Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Selitysten aika (oli: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju)

nothing

Active Member
Pitäneekö perustaa vielä sotaketju (siis kommentointi ketju) erikseen tätä aihetta varten? Muuten tämä täyttyy turhasta riitelystä.
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

nothing sanoi:
Pitäneekö perustaa vielä sotaketju (siis kommentointi ketju) erikseen tätä aihetta varten? Muuten tämä täyttyy turhasta riitelystä.

No toivottavasti ei mene sodaksi, kun päinvastoin vähän niin, että porukka kuikuilisi muidenkin pelejä kun oman koneensa. Jos joku mode (jryi?) joka osallistuu tähän pitäisi samalla ketjun asiallisessa kuosissa?
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

Scatterbrain XO sanoi:
Jos joku mode (jryi?) joka osallistuu tähän pitäisi samalla ketjun asiallisessa kuosissa?
On it!

Keskustelua nämä listat kuitenkin aiheuttavat, sitä voi käydä tuolla "kuka vetää pisimmän korren" -ketjussa, ja jos näyttää siltä, että tämä keskustelu alkaa hallita koko ketjua, niin sehän olisi oikeastaan pelkästään hyvä juttu.
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

Multiplattareidenkin kohdalla sitten pitää listata se alusta, jonka uskoo saavan parhaat pisteet - kiitos (muuten vähän vaikea laskea lopulta pisteitä jos vaikka Wii versio pelistä on oleellisesti erilainen kun PS3/XO jne - ja jos taas parhaan version pisteet saisi automaattisesti multiplattareista, olisi niiden listaaminen liian helppoa ja riskitöntä).

Edit: alkuperäinen ideani oli listata vain yhteensä 10 peliä. Ei kymmentä peliä joka koneelle. Nyt kuin luin tuon ensimmäisen viestini uudelleen, niin tuosta voi kyllä vetää molemmat johtopäätökset. Kumpi olisi porukan mielestä parempi, 10 peliä vai 30 peliä (eli 10 joka koneelle)?

Edit 2: jos olisi oma 10-lista joka koneelle, sääntö 6 olisi turha (tai voitonmahdollisuudet pienet) - sitten multiplattareiden kohdalla sääntöjä pitäisi ehkä muuttaa -> vähän olisi hankalaa, koska ainakin Wii-pelit ovat erilaisen ohjaustavan takia oma lukunsa, kun taas esim PS3/XO -versiot listaamalla useampaan kertaan voisi saada helpommin "varmoja nakkeja". Eli 30 pelin tapauksessa vain yhden alustan listaan saisi laittaa pelin, joka tulee useammalla kun yhdelle alustalle (?).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

Scatterbrain XO sanoi:
Kumpi olisi porukan mielestä parempi, 10 peliä vai 30 peliä (eli 10 joka koneelle)?
Kymmenen yhteensä. Tekee hommasta haastavamman ja pakottaa suhteuttamaan "oman" konsolin tarjonnan muihin. Itsekin tässä mietin, että GTA IV:n XO-versio todennäköisesti pääsee top-10:een, mutta PS3-versio ehkä ei. (Joka tapauksessa XO-versio voittaa PS3:n ladattavan sisällön vuoksi, koska sitähän ei pleikkarille ole vielä luvattu.)
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

Pibe sanoi:
EDIT: Jotkut on näköjään listanneet mm. Ratchet & Clankia, mikä julkaistaan vielä kevyesti tämän vuoden puolella...

Jos listaa sääntöjen vastaisen pelin, niin voi muokata listaa joulukuun 24. päivään asti. Sen jälkeen lapsukset jäävät voimaan ja virheistä ei pojoja tipu.

Kohteliaat voisivat vaikka laittaa privaa ihmisille jos huomaavat, että jo julkaistu peli/todennäköisesti tänä vuonna julkaistava peli on jonkun listassa niin tämä ketju ei täyty sellaisista viesteistä sitten jatkossa.
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

Count_M sanoi:
Varataanpa tähän omalle listalle tila, alustavaa listausta hieman:

1. GTA4 (XO)
2. Mass Effect (XO)
3. MGS4 (PS3)
4. Mario Galaxy (Wii)
5. Alan Wake (XO)
6. Rock Band (PS3)
7. Fallout 3 (XO)
8. LBA (PS3)
9. Burnout Paradise (XO)
10. Nights (Wii)

Mut mut? ME ilmestyy tässä marraskuussa?

Ja ihan mielenkiinnosta viekö Rock Band voiton langattoman kitaran perusteella vai onko eroja muitakin?
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

nothing sanoi:
Mut mut? ME ilmestyy tässä marraskuussa?

Ja ihan mielenkiinnosta viekö Rock Band voiton langattoman kitaran perusteella vai onko eroja muitakin?

Mä en luota siihen että ME tulee tänä vuonna pihalle, mutta mikäli näin kuitenkin käy, ehdin sen vielä tuolta vaihtaan johonkin toiseen ;) (ja alustava listaus tuo on, johon laitoin pelejä vain sitä mukaa kun muistin mitä mahdollisesti ensi vuonna voisi tulla maailmalle).

Rock Bandin laitoin tuohon PS3:lle juuri langattomien laitteiden takia.

Edittiä: Jryi, tai joku muu mode vois erottaa tästä oman threadinsa, vaikkapa nimellä Kristallipallo 2008 - Teh Kommenttithread
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

Count_M sanoi:
Mä en luota siihen että ME tulee tänä vuonna pihalle, mutta mikäli näin kuitenkin käy, ehdin sen vielä tuolta vaihtaan johonkin toiseen ;) (ja alustava listaus tuo on, johon laitoin pelejä vain sitä mukaa kun muistin mitä mahdollisesti ensi vuonna voisi tulla maailmalle).

Rock Bandin laitoin tuohon PS3:lle juuri langattomien laitteiden takia.

Eikös tuo Mass Effectin marraskuun julkkari ole kuitenkin jo aika 100 varma?
 
Vastaus: Ennusta vuoden 2008 parhaat PS3/XO/Wii -pelit

nothing sanoi:
Eikös tuo Mass Effectin marraskuun julkkari ole kuitenkin jo aika 100 varma?

Mä oon kyyninen vanha pieru, joka ei vaan suostu uskoon pelin julkaisupäiviin.
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Täytyy aloittaa spekulointi.

Ensinnäkin tässä mun apulinkit:
Yksi lista, josta voi aloittaa tutkimustyön
Metacriticin listaus

Vertailun vuoksi:
Vuoden 2007 parhaat pelit
Vuoden 2006 parhaat pelit
Vuoden 2005 parhaat pelit

Sitten itse ennustuksiin.

Ensinnäkin tonne top-10-listalle pääsyyn edellyttävien pisteiden määrä on vuosi vuodelta laskenut (nro kympin arvosana vuonna 2005 oli 91, vuonna 2006 89 ja 2007 88). Toisaalta vuodesta 2008 näyttäisi tulevan poikkeuksellisen kova, joten en yhtään ihmettelisi vaikka kymppi saisi keskiarvoksi taas jotain 90-91 pistettä. Paras tapa (näin väittäisin) luoda listaa on siis pyrkiä arvaamaan, minkälaiset pisteet yksittäiset pelit onnistuvat repimään.

Alan Wake (arvaus: 92)

Max Paynet saivat PC:llä 89 ja 86 pistettä. Ensimmäinen peli oli pirun hyvä harjoitustyö, toinen osa kärsi sophomore jinxistä. Bändin toinen levy, ohjaajan toinen elokuva ja urheilulupauksen toinen ammattilaiskausi ovat lähes aina notkahduksia. Samoin kävi Paynelle. Ensimmäinen osa oli rosoisempi ja tavallaan viimeistelemättömämpi, mutta samalla myös aidompi. Konsoliporttaukset (ainakin PS2:lle) olivat kauheeta shaibaa.

Alan Wakea sen sijaan on rakennettu kuin iisakin kirkkoa. Remedyllä ei Paynen oikeuksien myynnin ja Microsoftin rahoituksen takia ole mitään kiirettä saada hätiköityä tuotetta ulos, ja kaikella sillä rahalla voidaan parantaa juuri niitä asioita, mitä rahalla parannettavissa on. Tuotantoarvot, tekninen laatu ja viimeistely eivät todellakaan jää kiinni mistään muusta kuin tekijäryhmän kyvyistä, ja Max Payneilla tuo kyky on jo todistettu. XO-yksinoikeus sallii kehittämisen ilman kompromisseja.

Alan Wake tulee todennäköisesti olemaan Remedyn ensimmäinen AAA-peli. Kaikkein suurin riski tässä veikkauksessa kohdistuu aikatauluun. Remedyllä voi iskeä niin hirveä rimakauhu loppusuoralla, että peli slippaa nyt arvioidusta lokakuusta seuraavan vuoden puolelle. Itse kuitenkin luotan siihen, että Remedy toimittaa pelin ajallaan ja juuri niin laadukkaana, kuin mitä siltä odotetaan. Riittääkö tämä MC-top-10:een pääsyyn? Katsotaan, kunhan jatkan analysointia...

In the Crystal Ball!
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Huh, tää ennustaminen onkin aika vaikeata hommaa.

Eilen tuli listattua n.35-40 peliä töissä paperilla ja noista suuri osa todennäköisesti tulee myöhästymään ja varmasti tosi moni myös enemmän tai vähemmän floppaa (nyt vain mietin että mille peleille tohtii lyödä panokset). Esim. Alan Wakea ei vielä uskaltaisi veikata kun pelistä ei oikeastaan tiedetä yhtään mitään, paitsi että sen tekee laatustudio ja että grafiikka on aika namia.. GT5:sta taas kun studio ei tunnetusti ole kovin nopea liikkeissään.. Wii:lle tekisi mieli antaa ääni Force Unleashedille, kun lähemmäksi oikeaa valomiekkailua ei voi päästä, mutta tiimi joka pelin tekee ei oikein vakuuta.. jne.
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Spekulointi jatkuu pikku tauon jälkeen.

L.A. Noire putosi omilta listoiltani, koska sen tekijät olivat vastuussa myös The Getawaysta, ja vaikka kuinka Rockstar on taustavaikuttajana, en jaksa uskoa köörin pystyvän mihinkään mestariteokseen tälläkään kerralla. Ainahan poijaat voivat yllättää, mutta tässä kilpaillaan nyt maineesta ja kunniasta, joten jätän pelin top-10:n ulkopuolelle.

Sen sijaan toinen vahva kisaaja tulee samasta tallista:

GTA IV (XO, arvaus: 94 pistettä, PS3-versiolla 93 pistettä)

Kaikki PS2:n 3D-GTA:t ovat saaneet aivan typerryttävän hyviä pisteitä, ja tätä peliä on rakennettu kuin Iisakin kirkkoa. Myöhästymisten todellisesta syystä ei varmaan koskaan tule varmuutta, mutta todennäköisesti PS3:n ohjelmointihankaluuksilla on enemmän tekemistä asian kanssa kuin XO:n levytilan vähäisyydellä. Tekstuureista ja äänistä voi aina tinkiä, mutta kodaustaidottomuutta voi kompensoida vain harjoittelulla.

XO-version ladattava lisäsisältö tulee mahdollisesti vaikuttamaan arvosanoihin juuri sen verran, että se pääsee nenänmitalla PS3-versiosita ohi. Molemmat tulevat olemaan kuitenkin järjettömän laadukkaita pelejä, jotka kilpailevat vahvasti GOTY-palkinnoista.
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Ja vielä yksi:

Burnout Paradise (PS3: 92p, XO 91p)

Ensimmäinen multiplattari, joka on PS3:lla parempi kuin XO:lla. Criterion on hehkuttanut PS3:n erinomaisuutta, ja Sonyn konsoli on ykkösalusta tälle pelille. Burnout 3:n parhaat palat yhdistetään vapaasti tutkittavaan maailmaan, ja lopputulos on lähellä Takedownin autuutta. Uuden sukupolven autopelit ovat kuitenkin tehneet kriitikoista nirsompia, eikä uudistuksia tule olemaan riittävästi tekemään tästä sarjan parasta peliä (julkaisuajankohtaansa suhteutettuna).
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Burnout voi kyllä menestyä, mutta pikkaisen epäilen että saako aivan huippupisteet -> pitäisi vakuuttaa kyynikotkin ja niitähän piisaa. Wii:n Mario Kartin tiputin vähän samalla mutulla pois, pitää olla aika mullistavia muutoksia että tuosta jaksaisi vanhat pierut enää niin paljon innostua.

Killzone 2:sta tuli mietittyä pitkään, mutta tulin siihen tulokseen, että negatiivinen julkisuus ja keltaisen lehdistön PS3-patoumat valitettavasti saattaa koitua tuon pelin kohtaloksi vaikka olisi muuten kuinka hyvä. Ja oikeastaan tämäkin peli tuntuu myyvän itseään liikaa vain hienolla grafiikalla.

Super Smash Brawlia moni hehkuttaa, mutta en ymmärrät mitä kovaa tältä peliltä voi odottaa (muuta kuin että mukana on paljon legendaarisia hahmoja) - pelimekaniikasta ei löytynyt oikein mitään konkreettista tietoa, paitsi että sitä voi ohjata myös classic padilla.

Ghostbusters:ia tekisi mieli veikata vain sen takia, että leffa saa vieläkin hymyn huulille. Tulee olemaan kyllä siistiä kurmottaa marsipaanimiestä. Toivon.

SC: Conviction on kyssäri, voi olla kova, mutta todennäköisemmin ihan kiva ja 80+ pistettä.

Conanista voi tulla kova nettiropellus, mutta en usko että sitä saadaan konsoliohjaimella toimimaan niin hyvin että kohoaisi huippupeliksi, jos nyt muutenkaan.

Ensi joulun hittejä saattaisivat olla myös Gears of War 2 ja Dead Rising 2, mutta ehkä ei silti vielä vuonna 2008.

Miksi konsoleille ei ole saatavilla yhtään kovaa avaruussimua, tai edes "simua"? Sellaisia en löytänyt millekään konsolille.
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Scatterbrain XO sanoi:
Burnout voi kyllä menestyä, mutta pikkaisen epäilen että saako aivan huippupisteet -> pitäisi vakuuttaa kyynikotkin ja niitähän piisaa.
Eilen ihan pikaisesti testasin demoa ja teknisesti siinä näyttäisi olevan edellytyksiä vaikka kuinka korkealle. Onlinen integroiminen osaksi pelikokemusta on nostettu ihan uusiin sfääreihin ja hauskuutta tuntuu piisaavan. Lisäksi noiden isojen pelisaittien (Gamespot, 1up, IGN) ensimmäiset kokemukset tuntuvat olevan älyttömän positiivisia, ja hehän noi pisteet lopulta päättävät.

En tiedä, toi mun 93 on kyllä tosi rohkea arvaus, mutta toisaalta Burnout iskee hyvään saumaan, kun muita autopelejä ei julkaista juuri sen alla. (Paitsi Pro Street, joka tuntuisi palvelevan hyvin esimerkkinä vähemmän hyvästä ajelupelistä.)

Gearsin ja DR:n jatko-osat ovat kyllä mielenkiintoisia prospekteja sikälikin, että niistä ei tiedetä vielä varmaksi, mille alustalle ne edes julkaistaan. XO nyt varmasti, mutta tuleeko PS3-versioita? Gears saattaa kariutua hirveisiin ennakko-odotuksiin, Dead Rising puolestaan voi aiheuttaa pettymyksen, jos siinä ei ole pahimpia ykkösosan ongelmia saatu korjattua.
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

jryi sanoi:
Eilen ihan pikaisesti testasin demoa ja teknisesti siinä näyttäisi olevan edellytyksiä vaikka kuinka korkealle. Onlinen integroiminen osaksi pelikokemusta on nostettu ihan uusiin sfääreihin ja hauskuutta tuntuu piisaavan. Lisäksi noiden isojen pelisaittien (Gamespot, 1up, IGN) ensimmäiset kokemukset tuntuvat olevan älyttömän positiivisia, ja hehän noi pisteet lopulta päättävät.

En tiedä, toi mun 93 on kyllä tosi rohkea arvaus, mutta toisaalta Burnout iskee hyvään saumaan, kun muita autopelejä ei julkaista juuri sen alla. (Paitsi Pro Street, joka tuntuisi palvelevan hyvin esimerkkinä vähemmän hyvästä ajelupelistä.)

Gearsin ja DR:n jatko-osat ovat kyllä mielenkiintoisia prospekteja sikälikin, että niistä ei tiedetä vielä varmaksi, mille alustalle ne edes julkaistaan. XO nyt varmasti, mutta tuleeko PS3-versioita? Gears saattaa kariutua hirveisiin ennakko-odotuksiin, Dead Rising puolestaan voi aiheuttaa pettymyksen, jos siinä ei ole pahimpia ykkösosan ongelmia saatu korjattua.

Kovasti tekisi Paradiseä mieli veikata, mutta esim Flatout Ultimate Carnage on aivan perkeleen hieno romurallipeli ja on "vain" 80 pisteen arvoinen. Tavallaan pelin olemusta ei ole hiffattu ja peliä pelattu tarpeeksi kun on lukenut noita arvosteluita (tietenkään en voi olla tästä varma miten niitä on pelattu jne). Pelkään, että Burnikselle voi käydä samalla tavoin. Tosin siinä ajettavuus on varmasti enemmän arvostelijoiden mieleen (Flatoutissa se oli kyllä mielestäni mitä mainioin ja peliin sopiva) ja grafiikat on pirun hyvän näköistä settiä joten voi olla että siitä tulee kiitettävän peli. Tiimillä on myös kokemusta ja osaamista tehdä sellainen.

Gears 2:sta ihan samaa mieltä, Dead Rising 2:sta toisaalta olen melkein varma että siitä tulee hitti. Kyse vain, että milloin peli tulee (virallisesti peliä ei ole vielä edes kehitteillä joten tuskin 2008). Capcom on mm. järjestänyt sivuilla kyselyn sekä DR:stä että mahdollisesta DR2:sta, mitä jengi toivoo jne. Savetus kuntoon, uusia aseita kuten liekin- ja raketinheittimet ja erilaiset pommit (mieti Lost Planetin kauniita räjähdyksiä, millaista olisikaan pasautella zombielaumoja pommeilla....), co-op (tämä olisi jo saattanut nostaa DR 1:en todelliseksi klassikoksi) ja nettipeli sekä NPC:lle parempi tekoäly niin miten se voi epäonnistua...

Tuokin on tosiaan mielenkiintoista, että XO exclusivity ei ole noissa ollenkaan varma juttu.
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Scatterbrain XO sanoi:
Tuokin on tosiaan mielenkiintoista, että XO exclusivity ei ole noissa ollenkaan varma juttu.
Gears taitaa olla kyllä MS:n omistama tuotemerkki? :confused:
 
Vastaus: Parhaat pelit 2008 - kristallipalloketju

Pari peliä on sellaisia, joista toivoisi hirveästi, että ne onnistuvat.

Ensimmäinen on ensiesittelyssä kiinnostuksen herättänyt Infamous. Tästä on kyllä pahaenteisen vähän kuulunut mitään heinäkuun jälkeen. Infamousin kehittäjä Sucker Punch on onnistunut tekemään hyviä (mutta ilmeisesti ei ihan loistavia) pelejä PS2:lle, Sly Raccoon -sarja on ainakin ollut pieni hitti. Peli on nyt kadonnut jostain syystä Metacriticin listoilta kokonaan, onko peli ongelmissa? Ihan en uskalla tälle arpoa yli 90 pisteen keskiarvoa, joten jää omalta listaltani.

Toinen on Prototype, jonka tekijäryhmä Radical Entertainment on aiemmin tuottanut lähinnä lisenssishaibaa ja jatko-osia aiemmin menestyneille peleille. Nyt olisi ihan original IP työn alla, idea on mielenkiintoinen, mutta riittääkö porukalla eväät? Itse pahoin pelkään, että ei, vaikka toivossa olisi kuinka hyvä elää. Taitaa kuitenkin jäädä kärkikymmenikön ulkopuolelle, jossain kahdeksankymmenen hujakoilla huitelevat pisteet.
 
Ylös Bottom