Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Särinä kaiuttimista??

Mac41

Member
Minulla on vahvistimessa piuhat kiinni (johdon kuorittu pää työnnetään reikään ja klipataan kiinni).

Kuitenkin esim. PS2:lla DVD elokuvia/pelejä katsoessa kuuluu kaiuttimien yläelementistä (sellaiset pienet 10cm halkaisijaltaan, varmaan diskantti) kauhea särinä. Pienellä volumella se ei haittaa, mutta jos haluaa kovempaa ääntä, niin särinä alkaa kyllä häiritsemään.

VAihdoin järjestystä ja särinä lakkasi, mutta nyt särisee taas. Eli luulen sen olevan piuhoista kiinni. Mikä auttaisi?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mac41
Minulla on vahvistimessa piuhat kiinni (johdon kuorittu pää työnnetään reikään ja klipataan kiinni).

Kuitenkin esim. PS2:lla DVD elokuvia/pelejä katsoessa kuuluu kaiuttimien yläelementistä (sellaiset pienet 10cm halkaisijaltaan, varmaan diskantti) kauhea särinä. Pienellä volumella se ei haittaa, mutta jos haluaa kovempaa ääntä, niin särinä alkaa kyllä häiritsemään.

VAihdoin järjestystä ja särinä lakkasi, mutta nyt särisee taas. Eli luulen sen olevan piuhoista kiinni. Mikä auttaisi?

Tuskin diskantin kalvoelementin halkaisija 10cm on... kuulostaa keskiääneltä tai sitten puhut diskantista (n. 2-4cm) sen rungon mitat mukaan luettuna.

Vaikea sanoa mistä itse särinä johtuu. mutta vaihtoehtoja on monia, mm. huonokuntoiset kaiutinkaapelit, tai huonot liitokset kaapelista laitteisiin tai kaiuttimien diskanttien rikkinäisyys... tai kaiuttimien jakosuotimien rikkinäisyys tai vahvistin on rikki tai soitin on rikki.. virheenaiheuttajia voi olla monia, mutta vaihtamalla komponentteja toimiviin ja testaamalla löydät sen rikkinäisen.
 
Ehee, sorkke. Unohdin mainita, että PS2 on kytketty scartila stereo-videoihin ja videoista lähtee RCA:t vahvistimeen.

Käytin isoveljen kaveria paikalla ja se hoiteli, että särinä kuuluu sen takia koska kaikki äänet menee videoiden kautta. Ja niinhän se olikin.

Laitoin nykyjään PS2:sta suoraan äänipiuhat vahvistimeen ja toimii.

Kiitos avautuneille
 
Ylös Bottom