Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silmälasit ja niiden hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peck4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Peck4

Active Member
tässä nyt ähkäilen, kun epäilyttää, että linssien pintaan on alkanut kasautua kalkkia vesijohtovedestä. linssejä en pyyhkimällä kuivaa, vaan jätän pisarat haihtumaan pois, joten täysin mahdollinen skenaario.
suojakalvojen tuhoutumista en nyt ensiksi siis epäilisi.
jos jollakin olisi heittää vinkkiä kalkin poistamiseen linssien pinnasta, niin olisin tyytyväinen.
ei kuitenkaan varmaan kovin happamia aineita kannata heti alkaa heittämään noihin?

Vastaus: silmälasit ja niiden hoito

tässä nyt ähkäilen, kun epäilyttää, että linssien pintaan on alkanut kasautua kalkkia vesijohtovedestä. linssejä en pyyhkimällä kuivaa, vaan jätän pisarat haihtumaan pois, joten täysin mahdollinen skenaario.
suojakalvojen tuhoutumista en nyt ensiksi siis epäilisi.
jos jollakin olisi heittää vinkkiä kalkin poistamiseen linssien pinnasta, niin olisin tyytyväinen.
ei kuitenkaan varmaan kovin happamia aineita kannata heti alkaa heittämään noihin?

Osta mikrokuituliina. Sillä lähtee kaikki sonta rilleistä, eikä tarvii pestä.

eipä voi aina hangata, kun kiven ja metallin kanssa työskentelen, niin se pöly ei kovin paljon anteeksi anna :o

Toi liina ei oikeasti paljoo siitä välitä. Huuhtele oravaa pienemmät kökköset pois vedellä ja liinalla perään. Puhdasta tulee.

Suosittelen huuhtelemaan linssit vedellä ja sormin vähän pyyhkiä samalla,niin irtoaa suurimat. Sen jälkeen kuivaus paperilla. Mikrokuituliina on hyvä silloin jos ei ole mitään isompaa linnseihin tarttunut.

Nimimerkillä: 15v laseja käyttänyt.

P.S Kannattaa muuten välillä pestä myös sangat lämpimällä vedellä.

tämä on vissiin oikeasti toimiva keino, kun moni ehdottanut? pitää varmaan pikkupullo käydä huomenna noutamassa

Jep, etikkaa ja rättiä perään. Kannattaa varmaan ensin kokeilla noita muita keinoja kun eivät ole niin sotkuisia, jos ei toimi vesikonsteilla niin etikkaa peliin.

Edit. Niin ja eikös niitä ole sellaisia spray suihke putsaus pullojakin ihan simmulaseille tarkoitettu?

Suosittelen huuhtelemaan linssit vedellä ja sormin vähän pyyhkiä samalla,niin irtoaa suurimat. Sen jälkeen kuivaus paperilla. Mikrokuituliina on hyvä silloin jos ei ole mitään isompaa linnseihin tarttunut.

Nimimerkillä: 15v laseja käyttänyt.

P.S Kannattaa muuten välillä pestä myös sangat lämpimällä vedellä.

Eipä ole omat rillit paljoo itteensä ottanut tuolla liinalla hinkatessa.

Nimimerkillä: 28v laseja käyttänyt. :)

Jep, etikkaa ja rättiä perään. Kannattaa varmaan ensin kokeilla noita muita keinoja kun eivät ole niin sotkuisia, jos ei toimi vesikonsteilla niin etikkaa peliin.

Edit. Niin ja eikös niitä ole sellaisia spray suihke putsaus pullojakin ihan simmulaseille tarkoitettu?

jotaki sprayta olen kokeillut, mutta ei ainakaan se toiminut noihin "läiskiin", joita kalkiksi epäilen.
pitää nyt jotain vesilaimennettua hapanta liuosta, kuten juurikin etikkaa tai sitruunaa kokeilla, jos irtoaisi. jos ei niin sitten optikolle kysymään hoitokeinoa

Eipä ole omat rillit paljoo itteensä ottanut tuolla liinalla hinkatessa.

Nimimerkillä: 28v laseja käyttänyt. :)

Mulla edelliset linssit otti itteensä kun pelkällä liinalla vetäsin,niissä oli silloin jonkin verran metalli "pölyä". Oli tullut heiluttua koko päivä rälläkällä auton kimpussa. :)

Nykyään on tummenevat lasit ja nää on kuulema vielä herkemmät...

Mulla edelliset linssit otti itteensä kun pelkällä liinalla vetäsin,niissä oli silloin jonkin verran metalli "pölyä". Oli tullut heiluttua koko päivä rälläkällä auton kimpussa. :)

Nykyään on tummenevat lasit ja nää on kuulema vielä herkemmät...

Tossa olikin jo aikaisemmin, niin ensin huuhtelu ja sen jälkeen liinaa, niin tulee niin säihkyvää että...

Nykyään on niin paljon erilaisia pinnotteita, ettei mitään yleisniksejä ole. Suosittelen näyttämään optikolle ensin ja kokeilemaan sitten omia konsteja. Eihän sitä tiedä, vaikkei olisikaan kalkkia. Minulta on parin vuoden sisällä mennyt pinnoitteet pilalle kaksista halvoista laseista vaikka olen ollut varovainen niiden kanssa.

Minulta on parin vuoden sisällä mennyt pinnoitteet pilalle kaksista halvoista laseista vaikka olen ollut varovainen niiden kanssa.

Ns. heijastamaton pinnoite linsseissä on aika arka. Varsinkin jos tulee suuria lämpötilan vaihteluita. Esimerkiksi uunia avatessa kannattaa varoa, menee aika nopeasti heikommaksi ja sitten esimerkiksi mikrokuituliinalla hangatessakin voi jo pinnoite lähteä irti. Tämän saattoit tietääkin, mutta kerroin yleisesti kuitenkin.

Vastaus: Silmälasit ja niiden hoito

Heijastamattomilla linsseillä varustettuja linssejä kannattaa todellakin varoa, kun hinkkaa mikrokuituliinalla. Itse olin 1,5v töissä metallifirmassa jossa linsseille tuli jatkuvasti pientä metallipölyä ja suurempia ajattelematta pyyhkäisin aina mikrokuituliinalla ne pois ilman minkäänlaista huuhtelua. Uudet linssit menivät "sumeiksi" (Täynnä pienen pieniä naarmuja) kolmessa kuukaudessa.

Likaiseen työhön kannattaa hommata sellaiset optikkoliikkeiden muutaman euron halpalasit. Vaikka aluksi tuntuu, ettei ilman heijastuksenestoa pärjää, kyllä siihen tottuu parissa päivässä, jos on pakko. Tavallinen naarmuuntuminen on huomattavasti mukavampi ilmiö kuin pinnotteen hajoaminen, joten laseja voi käsitellä ronskimmin.

Olen nyt käyttänyt viikon Nissenin 15 euron laseja uusia laseja odotellessa. Ilman ohennuksia -3.5 linssi on aika paksu, eikä sellaisia pidä huvikseen pitkään. Silti niillä näkee paremmin kuin kalliimmilla laseilla, joista pinnotteet on menneet pilalle. Parhaiten tuon pinnotteiden hajoamisen huomaa kun katselee pimeässä jotain valoisaa kohdetta ja sen ympärille tulee suttuisia paksuja viivoja.

Ns. heijastamaton pinnoite linsseissä on aika arka. Varsinkin jos tulee suuria lämpötilan vaihteluita. Esimerkiksi uunia avatessa kannattaa varoa, menee aika nopeasti heikommaksi ja sitten esimerkiksi mikrokuituliinalla hangatessakin voi jo pinnoite lähteä irti. Tämän saattoit tietääkin, mutta kerroin yleisesti kuitenkin.

Tää nyt tulee puoliks off-topiciksi, mutta juurikin nuo lämpötilanvaihtelut on multa nykyiset
lasit pilanneet.
Tavallisesti käytän 10 h päivässä piilareita ja illat ja aamut silmälaseja.
Kerran saunailtana totesin lauteilla että no mikäs on kun ei näe kunnolla..
Istuin siellä pirun saunassa ne lasit päässä.
Nyt niillä näkee enää vain lasin alaosalla ja pari satkua meni kankkulan kaivoon, kun kyseinen
rillifirmakin meni konkkaan.

Jo on mahtavaa!

Kalkinpoistoon erikoistuvia puhdistuskonsteja minulla ei ole, noita laseja hoidan
semmosella spraysuihkeella ja paidan helmalla :D

Seuraavilla menetelmillä olen onnistunut pitämään elämisen silmälasien kanssa siedettävänä.

-Kevyemmän lian poistoon: Vedellä huuhtelu + vessapaperilla pyyhkiminen. Toistetaan tarpeen tullen useamman kerran.

-Kun laseihin kertynyt "paska" ei suostu lähtemään suosiolla: Runsaasti astianpesuainetta + paljon vettä + paljon vessapaperia.

Varmasti noilla menetelmillä tulee kulutettua laseja joskus tarpeettomasti. Kuitenkaan en voisi kuvitella toisenlaisia puhdistusmenetelmiä kokemusten perusteella, jotka olen n. 3 vuoden silmälasien käytöllä saanut.

Ylös Bottom