Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Pisteitä ei ole piilotettu erilaisten monimutkaisten rakenteiden alle, vaan ne on heti suoraan nähtävillä. Ei tarvita opetella sääntöjä, käyttää kaavoja tai laskea pistearvoja.
Ei Trophy-järjestelmässäkään mitään tarvitse opetella. Tavalliselle pelaajalle ihan se pelkkä Trophyjen kokonaislukumäärä ja Trophy-taso kertovat yhdellä vilkaisulla, kuinka ahkerasta Trophy-keräilijästä on kyse. En minä ainakaan laskeskele, että tarvitsen vielä näin ja näin monta Trophya päästäkseni seuraavalle tasolle. Näen suoraan prosenttilukemasta, onko matkaa vielä paljon vai vähän vähemmän.

Gamertagissa näkyvästä Gamerscore-lukemasta ei suoranaisesti voi vielä päätellä, millä tavoin pisteet ovat kertyneet. 10 000 pistettä on voitu yhtä hyvin saada kymmenestä täysin kalutusta pelistä tai sitten pieninä tippoina lukemattomista peleistä. Trophyjen kohdalla näet saman tien, kuinka monta Trophya kutakin laatua tyypillä on. Eli vaikka olisitte samalla tasolla ja saman tason sisälläkin prosentit tasoissa, voi varsinkin platinapystien määrästä tehdä jotain johtopäätöksiä.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Saavutukset ovat loistava lisä. Ensinnäkin ne jättävät jonkinlaisen merkinnän esimerkiksi pelin läpi pelaamisesta. Lisäksi hyvin toteutetut saavutukset kannustavat kokeilemaan uusia juttuja peleissä.

Hyviä saavutuksia on niin monenlaisia, mutta yleensä ne ovat sellaisia, jotka panostavat pelin vahvuuksiin. Omista kokemuksista voisi nostaa esim. Call of Duty 4:n Mile High Club -achievementin, jossa pitää pelastaa panttivanki terroristien miehittämästä lentokoneesta tietyn ajan puitteissa, ja tietysti Veteran-vaikeustasolla. Saavutus on vaikea, mutta toisin kuin CoD 4:n yksinpelissä vihollisia on rajattu määrä. Codin rautainen pelattavuus yhditettynä järkevään määrään vihollisia toimii hienosti ja saavutus on juuri sen verran vaikea ettei sitä ihan joka kaverilta löydy.

Achievementit, joissa vaaditaan peliin piilotettujen esineiden keräämistä ovat mielestäni huonoja saavutuksia. Varsinkin jos kaikkien esineiden keräämisestä ei saa mitään pelillistä hyötyä. Nämä jäävät yleensä tekemättä tai sitten peli tulee juostua läpi normaalin läpipeluun jälkeen kartta kädessä.

Paljon moninpelejä pelaavana tykkäisin, että moninpeleissä olisi jopa nykyistä enemmän saavutuksia. Toki mieluiten sellaisia, jotka eivät ole tuurista kiinni vaan vaativat paneutumista moninpeliin. "Tapa X määrä vihollisia", "Saavuta luutnantin arvo", "Voita ottelu tietyssä pelimuodossa" ja niin edelleen. Itse asiassa Gears of Warin Seriously saavutukset ovat varsin messeviä, vaikka kumpaakaan ei tililtä löydy (Seriously 7 000/10 000 ja Seriously 2.0 16 000/100 000). Tärkeintä ei mielestäni ole se että saavutukset saa nopeasti, vaan juurikin niin että Achievementtien kilahtaminen tilille vaatii taitoa ja sitoutumista moninpeliin.

Achievementit vievät omissa kirjoissa voiton Trophyistä. Suurin yksittäinen syy on varmasti se, että saavutukset löytyvät jokaisesta Xbox 360 pelistä. Myös se että gamerscorea löytyy tililtä jo nyt ihan mukavasti innostaa keräämään vielä vähän lisää. Pisteet antavat lisäksi loistavia rajapyykkejä. Täydet tonnit, kymmenet tuhannet ja jopa sadat tuhannet ovat oivia tulevaisuuden maalitauluja. Pokaalien puolella en näe samanlaista kilpailuviettiä kavereiden kesken. Toki kerään mahdollisimman paljon Trophyjä pelin edetessä, mutta vain niiden takia en pelin pariin palaa (toisin kuin Achievementtien kanssa). Trophyjen vahvuus on platinapokaalit, mutta leveleistä en niin perusta. Oman ja kaveriensa "highscoren" näkee paljon paremmin pisteiden valossa.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Ääneni annoin ihan kivalle. Itselleni ei oikein nämä Achit ja Trophyt nykymuodossaan tuo minkäänlaisia tuntemuksia pienen hymähdyksen tai silmien muljauttelun lisäksi.

Paljon enemmän nauttisin sellaisesta systeemistä, jossa pelaajan saavutuksia huomioitaisiin jostain oikeasti kovasta jutusta. Kun se nyt on mennyt nopeasti pelkäksi kerää-kaikki-kilpajuoksuksi, ylimääräiseksi sivutehtäväksi pelin sisällä.
Tällaiseen minun unelmissani olevaan systeemiin kuuluisi myös oleellisesti se, että kaikki Achit olisivat salaisia, eikä vinkkejä annettaisi.
Sitten tiedettäisiin että peli kuuluu lemppareihin, ja satoja tunteja on vietetty sen parissa.

Esimerkkinä yksi parhaista Acheista mitä vastaan on tullut oli Crackdownissa, jossa pelaajaa palkittiin siitä että hän kiipesi korkeimman rakennuksen katolle, joka oli oikeasti melkoisen haastavaa vaikkei mitään aikarajoja tai vihollisia matkalla ollutkaan.


Kaipa se mitä mä tässä haen takaa on, että ne Achit ja Trophyt ei musta tuo mitään erikoisia "bragging rightseja", vaan kertoo siitä kuka osaa seurata parhaiten netistä löytyviä läpimeno-ohjeita ja jaksaa grindata tarpeeksi jossain nurkassa tappoja asetyypillä X.
Sellaisia hulluja, "K/D ratio 5+ sadannen matsin jälkeen" ja "läpäise peli käyttämättä yhtäkään parantavaa pulloa vaikeimmalla tasolla", Acheja kaipailisin. Mutta ennenkaikkea myös sellaisia hölmömpiä piilotettuja Acheja kuten vaikkapa "lennätä ragdollruumistasi 50 metriä ylöspäin" ja "töni kentän alusta löytyvä erikoiselta näyttävä tynnyri koko kentän läpi loppuun asti".

Viraaliachievementit ovat myös oikein kivoja, ne aiheuttavat yleinsä sen hymähdyksen.


Tämän lisäksi haluaisin että Achit näkyisivät jotenkin konkreettisesti peleissä. Mass Effecteissähän taisi jotain tämän tyyppisiä ollakin, jotka olivat sidottu samalla new game plussaan.
Mutta kuinka hienoa olisikaan, jos tuon yllä keksimäni 50 metrin ragdollauksen omistajan ruumis lentäisikin aina raketin lailla ilmoihin kun hänet kukistetaan.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Mitä mieltä olet yleensäkin saavutuksista / trophyista? Ovatko molemmat turhia vai nautitko niiden keräämisestä?

Heti ekaa xbox360 peliä pelatessani ihastuin saavutuksiin, ne antoi ruutuun välähtäessään konkreettisen palkinnon ja kertoi että nyt saavutit jotain pelin päämääristä. Monissa peleissä saavutukset on vain lätkitty sekaan kun taas joissain niitä tulee hyvin luovilla tavoilla ja yllättävät iloisesti. Muutamassa pelissä tuli jopa sen suurimman kiinnostuksen laannuttua vilkaistua mitä saavutuksia on saamatta ja ehkä muutaman mielenkiintoisimmalta tuntuneen kävin vielä suorittamassa. Sitten selvisi että näistähän oikein kilpaillaan laajasti. Käy aikalailla sääli pelaajia kohtaan jotka ostavat pelejä vain saavutusten takia, tai hinkkaavat peliä pitkälle kiinnostavuuden yli saadakseen kaikki kerättyä.

2) Minkälainen on mielestäsi hyvä saavutus / trophy? Tuleeko mieleen jotain erityisen hyvää, mieleenpainuvaa tai vastaavasti todella tyhmää saavutusta / pokaalia?

Normaalien läpipeluusaavutusten lisäksi on mukava olla yllättäviä palkintoja. Mieluiten juuri siten ettei niiden saamisen ehdoista kerrota etukäteen. Esimerkiksi jossain ampumapelissä "10 headshottia juostessa" tms.

3) Saako moninpeleissä olla saavutuksia / pokaaleja?

Moninpelejä ei tule juurikaan pelattua, mutta voin kuvitella että moninpeleissä saavutukset heikentävät ilmapiiriä kun joukossa osa vain saalistaa saavutuksia. Se on tietenkin vältettävissä saavutusten hyvällä suunnittelulla.

4) Ovatko PlayStationin pokaalit mielestäsi parempi järjestelmä kuin Xboxin saavutukset tai toisinpäin? Miltä tuntuu niin sanotusti "tonni täyteen" verrattuna platinapokaaliin?

Itse tykkään pisteistä enemmän kuin pokaaleista. Mun mielestä PS3:ssa pokaalin saaminen on epäselvempää ja ilmoitetaan aika huomaamattomasti. Ehkä sitten boxin saavutus-äänimerkki on vain alitajunnassani tärkeämmällä paikalla.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Mielestäni ne ovat loistava lisä peleihin. Saavutuksien ansiosta olen keksinyt paljonkin hauskaa lisätekemistä peleissä, joita olen luullut tylsiksi parin tunnin pelaamisen jälkeen. Aika moni peli olisi jäänyt hyllyyn pölyttymään alkukokeilujen jälkeen ilman saavutuksia.

2) Hyvän saavutuksen pitää mielestäni vaatia enemmän taitoa kuin tuuria. Saavutuksen pitäisi kuitenkin olla saavutettavissa järkevällä pelimäärällä. Älyttömästi grindaamista vaativat saavutukset ovat typeriä.

Hyviä saavutuksia on vaikea muistaa äkkiseltään mutta tässä muutama:
- Real Habanero Flatout UC:ssa. Riittävän haastava ja toisaalta hauska saavutus
- Unnatural Selection RDR:ssä. Ei kovin haastava mutta mukavaa ajanvietettä kuitenkin
- Join The Midnight Club GTAIV:ssä. Sopivan haastava, jotenkuten onnistunut multiplayer saavutus
- Producer Scene It LCA:ssa. Haastava muttei kuitenkaan mahdoton

Huonoja riittää vaikka kuinka paljon:
- Celebrity Kane & Lynch: Dead Menissä: Pitäisi päästä sijalle 1 TrueSkill leaderboardilla. Lähes mahdotonta jo alunperin ja nykyään mahdotonta. Onnea niille 10 pelaajalle, jotka tämän aikanaan saivat
- Warlord Far Cry 2:ssa. Jotain järkeä grindaamisessakin pitäisi olla. Käsittääkseni tämä vaatii vähintään 27 tunnin yhtäjaksoisen pelisession multiplayerissa
- Live to Crash Flatout UC:ssä. Boostaamalla helppo mutta vaatii melkoisesti tuuria saada tämä rehellisesti pelaamalla
- Dominator Saints Row:ssa: Boostaamalla helppo mutta muuten vaikea saada rehellisesti
- Community Race Day 2 NFS:ProStreetissä: Tätä ei ole enää mahdollista saada ollenkaan, koska EA ei enää järjestä kyseistä tapahtumaa

3) Saa mutta moninpelisaavutukset pitäisi suunnitella huolellisesti. Monissa peleissä moninpelisaavutukset ovat täysin typeriä ja eivät kannusta ollenkaan normaaliin moninpelaamiseen. Voita x peliä putkeen tyyliset saavutukset on mielestäni todella huonoja, koska niitä on vaikea voittaa rehellisesti, jolloin suurin osa pelaajista boostaa ne. Yleensäkin saavutukset, joita on lähes mahdotonta saada rehellisesti mutta jotka on helppo boostata, ovat huonoja. Pelintekijöiden kannattaisikin suunnitella sellaisia saavutuksia, joita ei voi tai ei kannata boostata.

4) En ole pelannut paljoakaan PlayStationilla mutta subjektiivinen mielipiteeni on, että saavutukset tarjoavat kaiken saman kuin trophyt ja hieman enemmänkin. Suurinpiirtein samasta asiastahan tässä on kyse:
Trophy = saavutus
Pronssi trophy = 0-20 pisteen saavutus
Kultainen trophy = 100+ pisteen saavutus
Platina trophy = Kaikki saavutukset (1000 GS)
Taso X = Y verran gamerscorea
jne.

Kunniamaininta loistavasta lisäpalvelusta täytyy antaa TrueAchievements - Xbox 360 Achievement Tracking sivustolle, joka seuraa miten moni pelaaja on voittanut kunkin saavutuksen ja antaa sen perusteella vaikeuskertoimen jokaiselle saavutukselle. Tämän perusteella sivusto laskee myös TrueAchievement scoren, joka kuvaa mielestäni paremmin miten paljon pelaaja on saavutuksia voittanut kuin pelkkä gamerscore. On hauska kilpailla kuka on saavuttanut vaikeuskertoimeltaan vaikeimman saavutuksen. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Itse en trophyistä välitä pätkääkään. Peleissä minua kiinnostaa vain pelissä eteneminen, että pääsee seuraavalle tasolle tai saa avattua jotain lukittua yms. Ehkä juuri siksi en ole kiinnostunut trophyistä. Jos ne sensijaan korvaisivat xp:t, ansaitut rahat tms. eli niitä voisi käyttää etenemiseen, jahtaisin niitä epäilemättä kullan kiilto silmissä.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Sen päälle PS3:lla on platinapystit, joiden määrä mittaa nimenomaan sitä, kuinka monta peliä pelaaja on jaksanut viimeistellä.

Xbox-puolella tulee yleensä katseltua kaverilistoista jne. läpi, jos joku on saanut omasta mielestäni kinkkisestä pelistä tuhat scorea jne. Nyt olen kovasti kyttäillyt Alan Waken pistelistoja.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Omalla kohdalla trophyt on kaksijakoinen juttu. Toisaalta niitä tulee kyllä toisinaan kerättyä, mutta mieli tekisi myös palata aikaan jolloin pelejä tuli pelattua uudelleen läpi (tai tehtyä niissä jotain erikoista) muutenkin kuin saavuttaakseen trophyn. Itselläni olen havainnut vastakkaisen reaktion trophyjen kanssa - ne saattavat jopa estää pelin pariin palaamisen. Lähinnä niin, että ajattelee pelaavansa jotain vanhempaa peliä ja tulee mieliin se, että kun siinä kuitenkin on ne trophyt niin pitää kai sitä sitten jotain niistä koittaa haalia, mutta samalla ajattelee ettei oikein ole innostusta lähteä haalimaan mitään "tapa 20 kaveria ruoskalla 10 sekunnin sisään" tyylisiä trophyjä (esimerkki dramatisoitu :p). Ne helpoimmathan taas tulee yleensä jo sen läpipeluun aikana tilille. Joskaan en ikinä katso pelin trophylistausta ennen kun yksinpeli on menty läpi niin voihan sinne joitain jäädä.

Vaikka konsolifoorumilla ollaankin niin sen verran liittyy asiaan, että pitää ottaa tuo PC-puoli esille jolla trophyt/achit eivät vielä niin vahvasti vaikuta. Mass Effect 2 oli itselleni viime vuoden vahvin pelikokemus myös sen takia ettei siinä tullut noita "achievement" ilmoituksia edes huomattua. Kyllähän PC-versiossakin achievement-listaus löytyy pelin valikoista, mutta toisin kuin konsoleilla se ei näy mihinkään ulospäin, kukaan ei netissä saa sitä kautta selville olenko tehnyt minkäkin lojaalius-mission tai olenko ampunut 30 headshottia. Tästä johtuen niihin ei tule kiinnitettyä itsekään minkäänlaista huomiota ja se insanity-kierroskin tuli aloitettua ihan sen takia, että peli on niin mahtava, ei siksi että pelin valikosta valaistaisiin yksi uusi alue :rolleyes:.

Trophyjä vastaan puhuu viimeaikainen pelihistoriakin: Final Fantasy -sarjan osat 10 ja 8 ovat olleet kulutuksessa. 10:ssä tuli viimein viimeisteltyä kauan sitten aloitettu projekti eli Penancen voittaminen. Mitään muuta todistetta ei tästä ole olemassa kuin pari tallennustiedostoa muistikortilla, mutta eipä ole yksikään trophy, tai trophyn takia suoritettu aktiviteetti, saanut minua heittämään käsiä ilmaan ja huutamaan "JES!".
FF8:ssa olen taas huomannut, että kun pelissä ei ole trophyjä tulee trophyjen tyylisiä suorituksia suoritettua helpommin. Vaikkapa jokaisen taian kerääminen maksimiin. Voin hyvin kuvitella miten tuo voisi jossain pelissä olla trophynä ja miten nopeasti se alkaisi tuntumaan grindaukselta. Siltikin olen käyttänyt tässä monena päivänä jopa lähemmäs puoli tuntia joissain taisteluissa keräten low-level taikoja ihan vain keräämisen ilosta. Toisena esimerkkinä voisi olla tavoite ettei päähahmon HP tippuisi pelin aikana kertaakaan nollille. Toiselle CD:lle pääsin tällä kertaa ennen kun moinen tapahtui, mutta koska ei tuostakaan muuta olisi saanut kuin hyvän mielen niin eipä jäänyt harmittamaankaan. Trophyä haaliessa olisi saattanut stressitaso nousta :D.

2) Hyvää tai huonoa trophyä en uskalla lähteä erittelemään kun nyt ei muistu ulkoa mieleen kuin tasan yksi trophy. Resistance 2:n "OMGWTFBBQ!?" ja sekin lähinnä nimen takia. Tai no, Trinen "Taio velholla 300 plankkia yhdessä levelissä" aiheutti melkoisen "miksi ihmeessä" reaktion (tuli sekin kyllä tehtyä kun oli ainut puuttuva). Tosin kyllähän Frozenbyten foorumeilla itsekin totesivat että "hittoako me sen trophyn teimme".

3) Jos valita saisi niin moninpeleistä poistaisin trophyt. Olen vahvasti yksinpeliorientoitunut joten pelit joissa on moninpelitrophyjä voin melkeinpä suoraan laskea niiden pelien joukkoon mistä platinaa ei kannata edes lähteä tavoittelemaan.

4) Boxin achievementtejä en lähde vertailemaan trophyihin koska yhtään boxia en ole koskaan omistanut. Mutta tuohon "miltä tuntuu kun saa platinatrophyn" voin ottaa sen verran kiinni että "eipä juuri miltään". Neljä platinaa olen onnistunut keräilemään eikä niistä yksikään saanut muuta tunnetta aikaan kuin "No... nyt on tämäkin sitten menty täysin läpi". Jotenkin niistä on puuttunut se saavuttamisen tunne (vrt kolmanteen kappaleeseen).


Tämä ei nyt artikuloitunut tekstiksi läheskään niin hyvin mitä se päässäni oli, mutta en minä trophyjä täysin turhina pidä. Itse vain suosisin, että jos peli palkitsee pelaajan vaikkapa pelin läpäisystä olisi se jotain... no, "konkreettista" kuten uusi ase/puku/hahmo. Mielestäni se, että palkinnon saadessa sitä voi käyttää, pidentää pelin ikää, ei se että palkinnon saadessa sitä varten on pidennetty pelin ikää.
Sekin harmittaa etten osaa selittää itselleni _miksi_ trophyjä pitäisi kerätä, mutta samanaikaisesti niitä tulee pienissä määrin keräiltyä :D.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Olihan nuo saavutukset alkuaikoina, kun konsolit ostin, niin mahtava juttu. Oli niitä sitten pakko keräillä, kun näki että kavereilla on tämän ja tämän verran pisteitä. Nyt sitten kun Achievementeistä on pojoja kertynyt about 25 000 ja Trophyissä mennään levelissä 10 (kait), niin onhan noiden hohto jo pudonnut. Minkään yksittäisen pikku achin perässä ei enää viitsi viilettää, saatika ostaa mitään peliä sen takia. Myönnettäköön että kiinnostus poimia enimmäinen platina trophy oli suuri ja kuinkas ollakaan, pakko oli mennä sieltä mistä aita oli matalin – joo, minulla on platina trophy Hannah Montanasta. Siis olihan se ”erittäin hyvä” peli ja sen takia sen ostin ja pelasin alusta loppuun. :P

Jos pelin läpäistyäni huomaan että pari saavutusta jäi saamatta, niin yleensä niitä palaan kalastelemaan täyden scoren tai platinan vuoksi. Riippuu tietysti kuinka paljon ne vaativat lisäpeluuta, esim. R&C jäi yhtä trophyä vaille platinasta, mutta en sen takia viitsinyt todellakaan pelata koko peliä alusta uudelleen, ehkä joskus seuraavassa elämässä. Tuleehan täysistä acheista/platina trophystä hetkittäinen yees-fiilis, vähän kuin pelin läpäisemisestä.

Hyvä savutus on sellainen, jonka suorittaminen herättää aidosti kiinnostuksen tekemään pelissä jotain, mitä muuten ei tekisi. Hyvät saavutukset ovat myös haastavia, mutta ei kuitenkaan älyttömän vaikeita, jotka pystyvät vain pro-pelurit hankkimaan. On niitä hyviä tipahdellut matkan varrelle, mutta äkkiä ei mieleen tule mitään. Huonot ovat taas vähän kuin vastakohtia hyville, yllättävää. :)

Moninpelien saavutukset ovat ihan arsesta, varsinkin vähän vanhemmissa peleissä, joissa moninpeleihin ei meinaa seuraa löytyä. Kaikki pelithän jossain vaiheessa kokevat tilanteen, ettei verkkopeliä enää kukaan pelaa, jolloin sinulta viedään mahdollisuus saada kaikki pojot kerättyä, niin harmittaahan se. Lailla nämä kieltää saisi.

Gamerscore on siinä mielessä parempi, että se on selkeämpi ja helpompi ymmärtää. Pisteet kertovat selvemmin paljonko olet saavuttanut ja vertailu on helpompaa. Tonni scorea tai platina, iha jees fiilis molemmista jää.

Kokonaisuutena hyviä systeemejä molemmat, joita matkimaan olisi toivonut myön Nintendon lähetevän. Taidanpa tästä lähteä parit trophyt poimimaan.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1. Mielestäni trophyt ja achievementit toimivat nimenomaan parhaiten konsoleilla, sillä niillä tulee vertailtua helpommin kavereiden kanssa ja ach. pisteet ja trophyjen levelli näkyy heti käyttäjäkortista. Steamissa esim achievementit ovat vielä ihan ok sillä voi nähä helposti kaverin achievementit, mutta ei ole tämmöistä pistejärjestelmää tms eikä kaverin achuihin pääse millään suoralla linkillä-->ei tule juuri tsekkailtua kavereiden höskiä. (vähän meni aiheesta viis)
Ne eivät mielestäni ole laisinkaan turhia, kiva kasvattaa tätä "virtuaaliegoa" trophyja keräämällä sekä ne koukuttavat myös jonkin verran. Mutta ennen kaikkea ne parantavat läpipelattavuutta, esim rdr:ään tartuin uusiksi trophyjen takia ja hankalemmista sai kunnon kiksit unlockatessa.

2.Hyvät ovat semmoisia salaisuuksia mitä etsii pelin jostain pimeistä nurkista, sekä esim fallout 3:sessa oli mielestäni oikein hyviä miltei kaikki, hyvää perus "shittiä" mielestäni nämä tapa 300 örvelöä ja pick 100 locks jne. Pharshäyksista ovat jotkin mauttomat tf2 tyyliset "tapa scout kun olet kuollut medic johon 2omaa ja 1 vihollismedic tekevät uuberchargen ilmassa 10s ennen matsin päättymistä" sekä jotkin multiplayer trophyt kuten rdr:ässä ja esim bfbc2 30 demolish kills online.

3.Joo pari viis mutta ankeutta on jos (esim itselläni rdr) moninpeli ei pelaa kyseisessä pelissä itsellään hyvin tai ollenkaan, ja jos puhutaan näistä "ole paras maa-ilman leaderboardeilla"

4. Pleizhteizhsön pokaalit ovat mielestäni hulvattomia levellityksen takia, tosin achievementeissäkään mitään vikaa ole jos on nyt päättänyt niitä alkaa keräämään. Itse en ymmärrä vaan tätä pistezydeemaa.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Oma kantani näiden suhteen on myönteinen.

En juurikaan näitä saalistamalla saalista, vaan lueskelen usein pikaisesti hieman millaisia saavutuksia sieltä löytyy ja suorittelen silloin tällöin.. tai ainakin yritän jättää ne taka alalle, välillä epäonnistuen.

Välillä käy näin: Pelatessani huomaan että kappas tuollahan on portti joita tuhoamalla saa saavutuksen, noh josko minä tuon yhden nyt romuttaisin, hei tuollahan on toineen joskohan nyt senkin nappaisin, hei mitenkäs olikaan taisi myös noista mainoskylteistä olla mahdollista saada achievement josko tuon viellä nappaisin kun on niin helpossa paikkaa.... Ja näin kului useita tunteja Burnoutin parissa vain kiertäessä kaupunkia, kun aina nurkan takaa löytyi seuraava tuhottava.

Huomaa kyllä että saavutukset ovat melko in, sillä ne pikkuhiljaa ovat levinneet eri alustoille: Saavutuksia voit nykyään saada niin iphonella pelatessasi Angry Birdsiä, kuin myös mättäessäsi Team Fortress 2:ta porukalla PC:llä, tai vaikka kaahatessasi yksin Need for Speedin parissa.

On se kumma kuinka jokin näin pieni, ja yksinkertainen asia voi olla niin nerokasta.
2
Ainut mikä oikeastaan on painunut mieleen on Bad Companyn 10 000 tappoa multiplayerissa (tai jokin vastaava), siinä on oikeasti saavutus eikä mikään "Kiitos että ostit tämän pelin, 50G". Sitä tuli silloin metsästeltyä, mutta ei riittänyt aika jotta olisin ehtinyt sen saavuttaa (vaikka BC1 taitaa olla edelleen eniten pelaamani multiplayer).
Nyt kun rupesin miettimään niin kyseisestä pelistä löytyy myös melko tyhmä achievement.
Achievementin sai kun katkoi 1000-puuta, jos en väärin muista.
Itse saavutushan ei tosin ollut sinällään tyhmä, vaan lähinnä sen tekijä: minä kun päätin pätkiä sniputtamalla puut katki, ja tovihan siinä kuluikin sitten :D
3
Moninpelissä saa olla mielestäni saavutuksia tyyliin tapa 1000 pelaajaa, tai voita 100 kisaa.
Juuri muita en suvaitse tosin jos tehdään saavutuksia multiplayeriin, jotka voi saavuttaa vain pelaamalla, eikä pelaaminen muutu sen takia kun näitä yritetään saalistaa, niin ei noista haittaakaan ole.
4
Itseni mielestä ei ole väliä tuleeko sieltä 1000G vai Platina pysti molemmat yhtä jees (ja kumpaakaan en ole koskaan saanut)
Tosin pidän enemmän itse saada saavutukset numeroina enkä pokaaleina, mutta olisi mukavaa jos boxillakin olisi nuo levelit sillä ne vain iskevät.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Kaksipiippuinen juttu. Itse käännyn ehkä hieman kuitenkin negatiivisen puoleen. Tykkään pelata tarinavetoisia pelejä, joissa on oikealta tuntuvia ihmishahmoja. Trophyt ajavat tällaisissa peleissä tekemään asioita, jotka saavat pelihahmon käyttäytymään epäluonnollisesti tietyissä tilanteessa ja täten rikkomaan pelin immersiota. Esim. on hirveä kiirus jonnekin, mutta hahmolla on pakko pyöriä ympäri aluetta keräten jotain pystien kannalta oleellista roinaa.

Mutta se toinen piippu, Split/second oli minulle sellainen peli, joka koukutti hankkimaan kaikki pystit. Mutta vain siitä syystä, että pottisaalis kerääntyi niin suureksi jo pysteistä välittämättä, että oli houkutus kerätä loputkin. Monessa pelissä kun tarinatilan jälkeen on kasassa joku 20% trophyista.

Mutta itse pitäisin huomattavasti enemmän sellaisesta systeemistä, jossa näkisi vaikka pelkästään, että onko peli pelattu tarinatilaltaan läpi asti ja millä vaikeustasolla. Nettipuolelta vaikka, että montako tuntia peliä on pelattu verkossa. Nämä kertoisivat siitä, onko peli ollut miten kiinnostava ja koukuttava.

Se minua on alusta asti kummastuttanut, että miksei trophyja voi selata pelikohtaisesti? Eli valittaisiin peli, ja sen kohdalta näkisi kuka kavereista sen omistaa. Samalla helpottuisi nettiseuran hakukin. Vai olenko missannut jotain oleellista ja tämä on mahdollista?
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Se minua on alusta asti kummastuttanut, että miksei trophyja voi selata pelikohtaisesti? Eli valittaisiin peli, ja sen kohdalta näkisi kuka kavereista sen omistaa. Samalla helpottuisi nettiseuran hakukin. Vai olenko missannut jotain oleellista ja tämä on mahdollista?

En tiedä ymmärsinkö väärin pointtisi, mutta pystyyhän noita vertaamaan, joskin hivenen kömpelösti. Eli siis menee vertaamaan kaverilistasta löytyvän kaverin trophylistaa. Tällöin listaan ilmestyy niin omat, kuin kaverin pelit, sekä peleistä saadut trophyprosentit. Peliä klikkaamalla saa kaikki pelin trophyt esiin siten, että kaverin trophyt ovat vieressä (vasemmalla?) ja omat oikealla(?). Piilotetut trophyt, joita ei itse vielä ole saanut, pysyvät piilotettuina.

Tähän olisi ihan näppärä päivitys toivottavissa, jossa pystyisi kerralla vertaamaan useamman kaverin listaa kerralla, jopa kaikkien kaverilistalla olevien.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

En tiedä ymmärsinkö väärin pointtisi, mutta pystyyhän noita vertaamaan, joskin hivenen kömpelösti. Eli siis menee vertaamaan kaverilistasta löytyvän kaverin trophylistaa. Tällöin listaan ilmestyy niin omat, kuin kaverin pelit, sekä peleistä saadut trophyprosentit. Peliä klikkaamalla saa kaikki pelin trophyt esiin siten, että kaverin trophyt ovat vieressä (vasemmalla?) ja omat oikealla(?). Piilotetut trophyt, joita ei itse vielä ole saanut, pysyvät piilotettuina.

Ymmärsit nyt väärin, tarkoitin siis että tuota pystyisi selaamaan pelikohtaisesti. Nythän ei mistään näe, että kenellä kaikilla on joku tietty peli, muutenkuin käymällä kaikki erikseen läpi. Paljon hyödyllisempi tuo minusta olisi toisinpäin; valitset tietyn pelin ja sen alla näet kerralla kaikkien kavereiden trophyt kyseisestä pelistä.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Paljon hyödyllisempi tuo minusta olisi toisinpäin; valitset tietyn pelin ja sen alla näet kerralla kaikkien kavereiden trophyt kyseisestä pelistä.
Tuo ei onnistu PS3:lla, mutta se onnistuu netissä Oma PSN -sivun kautta. Eli tuonne kirjaudutaan PSN-tunnuksella (sähköpostiosoite ja salasana). Sen jälkeen vie hiiren osoitin haluamasi pelin päälle ja valitse "Näytä tätä peliä myös pelaavat ystävät". Siitä aukeaa Trophy-vertailulista kaikista PSN-kavereistasi, joilta peli löytyy Trophy-listaltaan. Kyseisen listan voi vieläpä sortata edistymisen mukaan, eli kärjessä keikkuvat ne, joilla on eniten Trophyja kerättynä kyseisestä pelistä. (Tässä tuota testatessani huomasin mm. että Dead Nationista on jo yksi platinakin kerättynä eräällä kaverilistan jantterilla.)
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Tuo ei onnistu PS3:lla, mutta se onnistuu netissä Oma PSN -sivun kautta. Eli tuonne kirjaudutaan PSN-tunnuksella (sähköpostiosoite ja salasana). Sen jälkeen vie hiiren osoitin haluamasi pelin päälle ja valitse "Näytä tätä peliä myös pelaavat ystävät". Siitä aukeaa Trophy-vertailulista kaikista PSN-kavereistasi, joilta peli löytyy Trophy-listaltaan.

Kiitos, tällaista just tarkoitin. Miksiköhän tuo sama ei onnistu myös itse Pleikkarilla...
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Sonyllä on sen sijaan älytön levelup juttu, jota en ole pystynyt ymmärtämään.

Olen tästä lähes päinvastaista mieltä. Itselle juurikin nuo boksin "pisteet" ovat sellaista osin kylmää ja raakaa numero-statistiikkaa, johon ei oikein pääse täysin sisälle. En saa niihin sellaista "tunnesidettä" mitä ehkä pitäisi tai mitä monet fanit saavat. Toki 360 on mulle se "kakkoskonsoli", joten sekin vaikuttaa.

..mutta en ole ihan varma mitä noissa trophyissa "pitäisi" sinänsä ymmärtää vs achievementit, koska molemmissa on lopulta sama pääidea: Mitä enemmän pisteitä tai mitä suurempi level = sitä kovempi saldo. Lopultahan täytyy aina käydä läpi kunkin pelaajan listaa jos haluaa nähdä ovatko ne pisteet tai pokaalit tulleet jostain "Disneyn peleistä" vai mistä.. Ihan samalla lailla niitä saldoja saa nostettua pelaamalla myös jotain "helppoa pelejä" ja samathan ne trophyt/achievementit ovat multipeleissä. Sitä en aidosti ymmärrä, että joku rakastaa esim. achievementtejä, MUTTA vihaa trophyja. Eihän siinä ole mitään järkeä koska idea on kuitenkin sama (toteutuksessa on sitten pieniä eroja, jotka voivat jakaa porukkaa).

Trophyissa itseä kiehtoo juuri se, että jossain vaiheessa (oman kokemuksen mukaan about level 13-14 kieppeillä, mutta ehkä se on vain jotain "mutua" tms) tuo kokonaislevelin kasvaminen hidastuu - jopa olennaisesti (näin ainakin olen ymmärtänyt). Eli aina sinne seuraavalle levelille pääseminen on jonkinlainen saavutus jos sitä ylipäänsä niin haluaa ajatella (tiettyyn pisteeseen asti eteneminen on suht nopeaa). Osalle juttu on kerätä mahd. paljon platina-pystejä (ei mulle kylläkään), mutta ei kai tuokaan eroa kauheasti siitä että joku haluaa "täydet 1000 pistettä" pelistä.

Maalaisjärjellä ajateltuna kuitenkin ymmärrän sen, ettei näillä trophyilla tai achievementeillä ole lopulta kauheasti eroa. Itse saan vain parempia fiiliksiä noista pokaaleista ja ns. "kokonaislevelistä" pelkkien tylsien numeroiden sijaan. That´s all.

Kaksipiippuinen juttu.

Minusta tämä on koko keskustelun ydin. Trophyt/achievementit ovat tuoneet mukavan lisän moniin peleihin (lisää tiettyjä "tavoitteita" pelaajille yms), mutta samalla ne ovat vieneet sellaista aitoa peli-iloa vähän pois. Kaverin kanssa tuossa joskus muisteltiin miten paljon mukavampaa oli ennen, kun tavallaan vain keskittyi pelaamiseen, eikä tarvinnut miettiä mitään sen enempää.

Mikään pakkohan niitä saavutuksia ei ole miettiä nytkään (se on ihan validi pointti), mutta toisaalta niitä vähän haluaa miettiä koska ne ovat kuitenkin nykypeleihin laitettu. Eli mulla on aito viha-rakkaus-suhde niihin (ristiriitaista, tiedän..)..

Sanoisin, että itselle parasta noissa saavutuksissa on kuitenkin se, että saan ikään kuin "listan" pelaamistani peleistä ja myös niistä jotka olen pelannut läpi. Eli kokonaislevelien ja pisteiden sijaan on mukava joskus vain katsella että "mitähän sitä on tullut pelattua". On jäänyt tietty "jälki" omasta pelihistoriasta, mitä aidosti kyllä arvostan. Ja voihan sitä välillä vähän vertailla mitä kaverit pelaavat yms.

Eli hyvä juttu, jos ne ottaa oikein. Sitä en ymmärrä, että laadukkaatkin pelit pelataan "easyllä" saavutuksien takia tai sitten katsotaan ohjeita tai Youtubea koko pelin ajan (siis ihan jo ekallakin kerralla). Se kaiken katsominen etukäteen ei mene omaan ymmärrykseen, koska yllätykset ja sitä kautta elämykset ovat kuitenkin pelaamisen suola. Ei esim. tule mieleen syynätä jotain Dead Space 2:n - saati esim. Heavy Rainin trophy-listoja. Voi spoilata meinaan aika monta ylläriä ja fiilistä, jotka ovat parasta kokea ilman mitään ennakkovaroitusta/tietoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1) Itselläni on melko hyvä "suhde" trophyihin, omalla kohdalla ne ovat selvästi kasvattaneet pelin läpipeluuarvoa siinä mielessä, että olen sinnitellyt keräämään ne viimeisetkin aarteet ja tappamaan 10 örkkiä rivissä. Kaikki vain sen takia että hymyilisin kuin Naantalin Aurinko 15 sekunttia platinapystin jälkeen ja pääsisin härnäämään kavereita.:D

2) Hyvä trophy on mielestäni sellainen, joka esim. innostaa kokeilemaan jotain uutta ominaisuutta pelissä, tai vaatii normaalia enemmän ponnistelua jonkun asian eteen (poislukien saavuta level 1637 tai tee 100% täydellinen suoritus, vaikka jälkimmäisillekin on paikkansa). Huonon trophyn esimerkki voi olla vaikka Singstarista 100 kuvan, 100 biisin ja 100 äänitteen katsominen, ilman tilastoja.

3) Korkeintaan MP-trophyinä saa olla jokin ns. "helppo", joka veisi ihmisiä onlineen, kuten "pelaa 1 ottelu moninpelinä", myös "käy viikon jokaisena päivänä moninpelissä" on vielä ärsytystasosta kaukana.

4) Itse PS3-käyttäjänä suosin tietenkin Trophyjä, syyksi voisin perustella selkeyden. Mielestäni level 6 on helpompi sanoa kuin gamerscore 5837 (prosenteillahan ei ole niin väliä).
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

1. Ne tuovat lisäarvoa peleihin, ei mitään muuta. ”Ruokailutermein” sanottuna mikäli pääateria, eli itse peli on hyvä, niin jälkiruoka ”achievementit/trophyt" on erinomainen lisä kokonaisuuteen. Ilman hyvää peliä achievementit/trophyt ovat silkkaa tuskaa ja niitä ei kiinnosta kerätä vain pisteiden tai pystien vuoksi. Kiteytettynä mikäli peli on hyvä, niin silloin kiinnostaa myös kerätä ”virtuaalipisteitä”.

2. Taito/salaiset saavutukset on hyviä achievementtejä/trophyja. Esim. soul calibur 4 ”hero on the battlefield” tai bioshock ”irony”. Tyhmät achievementit/trophyt on kaikki lisävaruste achievementit/trophyt esim RS Vegaksen true identity tai pitkää peli ”siivua” vaativat esim 7 day survivor dead rising 1:stä.

3. Saa olla kunhan ne ovat hyvin mietitty. Tästä hyvä esimerkki Medal of Honor:in moninpeli achievementit/trophyt ovat hyviä ja niitä tavoittelee mielellään. ”Boostaus” on moninpeli achievementtien/trophyjen syöpä ja syö näiden uskottavuutta. Esimerkiksi mainittakoon SSFIV Tenpeat achievement/trophy, jonka saaminen oikeasti vaatii taitoa, mutta ”boostaus” syö sen merkityksen.

4. Pelaan itse boxilla enemmän, joten sanon achievementit. Todellisuudessa eroja näiden välillä ei enää ole, koska kaikissa uusissa peleissä, jotka julkaistaan sekä boxille että ps3:lle, ovat identtiset saavutuslistat. Tonni on kiva saada täyteen, kun saa pelin completed games lokeroon.
 
Vastaus: Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Podcast on nyt purkitettu, kiitokset kaikille tähän ketjuun osallistumisesta. Keskustelua saa edelleen jatkaa totta kai. Valitettavasti lähellekään kaikkia viestejä ei tuohon ehditty ottamaan mukaan. Tämä jakso sattui hiukan huonoon rakoon aikataulun osalta, kun viime lauantaina hoideltiin jo ensi viikon jakson nauhoitukset, mutta eiköhän sieltä ihan siedettävää tavaraa tule. =)
 
Ylös Bottom