Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

S-video VS. RGB

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shondel
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

shondel

New Member
Eli kumpaa käytätte s-video+toslink vai scart+toslink yhdistelmää kotiteatterissanne?

Itse taidan päätyä tuohon s-video+toslink yhdistelmään, koska kaikista muistakin vempaimista menee vahvarin kautta kuva ja ääni ja ilmeisesti tuo kuvanlaatu on aikalailla sama molemmissa kaapeleissa.

Jos vastaat kysymykseen niin lisääthän myös viestiisi, josset omista kotiteatterivahvistinta tai järjestelmäsi ei tue s-videota tai rgb:tä koska silloinhan kytkentämahdollisuudet ovat rajatut ja se ei vaikuta omaan hankinta päätökseeni.

toistaiseksi minulla on vain RGB kaapeli ilman mitään erikoisempaa äänilähtöä, mutta asia muuttunee kun tulee ostettua sitten joskus dd5.1 kamat... RGB on parempi laadultaan kuin S-video, mutta ero xboxilla on käsittääkseni niin pieni (huomattava kumminkin normaaliin) että se on ihan makuasia.

Kuvanlaatu on oikeasti parempi RGB-kaapelissa kuin S-videossa. Ei nyt huikeaa eroa, mutta on kuitenkin (no itse käytän s-videota koska ei ole scart-sisääntuloa TV:ssä)

RGB voi olla hiukan parempi kuin s-video, mutta tuskimpa yhteenkään kotiteatterivahvistimeen saa scartilla kuvaa vietyä.

On paljon mielekkäämpää kun kaikki laitteet on kytketty vahvistimeen s-video kaapelilla ja vahvistimesta lähtee yksi s-video televisiolle. Sitten ei tarvi kuin valita av-kanava telkusta ja sen jälkeen voikin hoidella kaikki video/dvd/xbox vaihtelut vaihtamalla vaan input vahvarista. Jos vien xbox:n kuvan rgb:llä telkkuun joudun vaihtamaan av kanavan telkusta ja inputin vahvarista... mutta saan paremman kuvanlaadun (luultavasti)

Mutta juuri tämän taki haluankin saada tietää, miten muut ovat kaapeloineet xbox:nsa kotiteatterijärjestelmään.

Jos vien xbox:n kuvan rgb:llä telkkuun joudun vaihtamaan av kanavan telkusta...

Mutta juuri tämän taki haluankin saada tietää, miten muut ovat kaapeloineet xbox:nsa kotiteatterijärjestelmään. [/B]

Kyllä mulla ainakin tulee kuva automaattisesti kun laittaa vaan poksin päälle oli kanava mikä tahansa joten kokeile myös.

scart+toslink on meikäläisen valinta, kuva on hyvä ja äänet loistavat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jopo

Kyllä mulla ainakin tulee kuva automaattisesti kun laittaa vaan poksin päälle oli kanava mikä tahansa joten kokeile myös.
Mulla on telkussa 4 av tuloa... jos telkku detectois automaattisesti sen mihin signaalitulee se varmaan sekois eli automaattisesti se ei sitä tee. Ja jos muut kotiteatterijärjestelmän kuvasignaalit tulee vahvarin kautta ja xboxin kuva menee suoraan niin silloin tarvitaan jo kaksi av tuloa ja siitä seuraa taas tilanne että tv ei voi tietää kumpaa tulosignaalia haluat katsoa.

RGB piuha osaa laittaa signaalin mikä sanoo tv:lle että "hei täällä on activityä, tänne kuva" ainakin, itselläni menee suoraan myös päälle se kanava missä on dc/ps2/xbox kun laittaa päälle kyseisen laitteen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan darkven
RGB piuha osaa laittaa signaalin mikä sanoo tv:lle että "hei täällä on activityä, tänne kuva" ainakin, itselläni menee suoraan myös päälle se kanava missä on dc/ps2/xbox kun laittaa päälle kyseisen laitteen.

no entäpä kun sulla on kytketty 2 xboxia sun telkkuun molemmat rgb piuhalla ja molemmat huutaa täällä on activityä... mitä sun telkkus tekee???

no anyway... mä hommasin jo ton advanced av pack:n
(s-video+toslink+komposiitti+l-audio+r-audio) ja suosittelen sitä kaikille kotiteatterin omistaville... varmaan kyseisen kaapelin oudoksunnan ymmärtää sillä, ettei sitä näytä oikein olevan suomessa myynnissä, mikä taas ihmetyttää kun "kaikki" kotiteatterivahvistimet kuitenkin siirtävät kuvaa ainakin komposiitti ja s-video muodossa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan shondel

no entäpä kun sulla on kytketty 2 xboxia sun telkkuun molemmat rgb piuhalla ja molemmat huutaa täällä on activityä... mitä sun telkkus tekee???

Tv vaihtaa kanavaa vain silloin kun scarttiin kytketty laite laitetaan päälle. Laite kyllä huutaa koko ajan activityä kun se on päällä, mutta tv reagoi vain sen muutoksiin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto

Tv vaihtaa kanavaa vain silloin kun scarttiin kytketty laite laitetaan päälle. Laite kyllä huutaa koko ajan activityä kun se on päällä, mutta tv reagoi vain sen muutoksiin.

no ok vahvari ja xbox lyöty päälle... sitten alan vaihteleen vahvarin kaukarilla tulolähdettä ni miten käy? ilmeisesti ei mitenkään tai jos sattuu vahvari puoli meneen päälle ni miten saan xbox puolen päälle... no taitaa olla kax vaihtoehtoo: 1. sammutan xbox:n ja laitan uudestaan päälle ja laitan vahvarista äänet 2. vaihdan stereoista xbox:n äänet ja tv:stä xbox tulon.

Mutta juuri tämän taki haluankin saada tietää, miten muut ovat kaapeloineet xbox:nsa kotiteatterijärjestelmään.
Minulla menee Xboxista kuva Advanced SCART:sta Partcosta ostamaani SCART-kytkinrasiaan, jossa on myös DVD-soitin. Siitä eteenpäin piuha menee television SCART-liittimeen edelleen RGB:nä. Tästä on vaivaa sen verran, että joudun vaihtelemaan boksista DVD-soittimen ja Xboxin välillä. Vaiva on kuitenkin olemattoman pieni hyötyyn verrattuna.

Partcon myymä "SCART 54" on siitä hyvä SCART-kytkin, että se tuntuu eristävän signaalin tehokkaasti eri lähteiden välillä eli Xbox ei häiritse DVD-soitinta tai toistepäin. Jatkossa minulla tulee varmaan siihen kiinni myös digiboksi, mutta sen jälkeen loppuvatkin paikat eli niitä on tässä mallissa vain kolme.

En halua tyytyä S-Videon tuottamaan hieman huonompaan kuvanlaatuun. Kokeilin sitäkin eikä ero ollut suuri, mutta kaikki silmin havaittava ero on liikaa. Ongelmaa ei tietysti olisi, jos televisiossa olisi useampi kuin yksi RGB:tä tukeva SCART-liitin.

Äänet menevät Advanced SCART:n optisesta liitännästä suoraan DD 5.1 -vahvistimeen ja sieltä 5+1 kauittimeen plus subbariin.

t. tero

edit: typoja

Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo on luultavasti laadullisesti hyvä ratkaisu, mutta heikentää taas käytettävyyttä jonka nyt kaikki tiesivätkin kunhan kirjoittelen.

Itse tein päätöksen käytettävyyden ja kuvansiirron välillä ja tulin siihen tulokseen että s-videolla saan hyvän kuvan. En ole itse käytännössä nähnyt mikä s-videon ja rgb:n välinen kuvanlaatu on, mutta foorumeita luettuna joidenkin mielestä s-video olisi jopa parempi?? no tosiaan olisi mukava nähdä puolueetonta labratestiä aiheesta.

Vielä omasta kotiteatteristani sen verran, että nyt on jo jonkin aikaa vierähtänyt ja kaikki kuva menee s-videona vahvarin kautta ja ääni valokaapelilla vahvarille. Systeemi on todella hyvä käyttää yhdellä kaukosäätimellä ja jopa avovaimo hallitsee homman nyt ja kuvanlaadussa ei ole mitään valittamista.

Mutta edelleen, otan mielelläni vastauksia ja ehdotuksia vastaan muilta hifisteiltä.

Tuo on luultavasti laadullisesti hyvä ratkaisu, mutta heikentää taas käytettävyyttä jonka nyt kaikki tiesivätkin kunhan kirjoittelen.
Minulla se heikentää käytettävyyttä tasan sen verran, että painan yhtä nappia boksissa. Joudun joka tapauksessa käymään laitteiden luona laittaessani levyn DVD-soittimeen tai Xboxiin, joten en oikeasti näe tätä ongelmana. SCART 54 -boksi on minulla muiden laitteiden vieressä käden ulottuvilla.

En ole itse käytännössä nähnyt mikä s-videon ja rgb:n välinen kuvanlaatu on, mutta foorumeita luettuna joidenkin mielestä s-video olisi jopa parempi?? no tosiaan olisi mukava nähdä puolueetonta labratestiä aiheesta.
Niin kuin aina kuvanlaatu- ja ääniasioissa, saattavat jo laitteiden, kaapeleiden yms. tekijöiden väliset erot vaikuttaa vähän. Olen itse tarkistanut eron omilla laitteillani. Näkemystäni ei muuttaisi tippaakaan se, jos joku labrassa saa toisissa olosuhteissa vähän eri tulokset.

Muistaakseni Hifi-lehdessä on testailtu eroja tarkemminkin tai jopa mittailtu niitä vertailukuvineen, enkä muista että S-Videota olisi kertaakaan väitetty parammaksi kuin RGB. Taas jos jollakulla on esmes poikkeuksellisen huono RGB-piuha, tuloshan voi heittää jo sen takia.

Pelit-lehdessä oli taannoin vertailukuvat komposiitilla, RGB:llä ja S-Videolla samoilla laitteilla samasta kohtaa. Siinäkin tilanteessa RGB vei voiton.

t. tero

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ebo
Niin kuin aina kuvanlaatu- ja ääniasioissa, saattavat jo laitteiden, kaapeleiden yms. tekijöiden väliset erot vaikuttaa vähän.
tottakai ne voi vaikuttaa, mutta nyt ei huomioida näitä omaa tyhmyyttään/laiskuuttaan hommattuja virheitä.

Muistaakseni Hifi-lehdessä on testailtu eroja tarkemminkin tai jopa mittailtu niitä vertailukuvineen, enkä muista että S-Videota olisi kertaakaan väitetty parammaksi kuin RGB. Taas jos jollakulla on esmes poikkeuksellisen huono RGB-piuha, tuloshan voi heittää jo sen takia.
Jo se, että kyseistä hommaa pitää oikein mittailla osoittaa sen että kuvanlaatu ei ole itsestäänselvyys suuntaan tai toiseen.

ps. Olisi aina mukava saada tarkat viitteet noihin asioihin mihin perustat väitteesi.

ps2. ei kannata vetää hernettä nenään, jos joku on kaapeloinut järjestelmän mielestään paremmin kuin sinä. Luuletko, että asioiden toteutukseen on vain ja ainoastaan yksi ainoa mahdollisuus?

huomioida näitä omaa tyhmyyttään/laiskuuttaan hommattuja virheitä.
RGB-piuhassa voi olla laatueroja eri hintaluokissakin, joten en kutsuisi "omaksi tyhmyydeksi". Kallein ei aina ole paras.

Jo se, että kyseistä hommaa pitää oikein mittailla osoittaa sen että kuvanlaatu ei ole itsestäänselvyys suuntaan tai toiseen.
"Pitää mittailla" on tietysti makuasia. Minulle ratkaisee se miltä kuva juuri minun televisiossani näyttää.

ps2. ei kannata vetää hernettä nenään, jos joku on kaapeloinut järjestelmän mielestään paremmin kuin sinä. Luuletko, että asioiden toteutukseen on vain ja ainoastaan yksi ainoa mahdollisuus?
Mistä ihmeessä päättelit, että olisin vetänyt herneen nenään? Ja mistä paremmasta kaapeloinnista puhutaan, kun ei mitään varsinaista vaihtoehtoa ole esitetty? Vai tarkoitatko S-Videon käyttämistä RGB:n sijasta? Totesin vain, että minun laitteillani RGB näyttää paremmalta (tarkempi ja vähemmän häiriöitä). En ole ensimmäisen tai tämän viestin jälkeen puhunut kuin omista laitteistani.

t. tero

Teknisesti RGB signaali on parempi kuin S-video signaali. Jos et usko ilman perusteluja niin etsi googlella. :)

Käytännössä joku voi pitää s-videota parempana silloin kun televisossa on esimerkiksi kuvan terävyyttä lisäävää elektroniikkaa s-videolle, mutta sitä ei ole RGB:lle. Miksi näin? Koska s-video signaali on huonompi niin sille pitää tehdä tuollaisia kuvan parannus kikkoja. Tuossa tapauksessa s-video kuva voi olla kirkkaampi kuin RGB kuva. Tämä ei kuitenkaan ole hyvä, koska liian kirkas kuva on aivan yhtä paha toistovirhe kuin liian tumma kuva. Lisäksi kirkkauden lisääminen aiheuttaa muita toistovirheitä kuten terävien reunojen korostumista.

Ylös Bottom