Tulipa puhuttua palturia viime postauksessa. Sanoin, ettei tämä mikään mestariteos ole, mutta kyllähän tämä loppujen lopuksi vähintään todella lähelle pääsee. Kyllä tämä tulee jäämään muistoihin yhtenä parhaista tasoloikista mitä on tullut pelattua.
Peli on graafisesti jotenkin todella miellyttävä. Kaikki eri pinnat ovat harvinaisen tyydyttävästi teksturoituja.. Ne violetit karvanoppamaiset viholliset esim
Samaan aikaan soundtrack on melko lailla täydellinen. Jos nyt oikein arvaan, niin osa musiikista on ihan originaalia tavaraa ja osa sitten lisensoitua. Kaikki kuitenkin sopii peliin täydellisesti ja nostaa fiilistä huomattavasti. Lisensoitu musiikki (siis ihan hittimusiikki) oli todellinen yllätys, mutta sopii siis peliin kuin nenä päähän ja osa kappaleista hyvin käsitelty LBP-tyyliin.
Kontrolleissa on todella hyvä tuntuma ja itse asiassa todella omaperäinen tuntuma, olematta kuitenkaan omaperäinen omaperäisyyden vuoksi. Peliä on yksinkertaisesti nautinto pelata. Tietyllä tapaa jämäkkä ja raskas ja silti millintarkka ja ketterä, ei siis millään tapaa liian raskas ohjattavuus. Rollit maassa ja ilmassa ja se pieni tuplahyppylento yhdistettynä normipompintaan on herkkua ja Knitted Knight Trialeita pelattuasi säkkipoikaa käskyttää todella monipuolisesti ja tarkasti.
Liikkuvien tasojen kentät ovat mielestäni erityisen hyvin toteutettuja. En muista tasoloikkaa, jossa olisin nauttinut yhtä paljon kentistä, joissa tasot jatkuvasti liikkuvat.
Siis Sackboy on oikeasti aivan älyttömän hyvä tasoloikka. Todellinen yllätys. Odotin tästä sellaista 7,5 - 8- / 10 peliä, mutta onhan tämä nyt vähintään 9/10! Kaikki trophyt tuli kerättyä multiplayeriä lukuun ottamatta, ehkä niihinkin tulee joskus palattua. Knitted Knight Trialit olivat todella hauskoja ja viimeinen vajaan kymmenen minuutin rutistus oli kiva loppuhaaste pelille. Sääli on, jos peli ei saisi jatkoa.. Mutta veikkaan, että jatkoa ei tule. Ei ole kai maistunut pelaajille yleisesti ottaen ja myyntiluvut taitavat olla aika lailla floppikamaa.
Kritiikiksi heitän, että joissain kohdissa on vaikea hahmottaa syvyyttä ja se oli aivan selvä pelistä johtuva ongelma, mutta onneksi näitä tuli kuitenkin aniharvoin vastaan. Lisäksi kenttien jälkeen tulevat level goalsien luettelemiset ja valokuvaukset on todella ärsyttävän hitaasti toteutettu, nämä pitäisi pystyä skippaamaan kokonaan. Kuin myös takaisin world mapille tullessa tarrakirjan hidas täyttö jne. Häiritsevät alusta asti ja alkavat ärsyttää yhä enemmän matkan varrella sekä vielä lisää lopun keräilykierroksilla. Ja ehkä vielä sellainen, että pikkasen lisää haastetta kun olisi saanut, vaikka yhden extra-extra-vaikean lisämaailman lopputekstien jälkeen. Sitten oltaisiin ihan mestariteos-kategoriassa. Nyt on siinä ja siinä. Pitää vielä vähän makustella.
Joka tapauksessa todella iso yllätys oli peli minulle. Odotin sellaista ihan sujuvaa ja mukavaa, mutta tähänhän olikin laitettu sydäntä kehittäjien puolelta ja onnistuttu tekemään aikamoisen freesi ja tyydyttävä pläjäys.