamiseksi.

Hyvältä tuntuvaa räiskintää ei kaada edes hitusen kulmikas ohjattavuus, joka tosin voi olla ihan suunniteltuakin, koska RoboCop on aikamoinen pökkelö. Robottiukkelin liike on kyllä muuten hyvin toteutettu. Tykkäsin siitä, kuinka kävellessä kuuluu jokaisella askeleella painava tumahdus ja kuinka ruutu nytkähtää. Samoin tähdätessä vanhat kunnon vektorigrafiikkaskannaukset yliviivaavat mahdolliset kohteet.

RoboCop: Rogue City on valitettavasti myös siinä mielessä tekijöidensä näköinen peli, ettei se ole vailla teknisiä ongelmia. Grafiikka on epätasaista tarjoten välillä todella hienoja näkymiä ränsistyneeseen Detroitiin, kun heti seuraavassa hetkessä kuulusteltava henkilö näyttää siltä, että hahmomalli olisi vedetty mukaan kahden konsolisukupolven takaa. Ruudunpäivitys notkahteli myös paikoin ja hetkisimmän räiskinnän tiimellyksessä vihollisia upposi seinien sisään. Jäipä peli kerran johonkin ihme lataustilaan, jossa ruudunpäivitys oli luokkaa 15 ruutua sekunnissa. Tämä korjaantui pelin uudelleen käynnistämisellä.

En myöskään täysin pitänyt siitä miten peli käsitteli aserepertuaaria. Tarjolla on tottakai RoboCopin oma pyssy Auto-9, joka tuntuu pelin alussa lähinnä hernepyssyltä, mikä itsessään on sula vääryys. Onneksi asetta kehittämällä siitä saa loppujen lopuksi samanlaisen tuhonkylväjän, jonka olemme tottuneet elokuvissa näkemään. RoboCop voi kuitenkin käyttää myös vihollisten aseita. Tämä on ihan hyvä vaihtelun kannalta, vaikka ei oikein sovi RoboCopin ”imagoon”. Varsinkin ennen Auto-9:n päivitystä turvauduin lainaamaan kaatuneiden vihollisten aseita jatkuvasti. Ne olivat jopa liiankin tehokkaita ja toimivia.

RoboCop: Rogue City on loistava lisenssipeli. Teknisesti viimeistelemätön, mutta tunnelmaltaan ja räiskinnältään ehtaa tavaraa. Tein 14 tunnin läpipeluun aikana kohtuullisen paljon sivutehtäviä, mutta ne tulivat niin luonnostaan eteen, ettei tuntunut pakkopullalta. Pelin kesto tuntui muutenkin sopivalta, ja kun vielä tulevaisuudessa häämöttää New Game+ -päivitys, niin saatanpa ottaa uuden rykäisyn tästä kertakäyttöviihteestä. Toisaalta mitään varsinaista uudelleenpeluuarvoa pelillä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Läpi meni PS5. 12 tuntia kesti. Kokonaisuutena vuoden yllättäjä miten hyvä tää on. En ihmettele yhtään, että menny kaupaksi. Robocop mulle ennen tätä peliä tuntematon. Kerran peli kaatui lopussa. Kokonaisuutena antaisin 8/10

Robotti pomotaisteluja oli kyllä liikaa. Samaa vastaan piti taistella kolme kertaa. Varsinkin lopun pomotaistelu meinas olla puuduttavaa kamaa easyllakin, kyllä kesti kauan että sen sai tuhottua.
Johan on tyhmästi tehty kun läpäisyn jälkeen jos haluaa tehdä sivutehtäviä tai trophyjä niin pitää aloittaa peli alusta? Läpäisyn jälkeen jos ottaa continue niin aloittaa vaan viimeisen pomotaistelun alusta.
Nostan tuolta spoilereista yhden jutun kaikille näkyviin, kun ei mielestäni spoilaa mitään ja voipi olla ihan hyödyllistä infoa myös peliä vasta aloittaville.

Palasin siis eilen illalla vielä pelin pariin läpipeluun jälkeen, kun kaksi achievementia puuttui täydestä tonnista. Kävin keräilemässä ne pois kuleksimasta. On totta että Continuella ei pääse jatkamaan, mutta Load Game -valikon alla on tallennuksia jokaiseen kenttään. Näin ollen ainakin puuttuvat trophyt/achievementit on suhteellisen helppo käydä keräilemässä. Sen sijaan sivutehtävien teko on vähän haastavampaa, jos haluaisi ne kaikki samaan tallennukseen.
 
Läpi pärähti täälläkin Steam kellon näyttäessä 15 ja puoli tuntia. Sivutehtäviä tuli tehtyä melko mukavasti, vaikka muutamia jäikin välistä. @Dragonfly tuossa ylempänä summaa aika täydellisesti omatkin tuntemukseni pelistä, kyseessä on erinomainen lisenssipeli, jonka parissa viihtyi sen viisitoistatuntisen kestonsa vaivatta.

Teknisestä puolesta sen verran, että vaikka paikoin näkymät ovat erittäinkin komeita, karheat kulmat ovat jääneet kuitenkin hieman hiomatta. Tämä on ehtaa kahta aata. PC:llä peli rullasi pääosin hyvin (omalla setupilla 1440p, asetukset täysillä, n.75-85 fps), mutta toisinaan ruudunpäivytys kyykkäsi alle kolmenkympin parin sekunnin ajaksi. Pariin kertaan piti myös käynnistää uudelleen kun kyykkäävä ruudunpäivytys jäi looppaamaan. Pelin lopputaistelussa tuli myös kertaalleen kaatuminen, autosave ei onneksi ollut kuitenkaan kaukana.

Summa summarun, pidin pelistä erittäin paljon, viihdyttävä pienen tiimin lisenssipeli joka osaa kietoa pikkusormensa pelaajan ympärille. Tiimin edellinen lisenssirykäisy Terminator sai muistaakseni tarina DLC:n, ja toivoa sopii että tähänkin sellainen jossain vaiheessa tulisi.

Vahva 8/10.
 
Alesta tuli tämä napattua xsx:lle (kun kuulemma pyörii paremmin ja bugittomampi kuin ps5 versio)
Hyvältä näyttää ja maistuu. Ase päivitys emolevy palikoissa tuli alussa moka tehtyä.. laitoin surutta yhdistykseen ison osan jotka ei mahtuneet tutorial emolle.. palikoiden saamistahdista tai uusista emoista ei ollut selvyyttä niin nyt sitten uusia emoja kun alkoi tulla niin palikkavalikoima tuntui pieneltä.. noh tuleehan niitä lisää hiljalleen mutta nyt on ns. aukkoja palikoissa.

Ihan hyvä kombinaatio puuhasteluun tuo ase-emolevy palikoineen ja kykypuu.. kykypuun kai saa resetoitua milloin vaan? Sitä voisi siis tuunata tarpeen mukaan pelatessakin.. (edit, ei voikkaan, se reset lienee vaan sen hetkisten laittojen resetointiin..)

edit: emolevy palikka logiikka outo.. palikan ei tarvitse ns. sopia "koloihin", se 4-suuntainen käy vaikka paikassa olisi yksi sakara jonnekin suuntaan.. no, helpottaa toki
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom