Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Somerville

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
1668499569034.png

Nimi: Somerville
Kehittäjä: Jumpship
Julkaisija: Jumpship
Alustat: Xbox Series X|S, Xbox One, PC, Game Pass
Lajityyppi: Seikkailu
Julkaisu: 15.11.2022
Kotisivut: https://www.somerville.ga/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/somerville

In the wake of catastrophe, you must find the means to make your family whole again. Somerville is a Sci-Fi adventure grounded in the intimate repercussions of a large-scale conflict.

Opencritic keskiarvo: 73

Konsolifinin arvostelu:

Julkaisupäivän traileri


Omat mietteet:
Ehdin pikaisesti kokeilla (noin puoli tuntia) ja hyvältä vaikuttaa. Kulkee vahvasti Limbon ja Insiden jalanjäljissä, eikä ihme, kun tahtipuikkoa heiluttaa Playdead studion entinen perustajajäsen. Tämä on Jumpship studion debyyttipeli. Taidesuunnittelu on minimaalisen tyylikästä ja tunnelma arkinen mutta mystinen. Kevyet pulmat sävyttävät päähenkilön alkutaipaletta ja mikä mukavinta, koira kulkee mukana. :)

Jos Limbo ja Inside kutittelivat makuhermoja, niin tämä kannattaa pistä korvan taakse tai vaikka heti testiin.
 
"Xbox console launch exclusive"

Eli peli voi mahdollisesti tulla myöhemmin myös Playstationille/Switchille, jos pelit pelaa Sonyn tai Nintendon laitteilla. Varmaa tietoa tästä ei ole, mutta yleensähän näin ilmaistut yksinoikeudet ovat myöhemmin tulleet muillekin alustoille.
 
"Xbox console launch exclusive"

Eli peli voi mahdollisesti tulla myöhemmin myös Playstationille/Switchille, jos pelit pelaa Sonyn tai Nintendon laitteilla. Varmaa tietoa tästä ei ole, mutta yleensähän näin ilmaistut yksinoikeudet ovat myöhemmin tulleet muillekin alustoille.
Saatte sitten sen hiotumman version, kun nyt tämä on vissiin aika buginen vielä.
 
Peli läpi.

Neljä tuntia siinä meni ja käteen jäi hyvin vahvasti Limbon ja Insiden omainen kokemus. Vähäeleinen ja synkkä, pienillä pulmilla varustettu seikkailu. Ihan kuten nämä vertauskuvansa, Somerville kertoo tarinaa kaikilla muilla tavoin kuin tekstin tai vuorosanojen välityksellä. Se kuljettaa pelaajan ympäristön läpi niin että tarinaa aukeaa matkan varrella. Joku viisas joskus sanoi "ei se määränpää, vaan matka". Somervillessä toteutuu molemmat. Matka jää turhan lyhyeksi, mutta se on onneksi täytetty sopivassa suhteessa valolla ja fysiikalla leikittelevillä pulmilla, jännityksen hetkillä ja rauhallisemmilla suvantovaiheilla. Myös määränpää tarjoilee varsin onnistuneen lopputuloksen. Itseasiassa useamman sellaisen, nimittäin loppuratkaisuja on peräti neljä.

Pelaaminen on niin ikään esikuvista tuttua sivusuunnassa etenemistä, joskin tässä mukaan on sotkettu kolmas ulottuvuus. Välillä mennään ruutua kohti ja välillä poispäin ruudusta. Ihan onnistunut "aluevaltaus" ja tuo ainakin muutamiin kohtauksiin selvästi lisää pontta. Tai no, oikeastaan niitä kohtauksia olisi ollut 2D:nä aika mahdotonta toteuttaa. Pulmat ovat simppeleitä ja mukavan loogisia.

Tarinasta on hankala sanoa juuri mitään spoilaamatta sitä, mutta se mikä alkaa järkyttävistä tapahtumista hämmentyneen epätoivoisen miehen perheensä etsimisoperaationa, eskaloituu koko maapalloa vaikuttaviin tapahtumiin ja päätöksiin.

Somerville jää hitusen lyhyeksi, mutta muuten se on oikein onnistunut peli. Paikoin jopa erinomainen. @Pirate fin :in mainitsemaa bugisuutta en kohdannut kuin yhden kerran. Hahmo jäi johonkin kannonkulmaan jumiin, niin että oli pakko ladata edellinen checkpoint uudelleen. Tätä lukuunottamatta peli toimi hyvin. Ääniefektit onnistuivat muutamaan otteeseen säpsäyttämään oikein kunnolla, kun kuulokkeilla pelasin. Tämä yhdistettynä sellaiseen maalaukselliseen visuaaliseen ilmeeseen, niin olin kyllä täysillä miehen etsimisoperaatiossa mukana. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom