Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Spywaren torjuntaa

Jarmo Hänninen

New Member
Terves.

Heräsi mieleen kysymys, että mitäs spywaren torjuntaohjelmia olet käyttänyt ja/tai mitä omalla koneellasi on hyväksi havaittuina ja tehokkaina sovelluksina oikein asennettuna asti. Itse olin about vuoden verran käyttänyt tuota Ad-Awarea, mutta varsin harvassa oli se mitä ohjelmalla pystyi spywarea poistelemaan. Sitten aloit käyttää tuota Spybot: Search & Destroy -ohjelmaa ja elämä on ollut mallillaan. Tuntuu kuitenkin, että jotain on vielä koneella jemmassa vaikka miten skannailisi ja ohjelmiaan päivittelisi. Onkohan vielä parempaa kuin tuo spybotti... mitä juuri sinä olet käyttänyt tms.

Keskustellaan :)

Vastaus: Spywaren torjuntaa

Törmäsin ensimmäisiin adwareihin parisen vuotta sitten ja Google grupeista löytyi silloin asiasta juttua - myöhemmin asia noteerattiin myös yleisesti mediassa. Itselläni on käytössä edelleen se ensimmäinen imuri, Ad-Aware, ja Spybot. Molemmat löytävät hieman eri filuja, joten molempien yhteinen käyttö on toiminut omalla kohdalla "loistavasti".

Jos tuntee palikoita hieman enemmän voi Regeditissä vierailla tasaisin väliajoin ja etsiä omituisia filuja. Tosiasia on kuitenkin se, että koneelle tulee aina jotain ja varsinkin windows-puolella aukkoja löytyy enemmän kuin seulana vuotava enon vene.

Lisäksi kannattaa muistaa, että mikä pitää megalomaanisiksi kasvaneet tietoturvayritykset varakkaina - tasaisin väliajoin maailmalle "lanseeratut" flunssaoireet.

Leo Stenbuck sanoi:
Jep, IE on vaihdettu Firefoxiin jo aikapäiviä sitten...
http://www.mozilla.org

Samoin. Tuon vaihdon jälkeen ei meikäläinenkään ole ajanut spyware-softia kuin ihan testimielessä.

Koneella tosin lymyilee SpywareGuard ja SpywareBlaster :D Ensimmäisessä tosin viimeisin raportti on 10.4.2004 ja tuonkin on aiheuttanut Adobe Acrobatin asennus.

asensin tässä xp: uudestaan ja sitten heti perään spywareblasterin. ei ole löytynyt mitään mänkkiä sen jälkeen,
paitsi tuo iki ihana dso exploit, mutta sekin lähti päivittämällä spybotti uuteen beta versioon.

Onkos spybotin päivittämistä taas jatkettu? Ennen käytin sekä ad-awarea, että spybottia, mutta kun spybot ei löytänyt arviolta puoleen vuoteen enää uusia päivityksiä, niin lopetin ko. ohjelman käytin, kun luulin, että tekijät ovat hylänneet projektin täysin. Tällä hetkellä käytän vain ad-aware SE:tä. Tuosta IE:n vaihtamisesta johonkin muuhun on tod. hyvä aloittaa. Ad-aware ei yleensä löydä koneeltani mitään (käytän firefoxia ja muut perheenjäsenet tällä koneella käyttävät Operaa) paitsi silloin jos olen esim. käynyt hotmailin sähköpostin lukemassa IE:llä (kun MSN Messenger avaa automaattisesti sivun IE:ssä, kun haluan lukea postiani).

Oli muutes aika veikeää silloin, kun en ollut vielä kuullukaan mistään spywaresta. Käytin kazaata (siis jopa ihan sitä "isoa" versiota), IE:tä enkä pahemmin katsellut millaisilla sivuilla surffasin. Ekan kerran kun kuulin ad-awaresta ja ajoin sen, niin tulos oli: ~270 kappaletta löytyi.

Onko kenelläkään kokemusta tuosta it viikon kehumasta Giant Antispywaresta, kun noin hyvin tuntuu toimivan? Itse en ollut ko. ohjelmasta kuullutkaan ennen tuota juttua.

Lavasoftin Ad-Aware on ollut pidemmän aikaa käytössä ja Samin tapaan Sbybotin ristiinskannauksella. Hyvin toimii ja pikkupöpöt poistuu.

Lloope.
Sbybotin 1.2-versioon ei ole tullut pitkiin aikoihin päikkäreitä. En tosin tiedä onko uudempia runkoversioita ilmestynyt.

Minäkin ihmettelin tuossa kesällä kun en päivityksiä saanu ladattua Spybot 1.2:seen,
sitten huomasin että versio 1.3 oli tullut:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
Ja siihen se ohjelma osaa päivityksiä hakee, viimeisin Detection rules -päivitys on julkaistu 17.12.04. (Kotisivun mukaan 16.12.)

Tuota ja Ad-Awarea olen käyttäny.

Uuh, miehuullista. Itse olen käyttänyt Operaa ja Ad-awarea ja spybottiakin on tuli ennen käytettyä. Firefoxikin löytyy, ja sen otan käyttöön kunhan jaksaisin säätää salasanojen kanssa.

Firefox ja Spywareblaster. Eipä liikaa tule kakkaa koneelle. Joskus tulee ajettua kone läpi ad-awarella ja spobotilla.

foghorn sanoi:
Minäkin ihmettelin tuossa kesällä kun en päivityksiä saanu ladattua Spybot 1.2:seen,
sitten huomasin että versio 1.3 oli tullut:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
Ja siihen se ohjelma osaa päivityksiä hakee, viimeisin Detection rules -päivitys on julkaistu 17.12.04. (Kotisivun mukaan 16.12.)

Ohhoh. Olipa hyvä, että katsoin tän postauksen läpi. Eikun lataamaan.
Itsekkin olen IE:n vaihtanut Firefoxiin. Parempi on...

Elikkäs täytyy ensin spybotista laittee advanced- tila päälle ja sieltä settings ja asetukset. sieltä taas täppä kohtaa, että ettsii myös beta versioita. sitten normaali päivitys. tuo beta löysi minulta noin 40 haittaohjelmaa, mitä ei adawaren pro versio tai spybotti muuten löytänyt.
tällä tavalla saa myös tuon dso exploitin pois.
luin jostain että se on asentunut 95% maailman koneista :eek:
no en kyllä edes muista mikä se on, mutta sp2:n omaajia sen ei pitäisi haitata. :)

ettäpä sellaista.

LISÄYSTÄ: kaveri tuossa asensi GIANT:in ohjelmiston.
se löysi tosiaan muistaakseni 30 muuta viritystä, mitä muut ohjelmat eivät hoksineet. eli taitaa olla aika pätevä.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Jarmo Hänninen sanoi:
Saako sitä mistään enää imuuteltua kun ei ainakaan virallisilta sivuilta löydy enää. Onko shareware tai freeware kamaa?

Täältä näyttäisi saavan sharewarena. Taitaa olla maksullinen muuten. Itse juuri asensin ja parhaillaan tuolla skannaa. Saa nähdä löytääkö lisää paskaa koneeltani.

EDIT: Kaksi spybotille ja ad-awarelle tuntematonta kohdetta näytti tämä giant antispyware löytäneen. Tuossa näyttäisi olevan mukana myös jonkinlainen real-time protection.

Mikä tämä spywareblaster oikein on?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Mikä versio teillä, jotka käytätte Giant Antispywarea, on ohjelmasta? Minulla on 1.0.246 -versio, eikä ohjelman update löydä uudempaa versiota, vaan sanoo, että "you have the latest version". Silti joistakin paikoista tuntuu löytyvän uudempaa versiota. Jotkut paikat taas sanovat tuon uusimmaksi versioksi.

Lloope sanoi:
Mikä tämä spywareblaster oikein on?

jos et ole saanut vielä selville, niin tämä ohjelma estää haittaohjelmien asentumisen koneelle. tosi hyödyllinen.
Gianttia en itse käytä.
Micro$oft tosiaan osti tämän Giantin ja aikoo liittää sen ohjelmiston windows- käyttiksen kaveriksi, maksua vastaan. kuinkas muuten. :rolleyes:
linkkiä nyt en tähän hätään asiasta löydä, ainakin mbnetissä oli juttua.

Ylös Bottom