Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4)
Ironisesti tällä kertaa "riskittömämmän" vaihtoehdon johdosta Zipper pisti yrityksen pillit pussiin. Mitä tarkoittaa "aito brändi"? Entä "teeskentelevä brändi"?
Zipper teki kaksi kohtuu isoa satsausta, eli MAGin ja Socom 4:n PS3:lle. Firma meni varmaan nurin koska kumpikaan ei myynyt tarpeeksi. Ja kukapa tietää Sonyn suunnitelmista tarkemmin, ehkä Zipper oli vain osa isompaa kokonaisuutta ja lakkautus johtui monesta muustakin tekijästä. Zipper teki 10 vuotta pelkästään Socom-pelejä (PS2/3/PSP) joten eipä firmalla ollut mielettömästi näyttöä muista peleistä tai genreistä.
Mutta sohvaperunat osaavat yleensä nämä bisnesanalyysit niin hyvin näillä peliforumeilla, että tuskinpa näitä sen kummemmin tarvitsee spekuloida.
"Aito brändi" tarkoittaa jotakin, mikä on todistettavasti menestynyt ja myynyt hyvin (kuten PS2-ajan Socomit) ja jonka maine on edes tietyllä tavalla sementoitunut. Kuten sanoin, niin ei Sony tuota IP:tä täysin alas aja, homma vain menee mietintämyssyn alle ja jossain vaiheessa kuullaan sarjasta lisää. Seuraava voi tulla vaikka Vitalle tms - johan kaksi on tehty PSP:lle.
Sinun pointtisi on että Socom on "finished". Minusta vielä kaukana siitä. Tulevina vuosina nähdään kumpi oli oikeassa.
Miten Socomin IP oikeudet liittyvät aiheeseen? Sony omistaa Socomin eli.. (?) Jokainen konsolivalmistaja omistaa liudan oikeuksia jotka ovat jääneet unholaan. Välittömästi tulee mieleen Microsoftin Blinx ja Conker.
Nämä MS/Nintendon (=oikeudet siirtyivät jossain vaiheessa MS:lle) tasohyppelyt ovat enemmän marginaalikamaa nykytilanteessa. Isoja AA-luokan tasohyppelyitä ei enää tee kuin Nintendo ja Sony LbP-peleillään (ja Ratchet & Clank, jos se lasketaan). Kun nyt mainitsit MS:n, niin sitä ei tunnu kiinnostavan kuin Kinect, Halo, Gears, Forza ja Fable. Järjestys vain vähän muuttuu.
Latauspelit ovat tietysti asia erikseen.
Voin kuvitella kuinka neljännen osan tuotantokaari oli yhtä katastrofia alusta loppuun. Pelkkä myyntipuhe "Socom meet COD" kuulostaa niin absurdilta eli jos Zipper todella tähtäsi tähän rakoon, niin syystäkin firma meni alta.
Paino todellakin sanalla "kuvitella". Faktoja noista katastrofisista kuvioista sulla tuskin on. On vain metacritic ja arvioidut (ei varmistetut) myyntimäärät, joihin näissä keskuteluissa yleensä nojataan.
Mainitsit kuinka yksinpeli tarjoaa "peruskamaa", jos koet tarvetta avata sisältöä en estele.
"Peruskama" on itselle yleensä juuri esim. shooterpeli, joka voi olla viihdyttävä ja jossa on esim. useita hyviä jaksoja - mutta joka ei kokonaisuutena nouse parhaiden tasolle. Sellainen "3/5" tähteä jos leffakieltä käytetään. Hyvin aika kuluu tuon 10+ tuntia yksinpelissä (tai pari tuntia leffassa), mutta ei sen enempää.
Jos asianlaita on näinkin yksinkertainen miksi PS3:n Socomit ovat olleet kaukana siitä mitä fanit odottivat?
Sitä pitää kysyä "faneilta" joilta tässä ketjussa onkin tullut jo noottia lähinnä moninpelistä. Itse puhun kokoajan yksinpelin pelanneena henkilönä, joka ei ole mikään Socom-fani tahi veteraani. Käsittääkseni näitä pelejä tehdään kuitenkin muillekin kuin tietyn pelisarjan tai genren faneille.