Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Paavi

KonsoliFIN Alumni
KonsoliFINin ensi viikon podcastissa (joka ilmestyy siis 8.2.) pääkeskustelunaiheena ovat konsolien palkintojärjestelmät eli tutummin saavutukset ja trophyt. Myös käyttäjiä halutaan aktivoida aiheen tiimoilta. En aio nyt vielä kamalasti selostaa omia näkemyksiäni, mutta annettakoon pari pointtia, joista voi ainakin lähteä miettimään ja avautumaan. Älkää nyt kuitenkaan välttämättä orjallisesti vastatko kysymyksiin tyyliin "1) Joo 2) Ei 3) On", vaan kertokaa omista tuntemuksistanne ja näkemyksistänne, perustelkaa ja keskustelkaa.

1) Mitä mieltä olet yleensäkin saavutuksista / trophyista? Ovatko molemmat turhia vai nautitko niiden keräämisestä?

2) Minkälainen on mielestäsi hyvä saavutus / trophy? Tuleeko mieleen jotain erityisen hyvää, mieleenpainuvaa tai vastaavasti todella tyhmää saavutusta / pokaalia?

3) Saako moninpeleissä olla saavutuksia / pokaaleja?

4) Ovatko PlayStationin pokaalit mielestäsi parempi järjestelmä kuin Xboxin saavutukset tai toisinpäin? Miltä tuntuu niin sanotusti "tonni täyteen" verrattuna platinapokaaliin?

Linkkejä, jotka voivat toimia inspiraationa:
http://www.konsolifin.net/bbs/yleista-keskustelua-xbox-360-konsolista/34397-gamerscore.html
http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...nsolista/47283-achievementit-hyva-paha-5.html
Sukupolven saavutuksia - Jutut - XboxFIN
http://www.konsolifin.net/bbs/yhteiso-trophy-support-ps3-foorumi/83356-trophyt-siunaus-kirous.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Saavutukset ovat erittäin hyvä lisä pelaamiseen. Pelin kokonaisikä kasvaa huomattavasti, kun haluat palata sen pariin vielä keräämään ne muutamat saavutukset, joita et alussa saanut. Henk.koht. olen hyvin addiktoitunut saavutuksiin.

2) Mieleenpainuvin saavutus on varmaan ollut HL2 Orange Boxin Episode 2:ssa oleva tontun kuljettaminen pelin alusta melkein loppuun. Haastetta oli tarpeeksi ja kesken ei pystynyt lopettamaan. Oli vain pakko jatkaa tontun kantamista.
Huonoinpiin lukeutuu nämä "Paina start ja kilahtaa"-saavutukset. Hivenen turhia ovat.

3) Saa ja pitääkin. En näe eroa, onko saavutus yksin- vai moninpelissä, jos kumpaakin pelaa.

4) Microsoft tuli ensin, joten kelkka kääntyy MS:n puoleen
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Ei sitä parane kieltääkään. Trophyt yksinkertaisesti kiinnostavat. Olen huomannut, että ensimmäinen asia käynnistäessäni uuden pelin on trophyjen pikainen vilkaisu, jolloin luen niiden vaatimukset läpi ja katson mitkä kaikkein helpimmista suorituksista voisi tehdä jo ensimmäisellä pelikerralla. Sitten pelin mielekkyydestä riippuen alkaa ennen pitkää niiden vaikeampien trophyjen saalistaminen, kenties platinaan asti? Tällä hetkellä niitä on muistaakseni kuusi kappaletta, mikä ei toisaalta ole mikään kummoinen saavutus, mutta itse olen ylpeä.

2) Jos asiaa ajattelee pelaamisen yhteyteen, niin parhaat saavutukset ovat ne, jotka kilahtavat tilille "huomaamatta" pelin lomassa, ja nimen ja ikonin ollessa niin selviä ettei tarvitse erikseen avata trophy-kansiota tajutakseen että mitäs tässä nyt tuli tehtyä. Yllätys tuo peli-iloa. Hauskin tai yllättävin minun saavuttamistani trophyista on varmaankin Bad Company ykkösen metsänkaatotrophy. Ensimmäisen kerran kun sain tankin alle, niin metsän läpi vaan vihollisen niskaan, ja siitä tulikin jo saavutus tilille. "Manic Lumberjack".

3) Omasta mielestäni online trophyt on ok, jos se online peli oikeasti toimii. Esim. juuri kummatkin Bad Companyt ovat tästä hyviä osoituksia, ja myös Dirt2:n online trophytkin tuli kerättyä. Sen sijaan joissain peleissä suorittamisen ilo katoaa juurikin tyhmiin online-trophyihin, omalla kohdallani esimerkkinä toimikoon Far Cry 2, jonka kömpelö ja ällöttävä nettipeli ja -trophyt eivät ainakaan allekirjoittaneen meriittiviisaria saaneet värähtämään.

4) No comments. No jos ihan vähän. Boksipuolen Achievementseistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jos pokaalit toimii, niin miksei pisteetkin. Samat kuvakkeet sinne kansioon lävähtää, suoritukset eri peleissä lienevät kummallakin puolella yhtä vertailukelpoiset. Käsittääkseni Boxilla saavutukset tulevat ruutuun ilman mainittavaa viivettä, joten se on plussaa.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Ainoan kerran kun voi todella sanoa saavuttaneensa pelien kautta jotain oleellista, ovat viime kuukausien kokemukset EA Sports Active 2.0:n parista. Eikä pelkästään se hyvä fiilis lopunpäivää kuntoilun jälkeen, vaan myös alun melkeimpä ylivoimaisten suoritteiden kääntyminen lopulta helpoiksi haasteiksi. Huomaa saavuttaneensa pelin kautta jotain sellaista, mikä koskettaa merkittävällä tavalla myös muita elämän osa-alueita.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Pakko kieltämättä tunnustaa, että trophyjen kerääminen on addiktoivaa puuhaa, joskin kärsimättömänä pelaajana en jaksa kovin montaa kertaa niitä haastavimpia saavutuksia edes yrittää. Trophyt ovat sinänsä käteviä, että ne herättävät omaa kilpailuviettiä eli on pakko hankkia niitä ja todistaa itsellensä, että onnistuu siinä. Kilpailuvietti on myös huono puoli, sillä ainakin vanhoissa peleissä, joissa trophy-tukea ei ole, on jotenkin turhauttavaa pelata, sillä siitä ei ikään kuin saa mitään tunnustusta. Onneksi tämä ei ole ainakaan vielä mennyt siihen pisteeseen, että pelin jättää pelaamatta, mutta kieltämättä korventaa välillä.

Kaikkein ärsyttävimpiä trophyjä ovat sellaisia, joita ei saa kuin moninpelien kautta. En pelaa verkossa, eikä minulla ole kavereitakaan, joiden kanssa pelata, joten ärsyttää suunnattomasti, että trophy-listassa näkyy muutama tyhjä kohta verkkopelaamiseen tarvittavissa saavutuksissa. Sama lisäosien kanssa. Ensin lista näyttää niin hienolta ja täydeltä, mutta lisäosien ilmestyttyä 96% muuttuukin yhtäkkiä surkeaksi 63%:ksi.

En katso ennen pelin aloittamista, kuinka eri saavutuksia saadaan, vaan aloitan pelaamisen normaalisti. Pelin aikana tulee sitten tarkasteltua, että mitäs nyt sain aikaiseksi. Kun peli on sitten läpi, katson, mitä tuli tehtyä ja mitä jäi tekemättä ja voi sitten toisella pelikerralla koettaa korjata asia.

En lähde vertailemaan boxin ja pleikkarin eroja, molemmissa on sama periaate, vaikka muoto onkin eri. Ehkä boxille erityismaininta aloitteellisuudesta. Boxilla tulee itse pelattua kuitenkin huomattavasti vähemmän, joten ehkä siinä mielessä kallistuu enemmän PS3:n suuntaan.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Saavutukset on ihan kiva asia noin pelin iän(kin) kannalta. Osa saavutuksista vaatii aikaa ja eritoten sellaiset joilla pelit on pidempään (ne joilla varaa ei ole ostella joka viikko niitä) hyötyvät niistä. Itsellä ei ole mitään erityistä pakkomiellettä saavutuksiin, vaikka joskus tulee ne katseltua mitkä helpoiten saa. Kiva mauste, eli lisä. Nämä ovat tulleet todennäköisesti jäädäkseen.

2) Hyvä saavutus on sellainen joka oikeasti antaa tunteen saavutuksesta, eli kokemuksen siitä, että olet saanut tehtyä jotain konkreettista, vaikkakin pelissä. Saavutuksien huvittavat nimet myös on plussaa, monet kerrat niillekin on tullut hihiteltyä.

3) Moninpeleissä voisi olla useammanlaisia saavutuksia; kohdistetusti niiden oikeisiin segmentteihin, jotta tiimipelissä ei kärsittäisi näistä sooloilijoista jotka pilaa sitten moninpelien tiimityöskentelyn.

4) Omasta mielestäni tämä alkuperäinen "palkintojärjestelmä" pisteineen on parempi kuin pokaalit, mutta se on vain omassa päässäni sitä, luonnollisesti. Virtuaalipokaalit ei tunnu niin miehekkäiltä kuin eloton pistejono. ;) Ei vaan, hyviä järjestelmiä molemmat ovat, joskin oma vaakakuppini kallistuu omistajuuden takia boksipuolelle.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Trophyt/Achievementit sinällänsä ovat varmaankin suurin kehitysaskel tässä sukupolvessa. Vaikka itse tuleekin jossakin määrin trophyjä keräiltyä, ei se todellakaan ole minkäänlainen pääasia pelatessa. Vaikkei niistä minkäänlaista hyötyä (pl. kaikki freudilaiset seikat) olekaan, niin kyllä ne ainakin omalle osalleni tuovat hyvintehtyinä peliin lisäarvoa. Juuri näillä saadaan peleihin Civilization-pelisarjasta tuttu "vielä hetki/vuoro..." -fiilis mukaan, kun tarinaa pelatessa kilahtaa ruudun yläkulmassa. Toisaalta ainakin itse olen huomannut sellaisen ikävän seikan, että platinan kilahdettua pelin pariin ei enää tee mieli palata, sillä se on silloin "pelattu läpi". Esimerkkinä vaikkapa Tekken6, Batman AA tai Uncharted2, jotka ovat seisseet hyllyssä pölyttymässä viimeisen trophyn tulon jälkeen. Mafia2 on ainoa, jonka uudelleen korkkaamista olen harkinnut vakavasti vielä platinankin tultua. Ennen trophy/achievement -keräilyjä tuli pelejä pelattua pitkään, kun mitään selkeää rajaa useissa ei ollut. Olisiko GC:n SSBM:ää tullut tahkottua tuhansia tunteja, jos trophyt olisivat olleet kerätty 10h jälkeen? Aikanaan Tekken3:sta tuli hakattua myöskin satoja tunteja (demoa pelkästään varmasti yli 25h), mutta Tekken6 siirtyi homehtumaan ja maailmanloppua odottamaan siinä silmänräyksenä, kun viimeinen pysti kilahti.

2) Hyvän trophyn ainoat vaatimukset ovat mielestäni, että niiden saavuttaminen syventää pelikokemusta, vie pelaajan paikkaan johon muutoin ei olisi eksynyt, palkitsee hyvän pelaajan ajattelusta tai vaihtoehtoisesta toiminnasta. Esimerkkinä hyvästä pystistä voisi olla Star Wars Force Unleashed 2:en pysti, jossa tehtävä täytyy suorittaa ainoastaan jedivoimilla, eli miekkaan ei saa koskea. Juuri tällaiset, jotka oikeasti vaativat jotakin järkevää pelaajalta, ovat omalta osaltani mielekkäitä pystejä. Toisessa päässä taas pelintekijöiden aivopierut, joissa pysti on tekemällä tehty, tai vaatii vain kokoaikaista grindaamista, tyyliin Prince of Persia trilogian "pelaa 10h" (pelinkesto n. 5h) tai ~kaikki räiskintäverkkopelit, joista löytyy se "tapa 10k pelaajaa". Ei näin.

3) Toki verkkopelissä saa olla pystit, mutta tähän mennessä järkeviä pystejä ei ole näkynyt Uncharted2:sta ja PES2011 lukuunottamatta. Kun vaatimuksena yleensä on käyttää aikaa verkkopeliin 20+h, niin ollaan täysin väärässä suunnassa. En olisi ollenkaan pahoillani, mikäli peleihin tulisivat offline- ja online-pystit erikseen, jolloin molemmista olisi saatavissa omansa erikseen.

4) Näkyykö achievementeissä pelikohtaiset prosentit/pystit jotenkin, vai onko vain se yksi ja sama gamerscore? Ainakin oletusarvoisesti pidän kyllä platinatrophyä "miehekkäämpänä" kuin vain numerosarjaa.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Trophyt ja Achievementit... Ei niin paljon hyvää, etteikö jotain pahaakin. Moneen peliin on tullut palattua takaisin jotta saisi kerättyä ne muutamat puuttuvat saavutukset ihan vain niiden puuttumisen takia. Hupaisiahan nuo ovat, sillä eipä olisi tullut mieleenikään, että tonttu-ukon voisi paiskata raketin kyytiin Half-Lifen toisessa episodissa. Toisaalta nämä saavutukset osoittavat kuinka ihminen voi omistautua pelille ja saavuttaa niin korkean taitotason, että saa esimerkiksi Halo 3:sta Save This Film-saavutuksen. Toisaalta saavutukset ovat tuonneet uusia, eikä välttämättä niinkään hyviä puolia pelaamiseen. Pelin kulku ja immersio on kärsinyt ainakin omalla kohdallani varsin väkevästi saavutusten saapumisen vuoksi. Pelin rytmi mielestäni rikkoontuu liikaa, kun ruutuun pamahtaa teksti "achievement unlocked". Myönnettäköön, että asia on helposti korjattavissa kääntämällä ilmoitukset pois päältä, mutta samalla jäävät myös kavereiden kutsut näkymättä(Paavi, hox).

Oikeasti hyviä saavutuksia on sattunut kohdalleni vain muutama. Little Rocket Man oli nerokas, samoin myöskin Halo 3:n Annual. Jälkimmäinen ei ehkä luettuna vaikuta mitenkään hirveän vaativalta saatika erikoiselta, mutta kun lähtee saavutusta hakemaan oikeassa seurassa, niin hupia siitä ainakin irtoaa.

Moninpelisaavutuksista en osaa sanoa juuta enkä jaata. Ihan kivoja ovat, mutta jäävät mielestäni yleensä liian tylsiksi.

Ei ole Painstationin tuotoksesta juurikaan kokemuksia, joten valitsen Achievementit.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Nautin trophyjen keräämisestä. Paras uudistus PS3:lla, kun vertaa PS2:een. Trophyt antavat niin paljon uudelleenpeluuarvoa, että peleistä nauttii enemmän ja pitempään. Trophyt/achievementit ovat kuin "sivutehtäviä" peleissä. Monissa peleissä palkitaan vaikka kaikkien sivutehtävien tekemisestä, siksihän niitä tehdään. Ja myös siksi, että ne ovat hauskoja suorittaa. Ja vaikkei ne oliskaan kovin hauskoja, suoritan ne yleensä silti aina. Sama koskee trophyjä. Vaikka ne eivät olisi hauskoja, vaan usein myös todella ärsyttäviä, on ne silti pakko suorittaa, jotta saa sen yhden trophyn. Haluan kai todistaa itselleni, että kyllä mä siihen pystyn. :D

2) Hyvä saavutus on sellainen, jonka saamiseen ei mene ikä ja terveys, ja saavutuksen kilahdettua ruudussa tulee jälkikäteen hyvä fiilis. "Mä tein sen! Viimein!" tuntuu aina niin hyvältä. Parhaita ovat trophyt, jotka vaativat taitoa, eikä yhtään tuuria tai älyttömästi aikaa. Pidin erityisesti Mirror's Edgen time trial -trophyistä (peliä pelanneet tietävät). Huonoja trophyjä ovat siis kaikki grinaustrophyt. Mutta vaikkapa MAGin rank 60 -trophy (jokaisella eri factionilla) ei silti tunnu grindaukselta, koska pelaaminen on niin hauskaa. Trophy tulee siinä sivussa itsestään ja lopulta palkintona. Mutta grindaustrophyt, jotka ovat aivan älyttömön aikaavieviä tia vaativat tekemään jotain idioottimaista, ovat surkeita. Hyvänä esimerkkinä Grand Theft Auto IV:n 'Wanted'-trophy/achievement. Hyvä peli, mutta kun netissä ei ole pelaajia, niin on pakko turvautua yhden co-op-pelimuodon grindaamiseen. Tylsää... (Mutta tulipahan silti tehtyä.)

3) Saa, ehdottomasti. Kunhan trophyt eivät kannusta johonkin ääliömäiseen toimintaan. Battlefield: Bad Company 2:n 'Destruction 2.0' -niminen trophy/achievement on esimerkki huonosta nettipelisaavutuksesta...

4) Kokemusta mulla ei ole kuin PS3:n trophyistä, mutta tiedän perusperiaatteen, miten nuo saavutukset toimii. Voin kuvitella, että platinatrophy tuntuu paremmalta kuin täydet 1000 Gamerscorea. Trophysysteemi on mielestäni parempi myös siksi, että siinä kerätään eri arvoisia pokaaleja, joiden arvo on helppo hahmottaa. Kullan saa yleensä pelin läpäisemisestä vaikeimmalla tasolla, hopea tulee vaikkapa pelkästä pelin läpäisystä millä tahansa vaikeusasteella ja pronssitrophyt ovat niitä näitä, helpompia "pikkutehtäviä". Platinatrophyn saannista saan paljon mielihyvää ja olenkin ottanut elämäntehtäväkseni niiden metsästämisen. Trophyissä on myös se hieno puoli, että kaikki trophyt nostavat kokonais-leveliä, eli roolipelimäisesti trophyt tuovat eri määrän "expaa" ja sen mukaan level nousee. Hyvä lisä, jota ei achievementeissa ole.

Nykyään yritän trophypeleistä saada myös kaikki DLC-trophyt, jolloin pelin trophymittari näyttää 100 %. Silti se platinan saanti tuntuu paremmalta kuin 100 %:n. Eli ykkösprioriteetti on saada se platina ja sitten bonuksena päälle se 100 %. Täten koen Xbox 360:n Achievement-systeemin olevan vähemmän tyydyttävä, koska siinähän nimenomaan metästetään tuota 100 %:ia, eli 1000 GS:ää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1. Onhan noita saavutusten avautumisääniä tullut kuunneltua reilumminkin, sillä jostain syystä nautin niistä. Pelin elämänkaari saa ainakin omalla kohdalla reilusti jatkoa, kun voi pelata mukautuvasti saavutusten toivossa. Jossain menee kuitenkin raja vaikeustasossa. Kun kolmannen persoonan ammuskelupelissä kuolet yhdestä tai parista luodista, alkaa homma käymään jo hermoille. Jos saavutuksia jahdatessa joutuu paiskomaan huonekaluja, on homma mennyt jo liian pitkälle.

2. Hyvä saavutus on nopealla ja taitavalla suorituksella ansaittu. Jos peliä pakotetaan veivaamaan tunnista toiseen yhden saavutuksen toivossa, on menty liian pitkälle. Esimerkiksi Quake 4:ään ei hirveän moni ole tohtinut koskea, kun eräs saavutus vaatii vaikkapa 5 tuhannen ranked-matsin voittoa. Myös Lost Planet 2 olisi kiinnostanut itseä enemmän co-op pelinä, ellei saavutuslistaksi olisi ympätty mitään sadistisuuden kehtoa.

3. Saa niitä olla, kunhan ne pysyvät kohtuullisina ja testausluontoisina. Vaikkapa Ghost Recon Advanced Warfighterissa on saavutus, joka vaatii maailmanlistan kärkeen nousua multiplayerissa. Monet varmasti muistavat Gearsin Seriously-achin, joka vaatii pelaajalta yli kymmentätuhatta tappoa onlinessa. Siinä on kärsivällisyys jo erittäin tiukalla, ellei lukeudu pelin todelliseen fanikuntaan. Hyvä online-saavutus ei vaadi kovin pitkää grindaamista, vaan jotain perussettiä, joka voi vaatia yhteistyötä pelaajien välillä, mutta sen saa kuitenkin avattua muutamassa tunnissa viimeistään.

4. Itse tietenkin kannatan Xboxin järjestelmää Xbox-pelaajana, mutta en ole tietenkään mitenkään PlayStationia vastaan. Saavutusten ympärille vaan on kyhäytynyt selkeästi enemmän online-yhteisöjä, kun taas Ps3-trophyistä en muista kuin ps3trophies.orgin. En ole edes koskaan nähnyt minkäänlaista maailman ranking-listaa trophyjen kohdalla. Pidän trophyissä siitä, että niiden avautumisen yhteyteen on ympätty pelikuvake, jota ei ole Xboxin achievementin avautuessa. Trophyt eivät vaan kohota pistemäärää, vaan ilmeisesti jotain leveleiden nousua on havaittavissa. Itse tykkään huntata pisteitä ja pyrkiä kohti suurempia lukuja.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Nautin suuresti saavutuksien keräilystä. Lukuisia hauskoja hetkiä olisi jäänyt kokematta esim. Crackdowneissa ilman Gamerscoren huoraussessioita. Ne ovat saaneet meikäläisen useasti palaamaan jonkun vanhemman pelin pariin ja kannustaneet esim. roolipeleissä kokeilemaan eri hahmoluokkia. Välillä on tullut kiroiltua jonkun saatanallisen vaikean haasteen edessä, mutta se onnistumisen fiilis ja palkinnoksi saatu Achievement ovat kyllä olleet kaiken vaivan arvoista. Ja onpahan saattanut säästyä rahaakin kun on tullut tahkottua sitä vanhaa peliä saavutukset mielessä niin kauan, että ostoslistan seuraava peli on jo ehtinyt alelaariin.

Paskoja saavutuksia on tullut vastaan ihan lukemattomia määriä, etenkin moninpelien tasokaton saavuttamista vaativat ovat ihan perseestä. Half-Lifen Little Rocket Man on on yksi parhaimmista ja myös Left 4 Dead 2:n vastaava oli ihan hupaisa, varsinkin kun ei luettu ennakkoon mistä sen perhanan tontun edes löytää.

Moninpeleissä saa olla saavutuksia jos ne eivät kannusta pelaajakuntaa muuttamaan pelitapojaan ja näin pilaamaan muiden peli-iloa. Suorastaan ärsyttää pelata jotain moninpeliä ja huomata, että omassa tiimissä joku ei selvästi tee mitään joukkueen eteen, vaan yrittää selvästi vain avata saavutusta. "Tapa x-määrä vihollisia" tyyliset saavutukset ovat vielä ihan siedettäviä. Tulevat sitten ajan kanssa eikä tarvitse sen kummemmin kikkailla. Mitään kovin kekseliästä ei tällä saralla ole tosiaankaan nähty. En kyllä osaisi edes ehdottaa mitään, mutta hei, sehän on pelintekijöiden tehtävä.

En nosta Achievementejä Trophyjen yläpuolella tai päinvastoin. Ihan yhtä hyviä systeemejä, tosin pidän ehkä enemmän platinapystistä kuin täydestä täydestä tonnista. Itse keräilen vain Achievementejä, koska Xbox 360 on pääasiallinen pelualustani. Ei riitä aika ja into vielä Trophyihinkin.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Trophysysteemi on mielestäni parempi myös siksi, että siinä kerätään eri arvoisia pokaaleja, joiden arvo on helppo hahmottaa.
Toisaalta Xboxilla pelikehittäjille on annettu vapaammaat kädet saavutusten pisteyttämiseen. Saavutukset voivat olla kaikkea 1 ja 500gs väliltä (en tiedä onko jossain määritelty, että ei saisi olla isompi, mutta tuo on suurin vastaan tullut).

Achievementit koukuttavat, ja varsinkin gamerscoren kasvattaminen. Kovy88:n kanssa olen samaa mieltä verkkoyhteisojen tärkeydestä.

Boxi on toki lähempänä omaa sydäntä, mutta jokunen syy on niiden suosimiseen sen lisäksikin:
1. Achit synkkaavat automaattisesti
2. Niitä on helpompi selata pelin aikana (saavutuksen ilmoituksen aikana guide -nappulasta pääsee suoraan pelin saavutuksiin)
3. Saavutusten monipuolisempi pisteyttäminen
4. Verkkoyhteisöt ja leaderboardit (raptr, mygamercard, trueachievements, xbox360achievements.org jne)
5. Saavutukset ovat olleet alusta asti osa XO:n pelikokemusta ja mm dashboard on tehty niitä silmällä pitäen (gamerscore näkyy yläkulmassa ja gamertagin tietojen vieressä samoin kun kaverien profiileissa). PS3:lla ne tuntuvat enemmän päälleliimatulta lisältä, joka on toki ymmärrettävää kun ne on jälkikäteen otettu mukaan.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Alkuunhan nuita tuli kerättyä ihan mielellään ja oli sitä mieltä että tuovat pelille lisää ikää kun "joutuu" useimmat pelit pelaamaan useanpaan kertaan läpi, jotta saavuttaisi sen tunteen että nyt se on koluttu niin perusteellisesti lävitse kuin voi. Mutta jo ennestään pelaamisen suhteen perfektionistille tuli jossain vaiheessa ongelmaksi se että pelistä oli aina pakko saada kaikki trophyt tai se jää jollakin tavalla "kesken" ja alkuun tuo saattoi hyvinkin vaikuttaa jopa ostopäätökseen jos tiesi että pelistä löytyy trophy, jonka ottamiseen ei löydy joko aikaa tai muuten mielenkiintoa niin saattoipa peli jäädä tuon takia sitten ostamatta. Tästä pakkomielteestä onneksi pääsi eroon siinä vaiheessa kun täytti trophylistansa peleillä, joita ei koskaan kerennyt pelaamaan joten nyt kun lista on puolillaan tuollaisia nollasta muutamaan trophyn pelejä niin eipähän tuo haittaa jos jostakin pelistä jää moninpelitrophyjen takia platina saamatta. Moninpelitrophyistä puheenollen mainitsenpahan tähän väliin sen että itse en nuita voi sietää muuta kuin peleissä joissa moninpeli on selkeästi se pääasiallinen osa pelikokemusta (MAG ilman moninpelitrophyjä olisi aika erikoinen tapaus kun taas peli johon moninpeli on "tungettu ylinmääräisenä lisänä" ja siihen päälle jokin muutaman kymmenen tunnin grindaustrophy online puolelle niin saa jäädä ottamatta).

Sonyn fanipoikana vaaka tietysti kallistuu trophyjen puolelle. Perusteluna menkööt se huomattavasti mielekkäänpi vertailukelpoisuus eli mielestäni on paljon mukavanpi vertailla trophykortteja kun heti näkee minkä arvoisia pokaaleja sieltä löytyy minkäkin verran kun taas pelkän pistemäärän ja listan täydellisesti pelatuista peleistä vertailu jää mielestäni hieman tylsäksi. Toki on myönnettävä että Boksin puolella tekninen toteutus on paremalla mallilla lähtien siitä että saavutukset ovat olleet kaikissa peleissä alusta saakka sen sijaan että tulisivat kesken konsolisukupolven ja esim. se että Boksilla saavutus kilahtaa ilman viivettä säästää monelta epäselvyydeltä että mistäs se saavutus nyt tuli.

Lopetanpa kuitenkin siihen ehkä mielenkiintoisinpaan kysymykseen eli mikä pitäisi olla toisin? Mielestäni suurin ongelma konsolipuolen saavutuksissa / trophyissä on se että pelaajalle annetaan jostakin kumman syystä kokonaismäärä kaikista suorituksistaan kaikissa peleissä mitä on pelannut ja sitten tätä kaikista peleistä kerääntynyttä summaa käytetään jonkinlaisena miehuuden mittana. Joillekkin varmasti kuulostaa todella typerältä ajatukselta että saavutuksistaan ei saisi ollenkaan minkäänlaista yhteissummaa, mutta mitäs sillä saavutettaisiin jos näin olisi. Pelien saavutuksia keskityttäisiin vertailemaan pelikohtaisesti, jossa mielestäni on huomattavasti enemmän järkeä kuin nykyisessä "mun kymmenen 5h pelailulla tullutta platinaa on paljon kovempi sana kuin sun kaksi parinsadan tunnin JRPG platinaas". Näin ollen ei olisi myöskään mitään syytä alkaa metsästämään saavutuksia peleistä, joita ei muuten ikinä pelaisi, kuinkas moni täälläkin on joskus mennyt ostamaan pelin vain ja ainoastaan helppojen saavutusten takia? Lähteenä tälle ajatukselle toimii PC puolelta Steamin saavutussysteemi, jossa saavutuksiaan voi vertailla ystäviensä kesken ainoastaan pelikohtaisesti ja mistään ei löydy jotain kummallista lukemaa kertomassa kuinka paljon niitä saavutuksia on kertynyt kaikista peleistä yhteensä. Tämä mahdollistaa myös sen että kehittäjillä on täysin vapaat kädet tehdä peliin täysin sellaiset saavutukset kuin haluavat ja tämähän näkyy esim. siinä ettei tarvitse pelätä pelissä olevan liikaa tai liian vähän saavutuksia.

Eli näin PC puolen kasvattina päädyn lauseeseen että konsolipuolella saisivat ottaa mallia Steamin "vähemmän väärällä tavalla addiktoivasta" saavutusmallista.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Kyllähän niiden kerääminen on ihan mukavaa,monet pelit tulee pelattua uudelleen läpi niiden takia.

2) Ei tule mitään erityisen hyvää mieleen. Mutta yksi aivan järjetön saavutus on omasta mielestä olemassa,sitä en ole saanut,enkä edes yritä hankkia. Se on: Gears of War 2:n Seriously 2.0 Siis tapa 100.000 vihua, Ei hemmetti,olen pelannut Gearsin muistaakseni 3 kertaa läpi ja siihen päälle tahkonnut kavereiden kanssa Horde modea aika paljon. Edelleen tappo tilasto on alle 10.000...

3) Kyllä niitä saa olla,kunhan ne eivät ole tollaisia kun edellisessä vastauksessa mainittu saavutus.

4) Tohon on kyllä vaikea sanoa mitään. XO:lla on muutama peli mistä on kaikki saavutukset kerätty. Pleikalla taas ei ole yhtään platinaa plakkarissa. Tosin pleikalla sen platinan puuttuminen saattaa johtua siitä etten pelaa kovin montaa peliä sillä(mag,gt5).
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Lopetanpa kuitenkin siihen ehkä mielenkiintoisinpaan kysymykseen eli mikä pitäisi olla toisin? Mielestäni suurin ongelma konsolipuolen saavutuksissa / trophyissä on se että pelaajalle annetaan jostakin kumman syystä kokonaismäärä kaikista suorituksistaan kaikissa peleissä mitä on pelannut ja sitten tätä kaikista peleistä kerääntynyttä summaa käytetään jonkinlaisena miehuuden mittana. Joillekkin varmasti kuulostaa todella typerältä ajatukselta että saavutuksistaan ei saisi ollenkaan minkäänlaista yhteissummaa, mutta mitäs sillä saavutettaisiin jos näin olisi. Pelien saavutuksia keskityttäisiin vertailemaan pelikohtaisesti, jossa mielestäni on huomattavasti enemmän järkeä kuin nykyisessä "mun kymmenen 5h pelailulla tullutta platinaa on paljon kovempi sana kuin sun kaksi parinsadan tunnin JRPG platinaas". Näin ollen ei olisi myöskään mitään syytä alkaa metsästämään saavutuksia peleistä, joita ei muuten ikinä pelaisi, kuinkas moni täälläkin on joskus mennyt ostamaan pelin vain ja ainoastaan helppojen saavutusten takia? Lähteenä tälle ajatukselle toimii PC puolelta Steamin saavutussysteemi, jossa saavutuksiaan voi vertailla ystäviensä kesken ainoastaan pelikohtaisesti ja mistään ei löydy jotain kummallista lukemaa kertomassa kuinka paljon niitä saavutuksia on kertynyt kaikista peleistä yhteensä. Tämä mahdollistaa myös sen että kehittäjillä on täysin vapaat kädet tehdä peliin täysin sellaiset saavutukset kuin haluavat ja tämähän näkyy esim. siinä ettei tarvitse pelätä pelissä olevan liikaa tai liian vähän saavutuksia.

Eli näin PC puolen kasvattina päädyn lauseeseen että konsolipuolella saisivat ottaa mallia Steamin "vähemmän väärällä tavalla addiktoivasta" saavutusmallista.

+1, POTY ja täyttä asiaa.

Juuri tuo pelikohtaisuus olisi hyvä, sillä trophy-puolella muutamat pelit vääristävät listaa kummasti. Batman AA:sta sai yhden kullan, joka vastasi käytännössä platinaa. Taas vaihtoehtoisesti Prince of Persia trilogyn ensimmäinen osa tarjoaa 9(!) kultapystiä. Ei voi pitää vertailukelpoisena, sillä suurin osa Batmanin hopeatrophyistä oli vieläpä vaikeampia kuin yksikään PoP:in kultapokaali. PoP:in platinaan taisi itseltäni mennä arviolta 11h, kun taas Final Fantasy XIII on ~90h jälkeen vieläkin odottamassa viimeisiä esineitä, joilla platina tipahtaisi. Ja näistä PoP:n pokaalikaappi näyttää trophyvertailuissa huomattavasti paremmalta. Ei oikein yhtälöt täsmää.

Toisaalta kun itsekin tulee välillä vertailtua kavereiden trophylistoja, niin eipä siellä suuria tunteita herätä sellaiset tapaukset, joita ei voi omiin pysteihin verrata. Mukavampaa verrata, kun molempien pystirivit ovat vierekkäin tarkasteltavana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Puhun koko ajan vain trophyista, mutta samat pointit pätevät tietysti achievementteihinkin.

Trophyt antavat monille peleille uudelleenpeluuarvoa, pistävät kokeilemaan sellaisia pelien osa-alueita, joita ei muuten tulisi kokeiltua, ja saavat tutustumaan uusiin peleihin, joita ei välttämättä ilman trophyja tulisi kokeiltua. Toisaalta tietysti voi sanoa, että paskojenkin pelien tekijät hyötyvät, kun pelin myyntivalttina on helpot trophyt. Myönnän, että useita pelejä on tullut ostettua ja pelattua pelkästään trophyjen takia. Monet niistä hyviä, mutta paskaakin joukossa on.

Hyvä trophy on haastava mutta ei aiheuta hiuksien repimistä, sekä vaatii pelaajalta jotain extraa mutta ei vie pelaamista kuitenkaan liian kauas pelin "normaalista pelaamisesta" ("kuole 100 kertaa" tai "pelaa peli läpi käyttämättä jotain peliin olennaisesti kuuluvaa elementtiä").

Totta kai moninpelissä kuuluu olla trophyja, jos moninpeli on olennainen osa peliä. Pelin kehittäjistä on kiinni, kuinka haluavat trophynsa painottaa. Uncharted 2:ssa oli kaksi moninpelitrophya, joiden ainoa tarkoitus oli kannustaa pelaajia kokeilemaan uutta pelimuotoa. Toisiin peleihin sopii hyvin moninpelitrophyt, jotka vaativat isompaa panostusta ja enemmän aikaa.

Boksia en omista, joten sanon puolueellisesti, että PS3:n trophyt ovat parempi järjestelmä. MS keksi hienon idean ja Sony kopioi ja paranteli sitä. Tonnin gamerscorea saa joko viimeistelemällä yhden pelin tai pelaamalla montaa peliä vähän, eli trophyjen kokonaismäärää voi verrata gamerscoreen. Sen päälle PS3:lla on platinapystit, joiden määrä mittaa nimenomaan sitä, kuinka monta peliä pelaaja on jaksanut viimeistellä.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Itse tykkään boksin gamerscoresta. Se ei suoraan kerro miten hyvin on pelannut, tai onko viimeistellyt pelit, mutta ei se ole mua ikinä kiinnostanutkaan. Silti senkin saa helposti selville. Mulle gamerscore on eräänlainen trippimittari pelien valtatiellä. Se kasvaa automaagisesti kun pelaa. Toimiva, helppo ja intuitiivinen. Peukkuja.

Gamerscorea kasvattavat saavutukset eivät ole alkuihastuksen jälkeen jaksaneet kiinostaa. Harvoin katson mikä ja miksi saavutus pojahti tilille, tai mikälaisia saavutuksia pelistä löytyy. En muista nyt heti yhtään mieleenpainuvaa saavutusta. Silti saavutuksen saaminen jotenkin lämmittää, kun tietää trippimittarin taas vähän nytkähtäneen eteenpäin.

Sonyllä on sen sijaan älytön levelup juttu, jota en ole pystynyt ymmärtämään. Joku on level 6, 82%. Mitäs se tarkoittaa? Miten se vertautuu peleihin tai toiseen pelaajaan jolla on level 3, 42% ? Saako yhdestä pelistä levelin? Kasvaako leveleihin vaadittavat prosentit leveleiden mukaan RPG-pelien tapaan? Jos kasvaa, eikö se tarkoita että lopulta tasokatto käytännössä saavutetaan. Mitä level upista saa? Ja pytyt, sain pronssipytyn. Oliko pelisuoritukseni jotenkin huono, kun olin vasta kolmannella, tai hetkinen oikeastaan vasta neljännellä sijalla? Ja miten jonkin värinen pytty vertautuu prosenttilukuun? Tekninen toteutuskin ontuu.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Joku on level 6, 82%. Mitäs se tarkoittaa? Miten se vertautuu peleihin tai toiseen pelaajaan jolla on level 3, 42% ? Saako yhdestä pelistä levelin?
Prosenttiosuus kertoo sen levelin kehityksen, eli periaatteessa paljonko on matkaa seuraavaan tasoon. Tasot määräytyvät "pisteiden" perusteella (eli Trophyilla on arvometallikuorensa alla ihan raaka pistearvo). Yhdestä pelistä ei siis nouse tasoa, vaan siihen vaikuttaa ainoastaan kaikista peleistä kerättyjen Trophyjen kokonaispistearvo.

Kasvaako leveleihin vaadittavat prosentit leveleiden mukaan RPG-pelien tapaan? Jos kasvaa, eikö se tarkoita että lopulta tasokatto käytännössä saavutetaan.
Kyllä kasvaa, mutta tasokattoa ei ole. Muistaakseni tason 12 jälkeen jokainen taso vaatii sen saman n+1 pistettä, mutta itse tasot jatkuvat äärettömyyteen. Tasoihin vaadittavia pistearvoja ei myöskään ole hakattu kiveen, vaan Sony voi niitä halutessaan muuttaa. Näin on kertaalleen tehtykin jo.

Mitä level upista saa?
Hyvän mielen, ei muuta. Huhuissa on, että Trophy-tasolla voisi jonain päivänä saada ihan konkreettistakin hyötyä, kuten esimerkiksi alennusta joistain Store-tuotteista tms. mutta nämä ovat pelkkiä huhuja.

Oliko pelisuoritukseni jotenkin huono, kun olin vasta kolmannella, tai hetkinen oikeastaan vasta neljännellä sijalla? Ja miten jonkin värinen pytty vertautuu prosenttilukuun?
Pytyn väri kertoo vain sen arvon. Periaatteessa se kertoo myös kyseisen Trophyn vaativuuden, mutta käytännössä näin ei läheskään aina ole. Prosenttilukuun vertautuu vain siten, että alkutasoilla pronssipyttykin notkauttaa prosenttilukua ylöspäin, myöhemmillä tasoilla saattaa tarvita useammankin ennen kuin prosentit nousevat (johtuen juuri siitä Trophyn pistearvosta).

Samasta syystä samalla tasolla voi olla tyyppejä, joilla on hyvin erilainen Trophy-kertymä; yhdellä voi olla läjäpäin pelkkiä pronssipokaaleja, toisella kokonaismäärällisesti selvästi vähemmän, mutta joukossa arvokkaita kulta- ja platinapystejä. Siinä mielessä systeemi on kuin roolipelin grindausta; joku mätkii miljoona pikkuötöä saadakseen jokaisesta pikkaisen expaa, kun kovemmat jäbät kellistävät pelkkiä lohikäärmeitä.

Kaikkien pronssi-, hopea-, kulta- ja platina-Trophyjen pistearvo on kaikissa peleissä aina tismalleen sama. Tarkemmat kaavat ja pistearvot löytää kyllä tältä foorumilta, kunhan hetken malttaa etsiä.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Trophyt on ihan okei, tulee veivattua kentät/tasot kunnolla.. ja tulee palattua vanhaan peliin takaisin.

2) Hyvä trophy ei on sopivasti vaikea, ei vaadi esim. läpipeluuta kuolematta kertaakaan tms. Huonoja ovat ne aloitusruudusta pomppaavat.. ja ne kuuteen kertaan läpipeluuta vaativat ending-trophyt.

3) Mieluummin trophyt pois moninpeleistä.

4) Ei kokemusta boksista. Pleikalla platina on jäänyt haaveeksi koska moninpeli ei kiinnosta
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Tasot määräytyvät "pisteiden" perusteella (eli Trophyilla on arvometallikuorensa alla ihan raaka pistearvo).
+ wall of text

Ja siksi pidänkin enemmän MS:n helpommin lähestyttävästä tavasta. Pisteitä ei ole piilotettu erilaisten monimutkaisten rakenteiden alle, vaan ne on heti suoraan nähtävillä. Ei tarvita opetella sääntöjä, käyttää kaavoja tai laskea pistearvoja.

Mulla toi pleikkarin trophy systeemi on aivan turhake, ei voisi vähempää kiinnostaa. Siihen ei mulla synny sitten minkäänlaista tunnesidettä. Jos voisin, konffaisin sen pleikkarin vaikoista pois. Sen sijaan Gamerscore on vallannut paikan taakse jääneiden pelikilometrien mittarina matkasta, tällä kuvitteellisesella pelien valtatiellä, jonka varrelle mahtuu jos jonkinmoista seikkailua.
 
Ylös Bottom