Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Soveltuuko kannettava tietokone pelaamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chrono
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Nyt on 32MB ATI iBookissa ja PowerBookissa polttava dvd-asema sisaisena ja 64MB ATI. Hinnat ovat myos tippuneet. Polttavalla dvd-asemalla, 64MB ATIlla, 15.2" naytolla ja 1GB DDR muistilla PowerBook maksaa siinä 4000EUR. Ei ollenkaan paha hinta 'UNIX'-kannettavasta.
Olkoon koneen sisuksissa vaikka mitä niin 4000 on järkyttävä hinta. Toimitusjohtajakone siis, mutta kieltämättä sisuskalut ovat todella komeat. (kuten kuorikin) ;)

Olen luultavasti pistämässä kannettavaani piakkoin vaihtoon. Tuli tehtyä todellinen moka, kun osti keväällä Fujitsun Amilon. Tehoa kyllä löytyi, DVD/CDRW kombo miellytti ja ulkonäkökin oli kohdallaan. Akkuteho sen sijaan on huono, mutta sekään ei minun käytössäni hirveästi haittaa. Koneen todellinen moka, ja se mihin minulla on mennyt hermot, on meteli. Kovaa korkeaa hurinaa pitävä tuuletin pitää yhtä hirveää mökää kuin 80-luvun PC:t. Hiljaisessa huoneessa kone suorastaan huutaa. Hermot on mökään menneet monesti, se haittaa keskittymistä ja aiheuttaa joskus päänsärkyä.

Mielessä on pyörinyt sekä Applen koneet (Äxä kiinnostaa), sekä toki PC:t. Olen myös useamman kannettavan jälkeen jälleen tilanteessa, jossa pöytäkone hoitaisi homman yhtä hyvin. Applelta mielessä on käynyt iMac (niidenkin hinnat saisivat tippua edes vähän). Kannettavissa taas tuntuu, että Applella ei juuri nyt ole minulle oikein tarjottavaa. PowerBook on joka tapauksessa liian kallis, kun taas G3 iBook alkaa olla jo vanhentunut. Onkohan G4-versioita piakkoin tulossa? PC-puolella valinnanvaraa toki on vaikka kuinka. Se on kuitenkin varma, että minkä tahansa koneen hankinkin, käyn sen ensin "koekuuntelemassa".

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Olkoon koneen sisuksissa vaikka mitä niin 4000 on järkyttävä hinta. Toimitusjohtajakone siis, mutta kieltämättä sisuskalut ovat todella komeat. (kuten kuorikin) ;)

Ei minusta vaan. On tottunut jo noiden isojen UNIX-tyoasemien hintoihin toissa. Mielestani uusi Applen dvd-polttavalla asemalla varustettu PowerBook ei ollenkaan ole mielestäni kallis, kun ajattelee mitä sillä saa. Vastaavat PC-kannettavat ovat aika kaukana takana muussa paitsi prosessorin kellotaajuudessa. Missä PC-kannettavassa on esim. vakiona WLAN-kortti, Gigabitin ehthernet kortti ja sisäinen polttava dvd-asema?

Olen luultavasti pistämässä kannettavaani piakkoin vaihtoon. Tuli tehtyä todellinen moka, kun osti keväällä Fujitsun Amilon. Tehoa kyllä löytyi, DVD/CDRW kombo miellytti ja ulkonäkökin oli kohdallaan. Akkuteho sen sijaan on huono, mutta sekään ei minun käytössäni hirveästi haittaa. Koneen todellinen moka, ja se mihin minulla on mennyt hermot, on meteli. Kovaa korkeaa hurinaa pitävä tuuletin pitää yhtä hirveää mökää kuin 80-luvun PC:t. Hiljaisessa huoneessa kone suorastaan huutaa. Hermot on mökään menneet monesti, se haittaa keskittymistä ja aiheuttaa joskus päänsärkyä.

Oma Toshiba lainakannettava Linuxilla pitää kanssa aina väilillä hyvinkin häiritsevää meteliä. No niin vähän ehtii kotona konetta käyttämään, että ei häiritse. PC-kannettavien akkukesto tosiaan on välillä järkyttävän heikkoa. Toisaalta aika paljon riippuu siitä miten akkua oikein käsittelee. Itse en kyllä PC-kannettavaa osta. Niin paljon negatiivisia kokemuksia. Applen voin harkita, mutta taidan sittenkin päätyä tulevaisuudessa hiljaiseen PowerMac työasemaan, kun sellainen joskus ilmestyy.

Mielessä on pyörinyt sekä Applen koneet (Äxä kiinnostaa), sekä toki PC:t. Olen myös useamman kannettavan jälkeen jälleen tilanteessa, jossa pöytäkone hoitaisi homman yhtä hyvin. Applelta mielessä on käynyt iMac (niidenkin hinnat saisivat tippua edes vähän). Kannettavissa taas tuntuu, että Applella ei juuri nyt ole minulle oikein tarjottavaa. PowerBook on joka tapauksessa liian kallis, kun taas G3 iBook alkaa olla jo vanhentunut. Onkohan G4-versioita piakkoin tulossa? PC-puolella valinnanvaraa toki on vaikka kuinka. Se on kuitenkin varma, että minkä tahansa koneen hankinkin, käyn sen ensin "koekuuntelemassa".

Oikeastaan parasta mitä Apple tällähetkellä tarjoaa on iBook kannettava, jossa ainakin hinta on nyt uusien mallien myötä kohdallaan. Taitaapa niissä olla uusi versio G3-prosessorista. Halvin uusi PowerBook maksaa nyt 3000EUR. iMaceista ainoana jarkevana pidan 17" TFT mallia, jossa suunnilleen kaikki kohdallaan. 15" TFT malleissa nayton laatu ei ole paras mahdollinen. eMac on taas jo hieman liian aanekas kone verrattuna hiljaisen furistiseen TFT iMaciin. Uudet tuplaprosessori PowerMacit ovat taasen jo meiken tuulimyllyja eli aika kovaaanisia.

Jos hiljaisen koneen haluat niin kasaa osista. Kokemuksesta voin sanoa, etta saa todella hiljaisen. Kaverilla yksi sellainen ja oli lahes aaneton.

Itse odatan Macien suhteen SFMW'03 jolloin uusia malleja ehka tulee taas markkinoille. Helmikuussa ehka uudet mallit.

Seurava prosessori taitaa tulla IBM:lta. Motorlan G5 ei ilmeisesti koskaan tule tyoasemiin. Matkapuhelin yms... kayttoon pikemminkin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Ei minusta vaan. On tottunut jo noiden isojen UNIX-tyoasemien hintoihin toissa. Mielestani uusi Applen dvd-polttavalla asemalla varustettu PowerBook ei ollenkaan ole mielestäni kallis, kun ajattelee mitä sillä saa. Vastaavat PC-kannettavat ovat aika kaukana takana muussa paitsi prosessorin kellotaajuudessa. Missä PC-kannettavassa on esim. vakiona WLAN-kortti, Gigabitin ehthernet kortti ja sisäinen polttava dvd-asema?
Jepjep.... Saahan sillä 4000:lla aikamoiset ominaisuudet, mutta pointtina oli, että 4000 on silti rahamääränä hirveän paljon tietokoneeseen pistettäväksi. Toki Sunin UNIX-myllyistä ja muista erikoiskoneista saa myös maksaa suuria summia ja jossain käytössä PowerBook voidaan laskea samaan kategoriaan.

Oikeastaan parasta mitä Apple tällähetkellä tarjoaa on iBook kannettava, jossa ainakin hinta on nyt uusien mallien myötä kohdallaan. Taitaapa niissä olla uusi versio G3-prosessorista. Halvin uusi PowerBook maksaa nyt 3000EUR.
iBook ei ole julkaisunsa jälkeen vain merkittävästi parantunut. Näytönohjaimen paraneminen ei paljon lämmitä. Megahertsejä on tullut vain vähän lisää ja prosessorina on edelleen G3, joka ei ole enää vähään aikaan ollut käytössä missään muussa mallissa. Vaikka muut komponentit ovat kunnossa ja iBookin fyysinen koko suhteessa hintaan ja ominaisuuksiin on hyvä, haluaisin Macciin päätyessäni G4-koneen. Ei niin, etteikö G3 vielä riittäisi, mutta pitäisi olla tulevaisuudenvaraakin.

Jos etsii kakkoskoneeksi pientä ja edullista kannettavaa, tuo halvin iBook on mainio valinta.

iMaceista ainoana jarkevana pidan 17" TFT mallia, jossa suunnilleen kaikki kohdallaan. 15" TFT malleissa nayton laatu ei ole paras mahdollinen. eMac on taas jo hieman liian aanekas kone verrattuna hiljaisen furistiseen TFT iMaciin.
Kuvaputkinäyttö ei ole enää vaihtoehto. Kun on tottunut TFT-näyttöjen veitsenterävään kuvaan, ei paluuta ole.

Mikä iMacin 15" näytöissä mättää? Onko resoluutio pienempi tai onko kuvanlaatu muuten huonompi kuin 17" versiossa? Toki suurempi näyttö ja muutenkin paremmat ominaisuudet houkuttaisivat, mutta hinta on minulle vähän liian korkea. ~2300 olisi jonkinlainen yläraja.

Koululle on ilmestynyt yksi luokka täyteen uusia iMacceja, mutta asennustöiden kestäessä luokka on pysynyt lukossa. Perusteellinen koeajo kiinnostaisi....

Jos hiljaisen koneen haluat niin kasaa osista. Kokemuksesta voin sanoa, etta saa todella hiljaisen. Kaverilla yksi sellainen ja oli lahes aaneton.
Joo, itse rakentaessa möly on helppo ottaa huomioon. Eihän koneen sitä paitsi ihan hiljainen tarvitse olla, mutta hurinan pitää olla matalaa.

Itse odatan Macien suhteen SFMW'03 jolloin uusia malleja ehka tulee taas markkinoille. Helmikuussa ehka uudet mallit.
Tuo olisi ihan hyvä aika minulle. Täytyy tosin katsoa, mitä PC-puolellakin olisi tarjolla. Tavallaan himottaisi monen vuoden jälkeen pistää kasaan todellinen peli-PC. Toisaalta Äxä kiinnostaisi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Ati Mobility Radeon 9000 tai nVidia Geforce 4-440 GO taitaa olla parhaat näytönohjaimet kannettaviin juuri nyt. Noita ei taida alle 3000e irrota, jos ottaa vähintään puoli gigaa muistia ja esim. 40 gigan kovalevyn. Aiemmin PC-kannettaviin ei saanut edes kunnon näytönohjaimia, tilanne on parantunut vasta n. viimeisin vuoden aikana kannettavian all-in-one koneiden myyntimäärien noustua.
Joo-o. Edellinen "kannettava" oli yhdeksänkymmentäluvun alun Toshiba ja siinä oli todella huono näytönohjain. Siksi nyt uuden kannettavan hankittuani meinasin lentää selälleni kun huomasin miten uskomattoman hyvää kuvaa kone suoltaa. Sitäpaitsi näyttö on paljon parempi kuin moni "tavallinen" pöytämonitori.

Oman koneeni hinta ei muuten aivan ylittänyt 3000:n rajapyykkiä, vaikka otin vain parhaita osia, ison kovalevyn ja sen puolen gigan muistin (tai siis 512 jos nyt pilkkua viilataan...).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Jepjep.... Saahan sillä 4000:lla aikamoiset ominaisuudet, mutta pointtina oli, että 4000 on silti rahamääränä hirveän paljon tietokoneeseen pistettäväksi. Toki Sunin UNIX-myllyistä ja muista erikoiskoneista saa myös maksaa suuria summia ja jossain käytössä PowerBook voidaan laskea samaan kategoriaan.

Toisille on ja toisille ei. Toisaalta PowerBook tarjoaa sillä rahamäärällä huomattavasti enemmän mitä vastaavat PC-kannettavat. Olen vertailun vuoksi yrittänyt hakea vastaavaa PC-kannettavaa, mutta ei löydy. Yhdessäkään en ole nähnyt sisäistä polttavaa dvd-asemaa, WLAN-korttia ja Gigabitin Ethernet korttia vakiona. GHz kyllä löytyy, mutta ei sitten paljon muuta.

iBook ei ole julkaisunsa jälkeen vain merkittävästi parantunut. Näytönohjaimen paraneminen ei paljon lämmitä. Megahertsejä on tullut vain vähän lisää ja prosessorina on edelleen G3, joka ei ole enää vähään aikaan ollut käytössä missään muussa mallissa. Vaikka muut komponentit ovat kunnossa ja iBookin fyysinen koko suhteessa hintaan ja ominaisuuksiin on hyvä, haluaisin Macciin päätyessäni G4-koneen. Ei niin, etteikö G3 vielä riittäisi, mutta pitäisi olla tulevaisuudenvaraakin.

Itseasiassa iBook konsepti on niin toimiva, että sitä ei ole hirveästi tarvinnut parantaa. 12.1" näytöllä iBook on ehdottomasti parhaita kannettavia markkinoilla, koska sitä nimenomaan kehtaa kuljettaa mukana kaikkialle. Vuosien käyttökokemuksen pohjalta itse kallistun enemmän pienempi näyttöisiin kannettaviin, koska minulle kannettava on laite jota kuljetetaan mukana kaikkialle. Itseasiassa G3 prosessori on edelleen hyvä ja eroa G4 prosessoriin ei ole hirveästi. G4:n etu tulee ainoastaan siinä, jos ohjelmat osaavat hyödyntää Altivecia.

Jos etsii kakkoskoneeksi pientä ja edullista kannettavaa, tuo halvin iBook on mainio valinta.

12.1" malli on erittäin oiva esim dokumenttien tekemiseen, www ja email eli kevyeen käyttöön.

Kuvaputkinäyttö ei ole enää vaihtoehto. Kun on tottunut TFT-näyttöjen veitsenterävään kuvaan, ei paluuta ole.

Vanhemmilla on Applen 17" TFT naytto ja parempaa saa hakea. Tosin eritain kallis edelleen, mutta kuvanlaatu on vastaavasti loistava.

Mikä iMacin 15" näytöissä mättää? Onko resoluutio pienempi tai onko kuvanlaatu muuten huonompi kuin 17" versiossa? Toki suurempi näyttö ja muutenkin paremmat ominaisuudet houkuttaisivat, mutta hinta on minulle vähän liian korkea. ~2300 olisi jonkinlainen yläraja.

Näytön laadun epätarkkuus. Käytetty halvempaa näyttöä, kuin 17" versiossa. 17" TFT iMacissa on selkeästi laadukkaampi näyttö. Kannattaa huomata, että 17" TFT iMacin näyttö on widescreen! Tosin 2300EUR saa jo tupla prosessori G4 PowerMacin! Näyttö pitää hankkia ellei omista sellaista.

Tuo olisi ihan hyvä aika minulle. Täytyy tosin katsoa, mitä PC-puolellakin olisi tarjolla. Tavallaan himottaisi monen vuoden jälkeen pistää kasaan todellinen peli-PC. Toisaalta Äxä kiinnostaisi.

Tammi-helmikuussa iMacit ja PowerMacit tullaan päivittämään ja samalla ne käynnistyvät ainoastaan OS X:ssä. OS9 ohjelmia pystyy käyttämään ainoastaan OS X:n kautta. Tosin Apple on viimeisissa MacWorldissa keskittynyt muuhun, kuin uusien PowerMacien tai yleensa uuden raudan esittelemiseen. Rautapaivitykset tulevat nykyaan yleensa MacWorldin jalkeen. Itse ostan uuden Macin ensin vuoden alussa, kun uudet mallit julkistetaan.

Ylös Bottom