Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Scart vs S-Video Plasmatv:ssä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kloever
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kloever

Member
Tuli ostettua plasma-tv, LG RZ-42PY10 ja se tullee tällä viikolla. Nyt pohdinnan alla on se, että riittääkö s-video signaali tuolle plasma-tv:lle, vai kannattaako hankkia RGB-scart. TV-myyjä ehdotti scartin hankkimista, mutta käytännössä näiden ero on normaali televisiossa marginaalinen. Mutta onko jollain kokemusta plasma-tv:llä pelaamisesta, kuvanlaatuerosta s-videon ja scart-liitännän välillä? Vai olisiko komponenttiliitännällä eniten hyötyä?

Kiitokset vaivannäöstä.

Vastaus: Scart vs S-Video Plasmatv:ssä

Jälleen kerran, SCART on liitäntätyyppi, ei signaali. Eli SCARTIN kautta voi kuljettaa mitä tahansa signaalia, myös S-videota.
Omien kokemusteni mukaan PS2:n kuvanlaatu on selvästi parempi RGB:nä kuin S-videona. Ero varmasti korostuu 42" ruudulla, itselläni siis vain 28" laajakuva.
RGB lienee siis sinulle paras vaihtoehto, komponentti on teoriassa ja varmasti käytännössäkin lähes samanveroinen. (Itse asiassa myös RGB on komponenttivideosignaali, tosin kaikkein optimaalisin analoginen versio )
S-video on jo himpun verran heikompi ja komposiitti on tuon kokoisella ruudulla jo "käyttökelvoton".

Eron huomaa selkeimmin juuri peleissä, esim. GT3:ssa autojen pienet yksityiskohdat näkyvät RGB:llä paljon tarkempina, mittareista saa paljon paremmin selvää, värit ovat puhtaampia jne.

Minä en siis kelpuuttaisi S-videota noin isolle ruudulle, investointi RGB-piuhaan ei liene mittava, kun kerran plasmaankin olet mennyt "törsäämään"...

Komponentti ei ainakaan häviä RGB:lle ja sillähän saisi käyttöön progekuvan niissä muutamassa pelissä, jotka sitä tukevat.

Hex sanoi:
Komponentti ei ainakaan häviä RGB:lle ja sillähän saisi käyttöön progekuvan niissä muutamassa pelissä, jotka sitä tukevat.

Selvähän tuo. Hainkin tuota tietoa, että komponentti kuljettaa RGB-signaalia kun en siitä ollut varma.

Itselläni kaikki konsolit keskustelevat Sonyn 37" plasman kanssa YPbPr-signaalilla, ja olen
ollut sangen tyytyväinen. Teoriassahan tuo häviää marginaalisesti RGB:lle, mutta en ole
silmämääräisesti kyennyt huomaamaan eroa . Ja tosiaan, tuolla tavalla saat muutamista
peleista irti progressiivista kuvaa. Suosittelen.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Missäs peleissä tuota progressiivista kuvaa saa kun itse hankin juuri tykin ja eikös sen katsominen tuolla onnistuisi. Tykkinä Panasonic PT-AE700E. Ainakin tuleva Gran Turismo 4 kiinnostais. Nyt pleikkari on kytkettynä s-videolla ja ei oikein hyvältä näytä. Tosin jos aion kytkeä PS2 tykkiin komponentilla niin se vaatii 10m komponentti piuhan tykille joten ei olis ihan halpa paketti. Mutta olisko tuo kannattava sijoitus?

Tomahawk sanoi:
Missäs peleissä tuota progressiivista kuvaa saa kun itse hankin juuri tykin ja eikös sen katsominen tuolla onnistuisi. Tykkinä Panasonic PT-AE700E. Ainakin tuleva Gran Turismo 4 kiinnostais. Nyt pleikkari on kytkettynä s-videolla ja ei oikein hyvältä näytä. Tosin jos aion kytkeä PS2 tykkiin komponentilla niin se vaatii 10m komponentti piuhan tykille joten ei olis ihan halpa paketti. Mutta olisko tuo kannattava sijoitus?
GT4 ei PAL-versiossa tue progea. PAL-progea tukevia ovat kai ainakin:

Tekken 4
The Getaway
Jak 2
Jak 3
Beyond Good and Evil
Primal
Ghost Hunter
Prince Of Persia: The Sands Of Time
Prince Of Persia: Warrior Within
Capcom Fighting Jam

Itse en ole testannut.

Laajamittaisempaan progepelailuun kannattaa hankkia jenkki-Xbox tai modattu Xbox tai vanhempaa mallia oleva jenkki-Cube. (myös vanhempi PAL-Cube kai käy Freeloaderilla)

Ylös Bottom