Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

SCART-jakajat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Karma

Kyllä mä sen verran Tekniikan Maailman testaajiin ja lukemattomiin AV-harrastajiin luotan että tuo Bilteman kaapeli on varmasti pätevä. Jos testissä on jäänyt jalkoihin monta kertaa kalliimmat, kullatuilla liittimillä varustetut kaapelit niin on siinä Sonynkin piuhalla tekemistä. Onko sulla muuten Sonyn piuhan speksejä? Tuo Bilteman kaapeli on kaksoissuojattu ja sisältä löytyy 75 ohmin minikoaksiaalikaapelit joten sen puoleen ei pitäisi olla valittamista.

Tuli ostettua PS2<->RGB kaapeli aikoinaan jostain "halvalla", eli se on joku tarvikekaapeli. Avasin SCARTin ja totesin että eipä ole erillisiä minikoaksiaaleja piuhassa niinkuin yleensä SCART-välikaapeleissa on. Se oli ihan tavallista moninapakaapelia. En sitten tiedä olisko originaali Sonyn kaapeli kunnollista.

Tarkoitus oli ostaa tuo kyseinen Bilteman kaapeli ja liittää siihen PS2:n A/V-liitin. Ihan vaan askartelun ja kokeilun ilosta. Mutta oli viime Biltema-käynnilla juuri tuo kyseinen 3m pituinen SCART-välikaapeli loppuunmyyty :mad:

Eipä siinä muuta hankaluutta ole kuin liittää paksu SCART-kaapeli varsin pienikokoiseen PS2:n liittimeen tukevasti ja siististi, mutta kyllä sekin onnistuu kun jaksaa olla kärsivällinen sisäkkäisten koaksiaalien kanssa näprätessä.
 
Minulla on myös ilmeisesti kovin yleinen ongelma scart-jakajien kanssa. TV:ssä on vain yksi RGB:tä tukeva scart-paikka ja XBox ja GC pitäisi nyt saada fiksusti liitettyä telkkuun.

Ehdin jo ostaa ihan perus scart-jakorasian, mutta kuva häiriintyi aina jos kumpikin laite oli kytkettynä palikkaan.

Korjaantuisiko tämä ongelma jos scart-jakaja olisi kytkimellä varustettu, jolloin laitteet eivät pääsisi häiritsemään toistensa signnaaleja?
 
Todennäköisesti kyllä.
Bilteman myymä pikkujakaja on todettu tässä ketjussa ja muuallakin ihan asialliseksi laitteeksi: Klikkaa tästä

Partcolta löytyy erittäin pätevä jakaja nimeltään Scart 54 (klikkaa tuotteet/välikaapelit/videovälikaapelit ja rullaa "SCART VIDEO CONTROL" -kohdalle) 23,20 + alv 22%.

Myös Anttiloissa myytävä Haman yhden kolmeen jakava jakaja toimii ja tarjoilee läpi RGB:tä.
 
Ok, kiitos. Taidan päätyä tuohon Bilteman jakajaan. Hinta näyttäisi siinä olevan kohdallaan ja en tule ainakaan lähiaikoina tarvitsemaan kolmatta RGB-porttia.
 
SCART jakaja

Ostin Anttilasta jakajan jolla saan viisi SCART liitintä TV:n. Komposiitti liitäntää siihen ei saa kiinni, liian pieni reikä. Hankin RGB piuhat jotka menevät kiinni siihen. Homma toimii, mutta ongelmiakin löytyy. Kuva on välillä vähän huono, tai kuva on hyvä, mutta siinä on häiriöitä. Välillä muurahaiset pyörivät ruudulla ja joskus siinä näkyy ns. varjokuvia. Mitä tehdä? Onko kenelläkään samanlaista systeemiä ja onko ongelmia? Mistä ostitte jakajanne ja paljon siitä maksoitte? Itse maksoin tuosta 25 euroa alennuksesta.
 
Vastaus: SCART jakaja

Minulla on Partco:sta ostettu jakaja, Scart 54 tjsp. Kuva on mielestäni yhtä hyvä kuin ilman jakajaa. Viisaat sedät sanovat, että valintakytkimellä varustetut jakajat ovat parempia kuin niin sanotut automaattiset jakajat. Oma jakajani maksoi muistaakseni jotain lähemmäs kolmekymppiä.

Eräästä GameCube-puolen viestiketjusta löytyy myös juttua SCART-jakajista, ainakin ketjun loppupuolelta:
http://www.konsolifin.net/bbs/showthread.php?t=3854
 
Vastaus: SCART jakaja

Solid Snake sanoi:
Ostin Anttilasta jakajan jolla saan viisi SCART liitintä TV:n. Komposiitti liitäntää siihen ei saa kiinni, liian pieni reikä. Hankin RGB piuhat jotka menevät kiinni siihen. Homma toimii, mutta ongelmiakin löytyy. Kuva on välillä vähän huono, tai kuva on hyvä, mutta siinä on häiriöitä. Välillä muurahaiset pyörivät ruudulla ja joskus siinä näkyy ns. varjokuvia. Mitä tehdä? Onko kenelläkään samanlaista systeemiä ja onko ongelmia? Mistä ostitte jakajanne ja paljon siitä maksoitte? Itse maksoin tuosta 25 euroa alennuksesta.
Jos kyseessä on vain tyhmä suora jakajapurkki, jossa ei ole mitään omaa logiikkaa tai edes mekaanisia kytkimiä voit lähinnä vain yrittää kytkeä laitteita eri liittimiin, pitää huolen että vain yksi kuvalähde on kerrallaan päällä, ja toivoa parasta. Oikean kytkimen kanssa ohjeet lähinnä samanlaiset, paitsi että kelvollisessa kytkimessä ei pitäisi haitata vaikka useampikin laite olisi samaan aikaan päällä.

Jos ei auta kokeile poistaa yksi kuvalähde kerrallaan koko jakajasta, jos kyseessä olisi vain jokin laite joka aiheuttaa ongelman. Jos mikään ei tunnu auttavan niin pidän todennäköisimpänä sitä, että kävi huono tuuri, ja jakaja ei yksinkertaisesti toimi kunnolla. Sille ei sitten paljon voi tehdä, paitsi ehkä mennä Anttilaan palauttamaan tuote. Siihen on aina lain suoma mahdollisuus jos tuote on viallinen, eli ei toimi kuten siltä voisi odottaa tai kuten on mainostettu, riippumatta siitä mitä palauttamattomuuspolitiikkaa liike itse yrittää rummuttaa.

Useimpien jakajien kanssa toiminta on valitettavasti aikamoista tuuripeliä.
 
Vastaus: SCART jakaja

Onkos muuten mitään erinomaista jakajaa joka ei päästä läpi mitään varjokuvia / häiriötä. Koska nykyistä jakajaa vaivaa erittäin minimaaliset varjokuvat ja krhm.. "huono" laatu. Nakkasin vesilintuu koko vehkeellä, enään en käytä, vaihtelen takaa scartit käsin. Oli siinä sentään nappeja mistä vaihdella mitä scarttia käyttää millonkin, mutta häiriö puski läpi.

Sanokaas nyt tekniikan jumalat joku tommonen jakaja joka tosiaan ei päästä sitä häiriötä läpi, tässä näitä ostellessa nimittäin hihat palaa jos ei löydy jo kohta semmosta :)
 
Vastaus: SCART jakaja

Anttilan tarjousjakaja aiheutti minullekin haamukuvia, kunnes vaihdoin kytkimelliseen ratkaisuun. Valitettavasti kytkinmalli jäi vanhaan kämppaan muuton yhteydessä, enkä koskaan saanut aikaiseksi haettua sitä. En enää muista mallia, mutta ainakin Helsingin Stockalla on perinteisesti ollut hyvät valikoimat.
 
Vastaus: SCART jakaja

Hama scart jakajan ostin city marketista, joka toimii muuten ihan hyvin paitsi haamukuvia ilmenee, johtuu siitä kun ei ole kytkimiä. Haamukuvan olen saanut siten poistettua, kun esim laittaa dvd :n tai ps2 :n päälle, niin laittaa taustalle sellaisen kanavan joka ei toista mitään "lumisade" tai vastaava, ennen kuin laittaa jakajan päässä olevan laitteen päälle.
 
Vastaus: SCART jakaja

Karmalle kiitos avusta. Niputin nyt ketjut saman alueen alle, niin löytyvät jatkossa helpommin :)
 
Vastaus: SCART jakaja

Itselläni on kaksi Partcon (www.partco.fi) myymään SCART 54 -jakajakytkintä, eli ihan kytkimellä vaihdettavat kolme sisäänmenoa. RGB toimii ja erilliset äänilähdötkin pitäisi olla. Ei se varmasti maailman paras ratkaisu ole, jossain on kerrottu siinä olevan oikaistu piuhoitusten suhteen, mutta varmasti ainakin parempi kuin täysin tyhmä suora jakaja. Itselläni ei ole ollut mitään ylimääräisiä häiriöitä, vaikka useampikin kuvalähde on ollut samaan aikaan päällä, ja olen ollut tyytyväinen. Eikä se ihan halvinkaan mahdollinen ole, pitkälle yli kahdenkympin menee veroineen.
 
Vastaus: SCART jakaja

Pitäisi saada jakaja ainakin viidelle laitteellle, RGB pitäisi olla tuettu.. Suosituksia? vai pitääkö ostaa toinen jakaja (54) partcosta johon laittaisi konsolit ja sitten se menisi toiseen jakajaan joka sitten menesi telkkuun?
 
Vastaus: SCART jakaja

FatDiamond sanoi:
Pitäisi saada jakaja ainakin viidelle laitteellle, RGB pitäisi olla tuettu.. Suosituksia? vai pitääkö ostaa toinen jakaja (54) partcosta johon laittaisi konsolit ja sitten se menisi toiseen jakajaan joka sitten menesi telkkuun?
Itse en suosittele useita jakajia laitteiden väille, kannattaa pitää signaalin kulussa mahdollisimman vähän välivaiheita.

Itselläni on linkin mukainen Vivancon Control 4 - Scart jakaja, joka toimii erittäin hyvin. Hintaakaan ei ole kuin reilut kolmekymppiä. Laitteesta löytyy RGB-tuki jas sen voi halutessaan kytkeä pois päältäkin erillisestä namiskasta...LINKKI...Samasta liikkeestä näkyi löytyvän myös 5:n laitteen jakaja, joka oli samaa sarjaa.
 
Vastaus: SCART jakaja

Mä hommasin ton Joytechin. Laite on mennyt vaihtoon jo kolme kertaa. Nyt näyttäs olevan toimiva yksilö. Dvdplazan sivuilla muutkin valittaa valmistusvikoja.
 
Vastaus: SCART jakaja

davidleeroth sanoi:
Sitten pitää tehdä itse. Ei kivaa, ei halpaa mutta aikaa kuluu paljon.
Itse olen tehnyt 11->1 RGB-vaihtajan vanhaan CD-soittimen koteloon (tosin tällä hetkellä telakalla lisäominaisuuksia odottamassa).
Wanha viesti, mutta olisikohan tuollaisen rakentamiseen ohjeita netissä?

Scartteja on liikaa..... :(
 
Scart-kaapelit - Scart-jakajat

Kertokaa Meille - mikä on paras ratkaisu tilanteeseen, kun televisio + DVD + satelliittiviritin + digi-boxi - toinen DVD - kytketään niin, että kaikki toimivat kunnolla....:cool: :cool:

Televisiossa on 2 scartia - Digi-boxissa 2 scartia - satelliittivirittimessä 2 scartia - DVD:ssä 2 scartia - toisessa DVD:ssä 1 scart...::cool: :cool:
 
Vastaus: SCART jakaja

Herrasmiehetkin saattavat keksiä tästä ketjusta joitain ratkaisuja ongelmaansa.
 
Ylös Bottom