Vastaus: Sacred 2 Fallen Angel -peliapu ja vinkit
No voisi tässä nyt vähän säästää suomalaisten Sacred pelaajien aikaa ja kertoa pari havaintoa pelistä. Näiden ehkä hieman piilossa olleiden perustietojen avulla voi saada hahmostaan vähän enemmän irti. Toki erimieltäkin voi olla sillä noita hahmo buildeja/rakennelmia on useita ja kukin pelaa miten tykkää.
Combat arts - eli taiat ja taistelukyvyt
Bronssi, hopea sekä kulta tasot
Kasvattaessasi hahmollasi tiettyjä kykyjä kuten taistelukykyjen lore ja focus tasoja avautuu combat arts (CA) valikkoon timantin kaltaisia merkkejä eli parannuksia. Näillä voi antaa kyseisen CA-joukon kyvyille uusia ominaisuuksia. Näitä ei kannata säästellä sillä nämä parantavat kykyjä ilman mitään huonoja puolia.
CA tasot
CA tasoja nostetaan syömällä/käyttämällä kyseisen CA:n riimu, näitä riimuja löytyy vastustajilta ja niitä voi vaihtaa mieleisekseen rune masterilla. CA tasojen kultainen sääntö on kuitenkin hyvä havaita mahdollisimman aikaisin.
CA tasojen nostaminen tehostaa kykyä mutta samalla kyky vaatii huomattavasti enemmän aikaa latautuakseen uudestaan. Tämän takia kannattaa miettiä haluaako kyseisestä kyvystä tehokkaan mutta hitaasti latautuvan vai vähemmän tehokkaan mutta nopeasti latautuvan.
Monet suosivat sääntöä 5 focus tasoa per CA lvl.
Tietysti tätä sääntöä ei kannata täysin sokeana seurata, vaan ihan omien mieltymysten mukaan. latautumisajan (regeneration time) näkee skill:n/kyvyn tiedoissa. Tiedoista näkee myös paljonko se nousee seuraavalla tasollaan.
Liikkeiden latautumisaikaan vaikuttaa
Latautumisaikaa nostavia tekijöitä
- Buffit (CA:t jotka pysyvät päällä ja antavat sankarille erikoisominaisuuksia niin kauan kunnes tämä lopettaa buffin)
- Mount/ratsu
- varusteet (raskaat ja hahmon käyttökykyjen yläpuolella olevat varusteet voivat vaikuttaa latautumisaikaan huomattavasti)
- CA:n tason nostaminen
Latautumisaikaa laskevia tekijöitä
- CA luokan Focus kyvyt
- Concentration kyvyn taso
- Varusteet
Mikäli varusteessa on CA liikkeen tai buffin nostava ominaisuus niin tästä aiheutuvat latautumisajan nousut ovat huomattavasti pienempiä kuin se että jos hahmo itse nostaa kykyä.
Eli jos kaipaa johonkin kykyyn enemmän tehoja on yleensä turvallisempaa nostaa sitä varusteiden avulla. Tällöin ei tule pysyviä "vahinkoja" hahmoon ja mikäli latautumisajat ovat pelaajan mielestä liian suuria voi hän aina ottaa muokata varusteita niin että ne antavat kyseisiin kykyihin vähemmän tasoja.
mielipide:
Taistelutaitojen eli lyöntien aika kannattaa kuitenkin pitää siinä 10s alapuolella.
Onko hyvä erikoistua useaan CA liikkeeseen?
Pelissä on täysin mahdollista avata kaikki CA:t kultatasolle, eli aktivoida jokaisesta kyvystä kolme tehostetta. NÄitä tehosteita eli niitä pieniä punaisia timantteja saa kyseiseen kykyyn vaikuttavia kykyjä nostamalla. saadaksesi jokaisen CA:n kultatason muokkauksella joutuisit laittamaan suuren osan saamistasi kykypisteistä juuri näihin kykyihin. Ongelmana on että näillä kykypisteillä nostetaan myös muita ominaisuuksia kuten haarniskojen ja aseiden tehokkuutta, hahmon elinvoimaa sekä muita erikoiskykyjä.
Mikäli pelaaja syystä tai toisesta haluaisi kaikki kultatasolle (eli laittaa jokaiseen kykyyn 3 modia (punaista timanttia) joutuu hän investoimaan 199 kyky pistettä kyseisen CA:n Loreen ja Focusiin. ja jos haluaa kaikista kolmesta kaikki viisi se tarkoittaisi 199+199+199 kykypistettä. Moinen määrä kykypisteitä on varmasti monelle jo saavutus itsessään hankkia ja usein siinä lähtee monta pistettä pois tärkeistä armor lore, tactics lore, concentration, bargaining, dual wield, "ase" lore yms kyvyistä jotka yleensä auttavat enemmän hahmon parantamisessa.
Täten jos kaikki pisteet menevät CA:ta parantaviin ominaisuuksiin on lopputuloksena yleensä varsin heikko hahmo. Mutta taas jos valitset CA:sta vain ne mitä tarvitset niin jää pisteitä myös muihin tärkeihin kykyihin.
Jos hahmosi on melee on parasta valita meleetä avustavat CA:t sekä skillit ja jättää magiaa parantavat pois ja maagin taas päinvastoin (huomioiden kuitenkin että myös maagi hyötyy puolustusta ja elinvoimaa lisäävistä kyvyistä)
Sacred 2:Combat Art Modifications - SacredWiki
Muuta:
Dual wielding - aseet molemmissa käsissä
Jos hahmosi käyttää asetta molemmissa käsissä ei tällöin välttämättä kannata ottaa kyseisten aseiden lore taitoja. Mikäli hahmosi dual wieldaa esimerkiksi kahta miekkaa niin vahinko ja aseiden nopeus ei nouse vaikka tämä nostaisi sword lore kykyä, vaan vahinkoa ja nopeutta saa lisää dual wield kykyä nostamalla. Sword lore:lla saa kuitenkin aseiden piilotettuja ominaisuuksia käyttöön joten ei se aivan hyödytön ole jos tämän "virheen" on mennyt tekemään
Buildi
Jos hahmosta haluaa kaiken irti kannattaa olla jo alussa aika tarkka kuva minkälaisen hahmon haluaa rakentaa. Mitä monipuolisemmin hahmon tekee sitä huonommin hän nämä taidot osaa. Eli kannattaa valita hahmolle kykyjä jotka tätä auttavat siinä mihin se on tarkoitettu. Esimerkiksi jos hahmo on erikoistunut lähitaisteluun, on tälle aika turha alkaa opettamaan mitään sähkötaikoja parantavia kykyjä vaan mieluummin keskittyy hyökkäysvoiman, erikoislyöntien ja kestävyyden piireihin.
Sacred:n foorumeilta löytyy myös muiden hyväksi toteamia buildeja josta voi saada jotain vinkkejä oman hahmonsa rakentamiseen.
Kaksi kampanjaa - hyvä ja Paha
Hahmoa tehdessä kannattaa myös ottaa huomioon millä kaveri pelaa, CO-OP kuin onnistuu vain niiden hahmojen kesken jotka ovat samassa kampanjassa. Useiden hahmojen tekeminen on kannattavaa jos haluaa pelata mahdollisimman monen kanssa.
Arkku
Arkkuun laitetut tavarat ovat kaikkien hahmojesi käytössä, tällöin voit antaa uudelle hahmollesi vähän apuja jo kehittämäsi hahmon avulla.
Statsien ymmärtäminen
Attack - kyky osua lyönneillä eli osumatarkkuus.
defense - kyky torjua lyöntejä.
Armor - vahinkoa vähentävä tekiä (laskentakaava: damage dealt * (damage dealt / (damage dealt + resistance)) )
Evasion - kyky väistää lyöntejä (Tehokkaampi tapa kuin defense)