Vastaus: Starcraft II: Wings of Liberty
Noniin, kesti jonkin aikaa, mutta nyt löytyi ikkuna StarCraftin aloittelulle (vaikka Reach tietysti syö suurimman osan peliajasta).
En ollut aikaisemmin katsellut paljoakaan ennakkomatskua pelistä, joten en tiennyt mitä odottaa. Starcraftia olen tietysti pelannut, kuten kaikki nörtit. Ensimmäiseksi pienenä setbackina SCII:ssa tuli todella suuri samankaltaisuus ensimmäiseen osaan, kameraa ja yksiköiden toimintaa myöden. Oikei, ei rikota hyvää kaavaa, mutta tässä on nyt kyseessä 12 vuotta uudempi peli - kehitystä pitäisi tapahtua. Ja missä ihmeessä on vapaa kameran liikkuvuus? Ei kai Blizzard tosiaan kuvittele, että vuonna 2010 menisi läpi vielä noinkin marginaalinen, lähinnä nimellinen zoomaus?
Tällaiset murheet unohtuvat kuitenkin, kun parin tylsemmän alkutehtävän jälkeen peli potkaisee ihan kunnolla käyntiin, ja pääsee naputtelemaan jälleen hillittömiä määriä mariineja kunnon redneck-kommenttejen saattelemana. Liian monimutkaiset RTS-pelit menevät kaltaiseni yksinkertaisen maalaispojan hilseen yli hujahtamalla, mutta StarCraft totuttelee pelaajan mestarillisesti perustasolta kontrolleihin, syvyyttä ollessa tietysti rajaton määrä, kun SC-titteli on kyseessä.
Kaikien kaikkiaan oikein mainiota mättöä. Moninpeliin uskaltautumisesta en toistaiseksi tiedä, sillä RTS on tosiaan se vaikein genre minulle, mutta todennäköisesti Wings of Liberty kerää kovan määrän pelitunteja.