Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shenmue I & II HD

En malttanut odottaa vkl joten testasin demon.
Grafiikat on tarpeeksi hienot jotta peli ei näytä rumalta mutta ei se mikään naughty dog teos ole. Äänimaailma on loistava ja peliin sopiva, Japani äänet ihan pakolliset. Gameplay on aivan kun pelaisi Shenmue peliä mutta pieniä QoL parannuksia vähän joka puolella. Pelissä pitää syödä koska HPt kuluu, kun treenaat näet kuinka leveli nousee samalla ja näillä on iso vaikutus taistelussa. Ryon vaatteita voi vaihtaa, demossa ei ole kun yksi t paita mutta että voi nähdä hahmon joskus ilman sitä legendaarista takkia on mukavaa vaihtelua. Myös housuja ja kenkiä voi vaihtaa. On myös herbin keräilyä ja vanhat tutut leluautomaatit jotka on nyt paljon nopeampia. Treenaaminen on paljon monipuolisempaa ja demossa on monta treenimatsia joita voi ottaa. Töitä on puunhakkuuta ja minipelejä on lukuisia erilaisia.

Kaikenkaikkiaan jos pidit vanhoista peleistä tämän kanssa olet kuin kotonasi, mutta sitä vaan on ehostettu vähän joka puolelta. Olin vähän peloissani että mitä sieltä tulee kaikkien näiden vuosien jälkeen mutta kyllä Yu Suzuki edelleen tietää mitä tekee ja peliä odotellaan nyt todella innolla. 10/10 Shenmue fiilis.
 
Kai kamera sentään on päivitetty nykyaikaan eli voit vapaasti katsella ympärille.
Kameran käyttäytyminen oli hd kokoelmassa aika kamala kun se näytti vain sinne mihin Ryon naama osoitti.
 
Kai kamera sentään on päivitetty nykyaikaan eli voit vapaasti katsella ympärille.
Kameran käyttäytyminen oli hd kokoelmassa aika kamala kun se näytti vain sinne mihin Ryon naama osoitti.

Juu toki hahmon ja kameran ohjaaminen on kuin mistä tahansa nykyaikaisesta 3rd person pelistä.
 
Parempi video kun Easy Alliesin Michael Hubert pääsee vihdoin ajan kanssa pelaamaan Shenmue 3, mies on silminnähden onnelinen siitä kuinka hyvältä peli vaikuttaa. Täytyy myöntää että itse oli ihan samanlainen fiilis pelatessa, hymyili vaan kokoajan. :D

 
Noniin, vähän siinä vierähti aikaa ekan pelin jälkeen kun sai tämän hoidettua alta pois. Eeppinen 20h tarina on taas pelattu vuosien jälkeen ja edelleen uppoaa. Varsinkin pelin lopussa ollut lähes 3h seikkailu läpi metsien ja vuorien oli mahtavuutta edelleen, toivottavasti uudessa osassa saataisiin jotain samantapaista. Sanoisin että Shenmue 1 ja 2 ovat aika tasoissa siinä kumpi on parempi peli, Shenmue ykkösessä ehkä hitusen parempi tarina ja trukilla ajelu on viihdettä parhaasta päästä. Mutta Shenmue 2 on taas 10x isompi peli ja tekemistä riittää, harmittavasti pelin työ on vaan täyttä sontaa ja jotkut alueet pelissä tuntui aika ällöttävältä. Kuten eräs rakennus pelin toisella puoliskolla, jossa piti olla jeesuksen refleksit tai ihan vaan save scum taktiikalla vetästä se läpi.

kaikenkaikkian molemmat pelit ansaitsevat vielä nykyäänkin paikan pelien parhaimmiston joukossa ja 3 osa toivottavasti on samaa, ainut pelko on että se ei ole niin iso tekele kuin kaksi ekaa osaa. No pari kuukautta enään yli 18 vuoden odotusta jäljellä.
 
Noniin, vähän siinä vierähti aikaa ekan pelin jälkeen kun sai tämän hoidettua alta pois. Eeppinen 20h tarina on taas pelattu vuosien jälkeen ja edelleen uppoaa. Varsinkin pelin lopussa ollut lähes 3h seikkailu läpi metsien ja vuorien oli mahtavuutta edelleen, toivottavasti uudessa osassa saataisiin jotain samantapaista. Sanoisin että Shenmue 1 ja 2 ovat aika tasoissa siinä kumpi on parempi peli, Shenmue ykkösessä ehkä hitusen parempi tarina ja trukilla ajelu on viihdettä parhaasta päästä. Mutta Shenmue 2 on taas 10x isompi peli ja tekemistä riittää, harmittavasti pelin työ on vaan täyttä sontaa ja jotkut alueet pelissä tuntui aika ällöttävältä. Kuten eräs rakennus pelin toisella puoliskolla, jossa piti olla jeesuksen refleksit tai ihan vaan save scum taktiikalla vetästä se läpi.

kaikenkaikkian molemmat pelit ansaitsevat vielä nykyäänkin paikan pelien parhaimmiston joukossa ja 3 osa toivottavasti on samaa, ainut pelko on että se ei ole niin iso tekele kuin kaksi ekaa osaa. No pari kuukautta enään yli 18 vuoden odotusta jäljellä.
Eikös ekassa ajeta vaan lähes koko ajan sitä helvetin trukkia?.. Lopussa sitten se satama tappelu ja peli oli siinä, mitä striimejä olen katsellut...
 
Eikös ekassa ajeta vaan lähes koko ajan sitä helvetin trukkia?.. Lopussa sitten se satama tappelu ja peli oli siinä, mitä striimejä olen katsellut...

Ei toki. Se trukki ajelu tulee vasta kun pelistä on varmaan puolet pelattu.
Itsehän ostin aikoinaan shenmue 2:n xboxille ja sen mukana tuli ns. leffa muodossa ykkönen eli siinä oli kaikki välivideot ja myös taistelut oli jonkun pelaamana ja taisi siinä olla myös ihan kylällä kävelyäkin.

Kun ykkösen hd remake oli pelattu läpi ja tämä oli siis eka kerta ikinä kun tuon pelasin niin pakko sanoa, että tuon "leffan" katsomalla ei menettänyt yhtään mitään.
Kuten joskus kuukausia sitten kirjoitin kun ykkösen pelaaminen oli vielä kesken niin peli on jatkuvaa odottelua. Ai sulla on tapaaminen kello 20.00 ja kello on nyt 08.00 -> odota siihen asti tekemättä mitään. Tai no voit sä mennä parkkikselle treenaamaan iskuja ja potkuja jotka nekin kehittyy hemmetin hitaasti.
Sitten kun päästään sinne satamaan hommiin niin todellakin se aluksi hauska trukki kisa ajetaan jokainen aamu ja sen jälkeen sitä trukkia ajetaan ihan työksi.

Toki se on paljon parempi vaihtoehto kuin kakkosen laatikoiden kantaminen.

Silti eka shenmue on todella suppea peli. Esim alueita pelissä on vain muutama. Se talo jossa asutaan, sen vieressä oleva kylä joka koostuu ehkä viidestä osasta ja sitten on se satama.
Pelihallissa sentään on esim space harrier jota voi pelata, mutta noiden pelien takia tuli tietenkin joku tapaaminen missattua ja sitten se sama odottelu oli edessä seuraavana päivänä.

Muutenkin pelin pituus yllätti. Mulla taisi mennä n.15 tuntia ja tämä sisältää aivan liikaa turhaa ajan kuluttamista kun odotteli, että joku tapaaminen aktivoituu.

Kakkosesta mulla ei ole muita pahoja muistoja kuin jotkut lopun qte kohtaukset jotka saattoi liittyä tuohon hideomyamoton mainitsemaan rakennukseen.
Peli tuli kuitenkin pelattua silloin aikoinaan kahdesti läpi eikä edes se laatikkojen tai kirjojen kantaminen häirinnyt, mutta on varmaan parempi kun antaa tuon olla kultaisissa muistoissa toiseksi paras koskaan pelaamani peli.
 
Tuli aloitettua ykkönen uudestaan ja nyt pelattu siihen asti, että pitäisi lähteä satamaan ajamaan trukkia.
Nyt kun tiesi valmiiksi mitä odottaa kameran ja kontrollien osalta niin paljon paremmin tämä on toiminut mitä viimeksi.
Aina kun on ollut sitä turhaa odottelua niin olen mennyt grindaamaan liikkeitä paremmaksi ja aika kovaa grindausta se on ollutkin.
Kolmosessa saa yhden liikkeen maksimiin kahden sparraus session aikana, mutta tässä menee varmaan yli 20 treenaus sessiota ja välillä olen hinkannut sitä samaa yhtä liikettä yli 30 minsaa putkeen kun toinen vaihtoehto olisi ollut olla tekemättä mitään.

Koska taisteluja on vain muutama niin ei tässä oikein pääse vertailua tekemään sen suhteen, että tekeekö master tason hyökkäys paljonkin enemmän vahinkoa mitä täysin kehittämätön hyökkäys.
No ompahan sitten kakkoseen siirtyessä pari liikettä hieman paremmalla tasolla.
Toisaalta olen kyllä ihan iloinen siitä kuinka vähän taistelua on sillä ei tuo iske vieläkään.
Kamera kääntyilee jatkuvasti ihme kulmiin, yksittäiseen viholliseen ei voi mitenkään lukita eikä tuota virtua fighterin taistelumoottoria ole muutenkaan suunniteltu mitään joukkotappeluita varten.
Kyllä tämän pelaamisen jälkeen voin todeta sen kolmosen systeemin olevan enemmän mun mieleen.

Taistelua lukuunottamatta olen nyt viihtynyt erittäin hyvin eikä ne muutamat pidemmät odottelutkaan ole ärsyttäneet.
Bussia odotellessa on tullut kuunneltua kaupasta ostettuja kasetteja, mutta siitä miinusta ettei se musiikki jatka soimista jos menee pois valikoista joten nyt on pakko tuijottaa sitä biisilistausta kokoajan.
Kaupan arpajaisista tuli myös voitettua hang-on joten nyt sitä voi pelata kotoa löytyvällä saturnilla jos haluaa.

Tuli myös huomattua kuinka taas yksi kolmoseen liittyvä valitus ei pidä paikkaansa.
En muista oliko reddit vai gamefaqs missä valitettiin siitä kun kolmosessa soittaa Nozomille ja nyt se ja Ryo kutsuu toisiaan jatkuvasti sukunimellä ja tuo on kuulemma niin väärin kuin vaan voi olla.
Ne kyllä käyttää myös ykkösessä sukunimiä jatkuvasti jos pelaa japsi ääninäyttelyllä eli kolmonen ei tehnyt virhettä vaan se virhe oli ykkösen enkku dubissa ja subeissa.
Muutenkin ihmettelen kuinka moni edelleen pelaa näitä enkku dubilla vaikka se helvetisti parempi japsi ääninäyttely on tarjolla remastereissa ja kolmosessa.
 
Tuli aloitettua ykkönen uudestaan ja nyt pelattu siihen asti, että pitäisi lähteä satamaan ajamaan trukkia.
Nyt kun tiesi valmiiksi mitä odottaa kameran ja kontrollien osalta niin paljon paremmin tämä on toiminut mitä viimeksi.
Aina kun on ollut sitä turhaa odottelua niin olen mennyt grindaamaan liikkeitä paremmaksi ja aika kovaa grindausta se on ollutkin.
Kolmosessa saa yhden liikkeen maksimiin kahden sparraus session aikana, mutta tässä menee varmaan yli 20 treenaus sessiota ja välillä olen hinkannut sitä samaa yhtä liikettä yli 30 minsaa putkeen kun toinen vaihtoehto olisi ollut olla tekemättä mitään.

Koska taisteluja on vain muutama niin ei tässä oikein pääse vertailua tekemään sen suhteen, että tekeekö master tason hyökkäys paljonkin enemmän vahinkoa mitä täysin kehittämätön hyökkäys.
No ompahan sitten kakkoseen siirtyessä pari liikettä hieman paremmalla tasolla.
Toisaalta olen kyllä ihan iloinen siitä kuinka vähän taistelua on sillä ei tuo iske vieläkään.
Kamera kääntyilee jatkuvasti ihme kulmiin, yksittäiseen viholliseen ei voi mitenkään lukita eikä tuota virtua fighterin taistelumoottoria ole muutenkaan suunniteltu mitään joukkotappeluita varten.
Kyllä tämän pelaamisen jälkeen voin todeta sen kolmosen systeemin olevan enemmän mun mieleen.

Taistelua lukuunottamatta olen nyt viihtynyt erittäin hyvin eikä ne muutamat pidemmät odottelutkaan ole ärsyttäneet.
Bussia odotellessa on tullut kuunneltua kaupasta ostettuja kasetteja, mutta siitä miinusta ettei se musiikki jatka soimista jos menee pois valikoista joten nyt on pakko tuijottaa sitä biisilistausta kokoajan.
Kaupan arpajaisista tuli myös voitettua hang-on joten nyt sitä voi pelata kotoa löytyvällä saturnilla jos haluaa.

Tuli myös huomattua kuinka taas yksi kolmoseen liittyvä valitus ei pidä paikkaansa.
En muista oliko reddit vai gamefaqs missä valitettiin siitä kun kolmosessa soittaa Nozomille ja nyt se ja Ryo kutsuu toisiaan jatkuvasti sukunimellä ja tuo on kuulemma niin väärin kuin vaan voi olla.
Ne kyllä käyttää myös ykkösessä sukunimiä jatkuvasti jos pelaa japsi ääninäyttelyllä eli kolmonen ei tehnyt virhettä vaan se virhe oli ykkösen enkku dubissa ja subeissa.
Muutenkin ihmettelen kuinka moni edelleen pelaa näitä enkku dubilla vaikka se helvetisti parempi japsi ääninäyttely on tarjolla remastereissa ja kolmosessa.
Hyvää tekstiä sinänsä! Tuosta dubbaus-asiasta joudun kuitenkin olemaan eri mieltä. Itse ihmettelen niitä, jotka haluavat kuunnella kieltä, josta eivät ymmärrä mitään. Itselleni mikä tahansa kieli, jota en itse ymmärrä on pelkkää ärsyttävää ja merkityksetöntä molotusta, jota en halua kuunnella sekuntiakaan. Eli itse valitsen aina ennemmin vaikka heikohkon tasoisen dubbauksen, kuin alkuperäiskielen, jos dubbauskieltä osaan ja alkuperäiskieltä en. Tämäkin toki ainakin osittain makuasia.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää tekstiä sinänsä! Tuosta dubbaus-asiasta joudun kuitenkin olemaan eri mieltä. Itse ihmettelen niitä, jotka haluavat kuunnella kieltä, josta eivät ymmärrä mitään. Itselleni mikä tahansa kieli, jota en itse ymmärrä on pelkkää ärsyttävää molotusta, jota en halua kuunnella sekuntiakaan. Eli itse valitsen aina ennemmin vaikka heikohkon tasoisen dubbauksen, kuin alkuperäisille, jos dubbauskieltä osaan ja alkuperäiskieltä en. Tämäkin toki ainakin osittain makuasia.

Suurimmaksi osaksi komppaan tätä. Nuorempana pelaajana suosin japaniääniä, mikäli sellaisia oli saatavilla. Japaniäänet tarkoittavat kuitenkin tekstitysten seuraamista, mikä taas on pois siitä pelin maailman havainnoinnista. Nykyisellään alkuperäiset japaniäänet useissa peleissä myös kuulostavat omaan korvaan hieman rasauttavalta kimitykseltä. Mutta tosiaan se, että hahmojen keskustelua voi seurata pelkästään kuunnellen on se suurin pointti.
 
Sama täällä, mielummin englanti, niin pysyy kärryillä paljon paremmin ja pystyy seuraamaan muutakin kuin yrittää ehtiä lukea tekstit. Tietty sitten jos aivan surkea dubbaus, niin mietitään uudestaan. Uusissa Yakuzoissa englanti on vieläpä niin hyvin ääninäytelty, että hieman harmittaa kun vanhoissa ei mahdollisuutta valintaan ole.
Kukin tietty tyylillään.
 
Sama täällä, mielummin englanti, niin pysyy kärryillä paljon paremmin ja pystyy seuraamaan muutakin kuin yrittää ehtiä lukea tekstit. Tietty sitten jos aivan surkea dubbaus, niin mietitään uudestaan. Uusissa Yakuzoissa englanti on vieläpä niin hyvin ääninäytelty, että hieman harmittaa kun vanhoissa ei mahdollisuutta valintaan ole.
Kukin tietty tyylillään.

No tuossa tuleekin heti se poikkeus omalla kohdallani, eli Yakuza täytyy pelata japaniksi. :D
 
Tietty sitten jos aivan surkea dubbaus

Juuri tuotahan se shenmuessa on ja sen takia orkkis ääninäyttelyllä pelaankin.
Se oli ihan ok silloin 22 vuotta sitten kun peli julkaistiin, mutta ei enää.
Lisäksi enkku dub on myös teknisesti äänenlaadultaan paljon huonompi mitä alkuperäinen.
Kohta 10:14

 
Juuri tuotahan se shenmuessa on ja sen takia orkkis ääninäyttelyllä pelaankin.
Se oli ihan ok silloin 22 vuotta sitten kun peli julkaistiin, mutta ei enää.
Lisäksi enkku dub on myös teknisesti äänenlaadultaan paljon huonompi mitä alkuperäinen.
Kohta 10:14


Samaa mieltä, että olihan se hirveä. :D Ei se silloin 13-vuotiaana samanlailla häirinnyt, muuta kun naureskeli menemään. Oli englanniksikin yksi mieleenpainuvimpia pelikokemuksia tuo kakkososa. Duck racet ja kultamitalit tuli hankittua ja lähes kaikki tehtyä. 10/10 kokemuksena vaikka pelimekaniikoilta ja grafiikoilta oli hieman karu.
No tuossa tuleekin heti se poikkeus omalla kohdallani, eli Yakuza täytyy pelata japaniksi. :D
Joo, eihän 0-6 tainnut olla edes mahdollista vaihtaa. Like A Dragonia suosittelen koittamaan enkuksi, ihan jäätävän hyvä dubbaus.
 
No nyt on kakkonenkin taas pelattu melkein 20 vuoden tauon jälkeen.
Ei mennyt muistot pilalle, mutta ei tuo tietenkään enää niin loistava ollut kuin viimeksi.
Silloin oli kaikki vielä uutta eikä ainakaan konsolipuolella oltu vissiin nähty noin isoa ja yksityiskohtaista maailmaa ennen.
Muistan kuinka se eka alue tuntui massiiviselta ja sitten kun luuli koko pelin loppuvan niin lähdettiinkin kowlooniin.
Nyt lähtö kowlooniin tuli hieman yli kuuden tunnin jälkeen :D

Kowloon sitten olikin alueena sellainen josta paistaa keinotekoinen pidennys läpi.
Ei tuota silloin tajunnut, mutta nyt sen huomasi välittömästi vaikka ei se ärsytystä aiheuttanutkaan.
Itse alue vaikuttaa aluksi isolta, mutta siellä on vain pari rakennusta ja useampi paikka joissa on pelkkä taisteluareena.
Sitten ne rakennukset koostuu vähintään kymmenestä identtisestä kerroksesta ja noiden välillä liikkumista hankaloitetaan hisseillä jotka pysähtyy vain tietyissä kerroksissa.
Jos vaikka pitäisi mennä seiska kerrokseen niin ensin mennään hissillä kolmoseen, juostaan raput viidenteen, sieltä hissillä kutoseen jossa vaihdetaan viereiseen hissiin jolla päästään sitten sinne seiskaan.
Keksitty esimerkki, mutta ihan lopussa oli juurikin tuon tyylinen tapahtuma.
Viimeisessä rakennuksessa oli muutenkin entistä enemmän toistoa sillä ekat kolme kerrosta oli identtisiä, sitten vaihtuu tyyli ja seuraavat 15 kerrosta näyttää taas samalta.
Toki siellä on pari stealth kohtausta ja qte tapahtumaa seassa, mutta se ei muuta sitä faktaa, että tässä on vaan tehty yksi kerros ja sen jälkeen vedetty 14 kertaa copy/paste.

Tuon takia ihmettelenkin sitä kuinka melkein kaikki tuntuu pitävän kowloonin jälkeistä osiota turhana ja tylsänä.
Kaiken sen itseääntoistavan betoni/qte helvetin jälkeen rauhallinen kävely luonnossa oli just sitä mitä kaipasin silloin likemmäs 20 vuotta sitten ja edelleen tuo on mun mielestä ihan täydellinen lopetus pelille.

Ja nyt kun molemmat on pelattu heti kolmosen jälkeen niin pakko sanoa, että jokainen joka valittaa kuinka kolmosessa ei ole tarinaa ollenkaan, perustaa tuon väitteen omiin muistoihin näistä vanhoista sillä ei näissä se päätarina sen enempää etene.
Oikeasti siitä on niin vähän kerrottavaa ettei se varmaan edes spoilaa mitään, mutta laitetaan nyt kuitenkin tageihin.
Alla ne tärkeimmät kohdat jokaisesta osasta.

Ykkösessä Lan-di tappaa Ryon isän ja varastaa dragon mirrorin.
Master Chen kertoo kuinka phoenix ja dragon peilien avulla voi legendan mukaan tuoda muinaisen jumalan takaisin eloon joka tuhoaa maailman.
Chen kertoo myös, että Lan-di on chi you men kartellin johtaja, mutta ei kerro porukasta sen enempää.
Lan-di karkaa Hong Kongiin ja edes tässä vaiheessa Ryo ei näe koko äijää eli Ryo näkee sen vain pelin alussa.

Kakkosessa koko pelin pointti on löytää Yanda Zhu
Tämä pappa sitten kertoo meille Lan-Din oikean nimen ja sen, että ne peilit onkin avain aarteeseen.
Se kertoo myös missä peilit on tehty joten Bailu kylä on seuraava määränpää
Lan-Di nähdään ekan ja ainoan kerran viimeisen pomomatsin yhteydessä.

Kolmosessa yritetään löytää Shenhuan isä.
Lan-Din apuri Niao Sun saa Ryolta phoenix peilin uhkaamalla tappaa Shenhuan ja mimmi myös pettää Lan-Din ja yrittää polttaa koko äijän linnan mukana.
Nyt päästään jopa tappelemaan Lan-Dita vastaan ja Ryo ei tietenkään saa edes yhtä iskua perille ja äijä pääsee taas karkuun.
Lopussa Shenhuan isä kertoo jostain syystä uudelleen Lan-Din oikean nimen ja kertoo meille myös uuden määränpään.
Muistaakseni kolmosessa kerrottiin myös, että Lan-Di ei ole pelkästään chi you menin johtaja vaan kartelli on kasvattanut sen ihan lapsesta asti.
Tuo saattoi olla kakkosessakin. Alkaa asiat menemään sekaisin tällä pelitahdilla jo.
Lisäksi kolmosessa myös vietetään paljon aikaa Shenhuan kanssa ja sehän on iso osa koko saagaa ja ollut Ryon unissa jo ykkösestä asti.

Kysymys. Miten ykkösen ja kakkosen tarinat on loistavia ja pelit suorastaan mestariteoksia, mutta kolmosessa ei ole tarinaa ja on muutenkin täysin paska monen "fanin" ja shenmue "veteraanin" mielestä?
 
Sitten ne rakennukset koostuu vähintään kymmenestä identtisestä kerroksesta ja noiden välillä liikkumista hankaloitetaan hisseillä jotka pysähtyy vain tietyissä kerroksissa.
Jos vaikka pitäisi mennä seiska kerrokseen niin ensin mennään hissillä kolmoseen, juostaan raput viidenteen, sieltä hissillä kutoseen jossa vaihdetaan viereiseen hissiin jolla päästään sitten sinne seiskaan.
Keksitty esimerkki, mutta ihan lopussa oli juurikin tuon tyylinen tapahtuma.
Viimeisessä rakennuksessa oli muutenkin entistä enemmän toistoa sillä ekat kolme kerrosta oli identtisiä, sitten vaihtuu tyyli ja seuraavat 15 kerrosta näyttää taas samalta.
Tuon muistan itsekin (DC:llä aikoinaan pelasin), ja voi että kun oli ärsyttävää koko se hissi- ja porraspelleily ja niiden juuri oikeiden rakennusten metsästäminen.

Muistaakseni II:ssa oli muutenkin pakkopullan makua paikoitellen, vaikka tavallaan sekin (vaikka ”kerääpä nyt 10 000 rahaa”) kuuluu sarjaan. Uusi kaupunki ja laajuus toki aikoinaan sytyttivät.
 
Ylös Bottom