Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Rock Bandin tulevaisuus nykyisen sukupolven konsoleilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harrihar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

harrihar

Striimitiimi
Kysely vihjailee Rock Bandin mahdollisesta paluusta

Harmonix on luonut Survey Monkey -sivustolle kyselylomakkeen, jonka avulla studio haluaa selvittää, vieläkö Rock Band -pelisarja kiinnostaa pelaajia.

Lomakkeessa kysytään kuinka usein peliä pelaa, kuinka usein siihen ostaa lisäsisältöä, mitä toimivia soittimia omistaa sekä millä alustalla pelaa useimmiten.

Lisäksi kyselyssä pyydetään arvioimaan asteikolla 1-5 kuinka paljon pelaajaa innostaa seuraavat asiat: hinnanalennus nykyiseen lisäsisältöön, uusi peli vanhalle sukupolvelle, uudet versiot soittimista vanhalle sukupolvelle, uusi peli nykyisen sukupolven konsoleille ja uusi lisäsisältö.

Pelisarjan viimeisin soittimia hyödyntävä peli on vuonna 2010 julkaistu Rock Band 3.

Millaisia ajatuksia porukalla on Rock Bandin tulevaisuudesta? Vieläkö tämäntyyppiset pelit jaksaa innostaa?

Vastaus: Rock Bandin tulevaisuus nykyisen sukupolven konsoleilla

Oma henk.koht. mielipiteeni on että aika on tainnut ajaa näistä jo ohi. Mielestäni Rocksmith 2014-kaltainen pelikokemus on enemmän nykypäivää. Ei enää muovisia rimpulasoittimia vaan oikeat musakamat joiden avulla itse soittamisestakin oppii jotain. :)

Oma henk.koht. mielipiteeni on että aika on tainnut ajaa näistä jo ohi. Mielestäni Rocksmith 2014-kaltainen pelikokemus on enemmän nykypäivää. Ei enää muovisia rimpulasoittimia vaan oikeat musakamat joiden avulla itse soittamisestakin oppii jotain. :)

Bändipeli oikeilla soittimilla voisi olla kokeilemisen arvionen juttu, mutta mitä mahtaisi kokonainen setti kustantaa :D Taitaa jatkossakin muovi jyllätä tässä genressä, mikäli se nyt tekee paluun.

Tämä. Rock Bandin konseptiin pitäisi tehdä muutoksia, mikäli se palaisi markkinoille. Pelkkä muovisoittimien lätkyttely ei itseäkään enää jaksa kiinnostaa. Rocksmith on loistava musiikin opiskeluun ja hauskanpitoon.

No Guitar Heron/Rock Bandin rummut ovat tällä hetkellä oikeastaan niin realistiset kun ne voi olla ilman että pitäisi ostaa tonnin sähkörumpusettiä. Kitarassa se suurin parantamisen vara on.

Itsellähän tuli pelattua vielä kohtuu "myöhään" näitä rytmipelejä. Rumpuja oli mukava paukutella menemään vielä loppuvaiheissa. Nyt kun toisaalta kirjottelen tätä, niin vois tässä joku päivä taas kokeilla pitkästä aikaa! :p

Rummut olivatkin hyvin toteutettu, ainoa miinus oli niiden kestävyys ja kavereiden kanssa paukutettiin ne puhki aika nopeasti. Lystiä oli silti.

Kyllähän tuo oma rb kirjasto on sen verta laaja että tulee lätkyteltyä aina välillä noita rumpuja. Itse metsästin niitä rb3 rumpuja mahdollisella poistohinnalla jotta olisi saanut pro rumpuja hakata pelissä. Ei lykästänyt.

En nyt sanoisi että aika ajoi ohi näistä peleistä. Activision vaan tuuttas pihalle sitä guitar hero moskaa ja rb3 pilattiin niillä kiippareilla jotka on ehkä universumin vaikeimmat "soittaa".

Jonkinlaisen herätyksen tämä genre kaipais. Esim. Rocksmith tyyliin.

Nythän on Rock Band 4 ilmestynyt uusille konsoleille. Kaapin pohjalta löysin 2kpl PS3 Guitar Hero Warriors of rock kitaraohjainta ja Rock Band 4:n kotisivujen http://www.rockband4.com/how-to-legacy-adapter#compatibility-chart mukaan niiden pitäisi toimia myös Rock Band 4 PS4 versiossa. Ohjain menee kyllä päälle PS4:llä, mutta mistään nappulasta ei tapahdu mitään, siis PS4 valikoissa. Onko kyseisen ohjaimen tarkoituskaan toimia missään muualla kuin itse pelissä?

Nythän on Rock Band 4 ilmestynyt uusille konsoleille. Kaapin pohjalta löysin 2kpl PS3 Guitar Hero Warriors of rock kitaraohjainta ja Rock Band 4:n kotisivujen http://www.rockband4.com/how-to-legacy-adapter#compatibility-chart mukaan niiden pitäisi toimia myös Rock Band 4 PS4 versiossa. Ohjain menee kyllä päälle PS4:llä, mutta mistään nappulasta ei tapahdu mitään, siis PS4 valikoissa. Onko kyseisen ohjaimen tarkoituskaan toimia missään muualla kuin itse pelissä?

Tämä olisikin kiva tietää kun meinasin RB4:n hankkia PS4:lle itsekin. Luulenpa, että toimii vain itse pelissä ja sen valikoissa, ei konsolin omissa valikoissa. Itselleni riittäisi jos pelissä toimii Guitar Hero-pelin soittimet (kitara, rummut) moitteetta.

Tämä olisikin kiva tietää kun meinasin RB4:n hankkia PS4:lle itsekin. Luulenpa, että toimii vain itse pelissä ja sen valikoissa, ei konsolin omissa valikoissa. Itselleni riittäisi jos pelissä toimii Guitar Hero-pelin soittimet (kitara, rummut) moitteetta.
Harmonixille tein ticketin ja kysyin asiaa, mutta toistaiseksi eivät ole vastanneet muuta kuin samalla yhteensopivuuslistalla jonka itsekkin tänne lähetin. Turhan takia ei kyllä huvittaisi peliä ostaa, joten joku varmuus ois kiva saada.

Yleisesti kaikki lisälaitteet jotka ei ole ps4 lisensoituja, toimii vain pelissä. Esim t500 ratti toimii peleissä, t300 myös valikoissa.

Joten ei noiden kitaroiden edes pitäisi toimia ps4:n valikoissa, kun ei ole virallisia lisälaitteita.

Edit: näinhän se oli jo PS3:lla. Esim DFGT ratti toimi kaikkialla, G27 vaik pelissä.

Ehkä se on sitten niin kuin Omppu sanoi. Mutta kyllähän noi soittimet PS3:ssa toimivat myös valikoissa.

Mitä näihin musapeleihin tulee, niin tosiaan RB4:n meinasin hankkia, mutta uuden soittimen vaativa Guitar Hero Live jää hyllyyn. Ellei joskus tulevaisuudessa saa soitin-bundlena TODELLA edullisesti. Mä oon musiikin, ja nimenomaan raskaamman rockin sekä metallin, suurkuluttaja. Siksipä nää menee oikein hyvästä ajanvietteestä. Näin vanhemmiten kevyempikin musa menee ja Band Heroakin tuli kavereitten kanssa tahkottua. Samoin DJ Hero 1 ja 2. Eli itselleni on tervetullut tämä ajatus, että esim juuri Rock Band tekee paluun uudella konsolisukupolvella. Hauskanpitoa yksin tai kavereiden kanssa. Sehän on ihan oiva idea edelleen ja pelien tarkoitus. Mun mielestä tällaisillekin on yhä tilaa peliteollisuudessa. Toivon mukaan peli myy sen verran, että julkaisija jaksaa panostaa siihen jatkossakin. Käsitykseni mukaan tässä on musakirjasto saatu siirrettyä hyvin uudelle konsolisukupolvelle, toisin kuin vaikkapa Singstarissa jossa vain osan kaupan biiseistä saa PS4:lle. Singstar vaikuttaa tällä hetkellä vetelevän viimeisiään joka on kyllä sekin harmi. Hauskoja hetkiä on senkin parissa vuosien varrella ollut. Ja juuri nämä koko perheen tai isomman ystäväporukan hauskanpitopelit ovat jääneet vähille uudella konsolisukupolvella.

Pari peli iltaa RB4:n parissa takana ja pistetäänpä vähän kommenttia.

Eihän tässä ole pyörää keksitty uudelleen, eli perin tutulla kaavalla mennään. On mahdollisuus soittaa yksittäisiä biisejä, useamman kappaleen keikkoja joissa tulee mahdollisuus encore-kappaleisiin ja yleisön toiveiden (request) toteuttamiseen. Ja sitten tietysti ura jossa lähdetään taas liikkeelle paikallisista kuppiloista ja pyritään maailmalle suureen suosioon. Matkan varrella kerätään rahaa joilla voi ostaa uusia soittimia ja kuteita yms, sekä tietysti faneja. Perusjuttua aiemmista Rock Band-peleistä.

Uusi ominaisuus on freestyle-ominaisuus. Eli esim. kitaralla pääsee soittamaan soolot vapaasti omia kuviota heitellen. Ei niissäkään ihmeemmin tarvitse oikeasti osata soittaa, mutta ei mennä ihan normikaavojen mukaan. Niissä on erilaisia kuviota ja valikoista löytyykin mahdollisuus tutustua hieman tarkemmin tähän uuteen ominaisuuteen. Laulajalle on myös tarjolla tuollaista freestyle-meininkiä, mutta se ei oikein mulle vielä auennut, että mitä oikein pitäisi tehdä ja miten. Hardilla pelatessa ominaisuuden piti olla käytössä, mutta mä en nyt oikein tajunnut... Eikä pelin valikoista löytynyt siihen mitään harjoitteluvaihtoehtoa. Rumpujen freestylesta ei ole tietoa kun en ole vielä ruvennut rumpuja testaamaan. Koska niissä olen uskomattoman huono. En tosin oikein hyvä muillakaan soittimilla. :) Trophylistauksen perusteella joku freestyle saattaisi rummuillekin olla.

Vanhojen Rock Bandien biisejä en ole saanut importattua vaikka käsitin, että jollain tasolla senkin pitäisi olla mahdollista. Pitänee sitä vielä selvitellä. Valikoista bongasin toistaiseksi vain uusien biisien latausmahdollisuuden. Hyvin olisi lisäbiisejä tarjolla.

Niin ja Guitar Hero-pelin soittimet toimivat hyvin. Eivät tosiaan toimi PS4:n valikoissa, mutta itse pelissä esim. kitara toimii mainiosti. Sooloissa olisi mahdollisuus käyttää "soolopainikkeita", mutta tämä ominaisuus ei kai noilla GH-soittimilla toimi?

Ainoa mikä on vähän ärsyttänyt on se, että kun pelaaja valitsee oman psn-profiilin käyttöönsä ja jossain vaiheessa erehtyy käymään konsolin valikoissa (lukemassa vaikka jonkun viestin), niin peli vaihtaa itsekseen valitun psn-profiilin tilalle guestin. Ja sillä profiililla ei tallennu ennätykset yms, eikä myöskään vissiin voi ansaita trophyja. Olen tähän asti ihan yksikseni soitellut, niin en tiedä mikä on tilanne kun haluaa soittaa neljän muun pelajaan kanssa. Ovatko muut pelaajat guest-statuksella ja enkat ei tallennu vai miten homma etenee... Tarkoitus olisi kuitenkin parin frendin kanssa pelailla ja olisi ihan jees jos sais bänditrophyjakin ja kunnon ennätyksiä.

Vanhojen Rock Bandien biisejä en ole saanut importattua vaikka käsitin, että jollain tasolla senkin pitäisi olla mahdollista. Pitänee sitä vielä selvitellä. Valikoista bongasin toistaiseksi vain uusien biisien latausmahdollisuuden. Hyvin olisi lisäbiisejä tarjolla.
Omalta storen latauslistalta niitä vanhoja biisejä saa ladattua, niissä lukee aina ps4 jos ne kelpaa tähän peliin :) tosin koko homma on toteutettu todella surkeasti, koko latauslista täytyy selailla läpi ja yksitellen biisit valita.

Ylös Bottom