Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Singularity [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Singularity [X360]

Tuli ostettua Singularity heräteostoksena, kun puoli-ilmaiseksi tarjottiin. Pidin yllättävänkin paljon; tarina on näppärä ja muutama hieno kohtaus mahtuu matkalle. Räiskintää rytmitetään mukavasti pitkillä rauhallisilla kohtauksilla ja hetkittäin tunnelma on jopa painostava. Bioshockiahan tässä häpeilemättä matkitaan, mutta ei häiritsevän paljoa.

Graafisesti peli edustaa Unreal-moottoria tylsimmillään. Pinnat näyttävät limaisilta ja hahmotkin kiiltävät turhan paljon. Ympäristön kanssa vuorovaikutus on tiukasti käsikirjoitettua ja aikamanipulaatiota voi hyödyntää turhan rajoitetusti. Toiminta on peruskauraa, mutta aseissa on ilahduttavasti tehoa ja ammuksia ei pihtailla liikaa.

Lopusta:
Yritin ensin vain kävellä pois. Kun tämä ei onnistunut, ammuin enempiä pohtimatta molemmat, tietämättä sen edes olevan yksi vaihtoehto. Mukavasti jätettiin tilaa pelaajan omalle toiminnalle, eikä kolmatta vaihtoehtoa esitetty kahden muun tavoin suoraan NPC-hahmojen toimesta.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Peli on kyllä ehdottomasti niitä "pieniä väliintippuja-gemejä" vuodelta 2010. Näitä oli tämän lisäksi ainakin Darksiders ja Metro 2033. Rajallisella budjetilla on väännetty todella mukavan näköistä Bioshock-tyyppistä yksinpeliä ja multiplayer on erittäin nopeaa ja hauskaa pelattavaa. Peliä kehitettäessä on selkeästi ollut hurja kunnianhimo ja halu tehdä jotain hyvää, kun taas useimmat CODit on vaan räkäisty rahankiilto silmissä ultratylsällä yksinpelillä ja reaktiohippaMP:llä. Tässä on piru vie pistetty kaikki osaaminen peliin eikä olla räkäisty mitään tylsää cash-in tuotosta kauppojen hyllylle. Pelin myyntiluvut jäivät suorastaan raivostuttavan alhaisiksi siihen nähden, kuinka paljon iloa tästä saa. Respektit kehittäjille. Vielä kun tuosta unreal-koneesta olisi saatu vähän enemmän irti, peli on vähän rosoisen oloinen, ainoita miinuksia.

Pelin hintaa olisi voitu madaltaa jo reilusti aiemmin, kesti yli puoli vuotta saada hankittua se alle kolmellakympillä. Tosin tästä olisi melkein kyllä täyden hinnankin voinut maksaa.

e: Muistinkin tuossa juuri, että tämä sama Raven-tiimi vääntää Modern Warfare 3:een moninpeliä. Jopas nyt jotain. Saman tiimin X-Men Origins: Wolverine oli kyllä ihmeen hyvä leffalisensoitu peli, jonka ainakin itse jaksoi pelata kahdestikin läpi. Wolfensteininkin omistan, mutta se on vielä pelaamatta.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Ostin pelin ihan mututuntumalla kun muistin että jotain hyvää olin siitä kuullut, ja kyllähän yllätti todella isosti.. Itselleni yksi parhaita pelikokemuksia pitkään aikaan.. ja läpäisinkin pelin vain kolmen pitkän pelisession siivittämänä.. mikä itselleni on nykyään ääriharvinaista. Yleisfiilis pelatessa toi jotenkin mieleen Half-lifen ja bioshockin risteytyksen, eli ihan paskoja pelejä ei ole lähdetty apinoimaan.

Tunnelma on aivan pirun hieno.. heti alusta lähtien tulee sellanen fiilis että on aivan omanlaisensa peli. Maisemat vaihtelevat ihan kivasti ja onhan mukana vähän eeppisempääkin näkymää muutamaan otteeseen.

Rytmityksen kantilta pelihän on todellinen mestariteos.. Missään vaiheessa nuo rauhallisemmat osiot eivät ehdi tylsistyttää, eikä hektisempi meno uuvuttaa.. Rauhan koittaessa tuleekin myös tutkittua paikkoja todella tarkkaan pelistä löytyvien tutkimismotivaattoreiden ansiosta

Aseista löytyy omaperäisempää pyssykkääkin, ja räiskiminen on hyvinkin tyydyttävää. Achit myös kannustavat kokeilemaan erilaisia aseita. Pelin omat kikat tuovat taisteluunkin huikeasti lisää fiilistä ja vaihtoehtoja miten lähestyä tilannetta, vaikka peli aika putkessa kulkeekin.

Ja tuosta putkesta sen verran että kerrankin peli missä se ihan oikeasti ei pääse häiritsemään.. pelaaminen ja maisemanvaihdokset on sen verran hyvin rytmitetty ettei ahdistumaan pääse. Kevyet puzzletkin on tehty varsin kivasti pelin logiikkaa hyödyntäen ja huolellisempi sekä nokkelampi tutkija palkitaankin parilla hauskasti piilotetulla salapaikalla.

Tarinaltaankin peli tuntuu olevan ihan kiva, ja se omalta osaltaan motivoi pelaamaan peliä eteenpäin.. suurimpana innostajana kuitenkin itselleni oli himo nähdä mitä peli eteeni seuraavaksi tuo.. kaikkea jännää sattuu ja tapahtuu ja kuten sanoin.. tylsistymään ei kyllä ehdi missään välissä!

Pelistä tosiaan huokuu ettei kyseessä ole pelkkä tusinatuote vaan sitä on ihan oikeasti kehitetty rakkaudella ja haluttu tehdä jotain hieman erilaista mutta silti omia ideoita joukkoon ripottaen.. Minulle tämä on juuri niitä pelejä joiden takia wanha vieläkin jaksaa pelejä pelata ja toivon tosiaan että jotain vastaavia tuntemattomia mestariteoksia omalle tielleni osuu vielä tulevaisuudessakin.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Kummalla vaikeustasolla tätä läpipelanneet suosittelee pelattavaksi? Aloitin eilen suorilta hardilta ja jonkin verran noita samoja kohtia sain toistella, ennen kuin hoksasin sopivan taktiikan että miten tilanteesta hengissä selviää.

Eli vaikeneeko tuo loppua kohti jolloin on takuuvarmaa hermojen menetystä luvassa (tyyliin CoD:it vaikeimmalla tasolla) vai pysyykö vaikeustaso samoissa kunhan oppii pelaamaan ja saa uusia kykyjä? Tunnelman puolesta tuo hard vaikeustaso vaikuttaisi aivan hyvältä, koska ei voi Rambona juoksennella ristiin rastiin.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Kummalla vaikeustasolla tätä läpipelanneet suosittelee pelattavaksi?

Hardilla suosittelen. Joissain kohdissa kuolema korjaa varmasti useamman kerran jos lähtee ramboilemaan, mutta fiksusti pelaamalla tuntui suurimman osan ajasta helpolta. Ja nimenomaan fiiliksen kannalta on parempi pelata vaikealla.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Eli vaikeneeko tuo loppua kohti jolloin on takuuvarmaa hermojen menetystä luvassa

Taitaa mennä vähän helpommaksi loppua kohti, kun ukko paranee aika tavalla matkan varrella.
Hermojen menetystä ei ainakaan normitasolla saanut, ja hardilla meinaankin vielä pelata läpi. Olisi kyllä pitänyt ottaa hard heti ekalla pelikerralla!
 
Vastaus: Singularity [X360]

Kiitos vastauksesta, eli jatkoin nyt tuolla hardilla veivaamista. Ihan mukavan haastavalta se tuolla hardilla vaikuttaa. :)

Mahtava tunnelma oli eilen siinä ensimmäisessä välipomotaistelussa, kun taistelun lopuksi rynkystä oli loppunut panokset ja haulikossa ei ollut enää kuin 6 panosta. :D Siinä rytinässä ampuilin jokusen lippaallisen aivan turhaan kun ei ollut taktiikka vielä selvillä, enkä huomannut maassa lojuvia panoksia. Tämän jälkeen vielä kun tuli se hissin odottelu kohtaus, niin siinä vaiheessa kun hissiin pääsin pakenemaan, oli enää 3 panosta jäljellä. :D Alkoi vähän jännittämään että mitenkäs toimia jos kutit loppuvat kesken...

Ja heti perään toinen kysymys, että onko noita keräiltäviä juttuja (niitä liitutauluja ym.) mahdollista paikata jälkikäteen ensimmäisen läpipeluukerran jälkeen? Kun tuolta oli heti alusta näemmä jäänyt jotain keräilemättä.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Kiitos vastauksesta, eli jatkoin nyt tuolla hardilla veivaamista. Ihan mukavan haastavalta se tuolla hardilla vaikuttaa. :)

Ja heti perään toinen kysymys, että onko noita keräiltäviä juttuja (niitä liitutauluja ym.) mahdollista paikata jälkikäteen ensimmäisen läpipeluukerran jälkeen? Kun tuolta oli heti alusta näemmä jäänyt jotain keräilemättä.

Jos jotain missaa niin ne voi kerätä seuraavalla läpi peluulla. Esim kaikki ne seinäkirjoitukset jotka ekalla kerralla löydät on seuraavalla kerralla näkyvillä jo valmiiksi. Samoin kaikki ase saavutukset siirtyy läpi peluusta toiseen joten kerralla niitä ei tarvitse hommata. Noita liitutaulujakin on enemmän mitä saavutukseen vaaditaan.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Asesaavutuksia voi myös grindata kuolemalla tapon jälkeen. Hankitut tapot eivät siis resetoidu vaikka ottaisi uusiksi edellisestä check pointista. Sen sijaan liitutaulut ja muut keräiltävät resetoituvat kuollessa. Eli jos check pointin jälkeen käännät taulun ja kuolet ennen seuraavaa tallennuskohtaa, joudut kääntämään saman taulun uudestaan.
Jälkimmäinen perustuu hatariin muistikuviin.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Asesaavutuksia voi myös grindata kuolemalla tapon jälkeen. Hankitut tapot eivät siis resetoidu vaikka ottaisi uusiksi edellisestä check pointista.

Tämä ainakin pitää paikkaansa. Oikeastaan ainut hiukan vaikeampi (ei sinänsä vaikea kuitenkaan) trophy oli itselle lähinnä "Revert Bomber", jota sai vähän kikkailla. Suoritin sen sellaisessa kohdassa, jossa oli
sekä sotilaita että revertejä sellaisella hiukan kapeammalla kulkuväylällä jota pitkin mentiin ylöspäin
.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Mietinkin Bulletstromia pelatessani miksi se sniper tuntui jotenkin tutulta, mutta sehän toimii aivan samalla tavalla kuin tuo Seeker Rifle.

Ai ihan tosi. Wantedin ajoista asti tykänny moisista aseista, jotenkin aina hauskaa niiden kanssa. Varsinkin kun Seeker Riflen ammus räjähtää.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Tosi kiva peli! Pari tuntia vasta pelannut, ja kyllähän siitä aluksi sellainen Fallout vs Bioshock fiilis tuli. Bioshockin kaltaisia pelejä kun saisi olla rutkasti lisää!
 
Vastaus: Singularity [X360]

Kokeneen Ravenin peli, kuten studiolle ominaista, ei tarjoa juurikaan uusia juttuja, mutta tekee kaiken aivan pirun hyvin. Kyseessä on todella hiottu paketti, joka on normalilla sopivan helppo ja tarina sopivan pituinen. Hyvä fiilis koko ajan, jännää b-meininkiä tarjoava juoni, mainioita aseita ja lähes täydellinen rytmitys läpi pelin.
Tämä tiivisti omatkin fiilikseni varsin hyvin. Ehkä aavistuksen yllätyksetön, mutta tosiaan missään vaiheessa ei päässyt puuduttamaan tai edes tylsistyttämään. Bonusta useista erilaisista loppuratkaisuista (joista jokaiseen liittyy oma achievement/Trophy).

Ilmestyykö muillakin nuo tekstuurit törkeän myöhässä? Tiedän että kyseinen ongelma on ominaista U3 enginelle mutta tässä se vaikutti olevan jotenkin liiaksi asti häiritsevää.
Kyllä. Pelasin tosin PS3-versiolla, mutta siinäkin tekstuurit tulivat välillä ihan naurettavalla viipeellä. Onneksi olivat lähinnä ei-niin-oleellisia objekteja, mutta pieni kauneusvirhe silti.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Eilen sain väännettyä läpi tämän itsekin, kerrassaan mukava geimi. Normalilla tosin aivan liian helppo, esim. medpackeja ja muuta sälää jaetaan pelissä niin paljon ettei 90%:a niistä saanut mukaan, kun inventory oli jo täynnä. Varsinkin pelin loppupuolella mr. Renko oli jo täysin voittamaton ihmiskone, ja kuoleminen ois vaatinut jo aivan älytöntä perseilyä. Olis pitänyt hardista suoraan alottaa.

TMD:llä kikkailu oli hauskaa, eikä perinteisillä aseillakaan pelaaminen huonolta tuntunut. Pari pyssyä jäi kyllä itselläni täysin paitsioon, Spikeshot ja se kranaatinheitin jonka nimeä en nyt muista. Tarina oli ihan hyvää huttua ja pelin rytmitys tosiaankin loistava. Suvantovaiheita ei liiemmin ollut. Kyllähän tämä Bioshockin ystävälle maistuu, vaikka samanlaista huikean karmivaa tunnelmaa ei päästä lähellekään.

Jos nyt joku pieni nillityksen aihe pitää keksiä, niin sellanen perusjuttu kuin tekstitykset ois huomattavasti mukavoittaneet sitä aksenttienglannilla audiologien kautta kerrotun tarinan seuraamista. :p
 
Vastaus: Singularity [X360]

Eilen sain väännettyä läpi tämän itsekin, kerrassaan mukava geimi. Normalilla tosin aivan liian helppo, esim. medpackeja ja muuta sälää jaetaan pelissä niin paljon ettei 90%:a niistä saanut mukaan, kun inventory oli jo täynnä. Varsinkin pelin loppupuolella mr. Renko oli jo täysin voittamaton ihmiskone, ja kuoleminen ois vaatinut jo aivan älytöntä perseilyä. Olis pitänyt hardista suoraan alottaa.

Kyllä se hardikin oli kahden ensimmäisen tunnin jälkeen melkosta läpijuoksua ensimmäisellä pelikerralla. Suurin floppaus peliltä oli et energia generoitu takas. En varmaan käyttäny koko pelin aikana kun 2 sellaista energia putellia. Hyvä peli, mutta naurettavan helppo.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Kyllä se hardikin oli kahden ensimmäisen tunnin jälkeen melkosta läpijuoksua ensimmäisellä pelikerralla. Suurin floppaus peliltä oli et energia generoitu takas. En varmaan käyttäny koko pelin aikana kun 2 sellaista energia putellia. Hyvä peli, mutta naurettavan helppo.

Mikä siinä helpotti? Olihan siinä jotain vaikeita kohtia, esim. se lauttahommeli. Tai no ainakin mun mielestä, edelleenkin oon vähän huono pelaaja joten mielelläni tietäisin miten tein homman liian vaikeeksi itelleni.
 
Vastaus: Singularity [X360]

Mikä siinä helpotti? Olihan siinä jotain vaikeita kohtia, esim. se lauttahommeli. Tai no ainakin mun mielestä, edelleenkin oon vähän huono pelaaja joten mielelläni tietäisin miten tein homman liian vaikeeksi itelleni.

No mä en pidä peliä vielä vaikeena jos muutamaan kohtaan kuoleekin pari kertaa. Ehkä tässä on siitä kysymys? Ja mikäkö helpotti sankarin ylivoimaisuus mitä pidemmälle mentiin. Esim. Minigun (mitä lie nimiä peliä käytti) + hidastus skilli nää oli ihan naurettavan ylivoimaisia varsinkin kun sai päivitykset näihin. Hidastus omiin jalkoihin ja kuulaa lentoon sekä ennen skillin loppumista uus hidastuspallo lentoon :) No miusta nyt oli melkoista läpijuoksua hardillakin..
 
Vastaus: Singularity [X360]

No miusta nyt oli melkoista läpijuoksua hardillakin..

Miten mä koin sen jonkun lautta-kohdan niin vaikeaksi ainakin? Ehkä onkin vaan taidoissa vikaa.. :D

Sori aika mitäänsanomattomasta viestistä, mut kun tämänkin pelin hinta on tullut rytisten alas niin luulisi pelaajia piisaavan? Onko siellä multiplayerissa ketään? Kiinnostaisi kovasti vetää uusi läpipeluu ja hinkata myös hyvää peliä netissä. Sinänsä tosi sääli, että hyvä peli jää ihan vajaaksi kun ei pysty sekuntiakaan netissä pelaamaan.
 
Ylös Bottom