Shenmue 3

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Nyt on joku 5h takana ja kyllähän tämä maistuu, tämä on juurikin sitä mitä demokin lupaili eli Shenmue paremmilla graffoilla ja ohjauksella sekä lukuisilla QoL parannuksilla. Soundtrack on upea ja nyt ihan 2019 äänillä eikä sitä 2000 vuoden kikkare äänenlaatua kuten remastereissa. Olen vasta päässyt Panda torille ja siellä on paljon tuttuja pelejä, pakko oli heti mennä kokeilemaan QTE refleksejä, eihän siitä oikeen tullut mitään. Staminan kuluminen ei ainakaan vielä ole häirinnyt, juurikaan mitään en ole syönyt kun sen voi antaa mennä loppuun ja 3 palloa palautuu aina takas. Tietysti sitten jos haluaa sparrata tai tapella niin pakko on syödä ennen sitä. Staminan määrä myöskin kasvaa kun treenaa joten siitä on saanut pienen roolipeli elementin kun hahmo paranee pelin edetessä.

Miinuksia on aika tönköt animaatiot ja ihme kameran nykimistä cutsceneissä välillä. Sekä se creepy nainen joka yritti iskeä Ryon.... Peli myöskin bugas kerran kun palasin Shenhuan talolle niin cutscene alkoi ja oli ihan musta, äänet kuului ja tuli se ääni että olis pitänyt tehdä valinta mutta enhän mitään nähnyt, toivottavasti ei tule usein.
 

Hinttapulla

New Member
Onko täällä muita Kickstarteriin osallistuneita? 13. päivä tulleessa lähetysilmoituksessa oikein korostetaan, että peli lähetetään Royal Mailin kansainvälisellä palvelulla ja sen toimittavat perille kansalliset postilaitokset. Sähköpostissa mainitaan vielä erikseen, että lähetysseurantaa ei ole.

Sitä ajatteli, että ehkä vielä hetken jaksaa odotella, mutta kun Postin lakko ei osoita mitään päättymisen merkkejä, niin sortuukohan sitä ostamaan toisen kappaleen. Ainoana toivona kai, että tulisi kirjeen sijaan pakettina, joka saattaisi lakon aikanakin johonkin liikkua. Mutta eiköhän tuo kirjeenä ole lähetetty.

Vähän harmittaa, kun tuli yli neljä vuotta sitten laitettua peliin 300 euroa, mutta ei silti saa sitä julkaisupäiväksi. Vain vähän kuitenkin. Toivottavasti lakko ei tuo toista 20 vuotta odottelua. :D
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Vähän harmittaa, kun tuli yli neljä vuotta sitten laitettua peliin 300 euroa, mutta ei silti saa sitä julkaisupäiväksi. Vain vähän kuitenkin. Toivottavasti lakko ei tuo toista 20 vuotta odottelua. :D
Minkälaisen setin saa 300 eurolla? Löytyykö nimesi lopputeksteistä? :eek:

Postin lakko voi hyvinkin tarkoittaa toista 20 vuoden settiä. :D
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Onko täällä muita Kickstarteriin osallistuneita? 13. päivä tulleessa lähetysilmoituksessa oikein korostetaan, että peli lähetetään Royal Mailin kansainvälisellä palvelulla ja sen toimittavat perille kansalliset postilaitokset. Sähköpostissa mainitaan vielä erikseen, että lähetysseurantaa ei ole.

Sitä ajatteli, että ehkä vielä hetken jaksaa odotella, mutta kun Postin lakko ei osoita mitään päättymisen merkkejä, niin sortuukohan sitä ostamaan toisen kappaleen. Ainoana toivona kai, että tulisi kirjeen sijaan pakettina, joka saattaisi lakon aikanakin johonkin liikkua. Mutta eiköhän tuo kirjeenä ole lähetetty.

Vähän harmittaa, kun tuli yli neljä vuotta sitten laitettua peliin 300 euroa, mutta ei silti saa sitä julkaisupäiväksi. Vain vähän kuitenkin. Toivottavasti lakko ei tuo toista 20 vuotta odottelua. :D
Joo ei olis lakko surkeampaan aikaan sattua, itse otin onneksi digiversion joten ei huolta siitä. Mutta varmasti ikävä odotella syistä jotka eivät ole kehittäjästä tai itsestä kiinni.
 

Hinttapulla

New Member
Minkälaisen setin saa 300 eurolla? Löytyykö nimesi lopputeksteistä? :eek:

Postin lakko voi hyvinkin tarkoittaa toista 20 vuoden settiä. :D
Pelinsisäisten tavaroiden lisäksi tuossa on fyysisenä yksi capsule toy, soundtrack, art book, t-paita ja taidekuva Yu Suzukin nimikirjoituksella. Tuon Yu Suzukin nimikirjoituksen perusteella taisin aikanaan päätyä tuohon versioon, kun muut ovat alemmissakin mukana.

Nimi pitäisi löytyä lopputeksteistä ja nettisivuilta, mutta tuon olisi tosiaan saanut aika paljon halvemmallakin.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Pelinsisäisten tavaroiden lisäksi tuossa on fyysisenä yksi capsule toy, soundtrack, art book, t-paita ja taidekuva Yu Suzukin nimikirjoituksella. Tuon Yu Suzukin nimikirjoituksen perusteella taisin aikanaan päätyä tuohon versioon, kun muut ovat alemmissakin mukana.

Nimi pitäisi löytyä lopputeksteistä ja nettisivuilta, mutta tuon olisi tosiaan saanut aika paljon halvemmallakin.
Hyvää settiä. Tällaisten takia pitäisi joskus itsekin uskaltautua rahoittamaan itselle tärkeää/mielenkiintoista peliä.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
On muuten ihan pirun brutaali peli jopa normaalilla tasolla, tuli ensimmäinen taistelu missä on enemmän kuin yksi vastus niin ei mitään jakoa jos ei treenaa leveleitä korkeammalle.

Mikä tuo esille tuon stamina syömis systeemin heikkouden, kun häviät taistelun niin on pakko syödä jotta helat saa takaisin ja ennenpitkää siis ruuat loppuu ja joudut menemään tekemään rahaa jollain keinolla jotta saat lisää ruokaa ja voit yrittää uudestaan. Helpompi keino on ekan tappion jälkeen voit syödä itsesi täyteen ja sitten tallentaa, aina kun häviää voi ladata pelin ja kokeilla uudestaan tuhlaamatta ruokaa. Toki onko tallentaminen aina mahdollista niin sitä en usko.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
20h nyt takana ja aika ristiriitaiset tunnelmat pelistä, toisaalta tämä on kaikkien unlemine täyttymys kun saatiin Shenmue 3 ja peli o njuuri sitä samaa kuin silloin aikoinaan. Mutta taas toisaalta pelissä on niin paljon kaikkea ärsyttävää pientä juttua joka hidastaa pelaamsita ja alkaa ärsyttämään kun samoja juttuja joutuu toistamaan kymmeniä kertoja. Päästyäni pois Bailu Villagesta peli kyllä muuttui paljon mieluisammaksi, alkoi jo ne samat nurkat siellä pikku kyläsessä kyllästyttää. Hahmon taso taitaa olla joku 30 (ei hajuakaan mikä on maksimi) ja hahmon kehittäminen on ollut kyllä loistava lisä peliin. Ainut iso miinus tulee siitä että jos et omista skillbookkia jota et ole masteroinut et voi kehittää hahmon voimaa, mutta endurancea voi niin kauan kunnes tasot on täynnä. Pelissä on tuhoton määrä tekemistä, kaikenlaista kerättävää ja ostettavaa on mieletön määrä. Tarina on ollut tavallaan mielenkiintoinen mutta se ei ole 20h aikana edennyt juuri minnekkään, paljon on kaikennäköstä mystistä juttua tullut kyllä vastaan. Taistelemista on ollut ihmeen vähän, ehkä joku 4 matsia yhteensä koko 20h aikana, jos ei lasketa harjoitus matseja areenoilla.

Trukkia pääsin vihdoin ajamaan mutta se jätti vähänvaisun kuvan, mutta vasta kerran tehnyt sitä joten katsotaan miten paljon se siitä muuttuu. Yu Suzuki itse myös sanoi että hänellä ei ole kokemusta peline kehityksestä sitten Shenmue 2 jälkeen eikä hän halunnut opetella miten paljon se on muuttunut tässä vajaan 20 vuoden aikana, vaan halusi tehdä pelin niillä tiedoilla joita hänellä oli vuodesta 1999-2002. Se näkyy joka asiassa pelissä, kaikki tuntuu vähän vanhalta. Silti peli on imaissut mukaansa ja joka kerta palaa innoissaan jatkamaan sitä.
 

casse

New Member
^

Pelasin itse sekä Shenmuen että Shenmue II:n Dreamcastilla läpi. En edes muistanut että III julkaistaan tänä syksynä, ja julkaisu oli varsin mieluinen yllätys. Päällisin puolin peliin pääsi vanhana fanina välittömästi sisään, mikä on vaan hyvä juttu ja kuvastaa touhun autenttisuutta.

Ja mun mielestä tämä ei "olisi ollut Shenmue", jos tätä oltaisiin jotenkin alettu "modernisoimaan". Kuten arvioissakin on todettu, peli on käytännössä suoraan sieltä 2000-luvun alusta nykypäivän grafiikoilla - jotka nekin ovat jo oikeastaan vanhahtavia johtuen jo aikansa eläneestä pelimoottorista. Kehittymismahdollisuudet ja keräilyn nivominen järkevämmäksi osaksi ensimmäistä ovat tosi hyvä lisä.

Tavallaan peli noudattaa sarjan kaavaa myös siinä mielessä, että nämä pelit ovat aina olleet tuollaisia kuvailemiasi - aika usein tylsää itseään toistavaa ja juoksentelua juttusilta toiselle, vaikka maailma tosi kiehtova aina onkin. Osittain tuosta johtuen mm. Shenmue II jäi DC:llä itsellä pitkäksi aikaa kesken, kun vaan kyllästyin edellä mainittuun.

Segan klassikko-kolikkopelien puutoksesta iso miinus! Ehkä ne elävät nykyään Yakuza-sarjan kaupungeissa? :D Tavallaan nuo sympaattiset retrolaitteet ovat ihan realistisiakin ehkä, ehkä noissa "köyhissä" kalastajakylissä ei viimeisimpiä masiinoja olisi ollutkaan.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Muutama asia unohtui edellisessä viestissä sanoa.

Täysin latausruuduton maailma on yksi todella positiivisista asioista pelissä, varsinkin kun näkee kuinka iso tuo pelin toinen alue on ja kuinka täynnä se on kauppaa ja muuta tavaraa niin olin todella yllättynyt ettei ole latausruutuja. Trukkiakin päässyt enemmän ajamaan ja kuten vähän ajattelin niin se on aika yksitoikkoista koska vain yksi reitti mitä ajetaan, suunta vain vaihtuu päivittäin ja tavarat mitä kuskataan. Toisaalta siihen ei tarvitse kuluttaa melkeen koko päivää ja jää paljon aikaa muihin askareisiin, sitli ygös trukkiajelu oli paremmin toteutettu kisoineen kaikkineen.

Sitten se marina joka unohtui mainita, QTE... Quick Time Eventit on niin vaikeiksi tehty että ne tuntuu aika kököiltä. Joudut useaan kertaan yrittämään niitä koska sulla on kirjaimellisesti sekunti aikaa painaa sitä nappia ja yksi virhe johtaa uusinta yritykseen. Myöskään napin painallukset ei rekisteröidy aina vaan niitä saa hakata moneen kertaan, varsinkin digitaalisia nuolia...eli nekin oli paremmin toteutettu I ja II.
 

BaDari

Active Member
Tuli vedettyä Shenmue 1 & 2 HD:t läpi vajaassa viikossa. Edellinen kerta olikin Dreamcastilla aikoinaan. Ja edelleen jaksoivat hurmata.

Nyt tuli sitten aloitettua tämä kolmas osa. Tuttu ja turvallinen Shenmue tuntuisi olevan, mutta lisäksi vielä muutamia lisäyksiä. Saa nähdä kuinka hyvin niihin tottuu. Pelin ulkoasu kyllä on pirun nätti. Oikeasti, en olettanut sen olevan näin kaunis. Mutta, jos sitä jatkaisi peliä, lisää tuntoja myöhemmin.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Nyt se Shenmue 3 on sitten läpi, päällimmäinen fiilis oli että tämä on vain alkua jollekkin paljon suuremmalle seikkailulle. En voi sanoa olevani pettynyt mutta kovin ristiriitaiset on fiilikset. Toisaalta peli oli kaikkea sitä mitä halusin ja toisaalta taas siinä oli 4 tosi isoa ongelmaa jotka nakertivat pelin nautittavuutta.

1. Kun puhut jollekkin ekaa kertaa et voi skipata sen mainospuheita, tämä käy ärsyttämään pidemmän päälle kun ottaa huomioon miten paljon pitää ihmisille puhua, tämä myöskin nollautuu joka päivä ja ensimmäisen kerran kun puhuu jollekkin niin ei voi taas skipata. Vielä kun samalle henkilölle ei kauhean usein tarvitse puhua uudestaan yhden päivän aikana ei siitä kauheasti hyödy että ne voi skipata sen ekan jälkeen.

2. Quick Time Eventit vaatii jumalan refleksejä jos ne haluaa päästä ekalla kerralla, yksikin virhe ja katot pahimmassa tapauksessa muutaman minuutin pätkän uudestaan tehden samat asiat niin kauan kunnes onnistut.

3. Kun ostelit jotain peli ei kerro miten paljon omistat kyseistä tuotetta, ruuan kanssa tämä oli pieni ongelma mutta skill bookkien kanssa iso ongelma, koska ne on kalliita ja samoja et halua ostaa, joten piti kirjata ylös ne mitkä omisti ja verrata sit kaupan listaan.

4. Sivutehtävät, ei ne itse tehtävät vaan se että jos haluat ostaa kauppiaalta jolla on tehtävä, sinun pitää käydä se tehtävän keskustelu läpi jokakerta kun haluat ostaa jotain jos et ole tehnyt sivutehtävää.

34h siinä meni ja paljon enemmänkin olis voinut mennä jos olis yrittänyt kerätä tavaroita ja tehdä sivutehtäviä enemmän. Tarina oli ihan hyvä mutta tuntui siltä että kun se kunnolla käynnistyi niin peli loppuikin jo, se olis vaatinut enemmän pelin loppukohtauksen kaltaisia tapahtumia. Tunnelma pelissä kuitenkin on aivan samaa luokkaa kuin kahdessa ekassa osassa ja iso pelialue ilman lataustaukoja oli mukava yllätys. Vain maailmassa samoilu ja sen tutkiminen oli rentouttavaa ja samalla voi keräillä kukkasia ja ostella leluja ja muuta krääsää. Musiikit on taivaalliset ja Japani ääninäyttely hyvää. Grafiikat on ympäristöjen osalta upeat 4K 60 FPS, mutta hahmomallit varsinkin sivuhahmojen osalta jätti toivomisen varaa. Kontrollit on valovuoden paremmat kuin kahdessa ekassa osassa, mutta uusittu tappeleminen tuntuu jotenkin kömpelömmältä. Onneksi LVL 41 hahmoni oli normaali tasolle niin OP että taistelut loppupäässä oli vaan pieniä esteitä, ei tarvinnut edes HP potskuja käyttää vaikka niitä 11 oli mukana :D Trukilla ajaminen oli pettymys, olisi voinut olla jotain paljon parempaa.

Nyt sitten joudutaan taas odottamaan ties kuinka kauan että tätä päästään jatkamaan jos koskaan, toivottavasti ei mene 18 vuotta. Shenmue nälkä on taas herätetty ja jatkoa tarinalle kaipaan todella pahasti.

Pidin todella paljon siitä että Lan Di oli täysin ylivertainen vastustaja Ryolle, näin säilyy vielä tarve hahmolle kehittyä ja yrittää kaivaa itsestänsä se Kungfu mestari esiin. Myöskin tämä mysteeri nainen oli onnistunut lisä pahis kokoelmaan.

Sanoisin että sellainen 8 arvosanaks, jotkut asiat kaipaa parantamista ja toivon että taistelut varsinkin montaa hahmoa vastaan paranee roimasti seuraavaan osaan.

EDIT: Lisäsin neljännen ärsytyksen aiheen.
 
Viimeksi muokattu:

HideoMiyamoto

Well-Known Member
N.1 ärsytyksen aihe on korjattu Shenmue 3 uusimalla patchilla, nyt voit skipata dialogit heti eikä vasta toisella kerralla. Tämä parantaa pelikokemusta selkeästi.
 

Zanis Dust

KonsoliFIN Alumni
En nykyään jaksa osallistua foorumikirjoitteluihin, mutta on tullut lueskeltua tämän uuden Shenmuen aiheuttamista pettymyksistä eri foorumeilta, joten käynpä täällä nyt pitkästä aikaa vähän tuomassa omaa näkemystäni asiaan.

Yksi suurimpia kritiikkejä on tuntunut olevan se, ettei tarina kauheasti etene tässä kolmannessa osassa. Se on toki tavallaan totta, mutta se on tarkoituksellista ja minäpä selitän miksi uskon näin. Jos ymmärtää itämaisia filosofioita, kuten buddhalaisuutta, taolaisuutta yms. ymmärtää, että niissä kostoa ei nähdä voiman osoituksena vaan heikkoutena - vanha sanonta kuuluu: "Jos lähdet kostamaan, kaiva samalla kaksi hautaa." Tämä tarkoittaa sitä, että kostaja syöksee itsensäkin turmioon, mikä ei välttämättä tarkoita fyysistä kuolemaa ja sanonta onkin lähinnä vertauskuvallinen - kostaja syöksee itsensä moraaliseen helvettiin, sillä hänen käsissään on verta ja se tulee seuraamaan hautaan asti. Buddhalaisuudessa kunnioitetaan kaikkea elämää ja turha elämän riistäminen kasvattaa negatiivista karmaa, joka joskus on maksettava - näin ollen buddhalaisen filosofian mukaan tuo sanonta voi siis saada konkreettisemmankin ulottuvuuden kuin vain vertauskuvallisen.

Buddhalaisuus on iso osa japanilaista kulttuuria (ja jo ensimmäisestä pelistä lähtien osa Ryon ja hänen isänsä elämää) ja se on paljon kytköksissä taistelulajeihin, joiden perimmäiset tarkoitukset ovat ruumiin ja hengen tasapainon saavuttaminen sekä itsekurin kehittäminen. Buddhan opetusten mukaan kaikki himo johtaa kärsimykseen, eikä kostonhimo ole poikkeus. En usko hetkeäkään, että Shenmuen perimmäisenä tarkoituksena on kertoa tarina isänsä kuolemaa kostavasta nuoresta miehestä, vaan henkisesti kasvavasta nuoresta miehestä, joka lopulta päästää irti kostonhimostaan. "Silmä silmästä" johtaa koko maailman sokeuteen ja tuon periaatteen lopputulokset ovat nähtävissä ihan jokapäiväisessä maailmantilanteessa. Näin ollen jokainen, joka odottaa, että Ryo lopulta pistää Lan Din kylmäksi, joutunee pettymään.

Muistaakseni jokainen Ryon kohtaama mestari on sanonut yhtä ja samaa asiaa: Unohda kosto, se johtaa vain turmioon. Tämän myötä luulen, että Shenmuen tarina hidastuu kolmannessa osassa juuri siksi, että Ryo alkaa saada viimein tilaa kasvaa. Hänen polkunsa muuttuu suoraviivaisesta etenemisestä mutkikkaammaksi, jotta hänen kostonhimonsa ehtisi alkaa laantua sivujuonteiden ja kung fun filosofian omaksumisen myötä. En nyt ala sen suuremmin spekuloimaan mitä muuta taustalla on, liittyen Phoenix Mirroriin jne., mutta vielä jotain Lan Dista spoilereissa kolmannen osan pelanneille..
Eli kolmannessa osassa saadaan aika vahvoja viitteitä siitä, että Lan Din isä ei kuollutkaan Ryon isän Iwaon toimesta, vaan jostain muusta syystä, mikä tarkoittaisi sitä, että kosto sokaisi Lan Din samalla tavalla kuin se on sokaissut Ryonkin. Tämä tulee varmasti matkan varrella Ryolle selviämään ja hänen henkisen kasvunsa myötä hän tulee näkemään asian eri näkökulmasta. Todellinen mestari ei koskaan lähde koston tielle, sillä hän ymmärtää, että kaikki elämä on yhtä arvokasta ja yhden elämän riistäminen tuhoaa kaksi elämää, puhumattakaan molempien läheisistä.

Itse pelistä voisin todeta, että pidin paljon ja PC:llä 3D Visionilla se näytti uskomattoman hyvältä ja suorastaan heräsi eloon. Plussaa myös siitä, että nyt first person kamera toimii liikkuessa ja sen myötä maisemia sai ihailla kävellessäkin aivan eri tavalla. Todella hienoa, ettei tätä lähdetty tämän enempää modernisoimaan, sillä itse en juurikaan välitä nykypeleistä ja liika modernisointi olisi saanut pelin tuntumaan joltain aivan muulta kuin Shenmuelta. Trukki-osuus oli kyllä vähän liian simppeli ykköseen verrattuna. Toivottavasti tosiaan saamme tälle vielä jatkoa jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

casse

New Member
Mulla myös tarina läpi vähäsen aikaa sitten. Nythän voisi alkaa sitten hinkkaamaan kaikkea keräiltävää ja trophyjä tai vaikka kalastelemaan...mutta enpä taida enää hetkeen jaksaa. :) Alkoi loppua kohden uuvuttamaan meno muutenkin.

Kaiken kaikkiaan olin peliin tyytyväinen - kyllä hemmetin ison paketin ja täysin "oikean Shenmuen" olivat saaneet pykättyä kasaan. Sanotaanko näin, että suurempi yllätys olisi ollut se, jos Ryon tarina olisi saatu päätökseen tämän osan myötä. Eikös Yu Suzuki joskus 2000-luvulla höpissyt, että hänen mielessään tarina on jotain kymmenen pelin luokkaa :D "Ihan siellä" ei olla vielä, mutta on tainnut nyt viime aikoina puhua 4-5 pelin kokonaisuudesta.

Toivottavasti tosiaan saamme tälle vielä jatkoa jossain vaiheessa.
Epäilen erittäin suuresti, mutta olisihan se kovin hienoa!
 
Ylös Bottom