Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Silent Hill 4 hype

Sormusaave sanoi:
Silent Hill 3:n läpipelanneena tekisi mieli pelata kaksi aikaisempaa osaa läpi, sillä kuuleman mukaan ertiyisesti ykkösosa täydentää kolmososan juonta. Nelososaa tuksin hankin, vaikuttaa jotenkin aikaisempia osia mielenkiinnottomammalta ja arvostelutkin ovat olleet Silent Hill-sarjan aikaisempia arvosteluita huonompia arvosanoja sisältäneitä.

Kolmososa oli loistava, kakkososa on puheiden mukaan vähiintäänkin yhtä hyvä. Siispä sitä ostelemaan.

Itse pidin kakkososaa kolmosta parempana, kakkosen traaginen rakkaustarina
oli ja on edelleen minusta hyvin vaikuttava. Hyvä juoni saa antamaan
anteeksi ajoittaisen turhan juoksentelun ympäri kaupunkia, sisätiloissa
tunnelma on sitä itseään. Suosittelen. Toivottavasti löytäisit jostain myös
ykkösosan, kolmonen on todellakin suoraa jatkoa sille. Eikä jää tunnelmassa
seuraajiensa jalkoihin, vain grafiikka on nykymittapuun mukaan karunlaista.

Nelosen jätän väliin, ehkä käytettynä voisin kokeilla, mutta uuteen en rahojani
laita. Odotellaan rauhassa viitososaa...

Vastaus: Silent Hill 4 hype

Silent Hill 4 oli minulle pakkohankinta, koskapa olen ollut sarjan ystävä ykkösosasta lähtien. Olen viihtynyt sh4:n parissa vähän liiankin hyvin, päivät matelevat ja vilkuilen kelloa joko kohta pääsisi taas pelaamaan. Uudistuksia en ole kokenut haitaksi: mielestäni peli on jopa intensiivisempi kauhukokemus kuin edelliset osat, oikein missään ei voi tuntea olevansa turvassa, eikä kaikkea mahdollista tavaraa voi kanniskella mukanaan kaiken varalta.Tosin olen sitä mieltä että kaikki sh:t ovat keskenään varsin erilaisia (ainoina yhdistävinä seikkoina tunnelma, ulkonäkö ja äänimaailma) joten en odottanutkaan sitä samaa vanhaa eri kuorella, mikä olisikin aika tylsää. Hyvä että tekijöillä riittää ideoita ja rohkeutta poiketa totutuista kaavoista. Aikaisempia osia toimintapainotteisempi tämä ei mielestäni ole. Taisteluihin tulee käytettyä lähinnä keppiä/kirvestä ym., ja toisten riivaajien kurissapitoon tarvitsee poppakonsteja.

Olen aina oudoksunut miksi silent hill -pelien taistelusysteemiä moititaan arvosteluissa. Täytyy pitää mielessä että sh:t eivät ole räiskintäpelejä vaan kömpelön taistelun tarkoituksena on lisätä turvattomuuden tunnetta, mitä pelottavaa siinä olisi jos kimppuun hyökkäävät helvetinhurtat voisi listiä ylivoimalla heti? Muistaako joku vielä sh1:n vanhan kunnon Harryn, joka ampui ohi kahden metrin etäisyydeltä jos ei tähdännyt riittävän pitkään, perusteluna koska oli siviili vailla aseellista koulutusta?

Sh 2 on minunkin suosikkini tähän mennessä (olisikohan kertynyt jotain 20 pelikertaa vuosien varrella?). Siitäkään eivät kyllä toiset pidä yhtään: olen kuullut moitittavan esim. hirviöitä liian samankaltaisiksi (ihmishahmoja) ja taisteluita (tällä kertaa joidenkin mielestä liian helppoja), ja lisäksi pelin juoni ja runsas vertauskuvien käyttö voivat olla turhan vaikeita tajuta satunnaiselle "kerran läpi" -pelaajalle. Ehdottomasti myös ykkösosa on läpipeluun arvoinen, kaukaisten sireenien ääni saa minussa vieläkin kauhureaktion aikaan, ja loppufilmi on loistava.

Vielä kolme tuntia ja takaisin huoneeseen... 2. pelikerta lähtee tänään! :) Ensimmäiseen kertaan meni noin viikon verran iltoja.

nelonen vs. aiemmat

Olen Equusin kanssa samoilla linjoilla.
Vaikka en olekkaan kuin parina yönä nelosta pelannut, niin ei se ainakaan kauas aiemmista jää, jos ei kakkosen tasolle vielä olekaan kivunnut!
Addiktiivinen tarina on ainakin toistaiseksi toiminut loistavasti, joten katsotaan miten Pelit-lehden väittämän juonellisen puolivälilatistumisen kanssa onkaan...
Ainoa kritiikki tähän asti on aina huoneessa ilmenevä "ihmeparantuminen". Eli jos on huonossa kunnossa, niin kämpille vaan käymään ja taas on puremat parannettu pikku seisoskelulla...

Vastaus: nelonen vs. aiemmat

Cosmik sanoi:
Ainoa kritiikki tähän asti on aina huoneessa ilmenevä "ihmeparantuminen". Eli jos on huonossa kunnossa, niin kämpille vaan käymään ja taas on puremat parannettu pikku seisoskelulla...

Puolenvälin jälkeen jäät kaipaamaan tuotakin ominaisuutta... :P

Vastaus: Silent Hill 4

Anteeksi tuplapostaus.

Taisin hieman järkyttää aiempia Silent Hillien ystäviä, lohdutukseksi voin kuitenkin sanoa, että pelin tunnelma paranee HUOMATTAVASTI loppua kohden. Puolenvälin turha ravaaminen ja paikkojen kierrätys soi tunnelmaa hieman, mutta loppukliimaksin lähentyessä peli oli mielestäni aivan eri paikasta kotoisin.

Pelin vihut ovat muuten jo normalilla ihmeen vaikeita. Tiedä sitten uskaltaako tuota Hardia edes kokeilla...

Nyt olen ostanut pelin pyörittyäni jonkin aikaa kahden vaiheilla ja täytyy todeta että peli on edelleen huippuhyvä. Saa olla viimeinen kerta kun luen arvosteluja tuttujen pelisarjojen kohdalla.
Tämä nyt on henkilökohtainen mielipiteeni mutta aaveet eivät ole ollenkaan ärsyttäviä. Lisäävät mielestäni selviytymis-tunnelmaa ennestään. Eivätkä ne sitä paitsi seuraa kaikkialle eikä kertaakaan yksikään ole käynyt riesaksi, jopa puolivälin jälkeiset superhaamut on helppo välttää. Paikoissa joissa on aave, ja jonka haluat tutkia rauhassa niin senkus naulaa sen lattiaan, tutkii paikan ja korjaan miekan pois lähtiessä, ei sen hankalampaa.
Eileenin mukaan tulo ei myöskään häirinnyt yhtään, olipahan joku avittamassa taisteluissa, helpotti laumojen ja kaappien niittaamista huomattavasti.
Se, että pelin puolivälissä ei enää parane Huoneessa olemalla oli minusta erittäin tervetullutta, haaste nousi mukavasti ja selviytymistunnelma nousi taas asteella. Jokin raja sentään helppouteenkin.
Mustatakkinen mies ei myöskään pahemmin häirinnyt, lisäsi vaaran tunnetta mukavasti.
Ja mitä vaikeuteen tulee, ärsyttää ettei minulla ollut pokkaa valita Hardia suoraan, normaalilla taistelut ovat liian helppoja, varsinkin sen jälkeen kun sai Eileenin avuksi.

Miinusta... Huoneeseen palaamisen latausaikoja olis voinu leikata, ei sitä matka reiän läpi-animaatiota olisi tarvinnut joka kerta näyttää(minä kun juoksen joka välissä tallentamassa :D ).
Tavarasysteemi...no ei siitä hirveästi haittaa ollut..mutta silti.
Taskulamppua kaipasin.
No, kauhua ei herättänyt, mutta eipä ne aiemmat osatkaan onnistuneet sen enempää pelottamaan...toisin sanoen tunnelmaan olen varsin tyytyväinen.
Muilta suljen silmät :) .

Ja täytyy sanoa, että hieno oli! ihanaa, että kokeilivat uutta :D .

Hyvä että täällä on muitakin kehuvia kommentteja. Olenkin tuntenut itseni vähän poikkeavaksi kun pidän tästä pelistä melkein kuin hullu puurosta. Pelin tunnelmalliset, hidastempoiset välikohtaukset ovat yhtä hienoja kuin sh2:ssa parhaimmillaan, harmi ettei silent hill -peleissä ole "elokuvateatteria" MGS-tyylin (jossa näytettäisiin pelkät välianimaatiot). Ja musiikki on tietysti loistavaa.

Normaalilla vaikeutasolla minäkin olen enimmäkseen pelaillut. Vasta äskettäin siirryin hardiin, joka ei itse asiassa tunnu olevan toiminnan puolesta kauhean paljon vaikeampi kuin normaali, mutta vihjeitä ongelmien ratkaisuun saa välillä melko niukasti; jos olisin aloittanut hardilla, olisin todennäköisesti turhautunut joissain kohdissa. Tiedä sitten miten helppoa ongelmanratkaisu easy-tasolla on, olen jossain kuullut moitittavan puzzleja aivan liian helpoiksi, olisivatko tällaista valittavat sitten pelanneet easyllä? Normaalilla tasolla ongelmia joutui pähkäilemään aika sopivasti, tuntia-paria pidempään en ollut jumissa missään.

Pieni henkilöspoileri

Eileen on kieltämättä ihan toista maata kuin yleensä peleissä varjeltavat naisihmiset, menee tomerana piiskaamaan/mätkimään mitä oudoimpia otuksia vaikka on käsi kipsissä. :) Eikä tarvitse kovin tarkkaan suojella, tuntuu olevan henki aika tiukassa...

Tässä muuten tutustumisen arvoinen Silent Hill -sivusto, joka sisältää mm. osittaisen englanninkielisen käännöksen Konamin Silent Hill Lost Memories -kirjasta ja taustatietoa sh4:n uhreista:
http://www.translatedmemories.com/

Jos minulta kysytään, niin peli ei todellakaan kaipaa hankalia tai monimutkaisia puzzleja. Ei minulla mitään aivotyötä vastaan, mutta tunnelma laskee roimasti jos joutuu kuluttamaan tunnin toisensa jälkeen solkkaamassa jotain runonpätkää(esim.), toka kerralla ne voisi olla ihan kivoja(kuten SH3:ssa) mutta ei missään nimessä ensimmäisellä. SH4:ssä puzzletaso on mielestäni ihan tarpeeksi sopiva.
Älytpelit erikseen kiitos, keskitytään vain siihen selviämiseen :) .

Vihdoin tuli tämä hankittua kun Playstä kymmenellä punnalla irtosi. Kökön kolmosen jälkeen ajattelin jo, ettei tästä pelisarjasta tule enää mitään.

Mutta mutta, nelonenhan on loistava. Ainakin noin neljän tunnin jälkeen. Huoneessa ravaaminen tuntuu ehkä hieman typerältä, mutta muutoin on kyllä aivan loistava. Grafiikka toimii, äänet toimii ja pelattavuus toimii paremmin kuin muissa Silent Hilleissä.

Saas nähdä miten peli tästä etenee. En usko että kakkosta paremmaksi muuttuu, mutta kolmosen pesee helposti.

SH4:ää on myynnissä monessa paikkaa alennuksella, parillakympillä saattaa löytyä lähimarketista.
SH2 ja SH3 tuli hankittua heti niitten ilmestyttyä, ja pidin niistä kovasti.
SH4:ää en ole vieläkään hankkinut. Syynä ei ole niinkään pelin saamat keskinkertaiset arvostelut, vaan se että peli ilmestyi mielestäni aivan liian pian SH3:n jälkeen.

Sillent Hillin maailmaan ei vaan halunnut palata niin pian edellisen kokemuksen jälkeen.
Silent Hill pelit ovat ainakin itselleni senverran mieleenpainuvia kokemuksia, että yhden pelin läpipelattuaan ne jää kummittelemaan mieleen vielä pitkäksi aikaa. Kun pelien tunnelma ja maailma ovat vielä niinkin "vastenmielisiä" menee pelistä "toipumiseen" enemmän aikaa kuin kevyemmissä peleissä :)

Sama juttu mulla on mm. Final Fantasy ja GTA pelisarjojen kanssa, vaikkakin eri syystä. Nämä pelit ovat niin pitkiä ja aikaavieviä, että jos pelisarjaan ilmestyy uusi peli joka vuosi on edelline peli vielä liian tuoreessa muistissa eikä uusi peli jaksa vielä kiinnostaa niin paljon kuin jos välissä olisi pari vuotta tai enemmän.
PSP:n GTA esimerkiksi ei jaksa vielä kiinnostaa niin paljon kuin San Andreas aikoinaan, koska sain SA:n läpipelattua vasta pari kuukautta sitten.

Nyt alkaisi kuitenkin taas Silent Hill:in maailma kiinnostaa ja SH4 onkin tämänhetken odotetuimpia pelejäni, ohittaa jopa PSP:n GTA:n :)

NewsFlash

PS2:n Silent Hillit yksiin kansiin 29.03.2006

Leffayleisön odotellessa Silent Hill -leffan ensi-iltaa, julkaisee Konami PS2:lle ilmestyneet kauhusarjan pelit yhdessä paketissa. Hiukan normaalipeliä edullisempi Silent Hill Collection sisältää Silent Hill 2:n, Silent Hill 3:n ja tuoreimman Silent Hill 4: The Roomin. Alle 18-vuotiailta kielletty paketti saapuu kauppoihin ensi kuussa.

Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
PS2:n Silent Hillit yksiin kansiin 29.03.2006

Leffayleisön odotellessa Silent Hill -leffan ensi-iltaa, julkaisee Konami PS2:lle ilmestyneet kauhusarjan pelit yhdessä paketissa. Hiukan normaalipeliä edullisempi Silent Hill Collection sisältää Silent Hill 2:n, Silent Hill 3:n ja tuoreimman Silent Hill 4: The Roomin. Alle 18-vuotiailta kielletty paketti saapuu kauppoihin ensi kuussa.

Ohhoh, vois melkein hankkia, kun halvallakin näköjään lähtee. Tällä hetkellä ei nimittäin ole mitään noista hyllyssä. Kakkosen vaan noista aiemmin omistanu ja pelannu läpi, joten uuttakin pelattavaa löytyis kokoelmasta mulle.

Ylös Bottom