Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shenmue 1 passport disc

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zanis Dust
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zanis Dust

KonsoliFIN Alumni
Ostin itselleni vuosien jälkeen taas Dreamcastin uudelleen ja kysymys kuuluukin, että onko Shenmuen mukana tullut passport disc tarpeellinen pelatakseen peliä? Ostamassani Shenmuessa ei tuota levyä tule mukana, enkä vielä pääse sitä testaamaan, kun Dreamcastikaan ei ole vielä saapunut.

Minulla aikoinaan oli Shenmue DC:lle ja muistelisin, ettei tuo passport-levy ole mitenkään erityisen oleellinen, mutta ajattelin varmistaa asian (epäily hiipi mieleeni), että tiedän ajoissa tarviiko tuota levyä alkaa jostain metsästämään.

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus: Shenmue 1 passport disc

Ei sitä itse pelin läpäisyyn tarvitse. Levyltä löytyy pelissä nähdyt välivideot, kuullut musiikit, jotain nettihässäkkää joka ei ole toiminut vuosiin ja muutamat monologit pelin päähahmojen esittäminä paremmilla hahmomalleilla. Pari vuotta sitten viimeksi itse käyttänyt levyä koneessa, joten saatoin missata jotain.

Ei sitä itse peli läpäisyyn tarvitse. Levyltä löytyy pelissä nähdyt välivideot, kuullut musiikit, jotain nettihässäkkää joka ei ole toiminut vuosiin ja muutamat monologit pelin päähahmojen esittäminä paremmilla hahmomalleilla. Pari vuotta sitten viimeksi itse käyttänyt levyä koneessa, joten saatoin missata jotain.

Jotakuinkin näin muistelin asian itsekin. Hyvä juttu, ettei tarvitse alkaa sitä erikseen metsästämään. Kiitos vahvistuksesta Oshihirolle.

Ei liity (ratkaistuun) ongelmaan, mutta pakko vain todeta kuinka järkyttävän mahtavia molemmat Shenmuet ovat. Sääliksi käy niitä, jotka eivät ole näitä pelanneet. En mistään hinnasta vaihtaisi hetkiä Shenmue-sarjan parissa pois. Mielellään pidänkin kaikki loistavat hetket ja muistot päässä; en usko, että niitä voi enää yksikään uudelleenpeluukerta korvata. Minulle nuo muistot ovat uhanalainen luonnonvara, enkä viitsi riskeerata niitä. Yu Suzuki kehittäjineen teki kyllä suvereenisti äärimmäisen merkittävän työn pelikansalle luomalla Shenmuen. Soisi useampienkin ymmärtävän sarjan panoksen ei pelkästään peliteollisuudelle, vaan viihde- ja taidekulttuurille yleensä. Lopulta monikaan ei ole sarjasta edes mitään kuullut. Mikä sääli.

Olen kyllä Orin täysin samaa mieltä kanssasi. Aikoinaan, kun Shenmue ilmestyi, se oli jotakin aivan uskomatonta. Yksikään peli konsoleilla ei ollut tuohon asti tarjonnut juurikaan mitään vastaavaa (tai sitten minulta vain oli mennyt jotain todella oleellista ohi). Saapa nähdä, että uskaltaako tuota enää sitten alusta edes aloittaa, ettei ajan kultaamat muistot tahraannu. :)

Ei liity (ratkaistuun) ongelmaan, mutta pakko vain todeta kuinka järkyttävän mahtavia molemmat Shenmuet ovat. Sääliksi käy niitä, jotka eivät ole näitä pelanneet. En mistään hinnasta vaihtaisi hetkiä Shenmue-sarjan parissa pois. Mielellään pidänkin kaikki loistavat hetket ja muistot päässä; en usko, että niitä voi enää yksikään uudelleenpeluukerta korvata. Minulle nuo muistot ovat uhanalainen luonnonvara, enkä viitsi riskeerata niitä. Yu Suzuki kehittäjineen teki kyllä suvereenisti äärimmäisen merkittävän työn pelikansalle luomalla Shenmuen. Soisi useampienkin ymmärtävän sarjan panoksen ei pelkästään peliteollisuudelle, vaan viihde- ja taidekulttuurille yleensä. Lopulta monikaan ei ole sarjasta edes mitään kuullut. Mikä sääli.

Aivan samalaiset tunnelmat itsellänikin kyseisistä peleistä. Varsinkin ykköstä pelatessa fiilis oli niin katossa, että harvassa pelissä on samalaisia tunnelmia ja tunteita saanut kokea. On kyllä todella vaikea saada puristettua pelin kanssa koettuja hetkiä paperille niin, että sen ulkopuolinen peliä pelaamaton ihminen ymmärtäisi. Shenmue peleistä kyllä selvästi huokuu se, että niihin on todella panostettu. Rahallinen panoskin oli aikanaan todella kova ja siinä mielessä todella harmillinen homma, että jäivät myös rikollisen vähälle huomiolle. Olivat aikanaan täysin ainutlaatuista kamaa. Pidän näitä tähänkin päivään mennessä selvästi mahtavimpana pelikokemuksenani. Kummatkin pelit ansaitsisivat paljon nykyistä kovemman statuksen ja arvostuksen. Noh, onneksi on meitä joiden sydämmissä Shenmuet elävät ikuista elämäänsä:).

Ylös Bottom