Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Omenanraato

Well-Known Member
Nimi: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments
Kehittäjä: Frogwares
Julkaisija: Focus Home Interactive
Julkaisu: 30. syyskuuta 2014
Genre: Seikkailu
Alustat: PC, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4
Moninpeli: Ei
Kotisivu: http://www.sherlockholmes-thegame.com/


http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/sherlock-holmes-ratkoo-rikoksia-kuuntelee-sydantaan

”Laittaako linnaan vai päästääkö vapaaksi,” Sherlock Holmes pohtii uudessa Crimes & Punishments -pelin trailerissa.

Ensi vuoden keväällä julkaistava Sherlock Holmes: Crimes & Punishments ottaa rikosten ratkaisemiseen uudenlaisen lähestymistavan. Pelissä kun ei keskitytä niinkään kylmään faktoihin, vaan peli pohtii oikeutta filosofisemmalta kannalta.

Teos ottaa vahvoja vaikutteita Fyodor Dostoyevskyn kirjoittamasta Rikos ja rangaistus -kirjasta, joka käsittelee murhan moraalisia ongelmia. Pelaaja voi näin ollen omaa harkintaansa käyttäen joko vapauttaa tekijän rikoksestaan tai asettaa hänet tuomiolle.

Peli ottaa myös vaikutteita Arthur Conan Doylen Sherlock Holmes -alkuperäistarinoista ja BBC:n tuottamasta Sherlock -televisiosarjasta.

Traileri:
http://www.youtube.com/watch?v=WOUT4dAqYiY

Kesän Gamescom traileri:
http://youtu.be/mzwYdd9F-B0

Uudempi traileri:
http://youtu.be/4uWEVT5GZfM



Teenpä ketjun silläkin uhalla, että olen ainut jota tämä kiinnostaa pätkääkään. Olen itse erittäinkin kova Sherlock Fani (poislukien nämä 2000luvun Hollywood Sherlockit, joilla ei aidon kanssa ole mitään tekemistä.) Onneksi tämä peli ottaa tyyliään "aidolta" Sherlockilta, eli BBC:n televisiosarjalta.

Ikinä en ole ainuttakaan Sherlock peliä pelannut, sillä aina jäänyt se käsitys, että ovat olleet uskomatonta kuraa. Olisiko tässä poikkeus? Ainakin tapa pohtia syyllisyyttä kiinnostaa kovasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Seurantaan. Itse olen kanssa ollut kova Sherlock-fani jo sieltä aikanaan ala-asteella luetusta Baskervillen koirasta lähtien. Jos tuo pitää paikkansa, että vaikutteita on otettu alkuperäisistä romaaneista, sekä tästä uudesta (eräästä kaikkien aikojen parhaasta) tv-sarjasta, niin kyllä vaikuttaa aika täydelliseltä paketilta. Vielä kun miljöönä olisi viktoriaanisen ajan Lontoo, niin huh huh! Toki nyky-Lontookin kelpaisi tv-sarjan hengessä, mutta trailerin perusteella liikutaan kuitenkin tuolla 1800-luvulla.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Kyllä se 80-90 luvun Britti Sherlock on se paras tv-sarja ja tämä uusin toiseksi paras. :)

Näissä Sherlock peleissä yleensä vain on ollut lisenssi ja kaikki muu kuraa. Tästäkään ei oikein pelimekaniikaltaan tiedä vielä mitään.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Aiheen vierestä ja kovaa, mutta nimenomaan tämä "Sherlock" -niminen sarja on brittisarja, ja se sijoittuu nyky-Lontooseen. Se 80-luvun sarja oli suomeksi muistaakseni Sherlock Holmesin seikkailut tjms. Tätä Holmes NYC:tä en edes viitsi vilkaista.

Joo, pelimekaniikasta ei tuon trailerin perusteella voi kyllä päätellä yhtään mitään. Kiima on jokatapauksessa kova! :)
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Juu tiedän nuo erot nimissä. :)

Se vanhempi on tosiaan Sherlock Holmesin Seikkailut. Siitähän tuli 90-luvun alussa muutama lisäjakso eri Wattsonilla. Oisko ollu "uudet seikkailut" tms. Juuri Jeremy Brett on minulle se aidoin Sherlock. http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Brett

Ja tämä pelkkä Sherlock on suomeksi Uusi Sherlock
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_Sherlock

Kunhan peli sijoittuu siihen aikakauteen mihin Sherlock kuuluu ja vaikutteita on otettu tv-sarjasta niin tästä tosiaan voi jopa jotain tulla.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Hankin PS3.lle viimeisimmän Sherlockin. Pelasin pelin läpi.

Sanottakoon pelin eduksi se, että kyseessä oli valtavirrasta poikkeava peli ja pelikokemus. Kontrollit olivat aika naurettavat, esim. yksinkertaisen oven avaaminen oli operaatio sinänsä hitaine, kömpelöine viiveineen. Mutta tätä sarjaa ei pelata kontrollien vuoksi.

Peli koostui lähinnä puzzleista, esim. kuinka avata laatikon lukkomekanismi tms. Peli oli hyvin pitkältä myöskin, onko oikea termi: "Point and click".

Ääninättely oli ihan jees (kaikki muu so and so).

Joka tapauksessa peli vaati kärsivällisyyttä kömpelyytensä kanssa, mutta ihan oma genrehän tämä on.

Eli jos nuo pelilliset kömpelyydet ei haittaa, niin olihan se sinänsä ihan mielenkiintoinen kokemus. Tosin palasissa.

Suhtaudun kyllä skeptisesti tuohon mainoshypeen, kuinka filosofisilla valinnoilla vaikutettaisiin peliin.

Mutta summa summarum, ihan erilaisuudessaan ok ja jees omalla tavallaan kokemus, mutta kontrollit ovat hyvin todennäköisesti tulevassakin osassa täysin berberistä. Mutta jos aihe ja puzzle-pelaaminen kiinnostaa, niin mikä ettei.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Onko tää saman tekijän, tai muutoin puhtaasti samaan sarjaan sijoittuva peli? Eli onko odotettavissa tuota samaa?

Edit: on näköjään. No sittenhän vois tuon aikaisemman osan jostain hommata.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Onko tää saman tekijän, tai muutoin puhtaasti samaan sarjaan sijoittuva peli? Eli onko odotettavissa tuota samaa?

Edit: on näköjään. No sittenhän vois tuon aikaisemman osan jostain hommata.

Joo, jos kiinnostaa Sherlock-meno, niin varmaan saa jo edellistä peliä edullisesti PS3:lle. Miljöö ja fiilis oli ihan asiaankuuluvaa sinänsä peliksi, (oliko se nyt 80-luvun) TV-sarjaan verrattaessa, missä oli aivan loistava Sherlock-näyttelijä. Kömpelöä menoa ohjattavuudeltaan, mutta jos aihe ja genre kiinnostaa, niin eipä noita muita PS3:lle pahemmin ole, onkohan ainuttakaan muuta.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Jokos joku on tätä ostellut ja ehtinyt pelailemaan? Mieli tekis ostaa, mutta rahatilanne ei anna myöden varmaan pariin kuukauteen tuolla hinnalla. Ois kiva kuulla sitä ennen muiden kokemuksia.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Itseä kans kiinnostais kuulla jotain kokemuksia pelistä. Varmaan tulee hankittua kunhan hinta on kohillaan tai joku voi oikeesti väittää sen olevan älyttömän hyvä.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [Hype]

Eilen tuli ensimmäinen kuudesta tapauksesta läpäistyä. Aiempia Holmes-pelejä en ole juuri pelaillut, mutta muutoin genre kiinnostaa ja erityylisiä "kevyt-dekkareita" on tahkottu LA Noiresta CSI-rytöläjiin ja Murdered: Soul Suspectiin.

Sherlockissa tapauksen tutkiminen on suoraviivaista puuhaa, eikä jumiin voi kovin helposti jäädä. Tekeminen koostuu haastatteluista, johtolankojen keräilystä ja yhdistelystä sekä erilaisten päätelmien tekemisestä ajatuskartalla. Välillä tarjotaan kevyesti aivonystyröitä kutkuttavia minipelejä, jotka nekin voi halutessaan skipata. Ainakin ensimmäinen tapaus oli kokonaisuutena vähän turhankin yksioikoista ravaamista Scotland Yardin, rikospaikan sekä Holmesin asunnon välillä. Kustakin kohteesta käytiin vuoronperään hakemassa lisää virtaa tutkimukseen, minkä jälkeen matkustettiin seuraavaan paikkaan pitkähkön lataustauon saattelemana. Mielenkiintoisena yksityiskohtana tapauksissa on mahdollista tuomita myös syyttömiä. Pelaaja saa lisäksi loppuvaiheessa päättää, jaetaanko tuomio kovimman mukaan vai sympatisoidaanko myös tekijää. Tutkinnan aikana varsinaisia haastatteluita ei voi käytännössä mokata, vaan mahdollisen väärän kysymyksen kohdalla kehotetaan suoraan tarttumaan toiseen vaihtoehtoon. Jopa tehtävien loppuratkaisun voi ottaa uusiksi niin monta kertaa kuin haluaa, mikäli ei heti natsaa. Ainakaan ensimmäisen keissin kanssa ei juuri tarvinnut aivosolujaan kuluttaa syyllisen hahmottamiseksi. Muutoinkin koko skenaario tuntui turhan tavanomaiselta mestarietsivälle. Kakkostapauksen lähtökohdat ainakin vaikuttivat kiinnostavammilta, joten saas nähdä mihin suuntaan juttu tänään lähtee kehittymään.

Teknisesti varsin pätevää, joskaan ei loisteliasta jälkeä. Lähikuvissa erityisesti kasvonpiirteet näyttävät hienoilta, muilta osin kuvailisin visuaaleja lähinnä toimiviksi. Ympäristöt ovat staattisia ja alueet todella kompakteja. Suurin nurinan aihe muodostuukin jo aiemmin mainituista lataustauoista, kun paikasta toiseen ravataan alituiseen. Toistaiseksi ihan hyvä maku suussa kuitenkin jatketaan, mukavan rauhallista menoa Forza Horizon 2:n ja Driveclubin aktiivisen pelailun jälkeen. Tällaisia pelejä ei ole koskaan liikaa varsinkaan konsoleilla. Testialustana toimii siis Xbox One.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Storessa ois plussalaisille 33eurolla tämä. Nyt mieli tekis jo todella kovin tilata, mutta kun ei uskalla kyllä vieläkään. Sit kun on 20e tarjous niin lupaan ostaa.

Mut uskaltakaa te muut nyt! Saadaan enemmän kokemuksia.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

En ikinä tätä uskaltanut ostaa ja nyt tuli plussa pelinä PS3:lle.

Oli noin 30min aikaa ja ajattelin testata, et kannattaako tähän edes tutustua. Pelasin siten 3,5h pelkästään ekaa tutkimusta ja muut hommat jäi. :D

Vei kyllä täysin mukanaan, vaikka grafiikka sattui silmiin siellä Holmesin kotona. Se valo ulkoa välkkyi oikeasti todella pahasti. Ei se muutoin häirinnyt, ajaa asiansa kyllä.

Kokoajan myös ärsytti ne jatkuvat lataustauot. Ja vaikka ne ärsytti aika paljonkin, niin heti kun peli jatkui, vei se kuitenkin niin mukanaan, että unohdin ärsytyksen. Myönnettäköön, että olen kyllä Sherlock fani, joten ehkä siksi nappaa.

Tunnelma on mallinnettu hyvin ja sinällään kaikki on kohdallaan. Lisäksi pulmissa jouduin ensin miettimään tosissani. En tajunnut aluksi yhtään sitä kemiallista kaavaa, mutta päätin etten lunttaa netistä. Aikani yritin tuloksetta, kunnes katsoin ohjeet 4-5 kertaa ajatuksella läpi (englanti ei ole mitään kympin tasoa), kunnes lamppu välähti ja kerralla läpi.

Todisteiden yhdistely oli todella kivaa, samoin kuin ne todisteiden lyönti päin naamaa haastateltaville. Ensin luulin, että kaikki vaihtoehdot on oikeita, mutta kyllä siellä yksi virheellinen yritys osui..eli olin vain oikeilla jäljillä kokoajan.

Lopulta olin varma murhaajasta. Sen on oltava herra x. Mietin pitkään, että painanko äxää ja hyväksyn valintani. Peruin ja mietin. Tulin tulokseen, ettei se ole välttämättä se ja vaihdoin herra Y:hyn, jonka valitsin. Heti loppuvideon kohdalla totesin et väärin meni.

Isoksi yllätykseksi tässä vaiheessa voi katsoa menikö oikein (en katsonut, koska tiesin menneen väärin) ja saa valita, et mennäänkö tällä, vai vaihdetaanko loppuratkaisu. Vaihdoin takaisin herra X:ään. Ja sitten tarkistin menikö oikein...ja menihän se.

Sherlock Holmes fanina, etenkin 80-luvun lopun tv-sarjan fanina, tämä iskee kovaa..todella kovaa.
Mikä tahansa muu peli, niin osa vioista jättäisi pelin pelaamatta. Esim lataustauot jatkuvasti, päänsärky siitä grafiikan ongelmasta johtuen jne. Mutta nyt kaikki muu vie mennessään. Tätä on pakko päästä pelaamaan lisää. Rauhassa ja ajatuksen kanssa. Kyllä kelpaa!!!
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Eli minun on aika turha tuota pelata. En ole sherlock fani ja esim phoenix wrighteissa ja danganronpassa ärsyttää kun olen omasta mielestä oikeassa ja pelille ei vaan kelpaa:D
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Eli minun on aika turha tuota pelata. En ole sherlock fani ja esim phoenix wrighteissa ja danganronpassa ärsyttää kun olen omasta mielestä oikeassa ja pelille ei vaan kelpaa:D

Tuossahan on se hyvä, että olisin voinut tuomita väärän ja peli olisi jatkunut, tai päästää syyllisenkin menemään, vaikka olisin tiennyt kuka se on. Moraalisia valintoja.

Oli tuossa ekassa tuo murhaaja aika selkeä, mutta halusin uskoa ettei se ole se selvin kuitenkaan.

Tosiaan kun aluksi valitsin väärän, olisin voinut tuomita sen vankilaan ja peli olisi jatkunut ja oikea murhaaja olisi vapaana. :)
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Pelissä taitaa olla kuusi tutkimusta? Olen itse nyt kolme tehnyt ja jokaiseen käyttänyt aikaa noin 3h, eli vielä olisi 9h peliä jäljellä, jos sama meno jatkuu.

Tähän mennessä olen kaikki mahdolliset vihjeet löytänyt/jaksanut etsiä. Välillä on tosin ärsyttänyt, kun tietää itse jo mitä pitää tehdä, mutta peli ei vielä anna. Esim ottaa tiettyjä esineitä, ennen kuin ne on tarinassa perusteltu, että ne tarvitaan.

Tämä kolmas murha oli kyllä vähän...hmm. Ensin olin ihan varma kuka on murhaaja, mielestäni sille oli jopa hyvät perustelut annettu. Väärin meni, vaikka lopputuomiossakin olin varma, että olin oikeassa. Joten otin päättelyn uusiksi (pelissä käsittääkseni siis pääsee tuossa eteenpäin ja voi tuomita väärin, mutta en halua), kun pelin mielestä meni väärin.

Toisella kertaa otin murhaajaksi sen, josta olin aivan varma ettei se ole murhaaja. Jälleen loppuvideossa tunsin olevani oikeassa, sillä tuntui ettei se kyllä murhannut...taas väärin.

Kolmannella kerralla pidin syyllisenä tämän josta olin varma, ettei se ole murhaaja. Vaihdoin murha-aseen toiseksi ja se kelpasi pelille.

Eniten tuossa vain ihmetytti muutama seikka:
A: ensimmäinen epäilty olisi ollut tarinassa perusteltu miksi murhaisi
B: ensimmäinen epäilty selittäisi kaksi erittäin olennaista johtolankaa
C: Tämä oikea ratkaisu jättää erittäin suuren kysymysmerkin yhden olennaisimman johtolangan osalta.
D: jostain syystä nämä kaksi loppuvaihtoehtoa menee oudosti ristiin. Syytön vaikuttaa lopussa eleillään tunnustavana teon, toisaalta syyllinen tuntuu aidosti olevan syytön..

Eli en itse oikein sulattanut tuon oikeaa ratkaisua, mutta voi olla että joku asia meni vain ohi, joka selitti nuo asiat.

Noh, jokatapauksessa pelin parissa on ollut todella kivaa.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Tuli tämä ladattua Plussasta. Ihan viihdyttävähän tämä on. Varsinkin alkuun häiritsee ps3 versiossa tuo kuvaruudun tökkiminen, ei liiku video sulavasti. Tekeeköhän ps4 versiossa samaa? Mutta tälläset pelit pitäisi olla ehdottomasti suomeksi tekstitettyjä. Olen pelannut vasta sen ekan murhatutkimuksen. Täytyy myöntää, että tuli youtubea käytettynä apuna:p

Lopussa meni pahasti turhautumisen puolelle; tiesin, että se murhaaja on toinen henkilö mutta ei mitään käryä miten peliin saisi vaihdettua pääepäiltyä siinä missä yhdistellään johtolankoja. Valitsin sitten hänet joka ei ole murhaaja fiiliksellä ''menköön perkele'' ja nyt pitäisi aloittaa toinen keissi.

Kokonaisuudeksi sanoisin 6 ½ Kyllähän tuota pelaa jos ei parempaa peliä ole tarjolla.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

2 juttua tullut suoritettua ja ihan mukavaa ajanvietettä tämä on ollut. Toisessa jutussa kun joutuu ravaamaan paikasta toiseen, niin alkaa nuo lataustauot ärsyttämään jo jonkin verran. Samoin ainakin ps3-version nykiminen hieman ärsyttää. Puzzlet ovat olleet melko helppoja ja päätelmien teko on siinä mielessä vähän turha osuus, että voit yrittää käydä läpi kaikki mahdolliset vihjeyhdistelmät ja peli antaa automaattisesti oikeat päätelmät. Pelaajalle jää ainoastaan "jakaantuneiden päätelmien" valintamahdollisuus. Se tosin on hyvä ominaisuus, että peli jatkuu, vaikka et saisikaan oikeaa tekijää kiinni.

Pelin tunnelma noudattaa mielestäni hyvin Sherlock-sarjoja. Ainoastaan Sherlock voisi olla vielä kettumaisempi muille henkilöille (Watson, Lestrade) ja omaa erinomaisuuttaan korostavampi, kuten ainakin televisiosarjoissa on ollut Sherlock tapana kuvata.
 
Vastaus: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Latasin kun ilmaiseksi PS3:lle sai. Tuli sitten vietettyä useita tunteja laatuaikaa tämän parissa. Olen aina tykännyt Sherlock Holmesin tarinoista ja tästäkin pidin. Ääninäyttelijät olivat hyviä ja tarinatkin ihan ok. Hahmot ok, Sherlock ei tosiaan ollut ehkä niin kovasta omaa erinomaisuuttaan korostava kuten olisi voinut olla, mutta ihan hyvä kuitenkin. Watson oli aika tuttu Watson. Pitkät latausajat, tai oikeastaan nämä siirtymiset, ärsyttivät hieman, mutta hyödynsin ne juomataukoina jne :)
Muutaman otteeseen ärsytti perässä juossut Dr. Watson. Siis siinä mielessä, että itse olisin halunnut liikkua johonkin, niin Watson olikin edessä, eikä siitä tuntunut pääsevän mitenkään helposti ohi. Samoin ärsytti se, että jonkun tavaran tai johtolangan olisi voinut keksiä aiemmin, mutta pelille ei kelvannut ja sitten piti juosta taas pitkin Lontoota ja tehdä "turhia väliosuuksia".

Helpohko platinatrophykin siitä lopulta tuli kun tajusin, että siinä piti Toby-koiraakin silitellä joka "jaksossa". Piti sitten aloittaa pari ensimmäistä jaksoa uudestaan ja taputella hauvaa. :D
 
Ylös Bottom