Vastaus: Sacred 2 [PS3 Hype]
Kokemuksia lyhyesti.
Ensinnäkin, ne kontrollit ja paljon parjattu "paska valikkosysteemi". Kontrollit toimivat mielestäni erinomaisesti. Voin helpostikin kuvitella kuinka tätä on paljon chillimpi pelata konsolilla kuin PC:llä, kun ei tarvitse koko ajan naksutella hahmoa eteenpäin, vaan voi pelailla rennosti sohvalla löhöten Tämä ei ole aivan Baldur's Gate: Dark Alliancemainen, mitä tulee itse taisteluun. Siinä missä Dark Alliancessa joutui näpyttämään sitä X:ää hyökätäkseen, tässä mennään vihollisen lähelle ja painetaan vain haluamaansa asetta vastaava nappi pohjaan. Periaatteessa pelaaja voi halutessaan pitää vaikka 12 asetta heti käytettävissä, mutta paikkoja kannattaa tietysti säästää erikoishyökkäyksille ja taioille.
Saattaa ehkä tuntua tylsältä, mutta tuo on oikeastaan ihan hyvä asia, kun ei tarvitse pelin aikana näpyttää miljardia kertaa hyökkäysnappia Tässä on tosiaan ihan kivasti noita erilaisia taitoja, joita voi vieläpä yhdistellä erilaisiksi comboiksi. Hahmonkehitys on mukavan monipuolista. Olen itse tehnyt melkoisen tankin, joka osuu usein ja tekee paljon vahinkoa, mutta hieman eri tavalla pisteitä sijoittelemalla voisin kuvitella hyvinkin miten hahmo voisi olla vahva magian-käyttelijä tai nopea kauempaa vihollisten kimppuun hyökkäävä jouskarihemmo. Pidän tämän pelin hahmonkehityksessä siitä, että usein pitää oikeasti miettiä haluaako lukea kääröjä, jotka parantavat tiettyä taitoa tai taikaa. Sellaisen parantaminen johtaa siihen, että niiden "regeneroitumisaika" kasvaa. Jos tuo aika on liian pitkä, niin taidot ovat melko hyödyttömiä käytännön tilanteissa, koska niiden latautumisessa kestää yksinkertaisesti niin kauan, että taistelut ovat jo kauan sitten ohi ennen kuin jotain hyökkäystäkin voi käyttää uudestaan.
Peli on Silver-vaikeustasollakin aika helponoloinen, joten EN suosittele oikeastaan kenellekään pelin aloittamista ainakaan helpommalla Bronzella. Suorilta vaan Silveriä kehiin, niin ei tylsisty aivan alkumatkalla.
En ymmärrä yhtään niitä, jotka valittelevat paskasta inventaariosta. Siellä on ihan helvetisti asiaa, joo, mutta kunhan oppii asioiden paikat, valikoiden läpi liikkuu suhteellisen nopeasti. Tyyliltään valikko on melkein samanlainen kuin esmes Dark Alliancessa, mutta eri valikoita on vain paljon enemmän (ei ole esim. vain ase, suoja ja item-valikkoa, vaan omat kohtansa on myös parannusjuomille, riimuille, kääröille yms.). Level upin tarjoamien skill pointsien tuhlaamiseen ei kuitenkaan mene kuin ehkä 20 sekunttia, jos tietää mitä haluaa parantaa eikä jää puntaroimaan asiaa moneksi tunniksi. Aseet, suojat sun muut tavarat järjestyvät automaattisesti tyyppi- ja voimakkuusluokan mukaisesti, joten niistä näkee melkein suorilta, mikä on paras. Kannattaa aina tietysti katsoa aseen statsejakin, sillä joku heikompi ase voi kuitenkin esim. leechata 15hp:ta viholliselta per osuma, joka voi hyvinkin pelastaa tai ainakin helpottaa kymmenpäisen ihmissusilauman peittoamisessa. En sitten tiedä mistä jotkut oikein itkevät valikoiden suhteen? Ovat ehkä pelanneet liikaa Diabloa PC:llä eivätkä totu vähän erilaisempaan järjestelmään, joka sopii konsoleiden padeille paremmin.
Mitä tulee itse pelin luonteeseen, niin tätä kuvaa ehkä jossain määrin parhaiten se, että tämä on ikään kuin niiden tyypillisten suoraviivaisten hack 'n slashien ja massiivisten sekä vähän vapaampien Elder Scrollsien sekoitus. Maailma on (lähes) täysin vapaa sinun tutkittavaksi. Välillä joutuu kuitenkin ilmeisesti tekemään juoneen liittyviä tehtäviä, jotta pääsee esimerkiksi haltioiden alueelta ihmisten asuttamille seuduille. Tää on siinä mielessä hieman ristiriitainen peli juuri massiivisuutensa takia, että tässä tuntee samalla etenevänsä (= mukava saavuttamisen tunne) ja ei tunne etenevänsä. Vaikka koko ajan tutkii uusia alueita ja tekee uusia tehtäviä, karttaa ja omaa edistystään tarkemmin seurattua huomaa, ettei ole edennyt juuri mihinkään. Ei tuokaan nyt sinänsä ole mikään pelin ongelma, lähinnä vain välillä toivois, että olis kuitenkin edennyt jo vähän pidemmälle kuin vain alle 10%.a 22 tunnissa... >_>;
Pelin (sivu)tehtävät ovat kyllä itseääntoistavia rakenteeltaan, kuten arvosteluissa on moitittu, mutta enpä minä ainakaan odottanut tämän genren peliltä mitään sen ihmeempiä. Tärkeintä on kuitenkin se viihdyttävä loot-huoraus ja oman hahmon kehittäminen Teh Ultimate Killing Machinaksi ja siinä tämä onnistuu varsin hyvin.
All-in-all, ei tässä ole häck 'n släshinä itsessään mitään sen suurempia ongelmia, IMO. Tämä on ollut aivan yhtä addiktoivaa puuhaa kuin aikaisemmat genren pelit, joita olen pelannut. Tämän ainoat huonommat puolet ovat hiomattomuus ja vähän mitäänsanomaton juoni (ainakin tähän mennessä). Hiomattomuuskin näkyy aikalailla vain ruudunpäivityksen heilahteluna. Melkein 22 tunnin aikana ei ole tullut vastaan montaakaan varsinaista bugia/glitchiä, lähinnä vain jotain pop-uppia ja fysiikoiden pientä bugittamista (aarre lensi kerran ainakin 20 metriä ilmaan
). Vielä ei ole jäänyt tehtäviä suorittamatta pelin bugittamisen takia. Ainut kunnon bugi, johon olen törmännyt, oli se, etten yhdessä vaiheessa voinut millään nousta hepan selkään. Tämäkin tosin korjaantui sillä, että kävin pyörähtämässä eräässä luolastossa ja tulin heti ulos (välissä lataustauot). Sitten matka jatkui ihan normaalisti.
En tosin ihan varauksettomasti menisi suosittelemaan tätä aivan kaikille. Onhan tämä kuitenkin pelinä sen verran erilainen muihin genren peleihin verrattuna, että ei tämä välttämättä iske kaikkiin niihinkään, jotka ovat viettäneet satoja tunteja Champions of Norrathia, Dark Allianceja ja Diabloja pelaten. Mutta minä kyllä pidän tästä kuin hullu puurosta. Sen verran sanon kuitenkin, että kannattaa antaa pelille ihan kunnon mahdollisuus eikä lopettaa heti ensimmäisen 10 minuutin jälkeen, vaikkei aivan heti iskekään miljoonan voltin voimalla. Olihan tuo minullekin aluksi vähän sellaista suossa rämpimistä, koska peli ei oikeastaan selitä sinulle yhtään mitään (LUKEKAA OHJEKIRJA, SE KANNATTAA), se vain heittää pelaajan keskelle peliä ja antaa heti alusta lähtien vapaat kädet, mikä voi olla aluksi jossain määrin turhauttavaa ja peli-intoa laskevaa, koska ei ole oikein selvillä yhtään mistään. Kunhan tuossa pääsee kunnolla vauhtiin, niin sitten kannattaa ehkä varautua sellaisiin 6+ tuntisiin sessioihin...