Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Stan "Tookie" Williamsin teloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumendaalen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Muumendaalen

New Member
Stan "Tookie" Williams oli toinen Los Angelesin Crips-jengin perustajista vuonna 1971. 1981 miestä syytettiin neljän ihmisen murhasta ja hänet lähetettiin kuolemanselliin San Quentinin vankilaan. Oikeudenkäynnissä todisteet olivat kyseenalaisia ja todistajat koostuivat pääosin rikollisista. Myös valamiehistö oli kokonaan valkoinen. Stan katuu jengin perustamista, mutta on aina kiistänyt osallisuutensa murhiin.

Kuolemansellissä hän on kirjoittanut yhdeksän arvostettua kirjaa, joissa opetetaan nuoria välttämään jengejä ja rikollista elämäntapaa. Hän julkaisi myös muistelmat, jotka olivat ehdolla James Madison Book Awardin saajaksi. Hänen työnsä on myös palkittu Nobelin kirjallisuuden- sekä rauhanpalkinnonehdokkuuksilla. On selvää, että Stan Williams on pelastanut ihmishenkiä.

Nyt Kalifornian kuvernööri Arnold Schwarzenegger on panemassa kuolemantuomiota täytäntöön. Teloituksen päivämääräksi on asetettu joulukuun 13. 2005.

Mitä mieltä te olette tästä? Ansaitseeko hän kuolla? Itse olen kuolemantuomiota vastaan joka tapauksessa ja tässä se mielestäni vasta järjetöntä olisikin. Kuvernöörinä päästäisin kaverin jo melkeinpä vapaaksi.

Tuossa on vielä tuommoinen turhanpäiväinen adressi kuolemantuomion perumiseksi. Näillähän ei ole vaikutusta edes aivan turhiin juttuihin, saati sitten tämän luokan asioihin.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Stan "Tookie" Williamsin teloitus

Meikäläisen syntymäpäivänä päättivät siten tyypin teloittaa. Tämä on enne.

Enivei, en asiasta paljoakaan tiedä, mutta ehkä herra Williams ei ansaitsisi kuolemantuomiota.
Toisaalta olen sitä mieltä, että ihminen ei voi korvata neljän ihmisen murhaa "pelastamalla" muiden ihmisten henkiä tai muuten vain tekemällä hyviä tekoja. Toisaalta varsinkin teloitus olisi tässä tapauksessa liikaa, kun herraa ei kuitenkaan täysin kiistatta voitu syylliseksi osoittaa.

Mitäpä sitä suotta tappamaan. Eiköhän tuolle riittäisi kun ei enää auringonvaloa näkisi ja maalaisi päivät pitkät vaikka hevosenkenkiä myytäväksi vankilan matkamuistopuotiin.

EDIT: Niin ja ovathan herrat Bush ja Blair myös "voittaneet" Nobelin rauhanpalkinnon ehdokkuuden.

Muumendaalen sanoi:
No eikös tuolla ole aina monet valtionpäämiehet miltei automaattisesti ehdokkaina. Tuo tosin oli jo mautonta.

Tookien kotisivut: http://www.tookie.com

Olen ymmärtänyt niin, että periaatteessa ehdokkaaksi saa ehdottaa ketä tahansa, mutta on sitten eri asia valitaanko häntä ehdokkaaksi.

Noniin. Teloituksen on määrä olla huomenna Suomen aikaa klo. 14.01.

Tästähän on tuolla amerikassa kasvanut oikein kansanliike ja muun muassa entinen Crip Snoop Dogg on vieraillut Tookien luona ja pitänyt puheen aiheesta. Huomenna pidetään suuri mielenosoitus San Franciscossa, mikäli armahdusta ei heru.

Toivotaan, että Arska yllättää ja tekee oikean ratkaisun.

www.savetookie.org

http://www.lacitybeat.com/article.php?id=2961&IssueNum=131

Terminaattori sitten jätti armahdukset antamatta ja Tookie sai myrkkyruiskusta etuajassa tänään klo. 10.01 Suomen aikaa. Yhden Tookien uhrin äiti kommentoi tyyliin: "Haluan nähdä, kun hän vetää viimeisen henkäyksensä." Se on sitä "tervettä" kostonhimoa. Vituttaa vaan, kun tämmöstäkin pitää tapahtua.

STANLEY TOOKIE WILLIAMS 1953 - 2005 R.I.P.

Tietty sellainenkin kanta kannattaa ottaa huomioon, että kuinka monen kuolemasta Tookie on ollut sekä välillisesti että välittömästi vastuussa cuz-aikoinaan ja on edelleen. Tupacin murhakin eräiden lähteiden mukaan tilattiin cripseiltä. Vielä, kun jengejä ei välttämättä vankilakirjoituksilla kovin tehokkaasti huudeilta kitketä.

Olen joka tapauksessa kuolemantuomiota vastaan. Lehdessä (Keskisuomalainen) oli muuten sunnuntaina juttu Kiinan teloituksista. Vangeilta saatetaan ottaa elimiä jopa ennen teloitusta ja suurin osa maan sairaaloiden elinsiirroista tehdäänkin vangeilta "saaduilta" elimillä, mihin ei (jos oikein muistan) kysytä omaisilta lupaa. Siellä muutenkin vasta äskettäin siirryttiin myrkytysteloitukseen, kun niskaan ampuminen ei kuulemma ollut inhimillistä tms.

Minä näen asian niin, että Tookie on tuomittu neljästä murhasta teloitettavaksi. Luulen myös, että Tookien tuominnut tuomioistun (mikälie nimitys sillä oikeasti onkaan) tietää Tookien murhaamisista enemän kuin yksikään snoopdogg tai KonsoliFINin käyttäjä.

Ei tässä pelkästään tietämisestä (mitä tapahtui) puhuta. Mm. Snoop Dogg vastusti teloitusta omana kannanottonaan ja yritti näin saada asian taakse tukea omilla kasvoillaan.

Tuomio on mikä on, mutta kyllä sitä, tai paremminkin sen vakavuutta, voi silti arvostella. En mä halua toisen maan lakeja lähteä sen enempää arvostelemaan, se on jokaisen maan oma asia mikä on oikein ja mikä ei. Olisin kuitenkin voinut kuvitella, että tämän miehen huomioarvo olisi voitu kohdentaa paremmin. Uskoisin tässä olleen päättäjille erittäin vaikea pala, sillä kenties armahdusta Crips-jengin perustajalle ei ole uskallettu antaa jo ihan sen pohjalta, mitä Crips merkitsee tavalliselle kansalaiselle. Toiseksi jengiläisiä on arviolta 400.000 Kaliforniassa ja maanlaajuisesti ties kuinka paljon, niin tässä ei puhuta ihan mistä tahansa teloituksesta.

Todistajiston rikollispainotteisuus on usein mielletty aika kyseenalaiseksi. Kovinkaan puolueettomia jengiläiset eivät ole, varsinkaan jos puhutaan näin isosta kohteesta.

Tämän saman miehen mukaan on muuten nimetty jengien välinen (jengithän käyvät tosin myös sisäistä sotaa) rauhansopimus ja Williams oli edistamässä sovun syntyä. Loppua jengisodalle ei kylläkään saatu, mutta ilmeisesti sillä on ollut positiivinen vaikutus. Pelkkään vankilakirjailuun miehen voimia ei ole valjastettu.

Muuan Ronnie Ron kasasi muuten Crips ja Bloods jengeistä väkeä levyttämään muutamankin albumin. Käsittääkseni, levyjen sanoista huolimatta, ne näkyivät jengiväkivallan laskuna. Ron hehkuttaa muuten Bangin on Wax 2:n alussa juuri tätä asiaa, ja mielestäni kaikesta huolimatta levyissä on väkivallan vastainen sanoma, mihin (varmaankin?) levyn nimikin viittaa. Ikävä kyllä useat noista artisteista makaavat haudassa. Myönnän, että en ole tämän musiikin suhteen kovin objektiivinen, ja voin tämänkin asian nähdä hieman paremmassa valossa, mutta niin kai meistä jokainen tekee itseään kiinnostaville asioille tai vaikkapa pelikoneille :).

Maailmassa kuolee ihmisiä paljon muihinkin asioihin tavalla tai toisella. Jotkut niistä koskettavat itseä, jotkut eivät.

:(

Burana sanoi:
Sitä niittää, mitä kylvää

Juurikin näin. Se on hyvä olla jälkiviisas... Olisi aloittanut "uransa" kirjailijana eikä Crips jengin perustajana... Onhan se tietty ikävää sillä äijä oli skarpannut huomattavasti meininkiään, mutta kun emme tiedä oikeita faktoja niin ehkäpä tämä oli juurikin ansaittu rangaistus ehkä ei.

Kuolemanrangaistuksen ongelma (samoin kuin elinkautisen ilman mahdollisuutta armahdukseen) on se, että se ei ota huomioon mahdollisuutta ihmisen muuttumiseen. Tookie perusti jengin 17-vuotiaana ja joutui linnaan parikymppisenä. Itse kukin voi miettiä, miten paljon oma persoonallisuus, arvot ja asenteet ovat muuttuneet viimeisen 24 vuoden aikana. Itse olen nyt (33-vuotiaana) aika eri ihminen kuin mitä olin 23-vuotiaana. Ja uskon että nelikymppisenä olen taas hiukan erilainen.

Tämän tuomion sanomahan tuntuu olevan: "älä tee parannusta, ei siitä ole mitään hyötyä". Tookie olisi voinut elävänä saada paljon enemmän hyvää aikaan kuin kuolleena. Varmasti jo saikin.

Onko maailma nyt jotenkin parempi paikka kuin ennen tuota teloitusta? Itse olen sitä mieltä, että tämä oli vain yksi turha kuolema lisää. Mutta eihän se ketään haittaa, että yksi köyhä neekeri teloitetaan.

jryi sanoi:
Onko maailma nyt jotenkin parempi paikka kuin ennen tuota teloitusta? Itse olen sitä mieltä, että tämä oli vain yksi turha kuolema lisää. Mutta eihän se ketään haittaa, että yksi köyhä neekeri teloitetaan.

Ideana tuossa varmaan on se ollut, että annetaan varoittava esimerkki siitä, että ei kannata ryppyillä osavaltiolle, valtiolle ja viranomaisille... eipä tuo pahemmin oo tähänkään mennessä auttanut - hetkellisiä vaikutuksia varmaan on ollut, mutta eivät varmaan rikoslukuprosentit paljoa ainakaan vähenny loppupeleissä näiden "esimerkkiteloitusten" takia ainakaan.

jryi sanoi:
Kuolemanrangaistuksen ongelma (samoin kuin elinkautisen ilman mahdollisuutta armahdukseen) on se, että se ei ota huomioon mahdollisuutta ihmisen muuttumiseen. Tookie perusti jengin 17-vuotiaana ja joutui linnaan parikymppisenä. Itse kukin voi miettiä, miten paljon oma persoonallisuus, arvot ja asenteet ovat muuttuneet viimeisen 24 vuoden aikana. Itse olen nyt (33-vuotiaana) aika eri ihminen kuin mitä olin 23-vuotiaana. Ja uskon että nelikymppisenä olen taas hiukan erilainen.

Tämän tuomion sanomahan tuntuu olevan: "älä tee parannusta, ei siitä ole mitään hyötyä". Tookie olisi voinut elävänä saada paljon enemmän hyvää aikaan kuin kuolleena. Varmasti jo saikin.

Hyvä postaus, allekirjoitan viestisi täysin. Muutos tosiaan on elämää, eikä kukaan ole sama ihminen kuin on ollut nuorempana. Sen vuoksi pyrin itse välttämään esim. takinkääntäjä-sanaa, sillä mikäli kahden ristiriitaisen sanonnan tai teon välillä on useita vuosia tai jopa vuosikymmeniä, niin olisi vaikea kuvitella, että samat arvot pysyvät muuttumattomina. Toiseksi muutos on kehitystä ja omissa mielipiteissä huomaa merkittävääkin sellaista, katsoessaan vuosia taaksepäin. Tämähän alkaa mennä jo filosofiseksi, mutta näin se vain on - hyvä kun joku otti tämän asian esille :).

Tarkoitin myös tuota, että tällainen huomioarvo olisi voitu kohdentaa vaikka "tee parannus ja positiivinen muutoksesi huomioidaan".

Niin, nyt vasta muistui mieleen, että miehen elämästä on tehty leffakin. En ole sitä nähnyt, että en osaa siitä sanoa millainen on, mutta Redemption on sen nimi. En ole ainakaan Suomessa nähnyt myynnissä.

ShereKhan sanoi:
Niin, nyt vasta muistui mieleen, että miehen elämästä on tehty leffakin. En ole sitä nähnyt, että en osaa siitä sanoa millainen on, mutta Redemption on sen nimi. En ole ainakaan Suomessa nähnyt myynnissä.

FilmiFINin Saul Ahola on kirjoittanut elokuvasta arvostelun: Redemption

FolioMies sanoi:
FilmiFINin Saul Ahola on kirjoittanut elokuvasta arvostelun: Redemption

Kiitos, laski tosin innostusta ostaa tuo elokuva:). Hyvä kuitenkin tietää, että tuota pitäisi ihan Suomi-versionakin löytää.

Ihme, kuvittelisi Gridlock'din ohjaajan osaavan hommansa.

Jryi postasi täydellisesti.

Teloituksessakin sählättiin, kun pojat ei meinannut saada neulaa sisään ja Tookie oli luonnolisesti hermostunut. iltalehtikin kirjoitti aiheesta

Tässähän pitää huomioida se, että Tookie ei tunnustanut milloinkaan noita murhia, mikä on mielestäni helvetin huono juttu, jos oli syyllinen. Syyttömyyteen kuitenkin uskotaan ja tukijat aikovatkin jatkaa tutkimista ja lyödä pöydälle todisteet syyttömyydestä. Toivottavasti tuo tapahtuisi ja Arnold viruisi loppuelämänsä omantunnontuskissa ja asenteet kuolemantuomiota kohtaan muuttuisivat.

tässä juttua hetkistä ennen teloitusta

Tookien teloitustahan vastusti snoopin lisäksi myös muita tunnettuja henkilöitä, kuten Jesse Jackson, Sean Penn ja tuossa leffassakin Tookieta näytellyt Jamie Foxx.

South Parkista löytyy hauska jakso 702 - Krazy Kripples :D

"Jimmy is offended when a recently disabled celebrity sweeps through town and steals his limelight. He and Timmy pull together a group of people like themselves who were handicapped from birth. They call their new club the "Crips"

Ylös Bottom