Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill (2006)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mordor
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Silent Hill (2006)

Pistetäänpä tämä nyt tännekin.

Juuri palasin elokuvaa katsomasta, Tennarissa olin klo 19.00 näytöksessä. Tämä leffa oli ehkä omalta osaltani vuoden odotetuin, ja vaikka se saikin kriitikoilta haukkuja niin päätin olla uskomatta niihin ja mennä itse katsomaan. Sanoisin että kyllä kannatti, kriitikot eivät vain tajua hyvän päälle.

Turhia jahkailuja ei liiemmälti ole, ja elokuva menee melko rivakasti siihen itse asiaan. Heti Silent Hilliin saapuessa tunnelma oli melko hyytävä ja käsinkosteteltava. Elokuvan kohtauksia on tietääkseni kuvattu ihan oikeassa osaltaan hylätyssä kaupungissa, ja se kyllä välittyy katsojalle. Sisätiloissa lavastus oli myös mielestäni hienoa. Varsinkin kohtauksissa joissa
Rose ja Cybil käyvät Silent Hillin helvetissä
olivat lavasteet todella upeita. Se ruosteenruskea metallinen värimaailma loi tunnelmaa todella paljon. Huomasi selvästi että pelisarjan 3-osasta oli otettu mallia.

Elokuva on todella raaka. Mielestäni tälle olisi todellakin voinut antaa K-18 -ikärajan, sillä goreilua löytyy yllinkyllin. Kohtaus jossa
Pyramidhead repii elävältä naiselta ihon irti kirkon portailla
oli todella ilkeää katseltavaa. Silent Hillissä sekoitetaan onnistuneesti psykologista kauhua ja goreilua. Tähän väliin pitää sanoa että jo edellämainittu Pyramidhead ja muut elokuvan epämuodostuneet oliot olivat erittäin onnistuneita. Varta vasten elokuvaa varten luotu olio, Talonmies, oli hyytävin hahmo (tai no, ehkä Pyramidhead vie kuitenkin voiton) koko elokuvassa. Se kieli, se kieli... Oli muuten hyvä veto tiimiltä käyttää olioissa sekä näyttelijöitä sekä CGI:tä, sillä lopputulos on oikeasti vakuuttava.

Radha Mitchell oli ihan ok, vaikkei tuollaisessa roolissa paljon muuta tarvitsekaan tehdä kuin juosta ja näytellä kauhistunutta. Erittäin mukavahan tätä neitosta on katsellakin. Sean Bean ei mielestäni päässyt ihan tavalliselle tasolleen, joka on enemmänkin käsikirjoituksen syytä kuin hänen näyttelijänlahjojensa. Vielä täytyy mainita lopuksi, että äänimaailta ja musiikki olivat onnistuneita ja loivat osaltaan elokuvan sairasta ja epätodellista tunnelmaa. Musiikeistahan vastaa itse Akira Yamaoka, joten tämä ei ole mikään ihme.

Hyvä leffa. 4/5

Kenenkään Silent Hill fanin ei kyllä mielestäni tarvi pettyä. Onnistunen convert mitä olen nähnyt, tunnelma on vangittu sound trackeja myöten.

Piste

Käväisin myös tuon katsastamassa ja olihan tuo kyllä ihan katseltava vaikkakaan ei mikään elokuvahistorian hienoin teos ollutkaan. Aika perussettiä loppujen lopuksi mutta hyvillä mausteilla.
Suunnilleen sitä tasoa kuin sen odotinkin olevan. Suosittelen kaikille pelisarjan ystäville tarkistettavaksi.

Pyramidipää oli vähän turha. Kaveri vilahti kaksi kertaa kuvassa ja oli jotenkin vaarattoman oloinen eikä yhtään pelottava (paitsi se ihoirti-kohtaus oli ihan hassu). Aviomies se vasta turha olikin. Kaverin funktio elokuvassa oli se että kävi huutelemassa nimiä Hissukylässä jonka jälkeen sitten meni kotiin nukkumaan. Selitystä tosiaan oli liikaa, varsinkin piiitkä selvitys kuinka pahikset oli kiusanneet tyttöä ja siitä oli tullut katkera, tuntui vähän päälle liimatulta typeriä ihmisiä varten. Kyllähän siinä annettiin tapahtumista vinkkejä muutenkin ihan tarpeeksi minusta.

Olen pelannut kaikki pelit läpi ja olen muutenkin Silent Hill -fani. Mutta tämä elokuva kusee pahasti. Ensinnäkin en tykännyt siitä yhtään, että otettiin ykkösen tarina ja muokattiin sitä paremmin elokuvamuotoon sopivaksi. Olisivat saanet keksiä kokonaan uuden tarinan. Toisekseen en kestänyt yhtään päähenkilön huutamista ja parkumista. Sitä saamarin mukulaakin teki mieli lyödä. Musiikkipuoleenkin petyin, vaikka olen Akira Yamaokan suuri fani. Kaikki musiikki oli suoraan otettu peleistä ja tungettu sopiviin kohtiin. Olisin tykännyt uudesta matskusta. Ainoa hyvä puoli leffassa oli Pyramid head. Tuntuu, että olen vähän yksin näidin mielipiteiden kanssa. Mutta ei sille mitään mahda, jos ei vaan tykkää.

1/5

Olipas taas oikein kunnon pettymys, pitäisi kait uskoa kriitikoita, eikä odottaa edes keskinkertaista.
Vähäinen dialogi on aivan uskomattoman kökköä, ja elokuva tursuaa 3d-animaatiota, joka on
yllättävän heikkolaatuista. Tai onhan se ihan nättiä, mutta aivan liian silmille hyppivää.

Tarina olisi ihan ookoo, mutta über-ontuva tarinankuljetus saa kiemurtelemaan silkasta häpeästä.
Musiikit ovat aikas hyviä, mutta sitä ripotellaan vähän kummallisiin väleihin. Päähenkilöt ovat
epäuskottavuuden ruumiillistumia.

Voi tämä kelvata ihan viihdepläjäykseksi, mutta minulla meni puoli elokuvaa häpeäntunteessa
kun tuli raahattua vaimo mukaan... "Joo joo, kyllä se saattaa olla ihan hieno kauhupätkä, ainakin
pelisarja on mainio. Tulisit nyt vaan mukaan..."

Ei todellakaan näin.

Janus sanoi:
Juuh. Torstaina tuo tuli nähtyä Maximissa. Kyllä itselleni putosi ihan kybällä. Pelejä en ole pelannut, joten katoin tuon ihan leffana. Saamarin upeasti toteutettu pätkä, ja kunnon aavemainen meininki 'limbossa'.
Eilen kävin ite kattomassa kyseisen pätkän ja en kyllä voi tajuta miten joku voi kyseisestä leffasta pitää? Itelle ainakin tuli mieleen monesti kesken leffaa ajatus siitä mitä käsikirjoittaja on ajatellu leffaa tehdessään. Tyyliin: "No enmä tässä ny jaksa viittä sekkaa enempää miettii tätä, laitetaan siihen vaikka tollanen!".

En viiti noita lukemattomii kohtii tässä luettelemaan koska sillon spoilaisin koko leffan. Se tässä nyt kuitenkin oli mun pointtina että tuon leffan juonessa ei ole mitään ideaa, loppu on sekava enkä vieläkään tajuu mitä siinä haettiin. Mut joo, jos on ite kattomas leffaa "juonella ei oo välii" -fiiliksillä niin tää leffa voi olla ihan menettelevä!

T. Parahin ystäväsi kettu

Oho murska-arvosteluja melkein jokaiselta, itse pidin elokuvaa sangen onnistuneena ja hyvin uskollisena peleille. Hyvä tunnelma ja aika brutaalia meininkiä varsinkin loppupuolella, tekninen toteutus mielestäni myöskin hyvää tasoa eikä juonessakaan ollut mitään valittamista, muutamaa pikku yksityiskohtaa lukuunottamatta.

***1/2

Viimeksi muokannut moderaattori:

Dr Evil sanoi:
Oho murska-arvosteluja melkein jokaiselta, itse pidin elokuvaa sangen onnistuneena ja hyvin uskollisena peleille. Hyvä tunnelma ja aika brutaalia meininkiä varsinkin loppupuolella, tekninen toteutus mielestäni myöskin hyvää tasoa eikä juonessakaan ollut mitään valittamista, muutamaan pikkuyksityiskohtaa lukuunottamatta.

***1/2
Juuh. Toisaalta Silent Hill on niin iso juttu jengille, ettei siitä voi tehdä leffaa joka miellyttää kaikkia. Ihan niinkuin nuo SWn ep1-3.

Ai niin, Kettu.. Äläpäs käytä sitä ystävä sanaa, kun puhut meistä kahdesta. Emme todellakaan ole ystäviä.

Janus sanoi:
Ai niin, Kettu.. Äläpäs käytä sitä ystävä sanaa, kun puhut meistä kahdesta. Emme todellakaan ole ystäviä.

Ei sillä että luulisin tämän olevan minulle suunnattu, mutta mikäs juttu toi kuitenkin oli? Kuka kettu missä ja mitä?

CrimsonWurmille, eli siis TzukkariKetulle huomautin tuosta y-sanan käytöstä.

En vaan viitsinyt laittaa kahta postausta peräjälkeen.

Noh noh, ollaanpas ihmisiksi ettei mene turhan takia sanasodaksi... ;)

Minä pidin leffasta luultavasti sen takia että olen pelisarjan SUURI fani, mutta veikkaisin ettei muuten olisi kolahtanut.

Kävin maanantaina katsomassa. Tässä linkki arvosteluuni: http://www.xvidsubs.com/index.php?ind=reviews&op=entry_view&iden=334
Tai jos pelkäät saavasi viruksia tai vastaavia, tässä pastetettuna:

Silent Hill on visuaalisesti lähestulkoon erinomainen. Jokainen hirviö, vaikka suurimman osan tunnistaakin selvästi tietokoneella tehdyiksi, näyttävät aivan mahtavilta. Pelottavia ne eivät ole, mutta tulen siihen kohta. Elokuvassa on tosin hyödynnetty CGI-teknologiaa vähän liikaakin. Mm. elokuvan ns. lopputaistelussa on jostakin käsittämättömästä syystä käytetty tietokoneella luotua verta osittain. En tule ikinä tajuamaan mitä elokuvien tekijät miettivät kun päättivät laittaa tietokoneella tehtyä verta elokuviinsa, sillä se ei todellakaan näytä oikealta. Ihmettelin myös parissa kohtaa että "Mitä järkeä on tehdä tuo tietokoneella? Näyttäisi paljon paremmalta jos tehtäisiin oikeasti." Mutta, siitä huolimatta myönnän että suurin osa elokuvan visuaalisista tehosteista on parhaita mitä olen nähnyt.

Silent Hillin musiikit olivat peleissä aina todella tärkeä osa, mutta elokuvassa ne ovat osittain todella huonosti käytetyt. Ohjaaja Christopher Gansilla on silmää upealle audiovisuaalisuudelle, mutta tässä hän ei osaa tehdä paljoa kunnolla(paitsi elokuvan viimeiset sekunnit ennen lopputekstejä ovat suorastaan mahtavat, jopa hieman taiteelliset). Arvelisin että se johtuu siitä että itse ainakin bongasin vain 3 elokuvaa varten sävellettyä musiikkiraitaa, muuta kappaleet oli otettu suoraan Silent Hill-pelien soundtrackeilta, ja hieman miksailtu niitä. Tämä ei varsinaisesti häirinnyt minua, koska on aina mukava bongailla suosikkibiisejään elokuvasta, mutta muita tämä saattaa häiritä huomattavasti.

Eräs Silent Hillin suurin heikkous, ja samalla sen vahvuus, oli sen pelottavuus ja ahdistavuus. Elokuva ei mielestäni pelottanut missään vaiheessa varsinaisesti, sillä hirviöt eivät todellakaan ole uhkaavia. He vain... ovat paikalla, eivätkä varsinaisesti tee mitään(paras esimerkki tästä on "talonmies," jonka pitäisi saada palkinto siitä että hän on varmastikin viime vuosien huonoiten käytetty hahmo). Ainut poikkeus tähän oli Pyramid Head, jota varmasti kaikki Silent Hill 2n läpipelanneet odottavat elokuvalta. Hän oikeasti oli todella uhkaava eräässä kohdassa, mutta häntäkin alikäytetään melkoisesti. Hän oli elokuvassa vain 2 kertaa, mikä on tosin enemmän kuin muilla hirviöillä oli aikaa, mutta siitä huolimatta halusin lisää häntä (tuo on erittäinen kaksimielinen lausahdus, olen tietoinen siitä). Mutta elokuva todellakin sai Silent Hill-pelien ahdistavan tunnelman muutamaan kohtaan elokuvaa aivan täydellisesti. Halusin oikeasti tukkia korvani ja sulkea silmäni kun Rose ekaa kertaa kohtasi jonkinlaisia hirviöitä.

Silent Hillin suurin ongelma on kenties se että se on liian uskollinen peleille. Elokuva on periaatteessa eräänlainen putkijuoksu, siinä vain juostaan kaiken läpi, vaikka tapahtuisi mitä. Tämä ärsyttää todella paljon joissakin paikoissa, sillä osa elokuvan tapahtumapaikoista olisivat todella kiinnostavia, mutta niistä vain juostaan läpi tuhatta-ja-sataa eikä katsota taakse. Elokuvassa on myös jostakin käsittämättömästä syystä ottanut pelien yhden parhaan asian mukaan; puzzlet. Puzzle on ns. arvoitus, joka pitää ratkaista. Peleissä tämä toimii loistavasti, koska sinä itse ratkot sitä, mutta elokuvassa pitää katsoa vierestä kun muut ratkovat sitä. Se on melkoisen tylsää tuijoteltavaa.

Mitä tästä sitten jää käteen? Noh, ainakin todella upeat visuaaliset näyt, mahdollisuus nähdä peleistä tutut örmyt toiminnassa ja kaiken kukkuraksi vielä yllättävän toimiva juoni, ja kermana kaiken päälle vielä osittain ahdistava kuvaus. Oliko tämä 5 vuoden odotuksen arvoinen? Ei oikeastaan. Nautinko siitä? Totta hitossa.

4/5

EDIT: Tosiaankin, ei tämä missään nimessä olisi ollut sen K18-leiman arvoinen. CGI-verta ja alaston nainen, voi ei! On niitä sen verran pahempiakin, että olisi tuntunut typerältä jos tämä olisi saanut K18:n.

Viimeksi muokannut moderaattori:

messenjah14 sanoi:
EDIT: Tosiaankin, ei tämä missään nimessä olisi ollut sen K18-leiman arvoinen. CGI-verta ja alaston nainen, voi ei! On niitä sen verran pahempiakin, että olisi tuntunut typerältä jos tämä olisi saanut K18:n.

No joo mielestäni K18-leima oli tälle ihan asiallinen jos se ylipäätään on millekään leffalle sitä... Mielestäni K16-lätkä olisi ihan riittävä raaimmillekin pätkille. Olihan tossa kuitenkin muutama vähän härskimpi/raaempi kohta kuin esim Blade 1:ssä:D, joten sinällään en ihmettele K18-leimaa.

Dr Evil sanoi:
No joo mielestäni K18-leima oli tälle ihan asiallinen jos se ylipäätään on millekään leffalle sitä... Mielestäni K16-lätkä olisi ihan riittävä raaimmillekin pätkille. Olihan tossa kuitenkin muutama vähän härskimpi/raaempi kohta kuin esim Blade 1:ssä:D, joten sinällään en ihmettele K18-leimaa.
Silent Hillhän sai K15n, ja omasta mielestäni sen ansaitsikin, mutta alunperin VET meinasi lätkäistä sen K18n tälle, mikä olisi ollut naurettavaa. Ymmärrän jos jollekin italokauhulle(esim. City Of The Living Dead) lätkäistään K18, sillä ne ovat oikeasti vakavamielisiä, surrealistisia ja todella, todella väkivaltaisia teoksia, mutta tälle se olisi ollut aivan liikaa. [Offtopic] Blade 1n K18-leima oli kieltämättä yksi järjettömimmistä VETin päätöksistä, tosin luulen siinä alussa olleen verisuihkun vaikuttaneen siihen melkoisesti. Aiheeton se silti oli. [/Offtopic]

Tulipahan nähtyä vihdoin. Olihan tämä "Silent Hill -elokuva", eikä vain jokin leffa sen lisenssillä. Oheistuotteena varsin, varsin kelpo.

Tässä tulee nyt melkoisesti spoilereita leffasta, joten laitan koko tekstin tageihin:
Juonipuoli periaatteessa yhdisteli omalla tavallaan ensimmäisen ja kolmannen osan Cheryl-Alessa -ketjua, mikä tuntuu ihan jännittävältä ratkaisulta - siis jos vaihtoehtona olisi voinut olla täysin uusi, hatusta vedetty leffajuonikuvio. Lisäksi itse kaupunki oli varoittimineen ekasta osasta. Eihän tämäkään varsinaisesti mitään uutta pelikokemuksiin tuonut ja vähän hollywoodisti Silent Hilliä, mutta muutoin onnistunut sovitus.

Sarjan ystävänä pidin ennen kaikkea lukuisista yksityiskohdista, kuten suoraan peleistä otetuista kuvakulmista, monstereista (lopun hoitsutanssijaporukka oli mainio), hahmoista (esim. SH1:n sairaanhoitaja Lisa oli jännästi jätetty mukaan) ja jopa vähän hölmöltä aluksi tuntuneesta karttakohtauksesta. Tosin Dahlian hahmon ensikerran nähdessäni naurahdin. Noise-efektiä en ollut kummemmin huomaavinani, sumu sen sijaan oli näppärästi selitetty. Statisti pyramidipää nyt oli pyramidipää, josta välittyi samanlaista ahdistavaa fiilistä kuin Silent Hill 2 -kauhuuksista.

Visuaalisesti leffa näytti todella skarpilta, minkä huomasi erityisesti loppupuolen kaitafilmipätkän jälkeen. Etenkin tuttu pahaan maailmaan siirtyminen oli hyvin toteutettu.

Mikä taas hieman tuntui rikkovan perinteista Silent Hill -menoa, olivat päähahmon aviomies-Sean Beanin pätkät normaalimaailmasta. Toki elokuvallisista ja peleihin tutustumattoman yleisön vuoksi ne olivat pakollisia. Näyttelijätyö oli muuten ihan uskottavaa ja sarjalle sopivaa Alessa-Sharon -näyttelijää lukuun ottamatta. Tyttö toki näytti "oikealta" ja hoiti näin kauhuudet ulkoisesti, mutta ääni ja näyttely tuntuivat olevan vähän hukassa. Ehkäpä olisi ollut parempi, jos joku olisi spiikannut hänen vuorosanansa.

Kauhun puolesta leffa oli melko jäätävä. Pari perussäikkyä ja alituinen jännitystunne säväyttivät katsomossa enemmän kuin esimerkiksi pelisarjan kolmososa, jossa ei ole kertakaikkiaan mitään pelättävää. En ollut tätä ennen ikinä katsonut kauhuleffaa leffateatterissa ja nyt näytöksestä poistuessa vähän kuumotti, hyvällä tavalla kuitenkin :)

Musiikit olivat nautittavasti yamaokaa pääosin kakkosesta (, jossa onkin kaikkien aikojen parhaat pelimusat) ja kolmosesta ainakin yksi veisu, jota käytettiin parisen kertaa. Tietysti myös ensimmäisen Silent Hillin theme soi alussa.

Arvosanaksi tulee alkuperälleen uskollisena pelileffana 4/5, muutoin semmoinen 3 tai 3½ tähden kauhuttelu.

Imdb:

In the original script, there were only female characters. After submitting this, the script was returned to Christophe Gans with a memo saying "there are no men!". Sean Bean's character was added and the script was approved.

*puff* Sinne katos sekin tunnelma. Peilailu SH:n ja Beanin välillä ei toiminut, vaan söi tilannetta rankalla kädellä pois. SH-ummikon sanelmia:

Edit: varauksella spoili-tagin alle.
Pelottelut juonen monimutkaisuudesta ovat turhia, sillä se kyllä alleviivataan kunnolla. Mitä lie pillereitä toisen mantereen kriitikot nappailleet ennen elokuviin menemistä. Pelitausta näkyy läpi vähän liiaksi. SH:n katsominen on kuin pelin seuraamista; päähenkilö etenee pisteestä A pisteeseen B (katsokaa nyt vaikka sitä bussireittiä), noukitaan esine C paikasta D, jonka avulla selvitetään kohde E, josta löydetään esine F, joka näyttää pisteen G, josta... Tajunnette pointin. Tosin ero peliin on se, ettet itse voi tehdä mitään, ja leffasta muodostuu putkijuoksu. Mukaan isketty vielä hyppelyosuus, sekä typerryttävä "Pelasit pelin läpi, siispä kerron sulle, mitä tapahtui"-tapainen selvennys.

Noh, ei juonella ole ennenkään kauhun kanssa ollut mitään tekemistä. Tunnelma oli hyvä, vaikka yleisö kaikkensa sen pilaamiseksi tekikin. Sain vierelleni niin kännykkään tekstailijan, kaverilleen juuri kriittisellä hetkellä keskustelun aloittavan, sekä taakseni musiikin tahtiin rummuttavan ja jossain vaiheessa myös skrätsäävän(!?!) kaverin. Jee! Yksin toimis varmasti parhaiten, mutta oli tuossa puolensa. Mitään BOO!-säikytyksiä ei onnekseen ollut yhtään, ja Silentin helvetti oli etenkin varsin ahdistava kokemus kauttaaltaan. Ei nyt varsinaisesti kauhua, mutta hyvin luotua tunnelmaa tunnelmaa. Vieressä istunut tyttö tosin piti käsiään kasvojen edessä lähes koko keston ajan, joten oli tuossa ilmeisesti jotain.

Visuaalisuus on pistettävä merkille, sillä se oli tyylikästä. Helvetti oli sopivan pimeä (tarkoitan todellakin pimeää), ja taskulampulla hosuminen ruosteisia käytäviä pitkin oli tehty hyvin. Efektit olivat pääosin hyviä, mitä nyt torakat eivät sopineet ilmeeseen ollenkaan. Huomattavasti parempaa olisi saatu aikaiseksi pelkillä monsuilla..

..jotka olivat kaikki statisteja. Jokainen nähdään tasan kerran (no kaikkien hehkuttama pyris kahdesti, mutta senkin toimivuus taitaa olla pelisarjan ehdoilla), eikä kelläkään ole minkäänlaista funktiota elokuvaan. Alun pennut toimivat melkein parhaiten. Talonmies ennen liikkumistaan loi loistavasti ahdistavuutta, liikkumisen jälkeen sillä mässäiltiin liiaksi, ja hahmo alikäytettiin. Tulihan se jopa pois vessasta, the end. Happoa syöksevä monsu? Jee, saatiin pollarilta paidat pois (+++). Hehkuttama Pyramidipää oli onnistunut lähinnä audiovisuaalisesti. Viismetrisen lekan kaakelilla raahaus toi hyvän sykkeen, mutta eipä itse monsusta ollut oikein mihinkään. Lopun gorefestkin nyt oli, mitä oli.

Risujahan tuossa on lähinnä, ja ei SH nyt susipaska ollut tai edes niin huono kuin ylläoleva antaa ymmärtää. Yksin pimeässä katsottuna toiminee 100x paremmin kuin täyteen ahdetussa teatterissa, joissa puolet kyllästyi näkemäänsä. Tämä onnistuu tappamaan melko hyvin uppoutumisen elokuvaan kuin elokuvaan (minä kun luulin aiemmin PotC: DMC-kierroksen olleen paha, kun 99% teatterista koostui polvenkorkuisista). Visuaalisena ja osin tunnelmaltaan erittäin onnistunut, mutta täysin turha Sean Bean -sekoilut pilasivat muuten hienoa tunnelmaa. Pelimaisuus oli liian selvästi esillä, ja elokuva oli yhtä kujanjuoksua kertakäyttömonsuineen. Silti pelileffojen parhaimmistoa. Kyllä tätä katsoo huomattavasti mielummin kuin Residenttejä, Street Fightereita ja muita kalkkunoita.

Varauksella ~3/5, ja todellisen arvosanan annan sitten, kun tuon näkee oikeissa olosuhteissa: yksin pimeässä ja volyymi kaakossa.

Eilen tuli tämäkin katsottua ja täytyy kyllä sanoa, ettei ainakaan minuun vaikutusta tehnyt, vaikka pelisarjan toisesta osasta pidinkin. Audiovisuaalisesti elokuva oli ihan ok, mutta siihen se sitten jäikin. Juoni oli surkea, dialogi paikoitellen todella noloa, epäloogisuuksiakin löytyi, eikä elokuva missään vaiheessa saanut luotua minkäänlaista jännitystä - välillä annettiin ymmärtää, muttei ymmärretty antaa. Nuorempana tuli aika paljonkin katseltua/kerättyä kauhu- ja splatter-elokuvia, joten edes tuo roiskepuoli ei tehnyt vaikutusta. Elokuva kyllä sortui mauttomuuteen pariin otteeseen
suurimpana esimerkkinä naispoliisin typerä ratkaisu olla menemättä hissiin ja paljastaa bluffinsa ja laukaista tyhjä ase, vaikka tiesi sen tyhjäksi. Tämän ansiosta saatiin sitten elokuvaan lisättyä naisen hakkausta rautaputkilla ja vielä lopuksi elävältä polttaminen.Elokuvan suurin ongelma oli ehdottomasti surkea käsikirjoitus ja mielestäni Avery on aina ollutkin yliarvostettu käsikirjoittaja.
15 vuotta nuorempana tämä olisi varmasti ollut kova juttu, mutta nykyisellään tämä oli lähinnä typerä. Paskaa kauniilla kuorrutuksella. 1/5

Oli niin ahdistavan hirvittävä leffa että mä meinasin oikeasti kuolla sinne teatteriin. Ei missään nimessä klassisesti pelottava, mutta painostava. Heti alusta asti alkoi tuntua että joku kuristaa, ja että tästä mä en selviä. Ja olen sentään pelannut pelit ja digannut niistä hirveästi. Peleistä kuitenkin pääsee aina käymään ulkona tai nukkumassa, leffasta periaatteessa ei. Ehkä se on sitäkin. Täytyy vaan ihmetellä, miten tuollainen voi olla K-15. En voi keksiä toista leffaa, joka ei olisi yhtä K-18 kuin tämä. Heti leffan jälkeisenä yönä nähty Silent Hill -painajainen ei sekään ollut niin kovin mukava. DVD tulee ehkä SH-fanaattisuuden takia kuitenkin ostettua, mutta seuraavalla kerralla katson muutaman kohtauksen vahvasti silmät kiinni sidottuina.

Ylös Bottom