Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sähkölaskusi?

Vastaus: Sähkölaskusi?

Suosittelen vertailemaan noita eri palveluita netissä. Työkaveri käytti tätä laskuria Energiamarkkinavirasto ja sai sieltä 22000kWh kulutuksella 200 eur säästön vuodessa. Voi olla että osaa laskureita on sponssattu ihan sähköyhtiön toimesta, tällöin tulokset voi olla hyvinkin eriävät eri laskureilla. Tuolta sivustolta saa heti tehtyä uuden sopparin ilman puhelinsoittoja.
 
Vastaus: Sähkölaskusi?

Asun n. 80 neliöisessä rivarikolmiossa, jossa on kylpyhuoneessa sähkökäyttöinen lattialämmitys. Olen nyt vuodessa tiputtanut kulutuksen 5500 KWh -> 4500 KWh, karsimalla turhia sähkölaitteita. Sähkösopimukseksi otin keväällä KSS Primen, joka on ehkä puolittanut sen vapaaehtoisen osuuden laskusta, sähkön siirtoa kun ei voi kilpailuttaa valitettavasti. Kuukausittain tuleva sähkölasku on ollut yleensä vähän päälle 20 euroa ja siirtolasku kahdelta kuulta alle 40 euroa. Nythän ne laskevat tietysti vajaan 20% kun olen saanut kulutusta alaspäin.
 
Vastaus: Sähkölaskusi?

Rivitalo-kaksion sähkölasku tuli ja järisytti..
Vaatimattomat 278 euroa, kiitos Vattenfall.

Edit: Kyseessä on tosiaan sähkölämmitteinen asunto ja sähkölasku kolmen kuukauden ajalta.

No eihän tuo mitään. Itse asun kerrostalossa, kaukolämmöllä, ja kahden kuun sähkölasku 250 euroa...

Pitäs vissiin tosiaankin tsekata mitä nuo vehkeet syö.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Sähkölaskusi?

33 neliön kerrostaloyksiö saunalla, sähkölaskut 35-80e väliltä parin kuukauden välein. Öisin kaikki herätevirrat poissa päältä, jottei turhasta tarvitse maksaa. Joulukuun lasku oli isoin, paukkupakkasia piteli ja vanhahko (-95) peruskorjattu luukku tämä, Xbox360 piti kämppää lämpimänä :D.
 
Sähkön kilpailutus kannattaa itseasiassa usein kesäisin, koska silloin on halvemmat hinnat. Jolloin kannattaa myös sopia määräaikaiset sopimukset 12kk tai 24kk. Itse säästin aikaa ja vaivaa jättämällä tarjouspyynnön kodinplaza.fi palveluun.

Vaikka meillä on aika energiatehokas koti niin noin 10€ säästetään joka kuukausi.
 
Sähkön kilpailutus kannattaa itseasiassa usein kesäisin, koska silloin on halvemmat hinnat. Jolloin kannattaa myös sopia määräaikaiset sopimukset 12kk tai 24kk. Itse säästin aikaa ja vaivaa jättämällä tarjouspyynnön kodinplaza.fi palveluun.

Vaikka meillä on aika energiatehokas koti niin noin 10€ säästetään joka kuukausi.

Onneksi ei kuulosta yhtään maksetulta mainokselta, New Member HenkkaK ;)
 
Sähkön kilpailutus kannattaa itseasiassa usein kesäisin, koska silloin on halvemmat hinnat. Jolloin kannattaa myös sopia määräaikaiset sopimukset 12kk tai 24kk. Itse säästin aikaa ja vaivaa jättämällä tarjouspyynnön kodinplaza.fi palveluun.

Vaikka meillä on aika energiatehokas koti niin noin 10€ säästetään joka kuukausi.

Että ihan tätä varten rekkasit ja kaivoit yli 10 vuoden vanhan ketjun esiin?
 
Muutin heinäkuussa omakotitalosta kerrostaloon ja eilen tuli ensimmäinen sähkölasku joka oli 9€. Omakotitalossa oli vähintään 40€/kk.
 
Niin sen kuuluukin olla, ja on, modernissa yhteiskunnassa ja sen käyttöä ei tarvitse kenenkään hävetä.
Vastuullista käyttöä ei varmaankaan pidä hävetä. Holtitonta ja vastuutonta käyttöä olisi kuitenkin todellakin syytä hävetä. Ja kyllä tästä aiheesta jo aiemmin todettu ”pienistä puroista ne meretkin syntyy”, on asia joka olisi tärkeää jokaisen ihan oikeasti tässäkin asiassa tiedostaa.
 
Vastuullista käyttöä ei varmaankaan pidä hävetä. Holtitonta ja vastuutonta käyttöä olisi kuitenkin todellakin syytä hävetä. Ja kyllä tästä aiheesta jo aiemmin todettu ”pienistä puroista ne meretkin syntyy”, on asia joka olisi tärkeää jokaisen ihan oikeasti tässäkin asiassa tiedostaa.
Vastuullisuus on näitä "kiillotetaan kilpeä" uussanoja.. onko esim holtitonta jos käyttää vaatteiden pesun jälkeen kuivausrumpua.. aina, kerran viikossa, kerran kuukaudessa.. mitä ihmeen holtitonta käyttöä on jos koku maksaa vaikka euron päivässä tms? Entä jos jollain on paalua vaikka 10€ laittaa per päivä johonkin (ihan sama mihin.. se "vastuullisuus") ????
 
Vastuullisuus on näitä "kiillotetaan kilpeä" uussanoja.. onko esim holtitonta jos käyttää vaatteiden pesun jälkeen kuivausrumpua.. aina, kerran viikossa, kerran kuukaudessa.. mitä ihmeen holtitonta käyttöä on jos koku maksaa vaikka euron päivässä tms? Entä jos jollain on paalua vaikka 10€ laittaa per päivä johonkin (ihan sama mihin.. se "vastuullisuus") ????
Ei ole kysymys rahasta, kissa vieköön...
 
Onneksi sähkö on nyt niin alhaalla hinnalla ettei tartte alkaa miettimään. :D
Näyttää olevan päivän keskihinta 2,31 snt/kWh ja siihen sähköntarjoajan marginaali päälle +toki siirto, joka itsellä on itseasiassa 5,62 snt/kWh. Varsin edullistahan tuo tällä hetkellä on, mutta kyllä siihen pörssiosuuteen ensi talvena näyttäisi tulevan se ykkönen eteen tulevan, jolloin siirtoineen päivineen itsellä voisi ehkä pyöriä 13-20 skt/kWh keleistä ja muista muuttujista riippuen. Voi varmasti tulla kalliimpiakin päiviä, mutta toivottavasti ei ainakaan paljoa.
 
Näyttää olevan päivän keskihinta 2,31 snt/kWh ja siihen sähköntarjoajan marginaali päälle +toki siirto, joka itsellä on itseasiassa 5,62 snt/kWh. Varsin edullistahan tuo tällä hetkellä on, mutta kyllä siihen pörssiosuuteen ensi talvena näyttäisi tulevan se ykkönen eteen tulevan, jolloin siirtoineen päivineen itsellä voisi ehkä pyöriä 13-20 skt/kWh keleistä ja muista muuttujista riippuen. Voi varmasti tulla kalliimpiakin päiviä, mutta toivottavasti ei ainakaan paljoa.
Kallistahan tuo vieläkin on, jos vertaa 2-3 vuoden takaiseen aikaan. Silloin oli itselläni kiinteällä hinnalla parin vuoden sopimus päättymässä jonkin ajan kuluessa ja sillä sopimuksella oli se kiinteä hinta jonkin verran yli 3,50 snt kWh.
 
Kallistahan tuo vieläkin on, jos vertaa 2-3 vuoden takaiseen aikaan. Silloin oli itselläni kiinteällä hinnalla parin vuoden sopimus päättymässä jonkin ajan kuluessa ja sillä sopimuksella oli se kiinteä hinta jonkin verran yli 3,50 snt kWh.
Se on totta, kaikki on suhteellista. Jos vertaa viime vuoden heinäkuuhun (kk:n keskiarvo 22,83 snt/kWh), niin nythän se on ilmaista käytännössä.
 
Näyttää olevan päivän keskihinta 2,31 snt/kWh ja siihen sähköntarjoajan marginaali päälle +toki siirto, joka itsellä on itseasiassa 5,62 snt/kWh. Varsin edullistahan tuo tällä hetkellä on, mutta kyllä siihen pörssiosuuteen ensi talvena näyttäisi tulevan se ykkönen eteen tulevan, jolloin siirtoineen päivineen itsellä voisi ehkä pyöriä 13-20 skt/kWh keleistä ja muista muuttujista riippuen. Voi varmasti tulla kalliimpiakin päiviä, mutta toivottavasti ei ainakaan paljoa.
Ilmeisesti porukka ottanut noita sopimuksia missä kiinteä hinta talven ajaksi. Varsinkin omakotitalossa tai vastaavassa missä sähköllä joutuu leikkimään niin saattaa säästää ihan mukavasti kun kuitenkin isoin ajankohta sähkönkulutukselle. Eihän sitä hintaa tosiaan vielä tiedä nouseeko se ihan älyttömästi. Mutta nyt on mukavan halpaa kyllä sähkö.
 
Suomessa alkaa olla jo sähkön ylituotantoa. Tuskin hinnat lähtevät enää samanlaiseen nousuun kuin viime vuonna. Itse uskon, että tulevaisuudessa sähköntuotanto on yksi pienimmistä ongelmista ottaen huomioon, miten moneen asiaan ympäristökriisi vaikuttaa.

Tässä ketjussa ylempänä olikin minun viesti, jossa kerroin 2009 tilanteesta, jolloin laskin vuosikulutuksen 4500 KWh:iin, viime vuonna se oli 4800 KWh vaikka laitteiden määrä koko ajan lisääntyy ja nyt perheessä on kolmaskin paljon sähköä kuluttava perheenjäsen. Välillä on kulunut enemmänkin esimerkiksi 2019 meni yli 6500 KWh. Viime vuosina sähkön kulutus on lisääntynyt ihan senkin takia, että nykyään porukka ei käy asiallisesti töissä joka päivä, vaan kotona vietetään etätyöpäiviä useamman kerran viikossa ja korona-aikaan tietty oli etähommailua koko ajan. Toisaalta taisin olla myös 2009 suurimman osan vuodesta kotona hoitovapaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa alkaa olla jo sähkön ylituotantoa. Tuskin hinnat lähtevät enää samanlaiseen nousuun kuin viime vuonna. Itse uskon, että tulevaisuudessa sähköntuotanto on yksi pienimmistä ongelmista ottaen huomioon, miten moneen asiaan ympäristökriisi vaikuttaa.

Tässä ketjussa ylempänä olikin minun viesti, jossa kerroin 2009 tilanteesta, jolloin laskin vuosikulutuksen 4500 KWh:iin, viime vuonna se oli 4800 KWh vaikka laitteiden määrä koko ajan lisääntyy ja nyt perheessä on kolmaskin paljon sähköä kuluttava perheenjäsen. Välillä on kulunut enemmänkin esimerkiksi 2019 meni yli 6500 KWh. Viime vuosina sähkön kulutus on lisääntynyt ihan senkin takia, että nykyään porukka ei käy asiallisesti töissä joka päivä, vaan kotona vietetään etätyöpäiviä useamman kerran viikossa ja korona-aikaan tietty oli etähommailua koko ajan. Toisaalta taisin olla myös 2009 suurimman osan vuodesta kotona hoitovapaalla.

Samalla varmana näkyy että kuinka energiatehokkaita laitteita meillä nykyään on verrattuna vaikka 2009 LCD telkkareihin ja muihin. Itse olen meidän talossa seuraavaksi ajatellut kun sähköpatterit uusitaan niin ne ovat ajastimilla varustettuja että talvella voidaan säätää ne niin että käyvät päällä öisin. Vielä ollaan kortilla tosiaan että hypätäänkö syksyllä pörssiin vai napataanko kiinteä, tällä hetkellä yösähkö 5 senttiä ja päivä 6 senttiä kwh
 
Ylös Bottom