Nyt saanut ratkaistua taas yhden kuoleman ja voi pojat miten hieno tää on.
Peli ei todellakaan pitele kiinni kädestä ja näytä kaikkea valmiina. Vaikka joku henkilö kertoo missä jokin paikka on, se ei ilmesty kartalle. Ehei. Vaan kertoo kahden kadun risteyksen, niiden välisen alueen tai vastaavaa ja sit katsellaan itse karttaa, että missä kyseiset tiet on. Tai se sanoo et siellä kirkon ja sillan lähellä, sit etsitään kirkkoa ja siltaa.
Eri alueilla on hämmentävän erilainen tunnelma ja tuo luokkajako on saatu upeasti esille. Unohdin tuon aluksi ja ihmettelin miksi ihmiset ei puhu mulle…Aa, liian hienot vaatteet päällä. Eikun kauppaan hakemaan rikkinäiset köyhälistön vaatteet päälle ja homma edistyi.
Tykkään tuosta pelin alusta isosti siksi, että mikään tutoriaali Ei ole varsinainen tutoriaali, vaan selkeästi osa tarinaa ja ne tapahtuu vaikka ei tutoriaalia olisi. Ei tule olo et joo joo, ei tarvi näyttää.
Pääsinää vihdoin ammuskelemaan vihujakin ja vaikka tuo tuskin muuttuu koko pelin aikana mihinkään. Eli suht pienellä alueella x määrä vihuja hyökkää, niitä ei saa tappaa, vaan ne pidätetään. Eli ammutaan suojat pois, hämätään jne ja sit pidätetään. Mekaniikka taisteluissa on hyvin simppeliä ammuskelua ja quick Time eventin muistuttavaa systeemiä.
Itsehän en halunnut taisteluita tälläiseen peliin ja olin jo päättänyt ne ensimmäisen kokeilun jälkeen pistää asetuksista pois, mutta tuo oli ihan viihdyttävää aivojen nollausta muun pelin oheen. Taidankin pitää ne päällä, vaikka on täysin turhia ja irrallisia kohtauksia.
Kuten aikaisemmin sanoin, peli ei liikaa pitele pelaajaa kädestä kiinni. Pelissä on idea, että ”pin:naat” todisteen ja sit kun kyselet ihmisiltä, niin ne kertoo siitä jos tietää. Mutta jos olet valinnut väärin todisteen, ne ei sano mitään. Sama homma huoneita tutkiessa. Sherlock ei löydä tiettyjä juttuja jos on väärä valittu. Tuo aiheuttaa harmaita hiuksia jatkuvasti, kun voi olla kolme paikkaa mistä periaatteessa voit vihjeitä löytää, mutta missaat niitä kun on väärä todiste valittu. Tämä turhauttaisi yleensä, mutta tässä onnistumisen jälkeen tulee fiilis: miten tyhmä olin, olisin lukenut todisteet kunnolla, niin olisin tajunnut.
Ja sen kerran kun ilman yhtään virhettä, todisteiden avulla päättelet ratkaisun. Se oli on hieno, sitä on vaikea pukea sanoiksi. Olit kerrankin fiksu.
Ubisoft voisi ottaa mallia miten open worldissä pelaaja saadaan löytämään ssiat, eikä niin että kaikki lyödään kartalle suoraan.
Ja esimerkiksi poliisin/kaupungin arkistot. Sulla on oltava oikea todiste valittuna, sen jälkeen menet arkistoon ja täytyy valita kolme kategoriaa, vähän kuin hakusanaa/tägiä. Esim poliisin arkistossa voi olla rikoksen tyyppi. Murha, ryöstö, kavallus jne, sit voi olla hakusanana todistajat, todisteet, uhrit, silminnäkijät jne. Ja lopuksi valitaan kaupunginosa josta etsitään. Ne kaikki täytyy itse päätellä oikeiksi, jotta tulos löytyy.
Kemikaalisia tutkimuksia tehdään myös sinällään simppelin matikka/linkitys/viiva kaavio systeemillä, mutta sekin monimutkaistuu myöhemmin, ollen kuitenkin looginen ja hauska. Yleensä vihaan tälläisiä minipelejä, nyt en.
Pelaaminen sinällään toistaa hyvin samaa kaavaa eri asioissa jo nyt, mutta silti onnistuttu tekemään todella mukaansatempaavasti kaikki. Ei voi kuin ylistää peliä. 5/5 edelleen.
Olen ottanut aivan pintaraapaisun ja peliä takana jo ehkä kuutisen tuntia, ellei enemmänkin ja olen aivan myyty tän parissa.